Sivu 2/4

Lähetetty: Ti Touko 08, 2007 08:42
Kirjoittaja kimmop
Oisko noi tykit ne tonnarin versio jotka on joku sitten vaihtanut tohon?

Lähetetty: Ti Touko 08, 2007 08:45
Kirjoittaja G-mies
On noita tykkivanteita saanut uudemmallakin jaolla, silloin tuossa pulttikehällä pitäisi näkyä sen ohjuritapin reikä. Esim näin...
Kuva

Tuo vanteen ulkonäkökin on hieman erilainen eri valmistajasta johtuen. Olisikohan sinun vanteissasi vain hitsattu vanhat reiät umpeen ja tehty uusi jako? Lähikuva paljastaisi hieman enemmän ja vanteen takaa näkisi totuuden. Onko nuo nyt kuitenkin pulteilla kiinni, siis ei muttereilla?

Matti

Lähetetty: Ti Touko 08, 2007 08:54
Kirjoittaja J-ani
Pulteilla ovat kiinni ja ohjurin reikä on vanteessa.

Lähetetty: Ti Touko 08, 2007 08:57
Kirjoittaja G-mies
Asia harvinaisen selvä, hyvälle näyttää tykit uudemmassakin satkussa. Pariin otteeseen olen nähnyt Kokkolassa viistokeulasatkun, jossa on alla nuo uudemman jaon tykkivanteet ja vieläpä kiillotetulla reunalla, niinkuin kuvakin lisävarustekataloogissa näyttää. Ne on sitten tyylikkäät vanteet, etenkin tumman auton kanssa.

Edit... yksi kysymys vielä vanteista: ovatko 5,5 vai 6 tuumaa leveät? Nuo uudemmat tykit on 6" vanteita.

Matti

Lähetetty: Ti Touko 08, 2007 14:06
Kirjoittaja J-ani
Kerkesin jo tuossa miettiä, että mikä seka sikiö käsiin on maailmalta sattunut :D No joo jotenkin olivat 6 tuuman oloiset nuo vanteet kun niitä alle pyörittelin. Täyttä varmuutta tällä hetkellä ei ole kun en auton vieressä seisoskele.

Jostakin pitäisi laittaa kromilistat tuohon etupuskuriin. Ei kellään sattuisi olemaan ehjiä etupuskurin kromilistoja? Miten lienevät kiinni edes alunperin olleet?

Lähetetty: Ti Touko 15, 2007 21:20
Kirjoittaja vjbremer
Ekös noi ole GB vanteet?
http://jpowell.tripod.com/saab-wheels/GB/index.html
Kuva

On saanut 108*4 jakoisena. Ei vissiin ole sama asia kuin tykkivanteet. Olivat jotkut amerikkalaiset replikavanteet miniliteista.

Kaverilla oli tuollaset c:ssä.

Lähetetty: Ke Touko 16, 2007 06:19
Kirjoittaja G-mies
Täällä tuntuu lähes kaikki Saabin pinnavanteet olevan tykkivanteita, joten kai noille GB:nkin vanteille sellainen nimitys voidaan myöntää. Minun mielestäni ne ainoat oikeat on juurikin tuo postaamassani kuvassa näkyvä ja niiden edeltäjät. Valmistaja taisi olla Ronal. Mulla on kyllä jossain tallessa vanha esite 80-luvulta, jossa on nuo kaikki eriväriset vaihtoehdot tarjolla tuosta minilitestä, joka taas on jenkkivanne ja se alkuperäinen ainoa oikea.

Matti

Lähetetty: Ke Touko 16, 2007 10:49
Kirjoittaja J-ani
Kyllä nuo alla olevat vanteet ovat GB:n valmistamat. Tänään käyn ostoksilla huomista "kevät" huoltopäivää varten. Vaihtuu öljyt/suodattimet, maski vaihtuu kromiseen ja jos vielä sen ahtopainemittarin värkkäis kiinni johonkin. Ai niin ja oishan tuo "se varma kotimainen" tarrakin jonka voi liimata takalasiin :) Mitähän muuta tuota vois laittaa? Mieli tekisi laittaa jemmassa olevat turbo merkit tuohon mutta mutta sehän menis jo tuunaamisen puolelle :D

Lähetetty: Ke Touko 16, 2007 10:55
Kirjoittaja Jakke_
APC:ta ei kannata laittaa vaan ennemmin ostaa n. 45e rajapaineventtiilin jolla saa ahdot säädettyä varmemmin ja toimivammin. Ässästä alkaa bensa loppua oransseilla 290cc suuttimilla n. 0.8-0.9barin jälkeen eli kannattaa jonkinlaista lisärikastusta harkita.

Lähetetty: Ke Touko 16, 2007 11:25
Kirjoittaja V.J.S
Jakke_ kirjoitti:APC:ta ei kannata laittaa vaan ennemmin ostaa n. 45e rajapaineventtiilin jolla saa ahdot säädettyä varmemmin ja toimivammin. Ässästä alkaa bensa loppua oransseilla 290cc suuttimilla n. 0.8-0.9barin jälkeen eli kannattaa jonkinlaista lisärikastusta harkita.
Samaa mieltä, APC:n jos välttämättä haluaa hifistellä paikoilleen, niin pistää sen korkeintaan nakutuksen ledivaloa vilkuttelemaan, mutta ei anna sen ohjailla ahtoja.

Lähetetty: Ke Touko 16, 2007 21:44
Kirjoittaja Jakke_
Ennen APC ohjasi ahtoja, mutta "sekosi" ku paineanturi meni rikki. Sen jälkeen muka ohjannu nakulediä, mutta nakuledi vilahtaa yleensä vaan sillon ku lisärikastin kytkeytyy päälle tai pois eli ottaa häiriötä rikastimen johdoista. :P Ja muutaman kerran päässy nakuttamaan kunnolla kun säädeltiin sytytystä eikä nakuledi vilahtanutkaan (kokeiltu kahta eri nakuanturia eikä niitä ole kiristetty liikaa).

Lähetetty: To Touko 17, 2007 12:50
Kirjoittaja J-ani
Joistain ajattelin kaivaa siitä huolimatta tuon apc:n :) ja "hifistellä" sen paikoilleen. Onko noissa 16 venttiilisten apc palikoissa eroa vai onko ne kaikki samanlaisia eli vuodesta -84 eteenpäin.

Lähetetty: To Touko 17, 2007 16:35
Kirjoittaja Marko A
Eikös torillakin ollut juuri yksi paketti myynnissä ja hinta erittäin kilpailukykyinen ;)

Suosittelen APC:n asennusta. Turvallisesti saat huomattavasti lisätehoja. Järjestelmä on aika yksinkertainen, mutta kuten kommenteista voi lukea niin ei se aina toimi halutulla tavalla. Hyvä on myös muistaa että korva ei kuule sitä koneelle vaarallisinta nakutusta. Sitten kun tulee kuuluvaa kolinaa (vasarointi ääni) niin nakutus on jo vähän eri luokkaa.

Lähetetty: To Touko 17, 2007 17:18
Kirjoittaja J-ani
Tulipas tänään tehtyä kevät huolto, josta tuossa ylempänä mainitsinkin. Ö-suodattimen oli joku tainnut aiemmin vetästä avaimella kiinni kun oli lievästi sanottuna tiukassa. Avaimenkin ostin tuota varten mutta sen sai heittää heti menemään oli sen verran marketti avain. Kiitokset vjbremerille vihjeestä hakata meisseli läpi suodattimesta.. lähtihän se sillä tavalla vaan siitä huolimatta sai väntää ihan tosissaan.

Eikös se foorumin apc ollut t8:n apc? Sehän ei taida käydä 16 venttiiliseen.

Lähetetty: To Touko 17, 2007 18:00
Kirjoittaja dimebak
Kaveriksi 16-venasen omistamiseen suosittelen Bentley Publishersin Saab 900 16-valve Official service manualia (Saab part No. P/N 02 16 861, Bentley Stock No. S993, ISBN 0-8376-0313-7).