Tomaattiaerosta manuaaliksi... on suoritettu, LEPO!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Niinpä, ei ollut mullakaan vireystaso ihan parhaimmillaan illalla, kun asiaa setvittiin.

Sellainen ajatus vain tuli mieleen juuri ennen nukahtamista, että onko sillä mitään vaikutusta, että lisään sen toisen poljinanturin cruiseen? Nythän siis tomaatin on täytynyt korvata tuo puuttuva kytkinpolkimen anturi kepin asentoa mittaavalla. Olenkohan oikeilla jäjillä? Aikaisemmin en ole löytänyt EPC:stä eroa johtosarjoissa, mutta tietysti juuri tänä aamuna löytyi manuaalille ja automaatille omat johtosarjat, tosin oikeanpuolen ohjaukseen, mutta löytyi kuitenkin. Saapa nähdä joutuuko metsästämään tuon piuhankin, vasemmanpuolen ohjaukseen ei nimittäin löydy koko varaosanumeroa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Oliskohan tuosta Kurkon postaamasta linkistä tuonne Saab 9000 FAQ:n sähkökuviin apua?

Sieltä löytyy:
Shift Interlock Circuit
Starting Circuit

missä näkyy olevan mainitsemianne cabeleita.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tulipahan yksi ajatus mieleen siitä cruisen toiminnasta. Tomaatissahan on vain yksi poljinanturi ja manuaalissa kaksi. Siis tomaatissa keppi toimii toisena poljinanturina ja nyt kun lisään tuon toisen poljinanturin, niin ei tarttis yhdistää piuhoja tuolta kepistä. Pitää vain selvittää, onko cruisen johtosarjassa paikka tuolla anturille, vai joudunko metsästämään sen johtosarjankin jostain.

Ja Peinulle kiitos muistutuksesta, tuota linkkiä en ollut vielä selannutkaan tämän asian tiimoilta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tämä kytkis kyllä kertoo cruisen piuhojen olevan kepin juuressa nuo valkoinen ja oranssi, jotka pitää yhdistää. Ja tietysti, kun täydellisyyttä tavoitellaan, niin pitäisi tietysti yrittää etsiä se johtosarja, johon tulisi tuo kytkinpolkimen anturi, jotta ei tarttis turhaan katkoa ja yhdistellä piuhoja.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Tämä kytkis kyllä kertoo cruisen piuhojen olevan kepin juuressa nuo valkoinen ja oranssi, jotka pitää yhdistää.
Minulle tuo kytkis kertoo että niitä ei yhdistetä vaan kytkinpolkimelle laitetaan poljinkytkin cruisea varten.

Jos nuot valkoinen ja oranssi johto menee yhteen tuossa niin sehän kertoo cruiselle että poljin on ylhäällä/painettuna aina (miten päin se sitten tuossa onkaan) ja täten cruise ei varmasti toimi oikein.

Onkohan tuossa todellakin kyseessä sama liitin kuin ylläolevassa kuvassa jossa johdot ovat yhdistettynä... :?:
Ainakin liittimen numerot ovat samat.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

vtp9k kirjoitti:Minulle tuo kytkis kertoo että niitä ei yhdistetä vaan kytkinpolkimelle laitetaan poljinkytkin cruisea varten.

Jos nuot valkoinen ja oranssi johto menee yhteen tuossa niin sehän kertoo cruiselle että poljin on ylhäällä/painettuna aina (miten päin se sitten tuossa onkaan) ja täten cruise ei varmasti toimi oikein.

Onkohan tuossa todellakin kyseessä sama liitin kuin ylläolevassa kuvassa jossa johdot ovat yhdistettynä... :?:
Ainakin liittimen numerot ovat samat.
Niin, tarkoituksenahan on olla yhdistelemättä mitään piuhoja ja etsiä se poljinanturin liitin ja laittaa se kytkinpolkimen anturi paikoilleen(anturi on jo hommattuna). Ruåttin poijjat on varmaan jättäny sen poljinanturin laittamatta ja korvanneet sen tuolla piuhojen yhdistämisellä, jotta cruise on koko ajan päällä, kun painike on painettuna ja kone käy. Tässä kohtaa luki ensin jotain ihan kummallista, mutta otin ja purin tuon cruisen poljinanturin. Näyttääkin olevan niin, että virta on poikki, kun anturi on pohjassa, eli poljin ylhäällä ja liuskat yhdistyvät kun poljinta painaa. Lisään kuvat heti, kun ennätän.

No, aika näyttää mikä on oikea tulkinta asioista. Pääasia on varmaan se, että kone käy ja kukkuu ja cruise toimii, tehtiin tuo sitten miten hyvänsä. Torstaina käyn purkamolla etsimässä sitä ratin juuressa olevaa oikosulkulenkkiä, jotta ei tarttis yhdistää niitä keltavalkoisia piuhoja.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tässä poljinanturi purettuna.

Kuva

Ja tässä näkyy, kuinka anturin sisällä toinen kupariliuskoista on lyhyempi, joten virta kulkee vasta, kun poljinta painetaan ja liuku yhdistää nuo liuskat.

Kuva

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tässä muutama kuva purkutonnarin johtosarjoista. Ensin kepin juureen tulevat piuhat.

Kuva

Sitten rattiakselin vasemmalla puolella olevat, joista toivottavasti löytyy se 2-napainen liitin, jolla saadaan automaatin käynnistyksenesto ohitettua. Tämä tieto ei siis pidä paikkaansa, nämä liittimet ovat cruisen poljinantureiden liittimet!!
Kuva

Toinen kuva samasta kohtaa. Valkoinen paksumpi "putki" sisältää ratin alle tulevaan "Tech"-liitännän piuhat.

Kuva


Vakionopeudensäätimen piuhoissakin on pieni edistys, tarkempi selvittely on vielä kesken. Homma selvinnyt.


Matti
Viimeksi muokannut G-mies, Pe Maalis 24, 2006 23:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No niin, nyt on asia selvinnyt ainakin käynnistykseneston tiimoilta. Sain käyttööni tonnarin sähkökirjan (kiitos jus!!) ja siellähän oli kaikki. 10-napainen liitin, joka määrittelee käynnistyksenestopiuhojen kulun, oli kyseessä automaatti tai manuaali, löytyy keskikonsolista jalkatilaan tulevan ilmaputken oikealta puolelta, läheltä apukuskin verhoilua(ainakin tuossa -98 purkutonnarissa). Tässä 10-napaisen naaraspuolessa on yksi oikusulkulenkki, joka yhdistää manuaalissa navat 1 ja 2 valkoisella 1m2 piuhalla. Tämä liitin löytyy EPC:stä numerolla 4665055 ja on manuaalin(-96-98). -94 ja -95 manuaalivaihteisiin on omalla varaosanumerolla 4066932 ja 4586822. Automaatin vastaava on numerolla 4066940(koskee vain -94 mallia). Manuaalissa tuo oikosulkulenkki tosiaankin yhdistää ne keltavalkoiset piuhat, jotka muuten kävisivät mutkan automaatin keppikytkimessä.

Tässäpä pari kuvaa aiheesta:

Kuva

Kuva


Matti
Viimeksi muokannut G-mies, Su Maalis 26, 2006 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jaahas ja lisää taitaa selvitä...

Eli tuossa pari viestiä aikaisemmin olevissa kuvissa on ne rattiakselin vasemmalle puolelle tulevat johdot. Siinä on cruisen poljinantureiden johdot. Näkyy kuvista hieman huonosti, mutta tuohon valkoiseen liittimeen tulee oranssi ja valkoinen, jotka ovat jarrupoljinanturin piuhojen värit. Toiseen, eli mustaan liittimeen pitäisi siis tulla punainen ja punavalkea. Jotain sen suuntaista siis näyttää olevan. Pitää vielä varmuuden vuoksi tarkistaa koneelta löytyvät "epäonnistuneet" kuvat, jos siellä näkyisi paremmin nuo piuhojen värit. Tämä kaikki tieto löytyi mukavasti tonnarin sähkökirjasta.

Eli voin todeta, että homma alkaa olla selvä, ei ainuttakaan ranetusta tiedossa. Enää pitäisi saada loota vaihdettua, kunhan se tulee takaisin laakeroituna.

Matti

edit... kuva löytyi ja piuhojen värit tarkistettu. Mustaan liittimeen tulee punainen ja punavalkea. Nyt voin mennä rauhassa nukkumaan ja näkemään unia laakeroidusta vaihdelaatikosta :lol:.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jaahas, pientä edistystä.

Loota on kotiutunut ja odottelee kellarissa innokasta asentajaa. Parit uretaanit on myös hommattu ja lootan tukikumi menee kertaalleen uusiksi, koska paikallinen moottorihiomon kaveri päätti ohjeistani huolimatta sorvata puslaa, sen sijaan, että olisi sorvannut holkkia kapeammaksi. Eli kyseessä on -94 -> sopiva manuaalin pusla, jota ei löytynyt Suomesta vaan tilasin Englannista. Asennus pitäisi suorittaa niin, että ensin tyhjennetään vanha pusla sisuksiltaan ja siivotaan kaikki pois. Sitte kavennetaan puslaa sen uretaanin kauluksen verran ja lopuksi painetaan uretaani holkkiin sisälle. Viksut kaverit oli aatellu, että tulee tukevampi, kun sorvataan uretaanista se kaulus pois, joska estää puslan liikkumisen sivusuunnassa holkin sisällä. Eihän se siellä kauaa pysy, sen verran elää loota koneen mukana.

Aamusta heti valittamaan ja toivon mukaan saan tilattua vielä uuden puslan ennen remontin alkamista.

Ai niin, sai ne kuitenkin mun vauhtipyörän ja kytkimen paineasetelman tasapainotettua, jotain positiivista ehkä.

Autoakin on sisuksiltaan valmisteltu. Keskikonsoli on purettu pois, samoin kuskin jalkatilan verhoilut ylhäältä ja oikealta sivulta. Käynnistykseneston palikka löytyi, samoin cruisen poljinanturin johto. Eli ei tarvi paljoa ähertää, niin tomaatin keppi on irti. Kepille tulevat liittimet saakin sitten painaa nätisti omille paikoilleen lattiassa. Polkimien pultti mahtuu tulemaan ulos rattiakselin yläpuolelta, eli ehkä polkimetkin saa vaihdettua kohtuupienellä vaivalla.

Menee tosin ens viikolle, ennenkuin päästään tositoimiin. Koitan ottaa kuvia eri työvaiheista, mutta on hyvin mahdollista, että jossain vaiheessa uppoaa täysin työhönsä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Noni, sen verran aamulla sain tehtyä, että kävin siellä moottorihiomossa ja tilaan uuden puslan ja he maksavat. Toivottavasti osa ennättää tänne ennen lootan kiinnilaittoa. Ylimääräisiä kuluja 56€... onneksi ei mulle.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Tohtiiko kysyä paljonko tuli maksamaan laatikon laakerointi?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tohtii... 250€ työ, 200€ laakerit(ihan kaikki). Lisäksi mulle vaihdettiin 4.05 lootaan 3.61 välitykset, niistä vielä kustannuksia jonkin verran.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

G-mies kirjoitti:Tohtii... 250€ työ, 200€ laakerit(ihan kaikki). Lisäksi mulle vaihdettiin 4.05 lootaan 3.61 välitykset, niistä vielä kustannuksia jonkin verran.
Tiedätkö mitä yksittäisenä laakerina maksoi ulosmenevän akselin päädyn (ei kytkinkopan) puoleinen laakeri?
Vastaa Viestiin