Tehonmittausprojekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.

Kannattaako tehdä tehonmittauslaite

Äänestys päättyi La Huhti 15, 2006 21:32

Kannattaa
29
83%
Ei kannata
6
17%
 
Ääniä yhteensä: 35

Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

turkkaki kirjoitti:heh... joo no arvasinhan että tämä ei voi olla näin helppoa..

pitäis ensi saada hydraulipumppu jonka ottoteho olisi luokkaa max 300hp.. hehheh tarkottaa pumppua joka teollisuudessa vaatisi kaverikseen 220kW:n sähkömoottorin... jotenki tuntuu siltä, ettei se nyt ihan näin mene...
Tuota noin... kyllä se jokseenkin menee niin, mutta onhan tuo pumppu jo perkuleesti pienempi möykky kuin se sähkömoottori.

Sitten on kysymyksenä vielä max painetason valinta, sillä voidaan vaikuttaa pumpun kokoon.

Elikkäs nopeasti laskettuna jos halutaan mitata max 300 Nm momentti tarvitaan n. 60 cm3/r pumppu jos max painetaso otetaan 300 bariin.

Jotta saisit kuvan minkä kokoinen on tuon kokoluokan pumppu katso:

http://www.boschrexroth.com/RDSearch/rd ... 005-07.pdf

Tuota linkkiä ei kannata muuten tuijottaa... kyseinen pumppu on pirun kallis :)

Se että millaista momentti halutaan mitata riippuu siitä mikä tulee kokonaisvälitussuhteeksi.... ja siitä riippuu myös pumpun lopullinen koko ja sitä myötä myös kuristuksen koko jne.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

turkkaki kirjoitti:... eli siis pitäis saada puoli-ilmaseksi jostain ihan järjettömän tehokas hydraulipumppu.
Niinpä... mutta esimerkiksi 60cm3/r kokoluokan pumppuja kyllä on maailma väärällään. Pitää vain osua oikealla hetkellä oikeaan paikkaan niin sellaisen saa pelastettua romukuormasta.
turkkaki kirjoitti:ja ot... miten jenkit pärjää niiden yksiköidensä kanssa, kun suhdeluvut on mitä sattuu... ihmekään jos tulee laskuvirheitä, kun yrittää muuttaa neliöjalkaa neliömailiksi... ei voi ymmärtää
Noh... nuo jenkkiyksiköt on niitä minkä kanssa meikäläinen joutuu elämään. Lentokoneissa kun juuri metrisiä yksiköitä tunneta, saati sitten ihan SI-yksiköitä :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

ihmetyttää vaan ihan periaatteestakin tuo, että jos auto joka tuottaa 150kW ajetaan rullille joiden perässä on pumppu joka tuottaa 90kW..
miten tuo 90kWn pumppu pystyy vastustamaan 150kW:n voimaa... tuo pumpun koko kun kasvaa tosi rajusti tehon lisääntyessä...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

turkkaki kirjoitti:ihmetyttää vaan ihan periaatteestakin tuo, että jos auto joka tuottaa 150kW ajetaan rullille joiden perässä on pumppu joka tuottaa 90kW..
miten tuo 90kWn pumppu pystyy vastustamaan 150kW:n voimaa... tuo pumpun koko kun kasvaa tosi rajusti tehon lisääntyessä...
Mutta mutta... kun sitä pyörimisnopeutta ei tiedä niin ei hydraulipumpun ottamaa tehoakaan, ainoastaan momentin.

Tehohan on momentin ja kulmanopeuden tulo.

Auton moottori tuottaa esim tuon 300Nm pyörimisnopeudella 4000rpm... eli 4000rpm:llä teho on 125.6 kW

Pumppu ottaa 300Nm momentin ja ottoteho on siten 2000rpm:llä 62.8 kW ja 4000rpm:llä 125.6kW.

Laskelmissa pitää pysyä momenteissa kunnes pyörimisnopeudet on selvillä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

juuri tämän takia en saisi sekaantua matematiikkaan :oops: :lol:
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Viesti Kirjoittaja perkijar »

Kyllä mä oon sitä mieltä, että jos todellakin puhutaan yksinkertaisemmasta tavasta päästä käsiksi moottorin ominaiskäyriin, on sähkömoottorin käyttö jarruna sen verran helpompaa, että siitä se homma jysähtää tulille jos on jysähtääkseen.

Täytynee vain etsiä sellanen romuliike, mistä löytyisi joku järee sähkömoottori. Onhan se nyt aika hieno homma tehdä "penkissä" tutkimustyötä kun niin että koko auto majailee tallissa.

Tietenkäänhän tässä hommassa ei lopputulemana tule olemaan F1 -tallin tyylistä testauslaitteistoa vaan hauska projekti joka toimii jollain lailla - ainakin aluksi.

Jostain tars saada puoli-ilmaiseksi myös turbomoottori, mitä alkaisi sitten hieroa testeriin kiinni!
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

perkijar kirjoitti:Kyllä mä oon sitä mieltä, että jos todellakin puhutaan yksinkertaisemmasta tavasta päästä käsiksi moottorin ominaiskäyriin, on sähkömoottorin käyttö jarruna sen verran helpompaa, että siitä se homma jysähtää tulille jos on jysähtääkseen.
Mielipiteitä on monia, mutta ei tavallisen oikosulkumoottorin käyttö jarruna ihan niin simppeliä ole. Vastaan tulee vastaan sellainenkin juttu että nuo tavalliset moottorit eivät muistaakseni oikein toimi generaattoreina kuin vasta synkronisen pyörimisnopeuden yläpuolella.

Sinänsähän siinä ei tarvita kuin oikosulkumoottori, muutama kymmenen metriä miehen ranteen vahvuista kaapelia ja parintuhannen litran suolavesipytty vastukseksi... mahdollisesti vielä lämmönvaihdin suolavedelle :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ruosteruisku
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 09:35
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Ruosteruisku »

Kyykkymopolaisilla on sellanen peräkärryyn mahtuva yhdellä rullalla oleva dyno. Pitää käydä vakoilemassa kun kerkiäis. Muistaakseni tietokoneella seuranta rullalta? Mut katotaan.
'87 900i Satan
+Iso läjä 900:ien osia
'68 Plymouth Fury III
'67 Plymouth Valiant 100
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

mikäli ymmärsin oikein tuolta netistä lukiessani, niin generaattorina toimiva moottori tosiaankin alkaa merkittävästi jarruttaa/antaa tehoa vasta nimellisnopeutta suuremmilla nopeuksilla.. ja kun taas nopeutta nostetaan tästä, tulee tehoraja nopeasti vastaan.. eli moottori toimii generaattorina varsin kapealla kierrosvälillä...

ja muutoinkin.. pienempikin perehtyminen oikosulkumoottorin ja sähkötekniikan perusteisiin paljastaa ongelmia, joita tuossa hydrauliikassa ei kuitenkaan niin hirvittävästi ole..

miten nuo kaupalliset dynot oikein on toteutettu... luulisi parhaan ja edullisimman ratkaisun kuitenkin olevan jo käytössä?? kaipa foorumilla nyt joku on, joka olisi tällaisiin laitteisiin tutustunut.. edes vähän..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Yleensä moottoridynot on vissiin vesijarruja eli periaatteessa kampiakselin päähän vesipumppu jonka tuottamaa vesivirtaa rajotetaan. Jarrun kuoresta sitte mitataan vääntömomenttia.

Nämä pyörädynothan on yleensä vain painavia rullia jota kiihdytetään ja lasketaan kiihtyvyydestä paljoko on hönkää..
Aki Peltola #1132
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itselläni ei ole saapusalla tuota TM:n uusinta numeroa. Joten mitä ovat todenneet näistä ElmOScaneista ja vastaavista? Ovatko ne luotettavia?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

juhokare kirjoitti:Ovatko ne luotettavia?
Ei
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

sähkö dynosta

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

olisin kerran kesällä saanut ostaa moisen VALMIIN laitteen sellaiseen hae pois hintaan
tosin se oli tai on teho penkki .siis sellainen missä autolla ajetaan

ostettiin samasta paikasta moottori jarru mikä toimii vedellä
halpa oli sekin

no niin siitä sähkö jarrusta............siihen tuli syöttöjohdotkin ranteen vahvaa kaapelia.........eli aina kun sitä käyttää niin imatran voima kiittää ja kumartaa.
Sama kun sonerallakin ..........kun lasku on tarpeeksi suuri niin on hyvä asiakas..........

eli unohtakaa koko juttu

sitten siitä moottori dynosta

ei teille tullut mieleen ettei se pelkkä moottori mihinkään käy

tarvitaan vähän apulaitteita...........jäähdytystä .......sähköö ...ruisku esim
pa laitteet pumput ymm

autossa kiinni........... kaikki sata helpompaa
koska kaikki tarpeelliset lelut jo valmiina
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Re: sähkö dynosta

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Need more speed kirjoitti: sitten siitä moottori dynosta

ei teille tullut mieleen ettei se pelkkä moottori mihinkään käy

tarvitaan vähän apulaitteita...........jäähdytystä .......sähköö ...ruisku esim
pa laitteet pumput ymm

autossa kiinni........... kaikki sata helpompaa
koska kaikki tarpeelliset lelut jo valmiina
Eipä tuo kovin hankala homma ole niitä apulaitteita kasailla ja sopevaa jäähdytysjärjestelmää ym ym. Toki onnistuuhan se säätäminen autossa paikallaankin, radikaaleja ratkaisuja tehtäessä vain ois kiva kun vois ensin dynossa todeta että pata menee jälleen osiksi ennen autoon asentamista.
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin