Sivu 2/3

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Su Marras 28, 2021 17:46
Kirjoittaja AZP
Onko muuten tämä 8-tappinen 120hv 1.9 dieseli viisi- vai kuusivaihteisella manuaalilla?

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Su Marras 28, 2021 18:38
Kirjoittaja mfl
Kuusivaihteinen kulkine.

Ei aiemmin näin uutta dieseliä ole pihassa ollutkaan, niin ei näitten kotkotukset vielä tuttuja ole. Oletettavasti hiukkasloukku ja muut paikat eivät vielä kovin tukossa ole, kun tuntuu tehot kuitenkin olevan tallella ja kulkee kuten tommoisen voi olettaa kulkevan.

Audin kulutus oli lähes jatkuvasti alle viiden täysin samoilla ajoilla. Ajettukin sillä oli jo melkein 600 tkm eikä aina oikein jaksanut uskoa kuinka pienellä voi auto kulkea :D

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Su Marras 28, 2021 20:21
Kirjoittaja AZP
No tolleen voi käydä jos vaihtaa pihin saksalaisen TURBO- :saab: iin :mrgreen:

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Su Marras 28, 2021 20:59
Kirjoittaja tetammi
Kai tuossaki on imusarjassa läpät?
Mulla kun se yhdystanko lepäs irrallaan niin kulutus pyöri yli kuudessa, uudella imusarjalla pyöriny noin 5.5l/100km.

Läppien toimiessa kulkee vähemmälle polkemisella.

Edit. Netti wis ei erottele kuin turbojen määrillä
https://saabwisonline.com/b5/9-3/2008/2 ... emove-374/

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Su Marras 28, 2021 21:26
Kirjoittaja tetammi
Toki toi netti wissin linkki on vuosimalliin 2008 ja silloin ei tainnu olla enää 8venaista.

Tankosta löytyy kuva vaikka mun projektista
viewtopic.php?f=29&t=157120&p=1211564&h ... t#p1211564

Edit. Uudesta imusarjasta ja sen vaihdosta kuvii
viewtopic.php?f=29&t=157120&hilit=Imusarj%2A&start=885

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Su Marras 28, 2021 21:43
Kirjoittaja AZP
Kyllä kasitappista sai vielä MY2008 faceliftiinkin. Harvinaisia toki ovat mitä uudempiin vuosimalleihin mennään, joskin yleisiä ne ei koskaan olleet.

Kannattaa se läppien tanko ja imusarjan kunto yleensä tosiaan tarkastaa.

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Ma Marras 29, 2021 10:36
Kirjoittaja aero
Kyyllä mulle kasitappia kaupattiin vielä 2009 lopulla. Samaan aikaan loppu molempien yksturbojen tuotanto.

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Ma Marras 29, 2021 19:47
Kirjoittaja tetammi
Muistatko paljonko siinä ois säästänyt?

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Ma Marras 29, 2021 20:58
Kirjoittaja AZP
Hinnaston mukaan loppuvuonna 2009 sedanina 120hv oli vajaa 2200 oiroa ja farkkuna n. 3000 oiroa halvempi kuin 150 hv dieseli. 120hv oli saatavana vain Linearina ja vain manuaalilla, eli tämäkin jo sulki osan ostajia varmaan pois. Kolme tonnia on kuitenkin ihan rahaa ja kun pienempitehoisessa oli vielä alhaisempi normikulutuskin, niin vois noita kuvitella näkevänsä enemmän käytettyinä kuin mitä niitä löytyy. Mutta mikä oli sitten lopullisissa tarjouksissa mallien välinen hintaero, sitä ei hinnasto tietenkään kerro.

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Ke Joulu 01, 2021 04:46
Kirjoittaja mfl
Nonnii pojat ja tyttäret. Kävimpä tankkaamassa ja 717 ajetulla kilometrillä keskikulutus 6.69 litraa sadalle kilometrille :mrgreen:
Kulutus vain kasvaa vaikkei oikeastaan mikään muu muutu kuin ulkolämpötila. Täytyypä viikonloppuna katsella löytyykö tuosta koneesta nuita läppiä ja tankoja kun on muutenkin tarkoitus puuhastella konehuoneen puolella.

Emäntä käytti toista saabia katsastuskonttorilla ja hylsyhän sieltä tuli: vasen takaiskari loppu. Kaipa tuo kannattaa vielä laittaa kuntoon ja takoa lisää kilometrejä mittariin (nyt näky olevan ajettu 496 400 km).

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Ke Joulu 01, 2021 11:58
Kirjoittaja cc
8-venttiilisessä ei ole pyörreläppiä. Vika nyt jossain muualla.
Joko se pakoputken alkupää meni paikalleen? Voihan olls että vuotava putki/karkaava paine sekottaa hiukkassuodattimen paineantureita niin että yrittää puhdistuspolttoja useammin kuin tarpeen.

Itse ajelen vastaavia ajoja manuaalilla 16v yksiturbolla samoilla lukemilla milla aerokin ajellut (5,0-5,5). Lasken kulutusta tankkauksista. 8-venttiilisen pitäs ainakin teoriassa mennä pari desiä vähemmäällä.

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Pe Joulu 03, 2021 13:04
Kirjoittaja mfl
Hyvä tietää ettei tarvitse alkaa läppiä etsimään. :)
Pakoputken alkupätkä ei ole vielä paikoillaan. Oli tarkoitus tänään värkätä mutta iski jokin tauti, joten jäänee värkkäilyt huomiseen mikäli olo paranee.

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Pe Joulu 03, 2021 18:10
Kirjoittaja tetammi
Tuo cc:n idea saattaa pitää kyllä paikkaansa, yleensä kai onkelma on toisinpäin että vuodot estää polton ja sitten on pönttö tukos..
Ois mielenkiintoista nähä eroaako toi kansi muuten.

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: Pe Joulu 03, 2021 22:40
Kirjoittaja cc
Joo, sen verran villi idea oli että jäi kaivelemaan ja piti tarkistella wissistä asiaa - eikä taida paineanturit tässä vaikutaa, nokimäärä lasketaan muuten.
Mutta on siellä vuotavan putken päässä vielä se lämpöanturi jonka mukaan polttoon tarvittava lisäruiskutus tapahtuu. Olisko lisäruiskutustarve kasvanut jos osa polttoainehöyrystä karkaa matkalla. Aika reilusti kyl sit ruikutettaan lisää jos nostaa toista litraa kulutusta. No toi putkihan menee uusiksi, sit näkee vaikuttaako kulutukseen.
Poltot kuitenkin tapahtuvat kun kerran vikavalo ei jo loista kojetaulussa.

Sylinterikannessa ainakin se ero että on yhdellä nokka-akselilla.

Re: Mikan Saabit

Lähetetty: La Joulu 04, 2021 10:28
Kirjoittaja tetammi
On toi 8-tappinen (vasen, 3) aika paljon pelkistetymmän näköinen vs 16-tappinen (oikea, 4)
Kuva