Saab 900 -88 (Episode II - Karvalakista Deluxeen)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Tänään projekti jatkui hieman leppoisemmissa merkeissä.

Itse autolle ei tapahtunut muuta kuin, että sivuvilkut lähti kyljistä ja sytytystulpat vaihtuivat.

Päivä kuluikin pääosin suunnitellessa... ja hioessa ovenpielessä olevia jalkalistoja (mitä lie ovatkaan oikealta nimeltä :? :roll:)
Aamulla sain päähän alkaa kokeilemaan niiden hiomista ja siinä menikin sitten yllättäen melkein koko päivä.
Ensimmäisenä kokeilin poistaa maaleja rälläkällä ja hieman karkeammalla laikalla. Hyvinhän se poisti maalia, mutta kyllä se vähän muutakin poisti :lol:
Ei ollut ihan oikea valinta työkaluksi :oops: :oops:
Onneksi on kuitenkin varaosa-auto, josta sai samanlaisen osan uudestaan työstettäväksi.
Nyt ei ollut kuitenkaan käytössä enää rälläkkä eikä karkeampi laikka, vaan paineilmalla pyrittelin nailonlaikkaa. Tämä oli jo huomattavasti parempi työkalu. Ei sekään kuitenkaan aivan loistava ollut, koska siitä tulee hirvittävä meteli, eikä tulosten syntyminenkään ole mitenkään erityisen nopeaa. Hyvä lopputulos kuitenkin, kuten alta voi huomata.Kuva

Toisen puolen listaan käytettiinkin sitten jotain hirmumyrkky maalinpoistoainetta. Tämä on ehdottomasti paras vaihtoehto. Nopea, äänetön ja pölytön vaihtoehto. Jälki oli parempi kuin laikalla hiottuna ja aikaa säästyi.

Työtilakin oli erinomainen 8)
Kuva

Huomenna taidan pitää ihan suosiolla vapaapäivän.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Minkä merkkistä maalinpoistoainetta käytit?
Itselläkin on tarkoitus maalata jalkalistat jossakin vaiheessa, kun eivät ole enää siistit.
900S(T5.5) M1991(KR)
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Maalinpostoaine oli sellaista kuin "Nitromorse".
Vihreä metallipurkki, jossa lukee kyljessä "All purpose Nitromorse" tai jotain sellaista.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Joo saatavissa kaikista värikaupoista.
Kovaa tököttiä se on. Ovat poistaneet aluvanteiden maalit joskus myös ko aineella. Ei vahingoita metallia, mutta maali lähtee kuin rusakko makuulta.

Ei vaan tullut heti mieleen..... :oops:

Tuo pojan into auton kunnostukseen on kyllä ihaltavaa sorttia. On painanut pitkää päivää ja virtaa tuntuu aina vain riittävän. Osaaminen tai ainakin ennakkoluulottomuus uusia haasteita kohtaan on ollut yllätys. Joskus ensi viikolla aloitellaan varmaan korin hitsailut. Pitää vielä löytää jostain autolle hyvä maalari. Syksyllä on sitten mukava kasata tallissa. Joka siis taas kerran on kuin salama olisi sinne ovelta lyönyt. :lol:
# 419 Vesa Pohjalainen
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Kiitoksia tiedoista!.
Se on hyvä että intoa riittää, silloin valmistuu auto nopeaan tahtiin.
Ja se on hyvä jos itsellä on se Mig, niin ei tarvii lainailla toisilta.
Itsellä hommat seisoi, kun ei hitsauskoneita meinannut saada lainaan mistään ja tutulla oli aina talli niin varattuna . Tankki poissa tuota kun olis niin hankala kuljetella muutenkaan.
Lopulta äkkäsin netistä yhden vuokraamon, mistä sai Migin lainaan. Oli muuten paikkakunnan ainoa paikka, muilla oli vaan ydintäytelankakoneita :roll: .
Aika omituista 90000 asukkaan kaupungissa :oops: .
Eikä se sukulaisten tuki ja opastaminenkaan pahasta ole :wink: .
Tuo talli on meilläkin täynnä Saabista irroitettuja osia, penkkejä ja mattoja yms.
Niitä kun ei oikein uloskaan voi viedä.
900S(T5.5) M1991(KR)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Niinpä, talli on meillä näemmä kerran vuoteen aina sekaisin.
Viime kesänä kunnostin vanhemman pojan auton, sitä ennen oli Amazon tuhannen päreinä viisi vuotta ja nyt tuo nuoremman pojan auto. Toisaalta, siksihän se iso talli rakennettiin, että saa kotona askarrella... vaimo tuumi, että olettepahan sitten ainakin siinä silmälläpidon alaisina. :wink:
# 419 Vesa Pohjalainen
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Tänään homma edistyi siltä osin, että sain tarrojen osalta kuvankäsittelyn valmiiksi niin, että ne voi viedä teetettäviksi.
Sitten kävi semmoinen homma, että postimies toi paketin, jossa oli Saabin alkuperäinen bridge takaspoileri 900 sedaniin :D

Kuva

Pitänee tuo kuitenkin maalata korinväriseksi ja asentaa sitten joskus paikalleen. Tuonne katolle se ei oikein sovi... :oops:

On ollut tämän projektin kanssa hieman hiljaisempaa, kun on pitänyt olla siellä Espoossa remontoimassa... eikä säätkään ole olleet oikein suosiollisia ulkona työskentelemiseen. Onneksi kuitenkin tulee sadepäiviäkin, että saa tehtyä tuollaista tarrahommaakin :wink:
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Mistä helvatasta tommosen löysit ja paljonko kustans?
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

miksaus kirjoitti:Mistä helvatasta tommosen löysit ja paljonko kustans?
Englannistahan noita löytyy.
http://www.paradisesaabs.com/c900-parts.html
Tuolta taidettiin tilata tämä kyseinen spoileri. Hinnan näkee sieltä. Postitus Englannista tänne on hintava, johtuen paketin muodosta.

http://www.hagstromsaab.co.uk/accessories.asp
Täällä on myös bridge -spoileri.

Kaikkea sitä löytää, kun jaksaa etsiä ahkerasti :wink:
Kyllä minäkin monet kerrat googletin ja selailin eri Saab sivustoja. Ei ilmeisesti noita bridge -spoilereita ole hirvittävän paljon liikenteessä, ja niitä on kaiketi lähinnä vain Englannissa. En ainakaan löytänyt muita kuin englantilaisia sivuja, missä olisi ollut myynnissä.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Niinpä, ja näyttää olevan myös määrätietoisuus ( lue= Saab -merkkiuskollisuus) osien suhteen kohdallaan. :wink:
Nardin tekemää rallirattia ei ole kuitenkaan vielä löytynyt, mutta lähes saman näköinen Luisi saa ajaa saman asian.

Kuva

Puolat vaan pitää kiillottaa....

Niin ja autolle on jo maalarikin saatu pehmitetyksi, kunhan vain korityöt on tehty ensin pois. :lol:
# 419 Vesa Pohjalainen
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Mitä ainetta tuo kehä on? Tai onko tuosta parempaa kuvaa missään? Näyttää meinaa hyvältä
Saab 900S Combicoupe
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Luulisin, että kyse on perinteisestä Luisin polyuretaanista.
Ratti on lähes samanlainen kuin Nardin Saabille tekemä nahkaratti. Se vain maksaa noin 300 euroa.
# 419 Vesa Pohjalainen
aero
-
Viestit: 8732
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja aero »

Hieno rojekti kyllä, pitää selkeästi poiketa käymään joku kerta, kun suuntimilla tulee liikuttua. "Työnjohtajan" (=sen takapirun) tuntien tekijä maanitellaan hoitamaan homma varmasti pohjalta pitäen, niinkuin näyttäisi aika pitkälti jo tapahtuneen.

Ja mitä tulee keulan malliin, pystärissä on **naa. Jompikumpi kahdesta isoimmasta etulipasta tai Aeron tai Airflow -satsi, ja se on siinä. Auto alkaa just siitä mistä se alkaa ja haistattaa pitkät nykyisten "munamallien" ilmanvastuksille.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Tänään tuli tehtyä hieman löysempi päivä auton parissa.
Aamulla aloin poistaa pintaruosteita laikalla, ja aika hyvin ne näytti lähteneenkin. Päivän toinen urakka oli kuskinpuolen lokasuojien sisäosien peseminen ja ruosteiden etsiminen/tökkiminen. Samalla tuli vaihdettua renkaiksi perus peltivanteilla olevat renkaat. Etulokasuojassa ei ollut kuin yksi pienehkö ruostealue, joka näytti aika helpolta paikattavalta.
Kuva
Reikä ei näy kuvassa.

Kuva
Eikä tarvinnut tunkata kuin vain etupäästä, kun nousi takapyörä ilmaan samalla (itse asiassa jo aiemmin kuin etupyörä :) )

Kuva
Takana onkin sitten enemmän hommaa. Muutama paikka täytyy tehdä.

Huomenna, jos keli sallii, olisi tarkoitus tehdä sama urakka toiselle puolelle. Tänään joutui lopettamaan hieman aikaisemmin kuin yleensä, kun alkoi tiputtelemaan vettä jonkun verran taivaalta.

Tuo Luisin ratti poikkeaa myös siten, että Nardin ratissa puolien sisällä oleva rako jatkuu kehälle asti hieman kaventuen. Mutta kyllä se näyttää tuollaisenakin ihan hyvältä. :)
aero kirjoitti:Hieno rojekti kyllä, pitää selkeästi poiketa käymään joku kerta, kun suuntimilla tulee liikuttua. "Työnjohtajan" (=sen takapirun) tuntien tekijä maanitellaan hoitamaan homma varmasti pohjalta pitäen, niinkuin näyttäisi aika pitkälti jo tapahtuneen.

Ja mitä tulee keulan malliin, pystärissä on **naa. Jompikumpi kahdesta isoimmasta etulipasta tai Aeron tai Airflow -satsi, ja se on siinä. Auto alkaa just siitä mistä se alkaa ja haistattaa pitkät nykyisten "munamallien" ilmanvastuksille.
Tervetuloa vaan. Aikataulusta saa sitten sopia herra Isoherra "työnjohtajan" kanssa. :D
Tähän on hankittuna jo Aero -sarja kokonaisuudessaan, eli keula kyllä muuttuu peruskeulasta hieman räväkämmäksi :wink:
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Erittäin lupaavalta näyttää, tässähän saa itsekin kaikennäköisiä ideoita omaan satkuun.
Tiedättekin varmaan mutta takaa kannattaa se reaktiotangon(?) korinpuoleinen pää ympäristöineen tonkia TARKKAAN läpi, etenkin apparin puolelta on paskamainen korjata jos joutuu myöhemmin tekemään. Myös takapenkin alla, turvavyön alakiinnikettä lähellä olevassa nurkassa osaa olla ruoste hyvin piilossa (saman kohdan ulkopuolella pokkaus). Eipä tuo kuvien perusteella ainakaan sisältä kovin pahalta näytä, pirullisintahan se on jos pokkausten yms. välissä muhii ruoste (kymmeniä)vuosia.

Kyllä totta törisette että pystäri sen olla pitää eikä mikään säälittävä-modernisointiyritys-viistokeula... :twisted:
Tosin pystäri-airflown etuhelma on vähintäänkin PERSEESTÄ hioa! Toivottavasti nuo aero-palikat on kestävämpiä. Löytyyköhän muuten mistään suoraan/pienellä työllä käyviä kunnollisia roiskeläppiä, vai modaanko 99:n takaläpät (täytynee tehdä 2-osaiset että saa tulemaan helmapalan päälle) joka nurkkaan. Saisipahan tyylikkäät :saab: -tekstit nurkkiin...?
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Vastaa Viestiin