Project: Finlandia

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jope kirjoitti:Olipas harvinaisen ärsyttävä osa tuo automaatin vaihdekeppi, ei nimittäin lähteneet vaijerin ruuvit irti sitten millään. Loppujen lopuksi piti ruuvata koko vaihdekeppivirtalukko-härveli irti tuosta vaihdevaijerista pidellen.
Ette sitten irrottaneet vaijeria laatikosta?

PH:n vastaus postilistalla Antin vaijerikysymykseen: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=12796
PH 17. marraskuuta 2004 14:58 kirjoitti: Vaijerin päässä on olakkeella oleva lieriö. Olake on peilikuva vaihteen siirtimessä olevasta olakkeesta. Olakkeet menevät sisäkkäin liitettäessä (vastaavalla tavalla kuin sormet sormikokussa) ja liitos suljetaan lieriövaipalla, joka tulee em. olakkeiden päälle niiden ollessa sisäkkäin.
(liitettynä; lieriövaippa on kuin putki joka on vetäisty olakkeiden, koukussa olevien sormien päälle). Em. vaippa liikkuu vaijerpuolipään lierön päälle irrotettaessa liitosta.
Kuulostaa samanlaiselta rakenteelta kuin joidenkin sälekaihtimien säätötangon liitos.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

jus kirjoitti:Ette sitten irrottaneet vaijeria laatikosta?
Näytti niin kiinteältä, että ei tullut mieleenkään, että se vois lähteä. (mutta järjellä ajatellen kai tuo nyt vaihdettavissa on :-D)

Yritin tuota irrallista lootaa katsella kriittisin silmin, mutta en keksinyt, mistä se vaijeri irtoais.
PH:n vastaus postilistalla Antin vaijerikysymykseen: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=12796
Tutkimme. :-)

No, tuon joutuu joka tapauksessa säätämään uusiksi sitten uutta lootaa varten.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ei tullut kyllä mieleenkään lähteä sieltä öljytöhnäisen lootan kupeesta, vetarin ja ohjausvaihteen yläpuolelta, moottorikannakkeen, pakosarjan ja startin alta lähteä kaivamaan vaijeria irti :(. Varsinkin kun oli selvillä miten kepin päästä vaijerin saa irti ja sisusta oli purettuna...
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Mietittiin muuten samaa ongelmaa eräässäkin i16 automaatissa. Ei vaijerin kiinnitystä muuten olisi keksitty, ellei toveri W:ltä olisi löytynyt tietoa.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kävinpä äsken viemässä auton peltisepälle. Koneremppa tällävälin.

Kuva
Viimeksi muokannut Jope, Ke Maalis 07, 2007 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Nuoremmasta T8-kiukaasta kansi irtosi komeasti, seuraavaksi tutkimaan suoruutta ja venttiilien pitävyyttä..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Onhan sitä säädetty yhtä jos toistakin.. Moottori on nyt lattialla, jakopää ja apulaitteet purettuna. Seuraavaksi alakerta purkuun ja männät pihalle, sitten lohkon pesu, hoonautus ja uudet renkaat.

Näemmä vetarin kupit ovat erilaiset korvaavassa laatikossa, joten ne joutuu vaihtamaan.

Kansi on edelleen koneistamolla, piti olla jo viime viikolla plaanattu. Vienpä venat heille huomenna, samalla voikin vähän kysellä että mikä status.

Laturi ei myöskään pyörinyt enää kovinkaan hyvin, joten ajattelin kokeilla, kuinka sujuu nuorelta mieheltä laturin laakerointi ja liukurenkaiden vaihto. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Siellähän se kansi muhisi plaanattuna koneistamon lattialla. Venttiilit kun vielä sovittavat, niin sitten pääsee kasaamaan sen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Lohko hoonattu, kannesta venttiilin istukat ja venttiilit koneistettu.

Seuraavaksi pääsee kasailemaan moottoria jo pikkuhiljaa, tosin vieläkin puuttuu muutamia tiivisteitä.

Meilailin myös pro-turbolle, joskos kunnostaisivat tuon helmen Garretin.. Pakopesä halki ja pintakaasulla kuuluu iloinen viserrys. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Eipä kunnosta pro-turbo garrettia, maksaa 500e tuo korjaus.. :-D

Tuli saatua jotain näkyvääkin aikaan, kampura kiinni lohkossa ja aloitin kannen kasaamisen.

Jotain osaakin tullut hankittua.. Ehjä pakopesä, k-jetin bensapumppu..

Laturinkorjauksesta jos joku heittäis hyvät vinkit (laakereiden ja liukurenkaiden vaihto)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Venttiilit paikallaan kannessa, seuraavaksi välysten säätö.

Projekti etenee hitaasti, mutta varmasti.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Auto haettu hitsaajalta. Nyt kelpaa.

Ei tullut autotehtaan veroista, mutta ei pitänytkään. suorasta pellistä korjauspalat. Mahtais ensiasennusbensamiestä harmittaa. :-)

Seuraavaksi varmaankin auto pukeille, tankki paikalleen ja tukivarret + taka-akseli irti ja hiekkapuhallukseen/maalaukseen.

Konekin pitäisi kasata loppuun lähiaikoina.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kuvia vaan sitte. :wink:
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Heh, saamanne pitää.

Tylsyysvaroitus.

http://jope.fi/saab/finkku/hitsattu/
Viimeksi muokannut Jope, Ke Maalis 07, 2007 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Alakerta alkaa hahmottumaan, männät puunattu puhtaiksi + rengastettu uudestaan ja lämätty pyttyihin.

Myös kampuran + kiertokangen laakerit uutta.

Päätylevynkin askartelin paikalleen uuden takapään stefan kera ja asensin jakopään kanteen Motonetistä ostetun "uuden" vesipumpun.

Olikos porukalla noista Moton pumpuista valittamista? Tuntuu oudolta, kun periaatteessa uusi pumppu pyörii tosi nihkeän oloisesti.

Normaali ihminen kasais moottorin parissa illassa, mutta laiskuus + parisuhde + tallin sijainti toisessa pitäjässä hidastavat nuoren miehen harrastusnopeutta. :-)

Venanvälykset EDELLEEN säätämättä. Otin edellisen kerran välykset ilman prikkoja.

Sitten kun tutkin paininkuppeja, selvisi että eihän ne kupit ota venan päihin kiinni ilman niitä prikkoja. ARGH. Kiitos Alfamer, kun tätäkään ei voinut missään lukea erikseen.

Tietenkin koneistamo kolmannessa pitäjässä kotiin ja talliin nähden, joten tarttis vielä kerran mitata nuo ja käydä hakemassa toivottavasti viimeisen kerran oikeat prikat.

Toivottavasti se ei nyt ihan heti porsi sitten kun saan koko hoidon nippuun. Sisäinen pessimistini on varma, että koneeseen tulee liikaa välyksiä, kun ei ole mikrometrejä ja heittokelloja käytettävissä.

Aikamoista kantapäänkautta-hommaa tämä on, vaikka alfamer + baassin korjaamokäsikirja onkin kovalla kulutuksella kaiken aikaa.. Molemmat olettavat, että tekijä osaisi jotain - itsehän olen ensimmäistä konettani kasaamassa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin