Cona kirjoitti: ↑Su Helmi 21, 2021 21:15
Hitaasti hyvä tulee, näin ainakin haluan itselleni uskotella.
Otin kannen irti ja yleisilme oli ihan siisti. Kannentiiviste ei ollut vuotanut. Pakovenat oli luonnollisesti pahemmassa kunnossa ja yhdestä oli pinta lähtenyt reunasta.
Kansi menee koneistamolle aikanaan, mutta lohkon osalta mietin, että mitä toimenpiteitä vaatii. Hoonausjälkiä oli vielä näkyvissä. Parissa sylinterissä oli ohuet naarmut, jotka juuri ja juuri tuntui kynteen. Yläreunassa oli lievää pykälää.
Kannattaisko toi nyt porauttaa suosiolla ylikokoon vai kevyt hooni, uudet männänrenkaat ja nippuun?!
Moottorilla on ikää 27 vuotta, ilman muuta kandee käydä kaikki läpi ja tehdä kunnolla, vaikka et hi-po konetta rakentaisikaan
Ite tekisin näin. Purat lohkosta kaikki osat pois, tarkistat lohkon silmämääräisesti halkeamien varalta. Käyt läpi myös kaikki osat. Ilman muuta mittaat sylinterit ja kyllä se runkolinjakin olisi hyvä tarkistaa. Käy Vantaan moottorikoneistamolla juttelemassa, niin he kyllä tarkistaa, pesee ja mittaa tarvittavat. Ja heidän kautta saat tarvittaessa laakerit, venttiilit yms.
Kaikki pulttien kierteet olisi hyvä käydä läpi. Et halua sitä, että esim kannenpultti pyörähtää ympäri kasausvaiheessa.
Jos sylintereitten naarmut jää männän helman alapuolelle, niin se ei ole enää niin kriittinen.
Jos hoonaamalla menee niin säästät paljon, poraus maksaa ja tarviit ne ylikoon männät. Se porauksen tuoma iskutilavuus on aika minimaalinen ja ahdetussa ei niin olennainen. Vääntöä tulee kuitenkin jo alhaalta muutenkin. Ja mitä isommaksi porataan, sitä enemmän menetetään seinämävahvuudesta.
Kun saat kaikki osat eka tarkistettua, niin siitä on sitte hyvä jatkaa..