Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Kyllä tuossa ihan DI-sytty on.
Hmmhmm nottako APC on DI-vehkeessä "integroitu" kasettiin? Ja löytyykö se edelleen penkinalta vai konehuoneesta?
Pääsispä syventymään joskus ihan kunnolla tuohon autoon, pulmana on vaan että työajan jälkeen on yleensä pimeä siinä vaiheessa, kunhan kotiin asti selviää. Ja pajakin väliaikaisesti poissakäytöstä.
Hmmhmm nottako APC on DI-vehkeessä "integroitu" kasettiin? Ja löytyykö se edelleen penkinalta vai konehuoneesta?
Pääsispä syventymään joskus ihan kunnolla tuohon autoon, pulmana on vaan että työajan jälkeen on yleensä pimeä siinä vaiheessa, kunhan kotiin asti selviää. Ja pajakin väliaikaisesti poissakäytöstä.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Ainakin mulla on boksit akvaariossa kuskin puoleisessa päässä.
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Noniin, väliaikaraporttia n.2500km jälkeen:
Auto pelannut suht ok, ajanpuutteen takia ei ole ehtinyt syventymään oikein mihinkään autossa. Ahtopaineet tykkää edelleen häröillä, joskin huomattavasti vähemmän mitä sillon kun auton ostin. Lämmöt pysyy tasaisesti hieman yli puolivälin mittaria, eli ei hälyyttävää.
Kulutus pomppii 7,8-11l/100km välillä, vaikka vauhti on työmatkoilla aina sama, tasainen 90km/h
. Tälle olisi hyvä keksiä joku selitys, nytsillään alan pahasti kallistua ECUN puoleen. Kaupungissa huomaa joskus, kuinka bensa haisee ihan jopa kohtalaisen voimakkaasti, eli taitaa pyöriä hieman rikkaalla. Tätä väitettä tukee myös eräs ilta, kun ajelin kohtuu pitkään kaupunkiajoa alhaisilla kierroksilla, auto rupesi nykimään aavistuksen tasaisella pintakaasulla ajaessa, ja hieman myöhemmin kun polkaisin reilummin, rupesi vaan röpöttämään, kunnes kierrokset nousi sopivasti ja taas mentiin.
Kävin sitten maantiellä antamassa koneelle happea vähän runsaammin, ja sen jälkeen ei ole nyt tuota röpöttämisongelmaa ollutkaan, ja kulutuskin tippui samalla sinne 8l paikkeille. Kumma on vehe. Vianhakua kyllä hankaloittaa, kun ei oikein mitään loogista selitystä keksi millekään vialle. Kohta pitää ottaa wanha kunnon yritys/erehdys-taktiikka käyttöön ja vaihdella vain yksi kerrallaan osia.
Kohta pääsisi "varaosa-autosta" repimään laatikko+kytkinpakettia irti.
Auto pelannut suht ok, ajanpuutteen takia ei ole ehtinyt syventymään oikein mihinkään autossa. Ahtopaineet tykkää edelleen häröillä, joskin huomattavasti vähemmän mitä sillon kun auton ostin. Lämmöt pysyy tasaisesti hieman yli puolivälin mittaria, eli ei hälyyttävää.
Kulutus pomppii 7,8-11l/100km välillä, vaikka vauhti on työmatkoilla aina sama, tasainen 90km/h

Kävin sitten maantiellä antamassa koneelle happea vähän runsaammin, ja sen jälkeen ei ole nyt tuota röpöttämisongelmaa ollutkaan, ja kulutuskin tippui samalla sinne 8l paikkeille. Kumma on vehe. Vianhakua kyllä hankaloittaa, kun ei oikein mitään loogista selitystä keksi millekään vialle. Kohta pitää ottaa wanha kunnon yritys/erehdys-taktiikka käyttöön ja vaihdella vain yksi kerrallaan osia.
Kohta pääsisi "varaosa-autosta" repimään laatikko+kytkinpakettia irti.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Autosta loppui ajoaika perjantaina, ja nyt on tullut laiteltua sitä katsastuskuosiin. Eteen vaihtui jarrulevyt, jarrupalat sekä satulat uusiin. Enää ei tarviisi kuin korjata pakoputki, niin voisikin käydä vikalistan hakemassa konttorilta.
Downpipe pitää repiä irti, haitariosa on ihan kokonaan poikki niin liekkö tuo kumma kun vähän ääntäkin pitää
.
Varaosa-auto ollut hakusessa, josta saisi manuaalin vermeet. Tahtoo vaan kaikki sijaita liian kaukana.
Downpipe pitää repiä irti, haitariosa on ihan kokonaan poikki niin liekkö tuo kumma kun vähän ääntäkin pitää

Varaosa-auto ollut hakusessa, josta saisi manuaalin vermeet. Tahtoo vaan kaikki sijaita liian kaukana.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Mulle kävi samaTume34 kirjoitti: Downpipe pitää repiä irti, haitariosa on ihan kokonaan poikki niin liekkö tuo kumma kun vähän ääntäkin pitää.


Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Kyllä, melkeen yhtä hirveää ujellusta pitää kuin entinen td-audi suoralla, vaimentamattomalla putkellaMik4 kirjoitti:Mulle kävi samaeikös suhise kivasti kun polkee

Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Jos joku tätä joskus sattuu lukemaan, niin nyt olisi pikainen kysymys:
Kuuluuko tuon saabbaan ilmastoinnin kompuran kiristinpyörälle sellaista "hammaspyörää"? Siis siihen kiristykseen?
Joku tusinainsinööri on näemmä rempannut tuota autoa joskus, ja kompuran kiinnikkeistä suurin osa kriittisistä ruuvinkannoista on nylpätty paskaksi. Eli kompuraa ei saa irti ilman kohtuutonta väkivaltaa=dp:tä ei saa irti=putki pitää korjata siellä auton alla. Ja vituttaa.
Kuuluuko tuon saabbaan ilmastoinnin kompuran kiristinpyörälle sellaista "hammaspyörää"? Siis siihen kiristykseen?
Joku tusinainsinööri on näemmä rempannut tuota autoa joskus, ja kompuran kiinnikkeistä suurin osa kriittisistä ruuvinkannoista on nylpätty paskaksi. Eli kompuraa ei saa irti ilman kohtuutonta väkivaltaa=dp:tä ei saa irti=putki pitää korjata siellä auton alla. Ja vituttaa.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Kuuluu.Tume34 kirjoitti:Kuuluuko tuon saabbaan ilmastoinnin kompuran kiristinpyörälle sellaista "hammaspyörää"? Siis siihen kiristyksee?
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... pyora.html
Eikös vakiomallisen DP:n muttereihin kuitenkin pääse käsiksi katkaistulla 13 mm avaimella?
Ja nylpättyihin kompressorinkiinnitysruuvien kantoihin voi yrittää hitsata vaikka toiset pultit tai mutterit jatkeeksi vääntämistä varten. Hihnapyörän vieressä tietenkin on kovin arka ja ahdas paikka hitsailla. Jos öljynjäähdyttimeen olisi muutama sentti etäisyyttä, voisi yrittää irrottaa kompresssorin kannakkeen kannesta/lohkosta kompressoreineen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Damn, no se ratas katosi jonnekin sinne peltien syövereihin. Pitänee etsiä huomenna uusi, tai jättää kokonaan laittamatta tuota kompressorin hihnaa.
Juu, hitsaamalla ennenkin pultteja auottu, mutta kun nyt on kyseessä ne ihan alimmaiset torxiruuvit niin sinne ei oikein mahdu mitään.
Kannakkeiden pultteja voisi tosin hitsaamalla koittaa avata, mutta en kerkeä enää koskapa huomenna olis 13:30 katsatusaika. Pitää koittaa hitsata pätkä uutta putkea suoraan auton alla, ei ole enää vaihtoehtoja.
Juu, hitsaamalla ennenkin pultteja auottu, mutta kun nyt on kyseessä ne ihan alimmaiset torxiruuvit niin sinne ei oikein mahdu mitään.
Kannakkeiden pultteja voisi tosin hitsaamalla koittaa avata, mutta en kerkeä enää koskapa huomenna olis 13:30 katsatusaika. Pitää koittaa hitsata pätkä uutta putkea suoraan auton alla, ei ole enää vaihtoehtoja.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Eipä tullut päiviteltyä tänne.
Hylsy tuli katsastuksessa että heilahti, tunkinkorvakkeet vaatii molemmille puolille uutta peltiä alleen, pakoputken kiinnitys puutteellinen sekä päästöt aivan valtavat (tuplasti yli sallitun co-arvo).
Nyt on hieman vielä mietinnässä, notta pistääkö tämän lihoiksi vai laitteleeko kuntoon.
Hylsy tuli katsastuksessa että heilahti, tunkinkorvakkeet vaatii molemmille puolille uutta peltiä alleen, pakoputken kiinnitys puutteellinen sekä päästöt aivan valtavat (tuplasti yli sallitun co-arvo).
Nyt on hieman vielä mietinnässä, notta pistääkö tämän lihoiksi vai laitteleeko kuntoon.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Tuliko ajokieltoa vai kuukausi aikaa?Tume34 kirjoitti:Eipä tullut päiviteltyä tänne.
Hylsy tuli katsastuksessa että heilahti, tunkinkorvakkeet vaatii molemmille puolille uutta peltiä alleen, pakoputken kiinnitys puutteellinen sekä päästöt aivan valtavat (tuplasti yli sallitun co-arvo).
Nyt on hieman vielä mietinnässä, notta pistääkö tämän lihoiksi vai laitteleeko kuntoon.
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Korjausajot sallittuja, lisäksi ei tarvitse enää aikoja varailla konttorille, riittää että soitan olevani tulossa ja näytän pohjan paikatun ja päästöt olevan sallituissa rajoissa.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."