96 Super vm-79 kunnostus
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Nyt rupee olemaan rojekti loppusuoralla. Tänään tuli laiteltua etupuskuri ja sivulistat
Tossa tulos
etupuskurista puuttuu vielä lista, sekä takavaloja täytyy hieman maalailla, niin sitten ulkokuori rupee olee valmis.
Sisältä puuttuu hieman vielä paneleeita, mutta ensviikolla kun asentelen tänään saanun MP3 soittimen, ja 6.5 erillissarjan takapenkin sivuihin(ehkä 10" subarit molemmin puolin ) niin tarkoitus niitä päällystellä mustalla tekonahalla.
Ja tietty renkaat täytyy putsata ja vanteet maalata. Parempi kuntoiset ja kiiltävät pölärit jo tallissa odottaa
Tossa tulos
etupuskurista puuttuu vielä lista, sekä takavaloja täytyy hieman maalailla, niin sitten ulkokuori rupee olee valmis.
Sisältä puuttuu hieman vielä paneleeita, mutta ensviikolla kun asentelen tänään saanun MP3 soittimen, ja 6.5 erillissarjan takapenkin sivuihin(ehkä 10" subarit molemmin puolin ) niin tarkoitus niitä päällystellä mustalla tekonahalla.
Ja tietty renkaat täytyy putsata ja vanteet maalata. Parempi kuntoiset ja kiiltävät pölärit jo tallissa odottaa
Saab 9-3 TTID Vector 2008
-
- "Viggen"
- Viestit: 679
- Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
- Paikkakunta: Kouvola
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
Nostetaan taas tätäkin hieman pinnalle. Eli tuon 2005 vuoden jälkeen ei kuupalle ole juuri muuta tehty kuin ajettu. Nyt on kyllä viimmeiset n.1,5v ollut kuivassa tallissa seisomassa. Tänä keväänä pitäisi ottaa takaisin ajoon ja samalla konepuolta päivitellä.
Eli koneeksi on tulossa 1.7l lievästi piristettynä.
kone on on ollut käyttämöttämänä monta vuotta ja se olisi tarkoitus purkaa ja uusia mitä sitten tarviikin. Samalla kansille tehdään jotain pientä parannusta, nokka-akseli hieman jyrkemmäksi. Myös valmiiksi kevennetty vauhtipyörä löytyy varastosta, sekä uusitaan kytkin täydellisesti.
tuossa pari kuvaa tuosta koneesta ja noista osista. Kone ei tosiaan ole ulkoisesti nätissä kunnossa, mutta tarkoitus olisi tuota "hieman" siistiä sitä kunnnostaessa.
Tuossa kuosissa on kuuppa nykyään ja tarkoitus pitää ulkoisesti aivan vakiona. Sisälle on tulossa luultavasti hieman tukevammat penkit, tai sitten jostain uudemmasta Saabista, muu sisusta sitten sovitetaan näiden sävyyn. Luultavasti muutama lisä mittäri saattaa eksyä tuohon koetauluun.
Eli koneeksi on tulossa 1.7l lievästi piristettynä.
kone on on ollut käyttämöttämänä monta vuotta ja se olisi tarkoitus purkaa ja uusia mitä sitten tarviikin. Samalla kansille tehdään jotain pientä parannusta, nokka-akseli hieman jyrkemmäksi. Myös valmiiksi kevennetty vauhtipyörä löytyy varastosta, sekä uusitaan kytkin täydellisesti.
tuossa pari kuvaa tuosta koneesta ja noista osista. Kone ei tosiaan ole ulkoisesti nätissä kunnossa, mutta tarkoitus olisi tuota "hieman" siistiä sitä kunnnostaessa.
Tuossa kuosissa on kuuppa nykyään ja tarkoitus pitää ulkoisesti aivan vakiona. Sisälle on tulossa luultavasti hieman tukevammat penkit, tai sitten jostain uudemmasta Saabista, muu sisusta sitten sovitetaan näiden sävyyn. Luultavasti muutama lisä mittäri saattaa eksyä tuohon koetauluun.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
Jahas vissii aika monella uuden koneen rakennus tälle keväälle/kesälle edessä Hyvä että kuuppa tulee taas ajoon.
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
Kyllä,kyllä, pariviikkoa sittten viimeksi kävin käyttämässä kuupan lämpimäksi ja kyllä aika poltteet taas iski, että pakko saada tuo tänä kesänä liikenteeseen
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
Eilen tuli otettua kannet pois tuosta koneesta, eikä ainakaan vielä löytynyt mitään kummallista ,kaikki näytti noin silmämääräisesti olevan yläpäässä ainakin kunnossa. Sylinteri putketkin näytti ihan hyviltä joten jos vaan kaikki välykset on kohillaan niin selviää varmaan vaan kevyellä hoonauksella ja uusilla männärenkailla.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: 96 Super vm-79 kunnostus+T5
Eli nyt on tullut aika villit visiot tuohon sämpylään.
Velipojalta löytyis kaikki systeemit tuon kuupan bensansyöttö/sytytyksen ohjauksen muuttamiseksi tonnarin T5:n perään.
Eli visiona olisi edelleen aluksi pitää vehje 1.7l vaparina, mutta systeeminä olisi 4-piste ruisku suorasytytyksellä. Pääosin systeemi apinoitaasin tonnarista, mutta tietenkin kuupan koneeseen sopivaksi. Tuohon T5 ohjaukseen on tietotaitoa sen verran saatavilla että ongelmaksi en näe noita ohjelma juttuja kuupan pienempiä tehoja esim. 2.3i 150hv verrattuna.
eihän tuo tarvitse kuin kampiakselin asentotiedon, map:in, erilliset suorasytysyksiöt jokaiselle tulpalle.???
Ainoa ongelma on mekaanisella puolella, eli miten on helpoin tehdä ruiskusysteemit(suuttimien asennus), entä trikkeri pyörä?
Tosiaan löytyy tonnarin kaasuläppää, suuttimia, trikkeri levyä/anturia,boksia,johtosarjaa,map:ia,lambdaa,jne...
Jos jollain on tietoa miksi tuon voi hylätä samantien niin kertokaa, myös ideoita tuon toteuttamiseen otetaan vastaan
Velipojalta löytyis kaikki systeemit tuon kuupan bensansyöttö/sytytyksen ohjauksen muuttamiseksi tonnarin T5:n perään.
Eli visiona olisi edelleen aluksi pitää vehje 1.7l vaparina, mutta systeeminä olisi 4-piste ruisku suorasytytyksellä. Pääosin systeemi apinoitaasin tonnarista, mutta tietenkin kuupan koneeseen sopivaksi. Tuohon T5 ohjaukseen on tietotaitoa sen verran saatavilla että ongelmaksi en näe noita ohjelma juttuja kuupan pienempiä tehoja esim. 2.3i 150hv verrattuna.
eihän tuo tarvitse kuin kampiakselin asentotiedon, map:in, erilliset suorasytysyksiöt jokaiselle tulpalle.???
Ainoa ongelma on mekaanisella puolella, eli miten on helpoin tehdä ruiskusysteemit(suuttimien asennus), entä trikkeri pyörä?
Tosiaan löytyy tonnarin kaasuläppää, suuttimia, trikkeri levyä/anturia,boksia,johtosarjaa,map:ia,lambdaa,jne...
Jos jollain on tietoa miksi tuon voi hylätä samantien niin kertokaa, myös ideoita tuon toteuttamiseen otetaan vastaan
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: 96 Super vm-79 kunnostus+T5
Hah, just mietin samaa tänään kotimatkalla, että miksiköhän ei kukaan ole tehnyt Trionic-kuuppaa vielä.Frostgrey kirjoitti:Eli nyt on tullut aika villit visiot tuohon sämpylään.
Velipojalta löytyis kaikki systeemit tuon kuupan bensansyöttö/sytytyksen ohjauksen muuttamiseksi tonnarin T5:n perään.
Shutterilevy hihnapyörään kiinni, rakentelet anturille raudan siihen viereen. OG-projekteissa tehty sama temppu.
DI-kasetti täytyy olla Saabin oma, muuten T5 ei toimi lainkaan. Joudut virittämään puoliin kiinni tulpanjohdot. Ruotsinmaalla on kuvien perusteella T8 jossa musta DI kiinni, joten tehtävissä tuokin..
Antureita tarvit:
- lambda
- iat
- map
- kaasuläpän asento
- jäähdytysnesteen lämpötila
- se shutterilevyn asentoanturi
- nopeustieto täytyy tulla pulssimuotoisena jostain
Sitten vaan mappaamaan.
Mietin asiaa pohtiessani, että suurin ongelma on todennäköisesti just DI-kasettiin liittyen.. Ensin tarvii tosiaan saada ne tulpanjohdot ranetettua sinne puolien päihin, mutta myös palotapahtuman mittaus saattaa olla ongelmallinen.
Onko kuupassa sama sytytysjärjestys, kuin H-koneessa? Trionic luottaa myös siihen, eli pytyt pitää "numeroida uudelleen" jos se on eri.
Nyt kun otit asian puheeksi, niin haluan nähdä tämän käytännössä. Kesäpäiville Trionic-kuuppa? :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: 96 Super vm-79 kunnostus+T5
Väitän että menee jo vähän väkisin rakenteluksi,jos pitää t5 sinne naittaa.Pienimmät ongelmat on suuttimien asennus ja triggeröinti.Tuo nyt ei kuitenkaan tarjone ainakaan mitään enempää kuin mega,jonka tuonne laittaa kahdessa illassa toiminta kuntoon..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: 96 Super vm-79 kunnostus+T5
Älyääkös trionic vinkkelikoneiden päälle, kun toinen parihan tulee 90-ast myöhemmin/aiemmin?Jope kirjoitti:Mietin asiaa pohtiessani, että suurin ongelma on todennäköisesti just DI-kasettiin liittyen.. Ensin tarvii tosiaan saada ne tulpanjohdot ranetettua sinne puolien päihin, mutta myös palotapahtuman mittaus saattaa olla ongelmallinen.
Onko kuupassa sama sytytysjärjestys, kuin H-koneessa? Trionic luottaa myös siihen, eli pytyt pitää "numeroida uudelleen" jos se on eri.
Nyt kun otit asian puheeksi, niin haluan nähdä tämän käytännössä. Kesäpäiville Trionic-kuuppa?
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83