Saab 9000 2,0T Airflow

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Onko tuo pohja tosiaan alkuperäistä kevyempi?
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Alkuperäinen oli oikeasti yllättävän painava. Olisihan se tietysti keventynyt, jos olisin halunnut pestä kaikki alustamassat pois siitä. Mutta mitä turhia kun tuo alumiinilevy on kevyempi ja hienomman näköinen.

Eihän tuo uusi ratkaisu tosiaan paina juuri mitään. Tuo hitsaamani kehikko ehkä 3kg ja alumiinilevy tuskin kiloakaan. Suurin syy takaluukun pohjan uusimiseen oli päästä vararengaskotelosta eroon ja saada tankki ja bensapumput asennettua helposti ja näyttävästi.

Jos nyt oikein alkaa ajattelemaan niin eihän siinä paljoa säästynyt painossa (ehkä pari kiloa), mutta kun karsii joka paikasta vähän, niin se tekee yhteensä paljon :P
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tänään on saatu takaluukun pohjan tukikehikko hitsattua kiinni ja sen päälle tuleva alumiinilevy leikeltyä oikeanlaiseksi. Huomenna täytyy käydä töissä leikkelemässä vielä muutamia muita alumiinilevyn paloja muualle autoon.

Moottorille sain tehtyä tänään sen verran että kampura on kiinni ja yhden mäntä+veivi yhdistelmän sain istutettua paikoilleen suhteellisen monen yrityksen jälkeen. On tuo männänrengaspuristin jo tainnut nähdä parhaat päivänsä kun ei meinannut millään onnistua... Täytyy vielä huomenna kuitenkin purkaa koko komeus ja tarkistaa päittäisvälys liuskat, että onko ne kunnolla paikoillaan. Kun pyörittää kampiakselia niin yhdessä kohdassa tuntuu pyöriminen vähän ahdistavan.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja Jope »

Onko runkolaakeripukit ja paikalla olevan kiertokangen pukki varmasti oikein päin?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Onhan ne. Ei niitä runkolaakeripukkeja mielestäni edes saanut väärinpäin, kun niissä oli sellaset ohjuritapit. Kampura ahdisti siinä yhdessä kohdassa jo ennen kun laitoin veivin ja männän paikoilleen. Nekin laitoin vaan kokeeksi kun piti varmistua, että on tullut tilattua oikeat osat :P

EDIT: Ei ahdista. Hyvin pyörii.
Viimeksi muokannut TeePee, La Joulu 29, 2007 20:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Taas on saatu jotain aikaan. Elikkäs kun eilen sain todettua että osat olivat varmasti oikeat niin tänään sitten aloitin ruuvailemaan niitä kiinni.

Mäntien mukana tuli todella hyvät asennus ohjeet. Piti kylläkin soittaa TuPe tulkkaamaan, kun itse en tuota englantia ymmärrä kovinkaan hyvin :oops: Mutta lopulta sitten kun ohjeet oli muutettu myös minun aivojeni ymmärtämään muotoon niin aloitin asennuksen.

Ohjeissa oli hieno taulukko, josta pystyi katsomaan kuinka suuri välys männänrenkaissa pitää olla kun ne on puristettuna sylinteriputken sisällä. Mitat sattui olemaan tuumissa niin nekin piti sitten muuntaa millimetreiksi.
Vaihtoehtoja taulukossa oli monia:

*Dirt, ATV, Snow, PWC
*High-Performance Street/Strip
*Street-Moderate Turbo/Nitrous
*Late Model Stock
*Circle Track/Drag Race
*Blown Race Only
*Nirtous Race Only

Jokaiselle oli määritetty oma tietty suositus välys. Päädyttiin tuohon vaihtoehtoon numero 3. Laskettiin, että välys piti olla ylemmässä männänrenkaassa 0,46mm ja alemmassa 0,506mm. Välysmitan avulla sain aika tarkasti oikeat välykset. Ylempi on nyt niin että 0,4mm ja 0,05mm liuskat mahtui väliin. Alemman renkaan katsoin niin että välys oli 0,5mm. Elikkä nyt on 0,01mm tarkkuudella oikeanlaiset välykset. Mukavaa hifistelyä pitkästä aikaa.

Kuvassa näkyy rako johon piti saada oikea välys
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img831795.jpg

Kaksi mäntää liikkuu jo hienosti pytyissään, huomenna aamupäivästä pitää vielä loput kaksi käydä asentamassa.
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img831774.jpg
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Käväisin töissä "varastamassa" kaikenlaista pikkunippeliä ja nappelia mitä tarvitsen projektissa. Mukaan tarttui pehmoista tiivistenauhaa, itse porautuvia ruuveja ja lattarautaa sopiva pätkä, että saa turvakaaret hitsattua koriin.

Aamupäivällä asensin loput kaksi mäntää koneesen ja kiinnitin bensapumput omille paikoilleen. Illemmalla varmaan jatkuu...
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img832718.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img832719.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img832720.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img832691.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img832692.jpg
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Eh heh...todella vitsikästä.Kuva
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja api »

minkä paksusta jöötii on toi bensalinja? siis sisämitta.
Yamaha FZ1-N -08
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja f-19 »

TeePee kirjoitti: Ohjeissa oli hieno taulukko, josta pystyi katsomaan kuinka suuri välys männänrenkaissa pitää olla kun ne on puristettuna sylinteriputken sisällä. Mitat sattui olemaan tuumissa niin nekin piti sitten muuntaa millimetreiksi.
Vaihtoehtoja taulukossa oli monia:

*Dirt, ATV, Snow, PWC
*High-Performance Street/Strip
*Street-Moderate Turbo/Nitrous
*Late Model Stock
*Circle Track/Drag Race
*Blown Race Only
*Nirtous Race Only

Jokaiselle oli määritetty oma tietty suositus välys. Päädyttiin tuohon vaihtoehtoon numero 3. Laskettiin, että välys piti olla ylemmässä männänrenkaassa 0,46mm ja alemmassa 0,506mm. Välysmitan avulla sain aika tarkasti oikeat välykset. Ylempi on nyt niin että 0,4mm ja 0,05mm liuskat mahtui väliin. Alemman renkaan katsoin niin että välys oli 0,5mm. Elikkä nyt on 0,01mm tarkkuudella oikeanlaiset välykset. Mukavaa hifistelyä pitkästä aikaa.

Kuvassa näkyy rako johon piti saada oikea välys
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img831795.jpg
Muistan hämärästi joskus lukeneeni että männänrenkaan katkosvälys pitäisi mitata tietystä kohtaa sylinteriä. Toki eihän tuolla väliä jos sylinterit porattu kokonaan läpi jolloin välys on sama joka johdassa sylinteriä (vrt. kulunut sylinteri, alhaalta enemmän kulunut kuin yläreunasta).
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

api kirjoitti:minkä paksusta jöötii on toi bensalinja? siis sisämitta.
Sisähalkaisija on 10mm.
f-19 kirjoitti:
TeePee kirjoitti: Ohjeissa oli hieno taulukko, josta pystyi katsomaan kuinka suuri välys männänrenkaissa pitää olla kun ne on puristettuna sylinteriputken sisällä. Mitat sattui olemaan tuumissa niin nekin piti sitten muuntaa millimetreiksi.
Vaihtoehtoja taulukossa oli monia:

*Dirt, ATV, Snow, PWC
*High-Performance Street/Strip
*Street-Moderate Turbo/Nitrous
*Late Model Stock
*Circle Track/Drag Race
*Blown Race Only
*Nirtous Race Only

Jokaiselle oli määritetty oma tietty suositus välys. Päädyttiin tuohon vaihtoehtoon numero 3. Laskettiin, että välys piti olla ylemmässä männänrenkaassa 0,46mm ja alemmassa 0,506mm. Välysmitan avulla sain aika tarkasti oikeat välykset. Ylempi on nyt niin että 0,4mm ja 0,05mm liuskat mahtui väliin. Alemman renkaan katsoin niin että välys oli 0,5mm. Elikkä nyt on 0,01mm tarkkuudella oikeanlaiset välykset. Mukavaa hifistelyä pitkästä aikaa.

Kuvassa näkyy rako johon piti saada oikea välys
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img831795.jpg
Muistan hämärästi joskus lukeneeni että männänrenkaan katkosvälys pitäisi mitata tietystä kohtaa sylinteriä. Toki eihän tuolla väliä jos sylinterit porattu kokonaan läpi jolloin välys on sama joka johdassa sylinteriä (vrt. kulunut sylinteri, alhaalta enemmän kulunut kuin yläreunasta).
Siitä en tiedä miten kuluneessa sylinterissä, tässä tosiaan koko matkalta porattu 92mm.

Molempiin b-pilareihin on nyt leikelty lattaraudat. Ei muuta kun hitsausta vaille. A-pilareihin teen varmaan huomenna vasta.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Oliko joku erityinen syy tehdä kaaret siten, että ne eivät tue koria, lisää kiertojäykkyyttä tai suojaa matkustajia tms.?

http://www.garaget.org/?car=14960&image=590077
900C -86
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

ASTech kirjoitti:Oliko joku erityinen syy tehdä kaaret siten, että ne eivät tue koria, lisää kiertojäykkyyttä tai suojaa matkustajia tms.?

http://www.garaget.org/?car=14960&image=590077
Millä perusteella ei tue koria, lisää jäykkyyttä, suojaa matkustajia tms.? Olisi mukava tietää miten olet tuohon tulokseen päätynyt :)
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja Japso »

Uskoisin että Astech meinaa tuota samaan kulmaan tulevien putkien hitsausta useaan eri pisteeseen korissa. Normaali tyyli noissa selviää täällä:

http://www.vhtracing.com/pt3.htm
Foxbody turbo
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

No sitä itsekin epäilin, mutta täytyy muistaa että tässähän ei ole kyseessä mihinkään kilpailuluokkaan tulevat täysin sääntöjen mukaiset kaaret tms... Nämä aivan varmasti jäykistää koria. En ole koskaan väittänyt että nämä olisi parhaat mahdolliset kaaret. Tämä on ensimmäinen tämän tyyppinen projekti jota rakennan. Varmasti on vielä paljon opittavaa mutta mielestäni kaaret ovat nyt riittävän hyvät siihen tarkoitukseen mihin olen ne ajatellut. Eli omaksi iloksi liikenteeseen ja omaksi iloksi radalle.
Vastaa Viestiin