
9000 2.3T Aeron kone ->Korjaus... tonnarissa oleva B235R
Joo sori typottelin tota eilen silmät ummessa..... siis sen piti olla termarin vieressä oleva lämpötila-anturin piuhan oli asentaja-erkki tinannut kiinni.
Noh enivei, tänään tuli viimäset palikat. Yks veivi piti ostaa uus ja kampiakseli olikin sitte pitemmän kaavan mukaan koneistamossa.
Mutta nyt pitäs olla ok sekin. Nitrattu 1.6 milliin asti, kuvattu ja koeponnistettu ja kunnossa on. Tänään alkoi kasaus.
Eli ehkäpä se siittä.
Ps. Korjataan nyt sekin vielä, että aeroa on pelkkä kone. Auto on alunperin
lpt.
Noh enivei, tänään tuli viimäset palikat. Yks veivi piti ostaa uus ja kampiakseli olikin sitte pitemmän kaavan mukaan koneistamossa.
Mutta nyt pitäs olla ok sekin. Nitrattu 1.6 milliin asti, kuvattu ja koeponnistettu ja kunnossa on. Tänään alkoi kasaus.
Eli ehkäpä se siittä.
Ps. Korjataan nyt sekin vielä, että aeroa on pelkkä kone. Auto on alunperin
lpt.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
No tässä nitrauksessa olikin se pointti, että tehtaalla nitraus on vaan joitain mikrometrejä. Nyt se on siinä puolentoista millin nurkilla hionnan ja kiillotuksen jälkeen. Kylläpäs sitä jaksetaan jauhaa tosta nitrauksesta.... noh huvinsa kullakin.
Ja hinnasta.... Kerro heti mullekki mistä saa 150 ekellä kaks 9-5:sta? Voisin ihan lämpimikseni ostaa muutaman.
Ja hinnasta.... Kerro heti mullekki mistä saa 150 ekellä kaks 9-5:sta? Voisin ihan lämpimikseni ostaa muutaman.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Kerropas sä missä tommonen nitraus tehdään tuolla hinnalla? Tuohan on ihan normi kg perustainen hinta nitraukselle ja se on mikrometrejä ainakin niissä paikoissa joissa ne minun kamppeisiin on teetetty. Juu ja olen useampia noita nitrauksia teettänyt.manneri kirjoitti:No tässä nitrauksessa olikin se pointti, että tehtaalla nitraus on vaan joitain mikrometrejä. Nyt se on siinä puolentoista millin nurkilla hionnan ja kiillotuksen jälkeen. Kylläpäs sitä jaksetaan jauhaa tosta nitrauksesta.... noh huvinsa kullakin.
Ja hinnasta.... Kerro heti mullekki mistä saa 150 ekellä kaks 9-5:sta? Voisin ihan lämpimikseni ostaa muutaman.
Juu ja kappaleet kylläkin koneistetaan ensin mittoihin ennen tuota nitrausta eli nitraus on viimeinen työvaihe.
V-MMääritelmä:
Termokemiallinen prosessi matalassa lämpötilassa, jossa teräskappaletta kuumennetaan pitkän aikaa typpeä luovuttavan NH3 kanssa.
Soveltuvuus:
Teräskappaleille, joille halutaan
- pieni kitka
- kulumiskestävyys
- väsymislujuus
- korroosionkestävyys (ks. Blacknite tai Plasox)
Esim.hydrauliikka- ja pneumatiikkakomponentteja, kampi- ja nokka-akseleita, mäntiä, muovin syöttöruuveja, työkaluja jne...
Suoritus:
-kappaleiden pesu ja tarvittaessa osasuojaus
- pito typetyslämpötilassa 450 - 530°C NH3 kanssa
20 - 100h
- tehostettu jäähdytys typetysuunissa
Lopputulos:
Typetettävien kappaleiden pintaan on muodostunut kova (900 - 1 600 HV) ja kulutusta kestävä yhdistekerros (10 - 25µm), jolla on pieni kitkakerroin, sekä 0,4 - 0,7 mm paksu diffuusiokerros. Jälkityöstö voi korkeintaan olla pinnan kiillotus tai läppäys
Viimeksi muokannut V-M, Pe Marras 03, 2006 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
En tiedä tehtaan nitrauksista, mutta helvetin kovaa kamaa se kampura on B201/2:Sessa ainakin.manneri kirjoitti:No tässä nitrauksessa olikin se pointti, että tehtaalla nitraus on vaan joitain mikrometrejä. Nyt se on siinä puolentoista millin nurkilla hionnan ja kiillotuksen jälkeen. Kylläpäs sitä jaksetaan jauhaa tosta nitrauksesta.... noh huvinsa kullakin.
Ja hinnasta.... Kerro heti mullekki mistä saa 150 ekellä kaks 9-5:sta? Voisin ihan lämpimikseni ostaa muutaman.
Nitrauksesta:
http://www.hilamet.fi/default.aspx?id=117
Ja ei siitä nitrauksesta tosiaan mitään kökkökerrosta tule, koska kamat pitäs olla koneistettu mittoihinsa jo ennen tota.

99T-museopeli
Montako laitetaan?manneri kirjoitti: Ja hinnasta.... Kerro heti mullekki mistä saa 150 ekellä kaks 9-5:sta? Voisin ihan lämpimikseni ostaa muutaman.
http://www.model-car.com/miniature_deta ... r=VARB0091
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Bodycotella Tampereella. En tiedä listahinnasta mitään, suurin piirtein verran se oli, mitä kaveri mulle sano, että maksoi.V-M kirjoitti: Kerropas sä missä tommonen nitraus tehdään tuolla hinnalla? Tuohan on ihan normi kg perustainen hinta nitraukselle ja se on mikrometrejä ainakin niissä paikoissa joissa ne minun kamppeisiin on teetetty. Juu ja olen useampia noita nitrauksia teettänyt.V-M
Edit Tarkistus suoritettu, tarkka hinta oli 73.50+alv.
Ja 4 neljä päivää oli akseli kölliny uunissa ja nitrattu tosiaan 1.6 milliin
Noh usko mitä uskot. Nitrauksen jälkeen löytyi pintasärö, jota ei ennen nitrausta havaittu.... -> piti koneistaa, hiota ja kiillottaa uudelleen.V-M kirjoitti: Juu ja kappaleet kylläkin koneistetaan ensin mittoihin ennen tuota nitrausta eli nitraus on viimeinen työvaihe.
V-M
Nii juu ja kai ne siellä Bodycotella tietävät mitä ovat mun kampiakselille tehneet. Vai oisko niin, että lämpimikseen heittelevät läppää ja ottivat rahat pois?
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Saas nähä, soitanpa ja kysyn. Näkyy olevan ihan kilpailukykyinen hinta, kun yleensä kg hinnalla noita tekevät ja jo nokka-akselin nitraaminen maksaa 80e alveineen...manneri kirjoitti:Bodycotella Tampereella. En tiedä listahinnasta mitään, suurin piirtein verran se oli, mitä kaveri mulle sano, että maksoi.
Edit Tarkistus suoritettu, tarkka hinta oli 73.50+alv.
Ja 4 neljä päivää oli akseli kölliny uunissa ja nitrattu tosiaan 1.6 milliin
Noh usko mitä uskot. Nitrauksen jälkeen löytyi pintasärö, jota ei ennen nitrausta havaittu.... -> piti koneistaa, hiota ja kiillottaa uudelleen.
Nii juu ja kai ne siellä Bodycotella tietävät mitä ovat mun kampiakselille tehneet. Vai oisko niin, että lämpimikseen heittelevät läppää ja ottivat rahat pois?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Suotta sinne soitat. Listahinta on joku 150-200 euroo.V-M kirjoitti:
Saas nähä, soitanpa ja kysyn. Näkyy olevan ihan kilpailukykyinen hinta, kun yleensä kg hinnalla noita tekevät ja jo nokka-akselin nitraaminen maksaa 80e alveineen...
V-M
walderama kirjoitti:Miten paljon kamaa akselista hiottiin, jos nitratakkin piti ?
Vai eikö sabassa akseli kestä alikoko laakereita ?
Ei mitään tietoa paljonko hiottu. Tehtaan nitraus on muutama mikrometri ja kuten alunperin oli suunnitelmissa koneesta tehdään mallia kestävä. Veivejä tosin ei nitrattu, kun ei nähty sitä tarpeelliseksi. Mutta siis noilla osilla mitä siellä koneessa valmiiksi on niin tehdään niin hyvä kuin siittä saa.
Olisihan sinne voinut männät sun muut ostaa, mutta ei tällä kertaa.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Olisko kuitenkin 16µm? Olisko joku väärinkäsitys mittayksikön suhteen..?manneri kirjoitti: Ja 4 neljä päivää oli akseli kölliny uunissa ja nitrattu tosiaan 1.6 milliin
Ei kannata ottaa itseensä uteluita kiinnostaa vaan aidosti voiko noinkin paksua käsittelyä jollain ihmeellä saada aikaan.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Se on halpaa jos tommosen sillä rahalla saa.manneri kirjoitti:Suotta sinne soitat. Listahinta on joku 150-200 euroo.V-M kirjoitti:
Saas nähä, soitanpa ja kysyn. Näkyy olevan ihan kilpailukykyinen hinta, kun yleensä kg hinnalla noita tekevät ja jo nokka-akselin nitraaminen maksaa 80e alveineen...
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Joopa joo. On aika huonolla hoidolla ollut tuo kone. Kannesta piti ottaa 0.8 milliä pois, koska kannessa oli patteja, joista isoimmat oli 0.6 mm korkeita.
Kansi on näin ollen vuotanut palotilan ja vesikanavien välistä. Noh joku fiksu on sitten tunkenut jotain vuodontukkijaa koneeseen ja sitä tatinaa oli sitte jokapaikassa.
Öljyn joukossa oli todennäköisesti kanssa jotain vastaavaa mönjää, koska öljykanavat oli tukossa sellasesta puurosta. No tänään kone alkaa oleen kasassa ja sitten alkaa se johto/letku/putki savotta sekä ahtomittarin ja seosmittarin asennus. Myös tuplalambdat pitää viritellä paikalleen.
Kansi on näin ollen vuotanut palotilan ja vesikanavien välistä. Noh joku fiksu on sitten tunkenut jotain vuodontukkijaa koneeseen ja sitä tatinaa oli sitte jokapaikassa.
Öljyn joukossa oli todennäköisesti kanssa jotain vastaavaa mönjää, koska öljykanavat oli tukossa sellasesta puurosta. No tänään kone alkaa oleen kasassa ja sitten alkaa se johto/letku/putki savotta sekä ahtomittarin ja seosmittarin asennus. Myös tuplalambdat pitää viritellä paikalleen.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Chevy Van 6.2D -89
jäsen