900 turbo -> 90

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

bensat ei ees paha (jäärata käyttöön) mutta rintapelti on tiellä ja muutenki meni hermo alko niin pahasti vituttaan, että nyt on myynnissä turbo moottori ja paljon osia!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900turbo kirjoitti:Tuli tässä mieleen että eihän se pituus mitään kai vaikuta kun vaihdan siis moottorin... eli 90 runkoon 900 moottori.. vai onko niissä maljoissa pituus eroja??
Mitenkäs mie muistelen, että ainaski yhdessä nopassa oli ihan samat maljat, kuin uudemmissa satkuissa. Toisin sanoen satkun kone pitäis mennä melko kivuttomasti nopan keulalle. Ite olen tavannut vain kahta eri kokoa olevia vetareita ja ne tunnistaa jo ulkonäön perusteella. Vanhassa pienemmässä on kolme kohoumaa ulkokuoressa. Uudemmassa isommassa on kaksi kohoumaa. tässä kuvassa olevassa koneessa vanhemmat vetarit

Niin, ja jos nyt sattuu olemaan erikokoiset vetonivelet, niin ei niiden nopassa ollevien maljojen vaihtaminen siihen 900:n laatikkoon ole mikään ihmeellinen juttu. Minäkin jouduin vaihtamaan omaa 99:iä rakentaessani pienemmät maljat 99:n vanhasta nelilovisesta laatikosta tohon 900 -89:stä peräisin olevaan viisloviseen askiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900turbo kirjoitti:bensat ei ees paha (jäärata käyttöön) mutta rintapelti on tiellä ja muutenki meni hermo alko niin pahasti vituttaan, että nyt on myynnissä turbo moottori ja paljon osia!
Perusjutut taitaa taas ahdistaa. Siis siun pitää ottaa 90:n koneesta kampiakselin hihnapyörä, vesipumpun hihnapyörä ja nopan laturi jalkoineen ja kiristimineen päivineen siihen 900:n koneeseen. Sitten rupee mahtumaan jo paljon paremmin. Näin mekin tehtiin miun 99:n koneeseen ja sama homma serkun kahteen 99:iin. Miun kuvagalleriasta saa varmaan jotakin vihjeitä ja tuolta 99projektikertomuksestani. linkki
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

Mertmi kirjoitti:
900turbo kirjoitti:Tuli tässä mieleen että eihän se pituus mitään kai vaikuta kun vaihdan siis moottorin... eli 90 runkoon 900 moottori.. vai onko niissä maljoissa pituus eroja??
Mitenkäs mie muistelen, että ainaski yhdessä nopassa oli ihan samat maljat, kuin uudemmissa satkuissa. Toisin sanoen satkun kone pitäis mennä melko kivuttomasti nopan keulalle. Ite olen tavannut vain kahta eri kokoa olevia vetareita ja ne tunnistaa jo ulkonäön perusteella. Vanhassa pienemmässä on kolme kohoumaa ulkokuoressa. Uudemmassa isommassa on kaksi kohoumaa. tässä kuvassa olevassa koneessa vanhemmat vetarit

Niin, ja jos nyt sattuu olemaan erikokoiset vetonivelet, niin ei niiden nopassa ollevien maljojen vaihtaminen siihen 900:n laatikkoon ole mikään ihmeellinen juttu. Minäkin jouduin vaihtamaan omaa 99:iä rakentaessani pienemmät maljat 99:n vanhasta nelilovisesta laatikosta tohon 900 -89:stä peräisin olevaan viisloviseen askiin.
En tiedä mutta sinne kun sitä istutettiin niin kyllä sen vetarit "jäi vähän lyhyeksi) kun muistelee sitä 900:uun laittamista...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900turbo kirjoitti:
En tiedä mutta sinne kun sitä istutettiin niin kyllä sen vetarit "jäi vähän lyhyeksi) kun muistelee sitä 900:uun laittamista...
Siis vetoakseleitako tarkoitat? Jos käyttää auton omia vetoakseleita ja maljoja, niin sehän menee 100% varmasti nippuun, jos vaan käytetään samantyyppistä vaihteistoa, kuin entinen, eli ei vaihdeta automaatista manuaaliin tai päinvastoin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

kylhää se siellä nyt on... mutta miten se nyt on helpoin sähköt vetää... ja bensapumppu saa varmaan olla ihan on/off katkasijalla ? sytkän johdot lähinnä jänskättää :lol:
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

ja mitään turhaa juppailuahan ei tarvita (auto jäälle) niin että jos jotenki helposti sais sen taas kukkumaan :D
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Mertmi kirjoitti:
900turbo kirjoitti:Tuli tässä mieleen että eihän se pituus mitään kai vaikuta kun vaihdan siis moottorin... eli 90 runkoon 900 moottori.. vai onko niissä maljoissa pituus eroja??
Mitenkäs mie muistelen, että ainaski yhdessä nopassa oli ihan samat maljat, kuin uudemmissa satkuissa. Toisin sanoen satkun kone pitäis mennä melko kivuttomasti nopan keulalle. Ite olen tavannut vain kahta eri kokoa olevia vetareita ja ne tunnistaa jo ulkonäön perusteella. Vanhassa pienemmässä on kolme kohoumaa ulkokuoressa. Uudemmassa isommassa on kaksi kohoumaa. tässä kuvassa olevassa koneessa vanhemmat vetarit

Niin, ja jos nyt sattuu olemaan erikokoiset vetonivelet, niin ei niiden nopassa ollevien maljojen vaihtaminen siihen 900:n laatikkoon ole mikään ihmeellinen juttu. Minäkin jouduin vaihtamaan omaa 99:iä rakentaessani pienemmät maljat 99:n vanhasta nelilovisesta laatikosta tohon 900 -89:stä peräisin olevaan viisloviseen askiin.
mitenkäs pitäisi toimia simmien kanssa jos vetarin maljat vaihdetaan?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saabastelija kirjoitti:
mitenkäs pitäisi toimia simmien kanssa jos vetarin maljat vaihdetaan?
Luulenpa, että jossakin on kerrottu jo aiemminkin, kuinka homma tehdään, mutta voin tässä lyhyesti kertoa. Otetaan laippa maljoineen irti askista, irroitetaan lukkorengas joka pitää maljaa kiinni laipan kuulalaakerissa ja vaihdetaan malja laippaan. Näin esim. voi tehdä sen puolelta toiselle vaihdonkin, jos on vedätyksessä tulee väristystä ja maljat on vielä kääntämättä entuudestaan.
Itse vaihdoin samalla uudet kuulalaakerit ja stefat laippoihin. Siellähän on kaksi laakeria puoli, eli kuulalaakeri ja sitten se vinorullalaakeri. Rullalaakeri on perää varten ja shimmeillä säädetään se perän hammasväli ja vinorullalaakerit. Siihenhän tuossa maljojen vaihdossa ei tietenkään kajota millään lailla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Mertmi kirjoitti:
saabastelija kirjoitti:
mitenkäs pitäisi toimia simmien kanssa jos vetarin maljat vaihdetaan?
Luulenpa, että jossakin on kerrottu jo aiemminkin, kuinka homma tehdään, mutta voin tässä lyhyesti kertoa. Otetaan laippa maljoineen irti askista, irroitetaan lukkorengas joka pitää maljaa kiinni laipan kuulalaakerissa ja vaihdetaan malja laippaan. Näin esim. voi tehdä sen puolelta toiselle vaihdonkin, jos on vedätyksessä tulee väristystä ja maljat on vielä kääntämättä entuudestaan.
Itse vaihdoin samalla uudet kuulalaakerit ja stefat laippoihin. Siellähän on kaksi laakeria puoli, eli kuulalaakeri ja sitten se vinorullalaakeri. Rullalaakeri on perää varten ja shimmeillä säädetään se perän hammasväli ja vinorullalaakerit. Siihenhän tuossa maljojen vaihdossa ei tietenkään kajota millään lailla.
ja maljan laippa on sama kaikissa vuosimalleissa --> eri vuosimallien maljat käy "ristiin"?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

kipuna on jo löytyny :) mutta bensa on hukassa :( ei vaan ymmärrä vuodatin jo tunteitani tonne 900 topicciin :lol: Ja on täs yks toinenki juttu viel... ei mee vaihteensiirtäjä paikalleen tarvii vissiin vähä keppiä lyhentää :?
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

mullakin oli melko ähellys sen vaihteensiirtäjän kanssa tuossa tupliksessa.
mutta kyllä se onnistui kun kaveri väänsi kepistä ja itse ähelsi auton alla.
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

eiks niillä oo sitte mitää eroo 8O kun siirrän 900 T tekniikka 90 koriin... ei se vaikuta sopivan sinne millään 8O mutta mitäs mulla on väärin ku virrat pistää päälle niin kiekkamittari nousee heti 2000 rpm...
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

olisiko mahdollista että mittarin singaali johtoon tulee jatkuva virta?
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

erittäin paljon mahdollista :lol: missäs se sijaitsee ??
Vastaa Viestiin