9000 2.3T Aeron kone ->Korjaus... tonnarissa oleva B235R

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Voipi olla, aina oppii uutta ranetuksen laajalla saralla. Vaikuttaa siltä että kyseinen aero on ollut aika rumassa käytössä :?
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

Joo sori typottelin tota eilen silmät ummessa..... siis sen piti olla termarin vieressä oleva lämpötila-anturin piuhan oli asentaja-erkki tinannut kiinni.

Noh enivei, tänään tuli viimäset palikat. Yks veivi piti ostaa uus ja kampiakseli olikin sitte pitemmän kaavan mukaan koneistamossa.

Mutta nyt pitäs olla ok sekin. Nitrattu 1.6 milliin asti, kuvattu ja koeponnistettu ja kunnossa on. Tänään alkoi kasaus.

Eli ehkäpä se siittä.

Ps. Korjataan nyt sekin vielä, että aeroa on pelkkä kone. Auto on alunperin
lpt.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Nitrattu 1.6 milliin asti? Eikös tuo nitraus kohdistu lähinnä ihan kaulojen pintaan? Kuulemani mukaan paksuutta nitrauksella on jotain mikrometrejä.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kovat on nitruu vehkeet? 8O On tainnut nitraus maksaa parin uuden 9-5 hinnan kun on tommosen kerroksen saanut aikaan.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

No tässä nitrauksessa olikin se pointti, että tehtaalla nitraus on vaan joitain mikrometrejä. Nyt se on siinä puolentoista millin nurkilla hionnan ja kiillotuksen jälkeen. Kylläpäs sitä jaksetaan jauhaa tosta nitrauksesta.... noh huvinsa kullakin.

Ja hinnasta.... Kerro heti mullekki mistä saa 150 ekellä kaks 9-5:sta? Voisin ihan lämpimikseni ostaa muutaman.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

manneri kirjoitti:No tässä nitrauksessa olikin se pointti, että tehtaalla nitraus on vaan joitain mikrometrejä. Nyt se on siinä puolentoista millin nurkilla hionnan ja kiillotuksen jälkeen. Kylläpäs sitä jaksetaan jauhaa tosta nitrauksesta.... noh huvinsa kullakin.

Ja hinnasta.... Kerro heti mullekki mistä saa 150 ekellä kaks 9-5:sta? Voisin ihan lämpimikseni ostaa muutaman.
Kerropas sä missä tommonen nitraus tehdään tuolla hinnalla? Tuohan on ihan normi kg perustainen hinta nitraukselle ja se on mikrometrejä ainakin niissä paikoissa joissa ne minun kamppeisiin on teetetty. Juu ja olen useampia noita nitrauksia teettänyt.

Juu ja kappaleet kylläkin koneistetaan ensin mittoihin ennen tuota nitrausta eli nitraus on viimeinen työvaihe.
Määritelmä:
Termokemiallinen prosessi matalassa lämpötilassa, jossa teräskappaletta kuumennetaan pitkän aikaa typpeä luovuttavan NH3 kanssa.

Soveltuvuus:
Teräskappaleille, joille halutaan
- pieni kitka
- kulumiskestävyys
- väsymislujuus
- korroosionkestävyys (ks. Blacknite tai Plasox)
Esim.hydrauliikka- ja pneumatiikkakomponentteja, kampi- ja nokka-akseleita, mäntiä, muovin syöttöruuveja, työkaluja jne...

Suoritus:
-kappaleiden pesu ja tarvittaessa osasuojaus
- pito typetyslämpötilassa 450 - 530°C NH3 kanssa
20 - 100h
- tehostettu jäähdytys typetysuunissa

Lopputulos:
Typetettävien kappaleiden pintaan on muodostunut kova (900 - 1 600 HV) ja kulutusta kestävä yhdistekerros (10 - 25µm), jolla on pieni kitkakerroin, sekä 0,4 - 0,7 mm paksu diffuusiokerros. Jälkityöstö voi korkeintaan olla pinnan kiillotus tai läppäys
V-M
Viimeksi muokannut V-M, Pe Marras 03, 2006 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

manneri kirjoitti:No tässä nitrauksessa olikin se pointti, että tehtaalla nitraus on vaan joitain mikrometrejä. Nyt se on siinä puolentoista millin nurkilla hionnan ja kiillotuksen jälkeen. Kylläpäs sitä jaksetaan jauhaa tosta nitrauksesta.... noh huvinsa kullakin.

Ja hinnasta.... Kerro heti mullekki mistä saa 150 ekellä kaks 9-5:sta? Voisin ihan lämpimikseni ostaa muutaman.
En tiedä tehtaan nitrauksista, mutta helvetin kovaa kamaa se kampura on B201/2:Sessa ainakin.

Nitrauksesta:
http://www.hilamet.fi/default.aspx?id=117

Ja ei siitä nitrauksesta tosiaan mitään kökkökerrosta tule, koska kamat pitäs olla koneistettu mittoihinsa jo ennen tota. :) Pinnan syvyys käsittääkseni sitten on "emoaineeseen" tunkeutuneen nitrauksen syvyys.
99T-museopeli
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

manneri kirjoitti: Ja hinnasta.... Kerro heti mullekki mistä saa 150 ekellä kaks 9-5:sta? Voisin ihan lämpimikseni ostaa muutaman.
Montako laitetaan?
http://www.model-car.com/miniature_deta ... r=VARB0091

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

V-M kirjoitti: Kerropas sä missä tommonen nitraus tehdään tuolla hinnalla? Tuohan on ihan normi kg perustainen hinta nitraukselle ja se on mikrometrejä ainakin niissä paikoissa joissa ne minun kamppeisiin on teetetty. Juu ja olen useampia noita nitrauksia teettänyt.V-M
Bodycotella Tampereella. En tiedä listahinnasta mitään, suurin piirtein verran se oli, mitä kaveri mulle sano, että maksoi.
Edit Tarkistus suoritettu, tarkka hinta oli 73.50+alv.
Ja 4 neljä päivää oli akseli kölliny uunissa ja nitrattu tosiaan 1.6 milliin
V-M kirjoitti: Juu ja kappaleet kylläkin koneistetaan ensin mittoihin ennen tuota nitrausta eli nitraus on viimeinen työvaihe.
V-M
Noh usko mitä uskot. Nitrauksen jälkeen löytyi pintasärö, jota ei ennen nitrausta havaittu.... -> piti koneistaa, hiota ja kiillottaa uudelleen.

Nii juu ja kai ne siellä Bodycotella tietävät mitä ovat mun kampiakselille tehneet. Vai oisko niin, että lämpimikseen heittelevät läppää ja ottivat rahat pois?
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

manneri kirjoitti:Bodycotella Tampereella. En tiedä listahinnasta mitään, suurin piirtein verran se oli, mitä kaveri mulle sano, että maksoi.
Edit Tarkistus suoritettu, tarkka hinta oli 73.50+alv.
Ja 4 neljä päivää oli akseli kölliny uunissa ja nitrattu tosiaan 1.6 milliin

Noh usko mitä uskot. Nitrauksen jälkeen löytyi pintasärö, jota ei ennen nitrausta havaittu.... -> piti koneistaa, hiota ja kiillottaa uudelleen.

Nii juu ja kai ne siellä Bodycotella tietävät mitä ovat mun kampiakselille tehneet. Vai oisko niin, että lämpimikseen heittelevät läppää ja ottivat rahat pois?
Saas nähä, soitanpa ja kysyn. Näkyy olevan ihan kilpailukykyinen hinta, kun yleensä kg hinnalla noita tekevät ja jo nokka-akselin nitraaminen maksaa 80e alveineen...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

Miten paljon kamaa akselista hiottiin, jos nitratakkin piti ?
Vai eikö sabassa akseli kestä alikoko laakereita ?
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

V-M kirjoitti:
Saas nähä, soitanpa ja kysyn. Näkyy olevan ihan kilpailukykyinen hinta, kun yleensä kg hinnalla noita tekevät ja jo nokka-akselin nitraaminen maksaa 80e alveineen...

V-M
Suotta sinne soitat. Listahinta on joku 150-200 euroo.
walderama kirjoitti:Miten paljon kamaa akselista hiottiin, jos nitratakkin piti ?
Vai eikö sabassa akseli kestä alikoko laakereita ?


Ei mitään tietoa paljonko hiottu. Tehtaan nitraus on muutama mikrometri ja kuten alunperin oli suunnitelmissa koneesta tehdään mallia kestävä. Veivejä tosin ei nitrattu, kun ei nähty sitä tarpeelliseksi. Mutta siis noilla osilla mitä siellä koneessa valmiiksi on niin tehdään niin hyvä kuin siittä saa.

Olisihan sinne voinut männät sun muut ostaa, mutta ei tällä kertaa.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

manneri kirjoitti: Ja 4 neljä päivää oli akseli kölliny uunissa ja nitrattu tosiaan 1.6 milliin
Olisko kuitenkin 16µm? Olisko joku väärinkäsitys mittayksikön suhteen..?

Ei kannata ottaa itseensä uteluita kiinnostaa vaan aidosti voiko noinkin paksua käsittelyä jollain ihmeellä saada aikaan.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

manneri kirjoitti:
V-M kirjoitti:
Saas nähä, soitanpa ja kysyn. Näkyy olevan ihan kilpailukykyinen hinta, kun yleensä kg hinnalla noita tekevät ja jo nokka-akselin nitraaminen maksaa 80e alveineen...

V-M
Suotta sinne soitat. Listahinta on joku 150-200 euroo.
Se on halpaa jos tommosen sillä rahalla saa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

Joopa joo. On aika huonolla hoidolla ollut tuo kone. Kannesta piti ottaa 0.8 milliä pois, koska kannessa oli patteja, joista isoimmat oli 0.6 mm korkeita.

Kansi on näin ollen vuotanut palotilan ja vesikanavien välistä. Noh joku fiksu on sitten tunkenut jotain vuodontukkijaa koneeseen ja sitä tatinaa oli sitte jokapaikassa.

Öljyn joukossa oli todennäköisesti kanssa jotain vastaavaa mönjää, koska öljykanavat oli tukossa sellasesta puurosta. No tänään kone alkaa oleen kasassa ja sitten alkaa se johto/letku/putki savotta sekä ahtomittarin ja seosmittarin asennus. Myös tuplalambdat pitää viritellä paikalleen.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Vastaa Viestiin