Re: 900c 1989, pelastettu perusmalli
Lähetetty: Ma Huhti 17, 2017 20:48
Kiitos saba90, ja muutkin mittareita tarjonneet.
Sain lopulta mittarit ja valot toimimaan mutta muutaman kerran sai taas harjoitella...
Ensin ei toimineet varoitusvalot... sitten ei toimi kierroslukumittari, eikä toinenkaan. Sitten menikin jo vilkut ja jarruvalot sekaisin. Hätävilkut ei toimi takana. Ja lämmönsäätimen tikkukin oli jotenkin surkeasti siellä. Radio pimeänä. Mitä vielä....
Oletin tietysti että kiusaamani piirilevyt liittyisi valojen sekoiluun. Mittailin ohmeja ja voltteja mutta mitään järkeenkäypää vian aiheuttajaa ei löytynyt, siellä täällä oli vastusta missä ei olisi ollenkaan pitänyt olla. Mietin että maadoitusvika sittenkin. Tulihan auottua ja putsailtua maadoituspisteet, mutta vika löytyi puoli-vahingossa takavalojen liittimistä: ensin luulin nähneeni littimissä valkovaseliinia, mutta se kaikki olikin hiton kovaa hapettumaa. Oxide cleania ja ruuvaria, ei irtoa happi -> dremeli apuun ja nitkuttelemaan. Yhdessä asennossa toimi vilkut ja jarruvalot, syvemmälle painettaessa toimi enää takavalot No yks kaks oikea asento löytyi ja sähköt palasi myös apukuskin puolelle.
Liian monta kertaa pääsi irrottelemaan ja kiinnittelemään kojelaudan "naamaosaa" viikon aikana. Viimeisen kerran eilen illalla, lähdettiin hakemaan huoltikselta tyttären kanssa jätskiä niin huomasin, ettei mittariston valot eikä muutkaan (säätimet, tuhkikset) toimi. Sulake nr. 23 ehjä, ei virtaa. Eikä siinä vielä kaikki, jarruvalot palaa koko ajan. Olin varmasti sörkkinyt liitintä vähän vinoon koska hellällä kosketuksella vika korjaantuikin. Mittaristosta oli potentiometri antanut savut. Onneksi nyt löytyi varaosia
Ajattelin poistaa vetokoukun. Sille vois välillä olla käyttöäkin, mutta sopis silmään paremmin ilman.
Sain lopulta mittarit ja valot toimimaan mutta muutaman kerran sai taas harjoitella...
Ensin ei toimineet varoitusvalot... sitten ei toimi kierroslukumittari, eikä toinenkaan. Sitten menikin jo vilkut ja jarruvalot sekaisin. Hätävilkut ei toimi takana. Ja lämmönsäätimen tikkukin oli jotenkin surkeasti siellä. Radio pimeänä. Mitä vielä....
Oletin tietysti että kiusaamani piirilevyt liittyisi valojen sekoiluun. Mittailin ohmeja ja voltteja mutta mitään järkeenkäypää vian aiheuttajaa ei löytynyt, siellä täällä oli vastusta missä ei olisi ollenkaan pitänyt olla. Mietin että maadoitusvika sittenkin. Tulihan auottua ja putsailtua maadoituspisteet, mutta vika löytyi puoli-vahingossa takavalojen liittimistä: ensin luulin nähneeni littimissä valkovaseliinia, mutta se kaikki olikin hiton kovaa hapettumaa. Oxide cleania ja ruuvaria, ei irtoa happi -> dremeli apuun ja nitkuttelemaan. Yhdessä asennossa toimi vilkut ja jarruvalot, syvemmälle painettaessa toimi enää takavalot No yks kaks oikea asento löytyi ja sähköt palasi myös apukuskin puolelle.
Liian monta kertaa pääsi irrottelemaan ja kiinnittelemään kojelaudan "naamaosaa" viikon aikana. Viimeisen kerran eilen illalla, lähdettiin hakemaan huoltikselta tyttären kanssa jätskiä niin huomasin, ettei mittariston valot eikä muutkaan (säätimet, tuhkikset) toimi. Sulake nr. 23 ehjä, ei virtaa. Eikä siinä vielä kaikki, jarruvalot palaa koko ajan. Olin varmasti sörkkinyt liitintä vähän vinoon koska hellällä kosketuksella vika korjaantuikin. Mittaristosta oli potentiometri antanut savut. Onneksi nyt löytyi varaosia
Ajattelin poistaa vetokoukun. Sille vois välillä olla käyttöäkin, mutta sopis silmään paremmin ilman.