Hyvää alkanutta vuotta foorumilaisille.
Päivitellään vähän highlighteja vaikka sitten omaa myöhempää muistelua varten:
Menneen kesän parhaat (loma)muistot olivat vesille liittyviä. Pikkuhiljaa tuli sisusta rakennettua itselle kelpaavaan kuosiin, jolloin päästiin yönyliretkeilyäkin lähisaarissa harrastamaan. Kaikki puu- ja kangasmateriaali on uutta, kuskinpenkkiä toistaiseksi lukuunottamatta. Ruoristakin sai kunnostettua suht siistin. Liesilämmitin korjattu, kaksoisakkujärjestelmän asennus, laturin laakerointi ynnämuuta:
"Remonttipakusta" on apua tässäkin:
Syksyn lähestyessä oli aika fiksata traileria tekemällä uudet sivutuet helpottamaan talvisäilöön nostoa. Ratkaisu toimi hienosti ja lotja sattui kerralla traileriin juuri kuten pitääkin. Säätö toteutettu 9-3 / 9-5 -saksitunkeilla. Pesun jälkeen sataman säilytysalueelle parkkiin ja vaihteiston irroitus korjattavaksi. Peruutusvaihde oli käytännössä olematon koko kesän, kytkinpakka oli kulunut loppuun (oli kuulema vasta "remontoitu"). Todennäköisesti vene on joskus lopettanut liikkumisen eteenpäin jonka jälkeen pakat on vaihdettu päikseen huonompi peruutusvaihteeksi. Lisäksi välitys oli kulunut pilalle aiheuttaen karkean sivuäänen voimansiirtoon. Sain ostettua syksyllä toisen saman tyyppisen (vähemmän viallisen) vaihteiston josta sain tarvittavat ehjät osat omaan. Kasaus uusilla laakereilla ja tiivisteillä entisiin kuoriin ja odottelemaan asennusta keväällä:
Koska T5 -koneisesta Saabia ei vielä koskaan ollut tullut omistettua, kyseinen aukko sivistyksessä tuli paikattua myös syksyllä. Kolmella sylinterillä tuputtaen ja jäähdytysneste lentäen kannentiivistettä vaihtamaan heti alkuun:
Kun tekniikka oli todettu tiivisteen vaihdon jälkeen toimivaksi, törkyinen ja repaleinen haaleanharmaa lattiamatto oli kimmokkeena sisustan kohennukseen mustilla "aero-osilla":
Sitten oli ohjelmassa talouden tid:n fiksausta. Vaihdoin taannoin tähän moottorin jakopäävaurion seurauksena. Sen jälkeen olivat vielä tehot hukassa mihin syy pestyä ja uusilla pyörreläpillä kunnostettua imusarjaa vaihtaessa paljastui:
Otin koneen sen kummempia tutkimatta kolariautosta ja muovinpalat imukanavissa näyttää välijäähdyttimen letkulähdön kappaleilta. No, nyt toimii kuten kuuluukin ja imusarjaläpät tiiviit ja herkät.
Koska ng9-3 ja tid on mainio yhdistelmä ajaa, minkä naisväkikin on huomannut, oli ostettava sellainen itsellekkin kun tuolla valkealla pääsee niin harvoin itse ajamaan. Myyntipuheet kuulosti taas niin houkuttelevalta että kauppa-akti syntyi. Muutama viikko meni kyytiä odotellessa ennenkun auto saatiin pirkanmaalta kainuuseen:
Auto oli lopulta alle tunnissa liikennöitävässä kunnossa. Kuva kertoo syyn kuvattuihin oireisiin. Halogen-valot näissä on kyllä aika kamalat, joten näpräsin ledit niiden tilalle paksusta rautalangasta "sangat" väännellen. Koodauksen muutos poistaa palaneen polttimon valvonnan käytöstä. Lopputulos ei ole xsenonien veroinen mutta parannus kuitenkin entiseen:
Jotain muuta pikkujuttua tässä on vielä tehtävänä mut niistä ehkä lisää myöhemmin.