9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja patu »

Mun mielestä toi palkki kaartoi myös toisella puolella noin 8O En nyt 100% varma.
Ei tule pulttia eikä tappia. Ajattelin myös vedenpoistoreikänä. Sellainen limane tukos oli molemmilla puolilla, nakkasin ne menemään. Hyvä reikä ainakin painaa kotelosuojaa kaaren sisään..
Viimeksi muokannut patu, Ti Heinä 12, 2016 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja patu »

Cona kirjoitti:Onko toi puskurin palkki joskus ajettu lyttyyn vai valehteleeko kuva vaan?
Huoh! Ihan jo säikähdin, olisiko auto mällätty kertaalleen :lol: Ilmeisesti puskurin palkki kuuluu olla mutkalla. Samanlainen taivutus löytyy toiseltakin puolelta.

Kuva
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Cona »

:D Hyvä näin. Mikä lie tuon pokkauksen tarkoitus tuossa palkissa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja patu »

Tänään tuli käytyä takaluukku lävitse, paitsi takaspoileri jäi vielä irroittamatta. Pientä ruostetta löytyi takaluukun listan alta ja liimasaumasta luukun alareunasta n.1cm matkalta. Yksi kohdista ulottuu listan alta näkyvään peltiin ja mietinnässä vielä teenkö kohdasta huomaamattoman vai teenkö pensselillä paikan. Kohta on niin huomaamattomassa paikassa, ettei välttämättä kannata uhraa aikaa häivytykseen..

Kuva
Kuva
Kuva
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja patu »

Tänään aamulla kävin pesemässä auton pohjan kuumavesipesurilla. Suihkutin sumutinpullolla pesuaineen vaikuttamaan joksikin aikaa, jonka jälkeen n. 125 barin paineella ja 70-80celsiusasteen vedellä pesin kotelot/pohjan kauttaaltaan. Hyvin irtosi vanhat liat ja irtoi myös lämpösuoja takapäästä. Oli alumiini niin syöpynyt ruuvin kohdalta ettei kestänyt painetta vaan repsahti prikasta läpi. Pohja näytti näin märkänä ihan kohtuulliselta, eikä pahempia ruosteita ainakaan näkyvillä paikoilla ollut.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja aero »

Voin lohduttaa palkin muodossa esittelemällä, että varmasti täysin mälläämättömän auton palkki näytti tältä:
Kuva

Asiallisen näköistä otetta touhussa. Varsin kunnioitettavaa on etenkin tarttua ajoissa noihin pieniin paikkoihin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja patu »

No juu. En tiedä onko järkeä uhrata aikaa. Autohan ei perus Linearina ole mikään el' clasico :D .
Pitäisi vain saada auto pukille ja mökille. Nyt hinkkailen täällä kaupungissa olosuhteiden pakosta ja isyyslomaa odotellessa. Ei tarvitsisi muiden katseiden alla touhuta ja pääsisin leikkimään hiekkapuhalluksella. Nyt joutuu tekemään hitaasti yksi alue kerrallaan.

Hyvä tietää palkista. On meinaan oikea takapää maalailtu tai ainakin häivytysraja löytyy takapilarin kohdilta. Kohdan löysin kun myllytin. Muuten on taidokkaasti korjattu, jos on ylipäätään koko pelti vaihdettu. Ei tiedä..
Viimeksi muokannut patu, Su Heinä 17, 2016 20:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja jjasco »

patu kirjoitti:No juu. En tiedä onko järkeä uhrata aikaa. Autohan ei perus Linearina ole mikään el' clasico :D
Ei kai NG9-3:ssa mikään muukaan varustelutaso ole el' clasico kuin Turbo X? :D
9³SS Turbo X '08

-Janne
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja aero »

Riippumatta siitä, onko auto Linear vai TurboX, 900c vai T16 Aero, tai mikä tahansa suomimalli kera karvahatun vai täyteen ladattu herkkukasa vai jotain siltä väliltä, niin hyvä huolenpito on aina kaunista seurattavaa.

Pysyn siis kannassani ja arvostan edelleen ajoissa ylläpitämisen metodia 8)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mun pitäs omien käyttösaabien pohjat kans pestä.
Millaista ruosteensuojaa ajattelit laittaa pohjaan ja koteloihin?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hienoa työtä kyllä. Itsellä ei aika muilta projekteilta ikävä kyllä riitä vastaavan tason laittamiseen.

Missä onnistuu alustan pesu kuumavehkeillä? Vai onko omat paikat ja vehkeet tuohon?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja patu »

Saab.96 kirjoitti:Mun pitäs omien käyttösaabien pohjat kans pestä.
Millaista ruosteensuojaa ajattelit laittaa pohjaan ja koteloihin?
Ensiksi yritän puhaltaa ja rälläköidä ruosteet. Sen jälkeen nämä hapot ja happomaalit ja epoksit päälle. Jatkan siitä Tectylin kotelosuojalla. Olen valmistautunut kokeilemaan viimeiseksi pinnaksi sellaista puolijuoksevaa vaijeri/avohammasöljyä tai jotain sellaista, muistuttaa pitkälti alustamassaa. Laitoin uusintakäsittelyyn sitä entiseen 9000seen ja piti pintansa hienosti eikä kovetu eikä valu. Kestää suolavettä/liuottimia ja happoja. Sain sitä jo eläkkeellä olevalta työkaverilta/yrittäjältä. Kyseinen tavara on tarkoitettu teollisuuskäyttöön eikä myydä kaupoissa. Toinen vaihtoehto on laittaa perinteinen massa, muuutta en ole ihan vakuuttunut pidemmällä tähtäimellä. Uudessa autossa ihan jees, mutta vanhaan en laittele enää. Jää ruosteet muhimaan alle.. Parempaa tämä litku tuntuisi olevan! Vaikea selittää ja pitäisi nähdä itse millaiseksi muuttuu. Niinkuin sanoin ei ole öljyä eikä vaseliinia vaan jotain massan tyylistä, mutta ei kuitenkaan. Saa ohennettua ja menee ruiskusta 1.5mm suuttimesta läpi :roll:
Koteloihin laitan ihan perinteistä kotelosuojaa. Tectyl ja Dinitrol löytyy, riippuu paikasta. Toinenhan on öljymäisempää ja toinen vahamaisempaa..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja patu »

AZP kirjoitti:Hienoa työtä kyllä. Itsellä ei aika muilta projekteilta ikävä kyllä riitä vastaavan tason laittamiseen.

Missä onnistuu alustan pesu kuumavehkeillä? Vai onko omat paikat ja vehkeet tuohon?
Sepä se. Tuntuu nykyään aikaa rientävän ja projekteja on, eikä loppua näy. Nyt on itsellä hyvä sauma kun auto voi seistä viikon tai useamman. Töihin pääsen pyöräillen ja emäntä äitiyslomalla.

Minä käytän hyväksi entisen työnantajan pesuhallia ja pesuria. Jotain vissii teki edellisessä elämässä oikein, kun saan käyttää hallia ja pesuria vieläkin ja ihan luvan kanssa. 8O
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja patu »

Alkaa pikkuhiljaa usko loppumaan peltien kanssa, mutta enää ei kyllä kehtaa lähteä oikomaan vaan jatkaa valitsemallani tiellä. :D
Aloin tässä riisumaan etupäästä sisälokasuojia, ruostettahan sieltäkin löytyi lokasuojan/ puskurin saumasta ja ilmestynyt pientä maalikuprua myös näkyvälle pellille asti. Jätin sen siihen ja jatkoin tänään projektia takapäästä pyöränkoteloista. Jaa vai niin oli pakko todeta, on sitten oikealta puolelta ilmeisesti koko pokkauksen matkalta liimasauman alle päässy ruoste leviämään. Ruuvarilla rikoin saumaa ja ruoste tuntuu Jari Sillanpäätä lainaten "jatkan ja jatkan ja jatkan, kunnes sun sydänmesi särkyy". Meni hermot ja manaan nyt kotona.. "Olis kunnon vehkeet olemassa 20km päässä maalla ja nyt kykin täällä kaupungissa porakoneella hinkaten. Ei saa edes rauhassa metelöidä, kun joku utelias naapuri aina keskyttää ja häiritsee". Jätin homman sikseen tältä erää ja laitoin Deox happogeelit vaikuttamaan. Seuraavaksi kyllä ajan auton mökille ja puhallan hiekalla ruosteet varovasti pois.
No mutta parisen kuvaa ruostepaikoista takapäästä..
Kuva

Sinisen nuolen liimasauman alta on ruoste levinnyt myös peltien väliin ja jatkuu siitä ylöspäin.
Kuva
Viimeksi muokannut patu, Ke Heinä 20, 2016 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Suojis
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 19:05

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Suojis »

.
Viimeksi muokannut Suojis, La Loka 22, 2022 16:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin