Kärsivällistä ja hyvää työtä!
Eskin Aero-projekti
Eipä tuosta hommasta omin käsin olisi mitään tullut, mutta onneksi noita ammattimiehiä on olemassa. Jos joku tarvitsee hitsaus/maalaushommissa apuja täällä Jyväskylän nurkilla, niin minulta saa kaverin yhteystiedot tarvittaessa...
Eski
Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ma Maalis 27, 2006 07:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voi kun osais itse tehdä vastaavaa kuin Eski.Melkein samalla viivalla oon .Multa ei puutu kuin viisi pientä: 1.aika 2. raha. 3.taito 4.paikka .5 työkalut.
Syvin hovikumarrus kädentaitajalle. Kädentaitoa ja yritteliäisyytä arvostan syvästi . Jotenkin tuntuu ,että niiden arvostus ei oo kohallaan.
Jos joku haluaa oppipojan vastaaviin projekteihin ,niin vois ottaa yhteyttä
Syvin hovikumarrus kädentaitajalle. Kädentaitoa ja yritteliäisyytä arvostan syvästi . Jotenkin tuntuu ,että niiden arvostus ei oo kohallaan.
Jos joku haluaa oppipojan vastaaviin projekteihin ,niin vois ottaa yhteyttä
Oviremontti on valmis ja latasin tuonne uusia kuvia:
http://users.jyu.fi/~esjuny/900Aero_oviremontti.htm
Uusia talvikuvia löytyy myös tuolta:
http://users.jyu.fi/~esjuny/900Aero_talvikuvia.htm
Kuskin oven tiiviste vinkuu, joten täytyy vielä säätää kuskin oven saranoita, mutta muuten lopputulokseen voidaan olla aika tyytyväisiä. Näyttää oikeasti vielä paremmalta kuin noissa kuvissa
Seuraava etappi olisi sitten moottoritilan siistiminen, mutta se edellyttäisi myös koneen nostamista pois ja sittenhän samalla pitäisi tehdä täydellinen koneremontti, tukkia kaikki öljyvuodot jne joten siihen täytyy varata hieman enemmän aikaa ja maksuyksiköitä...
Aikaisemmin tuossa oli puhetta kansiremontista, mutta sitä ei sitten tehtykään, koska tilanne rauhoittui. En tiedä mistä sitä vettä öljyihin tuli, mutta enää sitä ei siellä ole näkynyt...
Eski
http://users.jyu.fi/~esjuny/900Aero_oviremontti.htm
Uusia talvikuvia löytyy myös tuolta:
http://users.jyu.fi/~esjuny/900Aero_talvikuvia.htm
Kuskin oven tiiviste vinkuu, joten täytyy vielä säätää kuskin oven saranoita, mutta muuten lopputulokseen voidaan olla aika tyytyväisiä. Näyttää oikeasti vielä paremmalta kuin noissa kuvissa
Seuraava etappi olisi sitten moottoritilan siistiminen, mutta se edellyttäisi myös koneen nostamista pois ja sittenhän samalla pitäisi tehdä täydellinen koneremontti, tukkia kaikki öljyvuodot jne joten siihen täytyy varata hieman enemmän aikaa ja maksuyksiköitä...
Aikaisemmin tuossa oli puhetta kansiremontista, mutta sitä ei sitten tehtykään, koska tilanne rauhoittui. En tiedä mistä sitä vettä öljyihin tuli, mutta enää sitä ei siellä ole näkynyt...
Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ti Helmi 26, 2008 15:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyl tätä Eskin Aeroo mielellään katselee!
Mäkin pesin noita lattiamattoja kun oli niissä kaikenmaailman likatahroja. Käytin pesuun hyväksikoettua Pinelineä. Viimekerrasta viisastuneena, kun pinelinellä olin kaikki tahrat liuotellu, pesin vielä fairylla, jolla sain tuon männylle ominaisen tuoksun pois matoista. Ei voi kun suositella yo.aineita. Hieno Aero sulla Eski ja näköjään sitä koko ajan laitetaan vaan parempaan ja parempaan kuntoon
Hyvä homma!
900 T16 Aero -84
#2673
#2673
Aero-projektissa on ollut hiljaista sitten kevättalven oviremontin, mutta pikku hiljaa olisi tarkoitus ruveta varautumaan myös konehuoneen kunnostukseen ja sitä projektia varten tuli haettua toinen T16-kansi. Vanhassa kannessa ei ole (tietääkseni) mitään vikaa, mutta eihän sitä koskaan tiedä, että millaisia halkeamia sieltä löytyy... Olisipahan helppo tehdä kansiremontti, kun koneistaa toisen kannen valmiiksi.
Kansi on siis samanlainen kuin Aeron oma, eli vanhempaa mallia, josta löytyy öljyputket. Pitänee viedä kansi koneistamolle arviotavaksi, kun en oikein itsekään tiedä mitä tuolle kannelle kannattaisi tai pitäisi tehdä...? Kannesta on nyt purettu nokkakepit ja venttiilinkupit pois, mutta kaikki hilppeet tuli kannen mukana...
Pari kuvaa kannesta:



Eski
Kansi on siis samanlainen kuin Aeron oma, eli vanhempaa mallia, josta löytyy öljyputket. Pitänee viedä kansi koneistamolle arviotavaksi, kun en oikein itsekään tiedä mitä tuolle kannelle kannattaisi tai pitäisi tehdä...? Kannesta on nyt purettu nokkakepit ja venttiilinkupit pois, mutta kaikki hilppeet tuli kannen mukana...
Pari kuvaa kannesta:



Eski
Pitänee raportoida täällä Aeron kuulumisista, kun virallisten Aero-sivujen päivitys ei toistaiseksi onnistu kotoa käsin...
Tuli taas yksi ärsyttävä vika korjattua. Kun pari vuotta takaperin ostin Aeron, siinä oli todella paha kylmäkäyntiongelma, joka pitkälti johtui risasta bensapaineensäätimestä. Asiasta löytyy enemmän tarinaa Aero-sivulta. Tähän päivään asti auto kävi kylmänä todella matalilla kierroksilla, eli lähti hyvin käyntiin, mutta kierrokset jäivät roikkumaan alle 1krpm ja auto meinasi jopa välillä tukehtua, kun antoi kaasua ja käynti oli epätasaista. Kun kone lämpeni, ongelma poistui. Aikanaan, kun tappelin käyntiongelman kanssa kokeilin myös toista lisäilmaventtiiliä, mutta asialla ei ollut vaikutusta, joten uskoin, että siinä ei ole mitään vikaa.
Viime kesän Trollhättanin reissulta tarttui SDCC:n myyjäisistä mukaan uusi lisäilmaventtiili (hintaan 60 kruunua), joten nyt lopulta sain päähäni kokeilla sitä Aerossa. Kuinkas ollakaan, kun löin auton tulille, kierrokset ampaisivat heti 1500rpm ja kone kävi siistimmin kuin koskaan kylmänä! Kaasuunkin vastasi ilman pätkimistä ja rykimistä. Olisipa tullut jo vuosi sitten vaihdettua tuo palikka...
Kansiprojekti saa odottaa toistaiseksi, kun Aero tuntuu nyt toimivan hienosti
Eski
Tuli taas yksi ärsyttävä vika korjattua. Kun pari vuotta takaperin ostin Aeron, siinä oli todella paha kylmäkäyntiongelma, joka pitkälti johtui risasta bensapaineensäätimestä. Asiasta löytyy enemmän tarinaa Aero-sivulta. Tähän päivään asti auto kävi kylmänä todella matalilla kierroksilla, eli lähti hyvin käyntiin, mutta kierrokset jäivät roikkumaan alle 1krpm ja auto meinasi jopa välillä tukehtua, kun antoi kaasua ja käynti oli epätasaista. Kun kone lämpeni, ongelma poistui. Aikanaan, kun tappelin käyntiongelman kanssa kokeilin myös toista lisäilmaventtiiliä, mutta asialla ei ollut vaikutusta, joten uskoin, että siinä ei ole mitään vikaa.
Viime kesän Trollhättanin reissulta tarttui SDCC:n myyjäisistä mukaan uusi lisäilmaventtiili (hintaan 60 kruunua), joten nyt lopulta sain päähäni kokeilla sitä Aerossa. Kuinkas ollakaan, kun löin auton tulille, kierrokset ampaisivat heti 1500rpm ja kone kävi siistimmin kuin koskaan kylmänä! Kaasuunkin vastasi ilman pätkimistä ja rykimistä. Olisipa tullut jo vuosi sitten vaihdettua tuo palikka...
Kansiprojekti saa odottaa toistaiseksi, kun Aero tuntuu nyt toimivan hienosti
Eski
Noissa taitaa sitten eri lailla toimia tuo kylmäkäynti kuin uudemmissa. Mulla nääs oli tyhjäkäyntikierrokset matalalla, toisinaan, ja kone itestään sääteli sitä tyhjäkäyntiä. Monen monta osaa on vaihdettu ja kone käy korvakuulolta paremmin vaikkakin tyhjäkäyntikierrokset on kylmällä koneella ihan samanlaiset. Kovilla pakkasillakin laskee startin jälkeen alle tonniin.
Tyhjäkäyntiin omassa Turbossa on eniten vaikuttanu jakajan, by-passin ja bensapaineensäätimen alipaineletkujen vaihto ja tietenkin bensansuodattimen vaihto. Kakkosvaihteella olleseen "nykimiseen" auttoi ilmanvaihdon alipainepöntön letkun vaihto väliltä imusarja-alipainepönttö ja rengaspaineiden tarkistus eli lisääminen
Kohta puoliin, kun tulee taas hammasharjan vaihto niin putsaan tyhjäkäyntimoottorin (vai mikä se nyt onkaan) hammaharjalla ja Würthin puhdistussprayllä. CRC:n Bräckleeniäkin olen kuullut suositeltavan.
Tyhjäkäyntiin omassa Turbossa on eniten vaikuttanu jakajan, by-passin ja bensapaineensäätimen alipaineletkujen vaihto ja tietenkin bensansuodattimen vaihto. Kakkosvaihteella olleseen "nykimiseen" auttoi ilmanvaihdon alipainepöntön letkun vaihto väliltä imusarja-alipainepönttö ja rengaspaineiden tarkistus eli lisääminen
Kohta puoliin, kun tulee taas hammasharjan vaihto niin putsaan tyhjäkäyntimoottorin (vai mikä se nyt onkaan) hammaharjalla ja Würthin puhdistussprayllä. CRC:n Bräckleeniäkin olen kuullut suositeltavan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Mahtava onnistumisen tunne lisäilmaluistin vaihdosta sai aikaan sellaisen innostuksen, että asensinpa Aeroon ahtopainemittarin. Tallista löytyi vanha Equusin mittari ja Speedpartsin mittariteline, joka on varta vasten Saab900:n A-pilariin suunniteltu. Tuli jälleen kerran voimisteltua kojetaulun alaosa irti ja takaisin, sekin homma alkaa jo sujumaan... Tältä viritys näyttää luonnossa:



Eski



Eski
Joo, kyllä tuo lisäilmaluisti löytyy. Taisinpa itse tuossa edellä puhua tyhjäkäyntimoottorista mutta lisäilmaluistihan tuo taitaa ja onkin nimeltään. Toisinaan mulla luisti ei oikein kerkeä mukaan ja saattaa tyhjäkäynti tippuu tosi alas, saattaa jopa sammua. Tämä tapahtuu yleensä jos kiihdytän ja painan kytkimen pohjaan, yleensä vielä risteyksessä.
Hienon näköinen kapistus sisältä tuo sun Aero. Itte taidan olla sen verran uutuuden haluinen tai jotain, kun tuo vanhempi mittaristo tökkii mun mielestä. Voi olla, että olen tottunut noihin pyöreämpiin numeroihin
Mulla oli tuossa jokin aika sitten mielessä tuollaisen sisustan värisen kojelaudan hankinta. Vaalea kojelauta olisi ihan jees tuohon Turboon, kun on vaalea sisustakin (joka tosin kaipaa autofiksarin pesua
).
Eipä sitä muuta kaipaa kuin ilmastointia, vakkaria, red-boxia ja tuota vaaleampaa kojelautaa. Ja tuossa järjestyksessä, ainakin tämän kesän perusteella
Hienon näköinen kapistus sisältä tuo sun Aero. Itte taidan olla sen verran uutuuden haluinen tai jotain, kun tuo vanhempi mittaristo tökkii mun mielestä. Voi olla, että olen tottunut noihin pyöreämpiin numeroihin
Mulla oli tuossa jokin aika sitten mielessä tuollaisen sisustan värisen kojelaudan hankinta. Vaalea kojelauta olisi ihan jees tuohon Turboon, kun on vaalea sisustakin (joka tosin kaipaa autofiksarin pesua
Eipä sitä muuta kaipaa kuin ilmastointia, vakkaria, red-boxia ja tuota vaaleampaa kojelautaa. Ja tuossa järjestyksessä, ainakin tämän kesän perusteella
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Oletko kokeillut onko bypass-venttiili ehjä? Tuo vedosta sammuminen voi johtua myös siitä. Nimimerkillä kokemusta on... Vanhemmissa ei ole tyhjäkäyntimoottoria ollenkaan.
Tuli laitettua Speedpartsin viri-APC-purkki kiinni autoon tuon ahtopainemittarin kunniaksi ja parhaimmillaan Equussin viisari kävi 1,1 viivalla, mutta eihän se siellä kauaa pysynyt
Ihme kyllä mittari näyttäisi toimivan ihan hienosti. Sama mittari oli edesmenneessä T8-Luxissa, niin neula väpätti tyhjäkäynnillä, mutta nyt ei vapise ja tuntuisi näyttävän ihan järkeviä arvojakin...
Eski
Tuli laitettua Speedpartsin viri-APC-purkki kiinni autoon tuon ahtopainemittarin kunniaksi ja parhaimmillaan Equussin viisari kävi 1,1 viivalla, mutta eihän se siellä kauaa pysynyt
Eski
