900 T8 Megasquirt

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Takaosan peltityöt ovat vihdoin valmiit. Tavaratilan pohja ja hitsatut paikat saivat kuorrutteeksi Noveroxia ja Hammeritea. Tukivarsien korvakket, jousen yläpäät ym. saivat peitteen kotelosprayta, koko pohjan massaan sitten myöhemmin ulkosalla. Taka-akseli on heitetty paikoilleen, iskareiksi uudet Sachs/Boge Advantaget ja jousiksi Lesjöforsin madaltavat.
Viimeksi muokannut Hessu, Pe Elo 15, 2008 18:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kuvat olis kivoja?

Tässä on yksi samantyyppinen prokkis ku sulla.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Voisihan sitä tietysti kuvaillakin, ehkäpä saan toimeksi jo huomenna? Toisaalta tämä pakollinen p***aduunivaihe ei niin kovin kuvauksellista olekaan...
Tulin juuri taas tallista mutta aikaansaannos oli melko köyhä kun takavakaajan asennus vastusti kaikin mahdollisin keinoin. Sitä paitsi vakaajatangon pusla jäi käteen ihan pyytämättä ja yllättäen, saakohan niitä uutena mistään?
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Hessu kirjoitti:Sitä paitsi vakaajatangon pusla jäi käteen ihan pyytämättä ja yllättäen, saakohan niitä uutena mistään?
Siniseltä tiskiltä saa, hintaa vaan tais olla jonnin verran.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jaaha, positiivinen saavutus on, että takapää on jälleen kasassa ja pyörillään eli sinne ei toivottavasti tarvitse palata. Nostin sitten auton kuskinpuoleisen kyljen ylös ja karmeus alkoi paljastua: Lattiapelti irtosi helmapokkauksesta noin metrin matkalta ihan kevyellä kaivelulla. Sisällä bitumimattojen alla oli runsaan puoleisesti ruostetta ja tunkin korvakkeen seutu edessä ja takana aivan hapan. Olipas mukava juttu :roll:
kvande
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 07:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kvande »

On se kumma miten ruoste vetää toisia ihmisiä puoleensa.

Et sitten muistanut ostaa riittävän hyvää aihiota, vai etkö päässyt Olkahisten tallilla tarpeeksi läheltä seuraamaan näitä vakipaikkojen ongelmia?
Noo, peltiä ja työtähän se vain on... Motonet myy korjauspaloja ja tosimiehet tekevät ne käsin, tai teettävät töissä nipullisen varastoon.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Hjuu, pohdin että helmojen korjauspellit pitäisi ostaa mutta kun samaan rahaan sai kuitenkin kanttikoneen niin hommasinkin semmoisen. Eilen sain tehtailtua vajaan metrin uutta helmaa kuskin puolelle. Vaihdoin lattiaa ja oven huulitiivistettä vastaan tulevaa peltiä koko matkalta sen verran mitä oli tarvis. Eiköhän tuo kestä taas jonkin aikaa.
En kyllä tajua kuka tosissaan väittää näitä Saabeja hyväpeltisiksi. Käyttöautoina preferoimani PSA-yhtymän tuotteen ovat asiassa valovuosia edellä. Ehkäpä niissä sitten on laittoa jollain muulla osa-alueella enemmän?
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Hiljaa hyvä tulee... Kuskin puolen helma vaihdettu koko matkalta (sisä- ja ulkopelteihin noin 3-4cm siivu) ja kuskin vasemman kantapään paikkeille lattiaan ja sisäkoteloon paikkoja. Päälle Noverox + Hammerite. Etupyörän tienoille laitettiin Sachs + Lesjöfors, uusi jarruletku, laikka ja rempattu satula maalattuna. Tuo kylki onkin sitten toivottavasti kunnossa ja voi alkaa vilkuilla oikeaa sivustaa jossain vaiheessa.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Hulluus etenee, pihaan pätkähti sitten kolmas turbosaappi puolen vuoden sisään. Korimalli, väri ja verhoilun sävy sama kuin projektissa. Auto on vuoden '84 mallia ja varustettu automaattivaihteistolla, sähkölaseilla, kattoluukulla ym. Hankintaan motivoivana seikkana oli erityisesti toimiva ilmastointilaite.
Varaosa-auton eli 2d:n purkua on edistetty aloittelemalla konepaketin irroitusta. Hieman rönsyilee mutta katsotaan nyt mitä tästä seuraa...
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Hiphei, peltityöt on tältä erää saatu päätökseen! Oikeaa helmaa ei tarvinnut vaihtaa kokonaan, mitä nyt tunkin korvakkeiden kohdat, kaarien alapäitä ja lopuksi vielä lievänä yllätyksenä etujarruputken läpivienti, joka mureni jarruletkun irrotuksen yhteydessä. Etukulma on kasattu rempatulla satulalla ja aiemmin mainitulla Sachs/Lesjöfors -yhdistelmällä. Sisälattiat on maalattu ja ovista purettu mekaaniset lasinnostimen koneistot sähkötoimisten tieltä. Turbokin tuli irrotettua, seuraavaksi varmaan vilkuillaan konehuonetta enemmänkin.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tällä välin ei ole suinkaan laiskoteltu vaikka on tullut perheenlisäystä yms. ja töissäkin pitäisi käydä. Tallissa on tapahtunut näin pikaisesti lueteltuna:

-Tavaratilan ja matkustamon sisäpuolta suojattu kotelomassalla, hitsaussaumoja siistitty korisaumakitillä
-Lukkopelti / nokkakehikko putsattu ja maalattu
-Asennettu 7 enska, etummainen kumityyny täytetty "sialla"
-Asennettu jos jonkinlaista johtosarjaa oviin, konehuoneeseen, kojelaudan alle yms.
-Asennettu sähkölasit, nostimet ja moottorit purettu, putsattu ja herkistelty
-Asennettu sähköpeilit ja niille käyttökytkimet omaava kojetaulu
-Asennettu ilmastointilaite kaikkinensa
-Asennettu vakionopeuden säädin
-Asennettu pienikokoisempi ohjauspyörä
-Asennettu täysalumiininen syyläri ja tuplaflektit
-Verhoiluosat putsattu pesevällä imurilla ja osin painepesurillakin sekä sisustus asennettu paikoilleen. Myös muut sisustan palikat on pesty mahdollisuuksien mukaan joten sisätilat ovat sangen siistit ja raikkaan tuoksuiset.
-Jarrut ja kytkin ilmattu
-Suuttimet putsattu ultraäänipesulla, pa-suodin vaihdettu
-Konetta kasattu alkuperäisin osin (ahdin, ruisku, cooleri yms.)

Vielä muutaman illan askareet että voisi kokeilla jälleen käymään ja ajaa auton pihalle pohjan massausta varten.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ookoo, koneen apulaitteet saatiin ruuvailtua siihen kuosiin että starttausta voitiin yrittää. Itse asiassa hommaan ei pitänytkään liittyä mitään erikoista dramatiikkaa, eihän moottoria ollut avattu ja laite kasattiin vielä toistaiseksi vakioisella sytkällä ja polttoainevehkeillä. Myös imusarjan paineistuslaite on alkuperäistä vastaava.
Pumppasin varaosa-autosta sen omalla pumpulla tankin tyhjäksi ja luritin aineet tähän (tankkihan oli rutikuiva putsauksen jäljiltä). Siinä sitten korvasin b-pumpun releen hyppyjohdolla ja annoin järjestelmän täyttyä missä yhteydessä havaitsin että ohjauspaineen säätimen letkut olivat kiristämättä :oops: No, eipä mitään muuta kuin liittimet kiinni ja kaikki nesteet paikoilleen niin päästiin sahaamaan. Startti oli hiukan vaikeaa ja aluksi kävi vain 2-3 pytyllä. Putsasin tulpat ja alkoikin hörisemään jo ihan mallikkaasti. Ilmastoinninkin testasin, pyörii ja kylmää tulee 8) Tosin toinen flekti ei odotuksista huolimatta lähtenyt pyörimään AC:n kanssa, pitää tarkistaa kytkentä. Samoin puhaltimen johdot lienevät ristissä kun lämppärin puhallin pyörii vain <<->> asennossa...
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

No niin, muutaman päivän fiksailut on takana jona aikana laitettiin sähkölaitteita kuntoon ja ruostesuojattiin pohja sekä kotelot.
Tänään sitten vihdoin pakokaasuanalyysin kautta leimalle. Juteltiin katsastusmiehen (saabisti itsekin) kanssa mukavia ja tarkastus sujui siinä sivussa kuin huomaamatta. Tarvinneeko sanoakaan että leima tuli ilman mitään huomauttamista :D

Tuollaiselta kaara siis näyttää nykyään:
http://www.kolumbus.fi/salovaarat/T8/Kuva007.jpg
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Megaruiskun asennusta silmälläpitäen kaivoin varastosta D-jetin imusarjan ja aloin suunnittelemaan siihen bensakiskoa. Alkuaanhan tuossa on letkusyöttöiset suuttimet. No, käsillä oli kaksi Peugeot 1.9 koneen kiskoa jotka katkoin sopivasti että sai suuttimien välisiä etäisyyksiä kasvatettua Saabin mittoihin. Joka väliin tuli sauma eli metallikässyjä oli ihan riittävästi. Saa nähdä sitten aikanaan onko meikäläisestä paineastiahitsariksi eli onko tiivis. Hyvältä näytti ainakin kun hioin saumat alas ja kiillotin virsikirjalla.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Imusarja onkin sitten fäärdiig eli VPV:ltä hommatut lyhyet 390cc suuttimet menivät paikoilleen kun imusarjaa hieman avarsi sähköliittimien kohdalta. Paineensäädin saa olla tuo pösön alkuperäinen, lieneekö jotain kolmen baarin luokkaa. Kaasuläppäkoteloon sai helposti kiinnitettyä Hüco:n potentiometrin käyttäen vanhan anturin pohjalevyä asennustelineenä. Imusarja tietysti kiillotettiin ainakin noin suurin piirtein teräsharjalla.
Vastaa Viestiin