Eilen oli oman kesäloman ensimmäinen virallinen päivä ja se oli oikein luonnollinen ajankohta varata Toffelle nosturiaikaa jo muutama viikko sitten. Nosturiajan motiivi oli takatukivarsien puslien vaihdot, jotka suoritti joku muu. Itsellä oli aikaa puuhastella samaan aikaan etupäässä, kun konsulttiapuakin oli tarjolla.
Homma alkoi etujarruista, jotka tuntuivat ravistavan. Varaosiksi olin hakenut tuoreet levyt, palat ja "asennussarjan" eli jouset. Rengasta pois, satulaa auki ja toteamaan tilannetta paremmin: levyissä ja paloissa ei juurikaan kulumaa ja mitattiin levyjen heitot, joita ei juurikaan ollut. No eipä siinä sitten vaihtohommiin lähdetä, mutta sylinterit eivät olleet kovin hyvässä iskussa, joten herkistelyä kaivattiin. Ensin teräsharjalla kaikki irtokura ja ruoste pois. Sitten hieman WD40 muhimaan, sitten useampia kertoja ulos-sisään, sitten jarruvaseliinia ja lisää ulos-sisään. Kyllä se ainakin keveni käsituntumalla. Liukutappeihin vielä vaseliinit ja homma pakettiin. Ehkä se auttaa, ehkä ei, ja hyllyyn jää nyt täysi jarrusetti etupäähän odottamaan toista hetkeä. Samaan aikaan takatukivarsia vaihdellut ammattilainen totesi, että takalevyt ovat jonkun ajan päästä vaihtokunnossa. Eli jarruremonttia tulevaisuudessa on edessä ja osahankintoja vielä hieman tehtävänä.
Seuraavana jumppana tahmailevan vaihdelaatikon öljyjen vaihto. Tässä oli jo aiemmin tuskailtu, kun proppuja oli jostain syystä (öljyä, kuraa ja moskaa) vaikea löytää. Täyttöproppu löytyikin ihan hyvin, kunhan poisti akun koteloineen. Tyhjennysproppukin löytyi, mutta tarkistusproppua emme vain löytäneet. Nno. Öljynvaihtotilavuus 1,5 litraa, sillä mennään. Tyhjennysproppu oli KIREÄLLÄ, lopulta antautui onneksi ilman rikkoutumista. Öljyä tuli ulos ja tyhjennyspropun magneetti oli "mukavan hileinen", eli kilometrit ovat näppärästi syöneet laatikkoa. 1,5 litraa Castrol Multitrans 75W-90 tilalle ja ajossa nähdään onko parempi kuin ennen. Tarkistusproppu olisi kyllä hyvä löytää ja tarkistaa määrä.
Sitten öljyvuodon kimppuun. Diagnoosi oli kampiakselin stefa ja siihen hain varaosan. Ilmeisesti myös öljypumpun o-rengas on tuttu vuotokohta, mutta siihen ei varaosa jäänyt tiskiltä mukaan ja hommakin on vähän mutkikkaampi, joten pelkällä stefalla mentiin. Hihnapyörä löystyi helposti pulttipyssyllä, hihna löystyi mukavasti myös. Hihnapyörän irrotus olikin hieman kinkkisempi homma, mutta irti saatiin koputtelemalla ja kankeamalla. Stefa vuoti selkeäästi ja oli kovettunut, joten diagnoosi todettiin oikeaksi ja stefa vaihtoon. Hihnapyörän torxit tuli tarkistettua samalla, niissä ei ollut lukitetta (kestäneet todennäköisesti +375tkm), mutta nyt on. Kunnon kiristys, puhdistus ja paketti kasaan. Done'd.
Luppoaikaa kun oli, niin vaihdoin vielä uuden vilkun kosteutta keränneen tilalle, mikä sai ajovalojen lasit näyttämään vielä kulahtaneemmila. Hiontahommiin siinä päätettiin lähteä: vesihiontaa karkeudella 2000 ja sitten hiomatahnahiontaa perään. Tulos erittäin tyydyttävä siihen käytettyyn aikaan nähden! Leima on jälleen askeleen lähempänä, kunhan tästä saa vielä toisen istuimen ja turvavyön lukkoja vaihtoon ja kerkeää TECHin äärelle, niin voisi karauttaa konttorille. Virallisena budjetäärisenä asiana mainittakoon, että touhutonni on käytetty ja

ainakin tuplannut (käyttö)arvonsa
TODO päivitys:
() etupenkkien vaihto loppuun asti
() siivous ja pesu
() TECH (airbag-valot + pieni tweakeja)
() leimalle
() moottorin "huuhtelu" + öljypohjan puhdistus + öljyn ja suodattimen ja tulppien vaihto
() uusi starttimoottori
-----
() ohjauskulmien tarkistus, hajonneiden alustan osien vaihtelua jos löytyy (koiranluita, etuiskarit?)
() jarrunesteen tarkistus/vaihto
() vara-avaimen hankkiminen
() punaisen nipan vaihto (hankittu)
() tihkukytkimen/sadetunnistimen toimimattomuuteen tutustuminen
() vara-DI:n hankinta (3.7)
() Bensapumppu ja suuttimet (hankinta varalle?)
(/) kova ajo.
Tehty:
(X) Ajovalojen muovien kiillotus ja etuvilkun vaihto
(X) vaihteistoöljyn vaihto (Castrol Multitrans 75W-90)
(X) pienen öljyvuodon korjaus: kampiakselin stefa
(X) ABS-yksikön korjautus (MTM Huolto)
(X) takalasin pyyhkijän moottorin vaihto
(X) peruutustutka kuntoon: vasemmalta keskeltä anturi rikki, uusi anturi ebaysta
(X) uusi IMM
(X) tulppien tarkistus/vaihto
(X) uusi softaus: biopower/stage1 // Suolinko
(X) vanhat (paremmat) 15" vanteilla olevat kesärenkaat alle ja nykyiset 17" ALU48:t renkaineen myyntiin (myyty)
(X) painevuotojen syvällinen etsintä (kobra huonosti ahtimella)
(X) alipaineletkut läpi ja ainakin yhden huonoksi todetun vaihto
(X) vaihtoahdin kiinni + muu kasaus, letkujen tarkistelua/vaihtoa ja nesteet
(X) öljyn ja suodattimien vaihto
(X) EVAP-tulppaus "paremmin"
(X) Tiettävästi toimivan sytkäkasetin ja IMM:n kanssa testailu