Sivu 2/14

Lähetetty: To Maalis 23, 2006 10:57
Kirjoittaja jus
Jope kirjoitti:Olipas harvinaisen ärsyttävä osa tuo automaatin vaihdekeppi, ei nimittäin lähteneet vaijerin ruuvit irti sitten millään. Loppujen lopuksi piti ruuvata koko vaihdekeppivirtalukko-härveli irti tuosta vaihdevaijerista pidellen.
Ette sitten irrottaneet vaijeria laatikosta?

PH:n vastaus postilistalla Antin vaijerikysymykseen: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=12796
PH 17. marraskuuta 2004 14:58 kirjoitti: Vaijerin päässä on olakkeella oleva lieriö. Olake on peilikuva vaihteen siirtimessä olevasta olakkeesta. Olakkeet menevät sisäkkäin liitettäessä (vastaavalla tavalla kuin sormet sormikokussa) ja liitos suljetaan lieriövaipalla, joka tulee em. olakkeiden päälle niiden ollessa sisäkkäin.
(liitettynä; lieriövaippa on kuin putki joka on vetäisty olakkeiden, koukussa olevien sormien päälle). Em. vaippa liikkuu vaijerpuolipään lierön päälle irrotettaessa liitosta.
Kuulostaa samanlaiselta rakenteelta kuin joidenkin sälekaihtimien säätötangon liitos.

Lähetetty: To Maalis 23, 2006 14:02
Kirjoittaja Jope
jus kirjoitti:Ette sitten irrottaneet vaijeria laatikosta?
Näytti niin kiinteältä, että ei tullut mieleenkään, että se vois lähteä. (mutta järjellä ajatellen kai tuo nyt vaihdettavissa on :-D)

Yritin tuota irrallista lootaa katsella kriittisin silmin, mutta en keksinyt, mistä se vaijeri irtoais.
PH:n vastaus postilistalla Antin vaijerikysymykseen: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=12796
Tutkimme. :-)

No, tuon joutuu joka tapauksessa säätämään uusiksi sitten uutta lootaa varten.

Lähetetty: To Maalis 23, 2006 14:57
Kirjoittaja f-19
Ei tullut kyllä mieleenkään lähteä sieltä öljytöhnäisen lootan kupeesta, vetarin ja ohjausvaihteen yläpuolelta, moottorikannakkeen, pakosarjan ja startin alta lähteä kaivamaan vaijeria irti :(. Varsinkin kun oli selvillä miten kepin päästä vaijerin saa irti ja sisusta oli purettuna...

Lähetetty: To Maalis 23, 2006 15:51
Kirjoittaja hewidero
Mietittiin muuten samaa ongelmaa eräässäkin i16 automaatissa. Ei vaijerin kiinnitystä muuten olisi keksitty, ellei toveri W:ltä olisi löytynyt tietoa.

Lähetetty: Su Huhti 02, 2006 16:12
Kirjoittaja Jope
Kävinpä äsken viemässä auton peltisepälle. Koneremppa tällävälin.

Kuva

Lähetetty: Ti Huhti 04, 2006 18:16
Kirjoittaja Jope
Nuoremmasta T8-kiukaasta kansi irtosi komeasti, seuraavaksi tutkimaan suoruutta ja venttiilien pitävyyttä..

Lähetetty: Ke Touko 10, 2006 21:47
Kirjoittaja Jope
Onhan sitä säädetty yhtä jos toistakin.. Moottori on nyt lattialla, jakopää ja apulaitteet purettuna. Seuraavaksi alakerta purkuun ja männät pihalle, sitten lohkon pesu, hoonautus ja uudet renkaat.

Näemmä vetarin kupit ovat erilaiset korvaavassa laatikossa, joten ne joutuu vaihtamaan.

Kansi on edelleen koneistamolla, piti olla jo viime viikolla plaanattu. Vienpä venat heille huomenna, samalla voikin vähän kysellä että mikä status.

Laturi ei myöskään pyörinyt enää kovinkaan hyvin, joten ajattelin kokeilla, kuinka sujuu nuorelta mieheltä laturin laakerointi ja liukurenkaiden vaihto. :-)

Lähetetty: To Touko 11, 2006 16:26
Kirjoittaja Jope
Siellähän se kansi muhisi plaanattuna koneistamon lattialla. Venttiilit kun vielä sovittavat, niin sitten pääsee kasaamaan sen.

Lähetetty: Ke Touko 31, 2006 20:38
Kirjoittaja Jope
Lohko hoonattu, kannesta venttiilin istukat ja venttiilit koneistettu.

Seuraavaksi pääsee kasailemaan moottoria jo pikkuhiljaa, tosin vieläkin puuttuu muutamia tiivisteitä.

Meilailin myös pro-turbolle, joskos kunnostaisivat tuon helmen Garretin.. Pakopesä halki ja pintakaasulla kuuluu iloinen viserrys. :-)

Lähetetty: Ke Kesä 14, 2006 21:19
Kirjoittaja Jope
Eipä kunnosta pro-turbo garrettia, maksaa 500e tuo korjaus.. :-D

Tuli saatua jotain näkyvääkin aikaan, kampura kiinni lohkossa ja aloitin kannen kasaamisen.

Jotain osaakin tullut hankittua.. Ehjä pakopesä, k-jetin bensapumppu..

Laturinkorjauksesta jos joku heittäis hyvät vinkit (laakereiden ja liukurenkaiden vaihto)

Lähetetty: Ti Heinä 04, 2006 06:10
Kirjoittaja Jope
Venttiilit paikallaan kannessa, seuraavaksi välysten säätö.

Projekti etenee hitaasti, mutta varmasti.

Lähetetty: Ke Heinä 26, 2006 19:34
Kirjoittaja Jope
Auto haettu hitsaajalta. Nyt kelpaa.

Ei tullut autotehtaan veroista, mutta ei pitänytkään. suorasta pellistä korjauspalat. Mahtais ensiasennusbensamiestä harmittaa. :-)

Seuraavaksi varmaankin auto pukeille, tankki paikalleen ja tukivarret + taka-akseli irti ja hiekkapuhallukseen/maalaukseen.

Konekin pitäisi kasata loppuun lähiaikoina.

Lähetetty: To Heinä 27, 2006 09:46
Kirjoittaja Suppari
Kuvia vaan sitte. :wink:

Lähetetty: To Heinä 27, 2006 16:35
Kirjoittaja Jope
Heh, saamanne pitää.

Tylsyysvaroitus.

http://jope.fi/saab/finkku/hitsattu/

Lähetetty: Ti Elo 08, 2006 23:42
Kirjoittaja Jope
Alakerta alkaa hahmottumaan, männät puunattu puhtaiksi + rengastettu uudestaan ja lämätty pyttyihin.

Myös kampuran + kiertokangen laakerit uutta.

Päätylevynkin askartelin paikalleen uuden takapään stefan kera ja asensin jakopään kanteen Motonetistä ostetun "uuden" vesipumpun.

Olikos porukalla noista Moton pumpuista valittamista? Tuntuu oudolta, kun periaatteessa uusi pumppu pyörii tosi nihkeän oloisesti.

Normaali ihminen kasais moottorin parissa illassa, mutta laiskuus + parisuhde + tallin sijainti toisessa pitäjässä hidastavat nuoren miehen harrastusnopeutta. :-)

Venanvälykset EDELLEEN säätämättä. Otin edellisen kerran välykset ilman prikkoja.

Sitten kun tutkin paininkuppeja, selvisi että eihän ne kupit ota venan päihin kiinni ilman niitä prikkoja. ARGH. Kiitos Alfamer, kun tätäkään ei voinut missään lukea erikseen.

Tietenkin koneistamo kolmannessa pitäjässä kotiin ja talliin nähden, joten tarttis vielä kerran mitata nuo ja käydä hakemassa toivottavasti viimeisen kerran oikeat prikat.

Toivottavasti se ei nyt ihan heti porsi sitten kun saan koko hoidon nippuun. Sisäinen pessimistini on varma, että koneeseen tulee liikaa välyksiä, kun ei ole mikrometrejä ja heittokelloja käytettävissä.

Aikamoista kantapäänkautta-hommaa tämä on, vaikka alfamer + baassin korjaamokäsikirja onkin kovalla kulutuksella kaiken aikaa.. Molemmat olettavat, että tekijä osaisi jotain - itsehän olen ensimmäistä konettani kasaamassa.