99 Turbo projekti (pikku päivityksiä 9/2009)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Breadfan86 kirjoitti:Komia on 99. Hieno väri yms, mutta missä on maski??
maskille ei vielä ole keksitty ratkaisua, löytyy lähes kaiken mallisia 99:n maskeja mutta mikään ei mielestäni sovi tuon tyyliin.

vaihtoehtoja olisi satkun kromimaski pienillä muutoksilla ja `75-`82 maski, mutta jalkimmäisen kanssa joutuisi luopumaan kromisista lampunkehyksistä.. :( talvella jos sais kehiteltyä jotain..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Miten kromattu tai rosterinen verkko? Sais lisäpitkät kivasti jemmaan maskin taakse.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saab -74
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 19:16
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja saab -74 »

Mitä sinun oransille "kaunottarelle" kuuluu? Kerro kuulumisia..
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

saab -74 kirjoitti:Mitä sinun oransille "kaunottarelle" kuuluu? Kerro kuulumisia..
kuulumisia laitettu yv:llä
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

dimebak kirjoitti:Miten kromattu tai rosterinen verkko? Sais lisäpitkät kivasti jemmaan maskin taakse.
99 `81-`84 maski kromisella verkolla, ja muokattuna löytyy, mutta siinäkin täytyisi luopua hienoista kromikehyksistä..

lisäpitkät ei muuten mahdu turbon maskin taakse, kun flekti on tiellä, muuten kyllä.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kansi paikalleen laittoa vaille valmis!

-venttiilit säädetty.
-valittu parempi nokka-akselin pukki ja laakerikannet.
-osat lyöty nippuun ja välykset tarkastettu.

huomenna ois tarkoitus saada kansi paikalleen. :)

Kuva
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

vituiksmän!

laitoin nokkapyörää paikalleen ja tietenkin se pääs lipsahtamaan näpeistä ja ketjunkiristin hyppäs kireimpään asentoon.

eli kone irti ja jakopäätä auki!!!!! :x

tiedä sitten jos käyttäis männät ulkona samaan hommaan, perkele!
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

mittasin ketjunkiristimen etäisyyden venttiilikopan tiivistepintaan, ja Saabin antamien arvojen mukaan kiristin ei ole tullut ulos kuin pari milliä. :D

löysäsin pari milliä ylälaahainta ja ketjusta tuli sopiva.
osat nippuun ja kannenpultit kiinni.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

NONIIN. kone, jarrut ja alusta kasassa ja koeajo suoritettu. Alusta ja jarrut ovat nyt 99 Turboa vastaavat, ellei paremmat :wink: eli auto olisi valmis muutoskatsastukseen ja leimalle.

kertaus mitä 99:lle tehtiin tässä päivityksessä (viimeisen 3 viikon aikana)

-jarrusylinterit huollettu korjaus-sarjoilla, palat uusittu, satulat ja levyt putsattu ja maalattu, takajarrut puhdistettu, uudet palat oli ennestään.

-alustaan laitettu Eliten madallusjouset. eteen iskareiksi vaihdettu Gabrielin kaasut, taakse KYB:in kaasut.
lavetit maalattu.

-moottori: kansi vaihdettu, tasopinta koneistettu -0,25mm, kanavien valupurseet siistitty virtausten parantamiseksi, seetit koneistettu.
venttiilit koneistettu ja läpätty.

tässä vielä pari kuvaa:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Nätinnäköinen kampe,kiva että jotkut jaksaa laitella näitä vanhempiakin,niin ulkokuoren ja kulkupuolen osalta. 8)
:saab:
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
tn
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

onnittelut

Viesti Kirjoittaja tn »

Jonkin verran nimimerkin kanssa ajatuksia vaihtaneena ja aherrusta seuranneena ei voi kuin ihmetellä ja ihastella gls:n sinnikkyyttä ja intoa. Lisäpointseja automallin valinnasta!

Selkeää vuoden saabistiainesta. Juttua vaan lehteen ja jeesatkaahan kaveria osaetsinässä, kyllä niitä ems-ratteja ja spoilereita etc. nurkista löytyy pölyttymästä - osat kiertoon ja käyttöön!!

Saabterveisin tee.
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37

Viesti Kirjoittaja jara »

TN kanssa samaa mieltä!!!
Kunhan ois noin terhakka asenne oman projektin kanssa.... :wink:

Jatka samaan malliin!!!! :!:
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kiitos kehuista! positiivisia kommentteja on mukava lukea. :D

kiitos kuuluu myös isälle, joka auttoi sähköissä ym.

edit: ja ilman TN ja jaraa, jotka minulle tekniikan kauppasivat ei varmaan koko turbo-häsäkkää olis edes aloitettu.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

olipa tuossa ihme juttu eilenillalla..muistin että kansi pitäisi jälkikiristää joten kävin ajelemassa pikku lenkin että kone lämpesi kunnolla.

ajoin 99:n talliin ja kiristelin kannepultit, samalla siinä kokeilin että onko nokka-akselin laakerikansien pultit kiinni.
kaikki muuten ok, paitsi 5 laakerikannen toinen pultti poikki! 8O

no irottelin nokka-akselin pukin ja tuuri oli käynyt, pultin pätkä oli kannesta ulkona pari milliä.. :) lukkopihdeillä pultinpätkä pois ja uusi pultti tilalle. olisi ollut millin sisempänä, niin olis joutunu kannen irrottaan..

siinä sitten käytin venttiilien paininkupit pois ja onnistuin sekoittamaan ykkösen ja kakkosen pakovenojen säätölätkät, jotka tietenkin meni väärille paikoille, ja ykkösen pakoventtiili alkoi kantamaan.

tänä aamuna sitten vaihdoin noiden paikaa ja auto käy suunnilleen normaalisti, ihmetyttää vaan kun kuulostaa että jokin venttiili hieman naputtaa.. :? ja että auto meinaa tyhjäkäynnillä käydä kolmella.. :?

no huomenna hieman mitatuksia ja säätöjä niin eiköhän se tyhjäkäynti kaunistu..tai sitten vika on vaan kuskin korvassa.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

pientä venttiilien hienosäätöä ja kone käy kuin unelma! kaikilla kierrosalueilla. :D

1 sylinterin pakovenassa oli liian iso välys, ja 2 sylinterin pakovenassa liian pieni.
vaihdoin niihin sopivat säätölevyt ja jo alko pelaamaan..samalla tarkistin kaikki venttiilit ja nyt on välykset täysin kohillaan.. :)

että voikin moottorin toiminta olla pienestä kiinni, 0,3mm..

mutta nyt se toimii!
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin