NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tuli eilen asenneltua tuo Bilteman valonvahvistinsarja.
Lähivaloilla eroa ei juuri huomaa. Toki värisävy muuttui valkoisemmaksi, mutta suurta eroa ei ollut. Otin kyllä kuvankin, jossa oikeanpuoleinen lyhty oli vielä alkuperäisillä piuhoilla ja vasen sitten vahvistettuna. Kännyllä vaan ei pimeässä mitään hääviä kuvaa oteta, joten informaatioarvo jäi siltä osin aika vaisuksi. Mutta silmämääräisesti eroa on.
Kaukovaloissa eroa sitten oli enemmänkin. Ennen olen noita omia kaukovalojani pitänyt lähinnä todella huonona vitsinä, mutta illalla kokeillessani vahvistettuina huomasin, että nyt ne ovat oikeasti nimensä veroiset. Siis kaukovalot. Eihän noilla mitenkään päästä mihinkään 9-5 xenonvalojen tehokkuuteen, mutta 19,9€:lle saa kyllä vastinetta. Nyt uskaltaa ajaa jo pimeässäkin.
Huonona puolena SID herjaa nyt jatkuvasti "Frontlight failure" -tekstiä. Täytynee käydä tutkimassa ohjeet ja puukottaa vähän relettä ongelman kiertämiseksi. Tai sitten aina tökätä käynnistyksen jälkeen yhtä nappia...
Vielä kun saisi aikaiseksi vaihtaa ne lasit umpioihin, niin olisi tuo valo-ongelma hoidettu kerralla kuntoon.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kävin juuri vähän ottamassa varapyöräkotelosta mittoja. Matalimmasta kohtaa tuolla on korkeutta 15cm eli aika naftisti. Subiksi kuitenkin tulee flätti, joten ei ongelmia.
Muutoin ulkomitoiksi tulee todennäköisesti 45cm x 45cm x 15cm. Noista tulee sisätilavuutta noin 30 litraa. Itse subille optimaalisin kotelo olisi vajaat 23-litrainen suljettu. Tuosta 30:sta kun vähentää subin tilavuuden (laskeskelin johonkin neljän litran tietämille) sekä kunnon vaimennuksen, niin päästään aika lähelle tuota 23:a litraa.
Lisäksi kotelo sopii ko. tilaan todella helposti. Täytyy vain miettiä tuo kiinnitys huolellisesti. Ehdottaakin saa. Pultilla tietenkin, mutta millä muulla sen saisi pysymään tarkasti aloillaan.

Rupesin myös miettimään tuota kotelon muotoa. Tuollainen tasainen suorakulmainen särmiö kun ei ole todellakaan se paras mahdollinen. Mietin vain, että pitäisiköhän tuottaa kotelon sisäpuolelle epätasaisia ja -symmetrisiä pintoja liimaamalla eri kokoisia ja muotoisia puupaloja reunoihin... Vai lieneekö sittenkään suurta merkitystä noin pienessä kotelossa.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Olikos se niin, että projektit tuppaavat vähän levitä ja kasvaa joka suunnassa aloituksen jälkeen?
Tulee menemään pikkuisin jäihin tuo poppipuoli joksikin aikaa. Pelit ja vehkeet on kyllä hankittu, mutta täytyy ensinnäkin paikantaa se vesivuoto tuolta kontista ennenkuin rupean mitään sen kummemmin hifistelemään. Tämän lisäksi aion toteuttaa äänenvaimennuksen huomattavasti paremmin koko auton alueelle. Tällä hetkellä vibroa löytyy vain etuovista, mutta projektin myötä vaimennusta saavat niin lattia, takakontti kuin kattokin. Todennäköisesti myös takaovet.
Vaimennus itsessään vaatii jälleen kerran lämpimät tilat ja myös tilaa ympärille. Liima kun ei varmaan tuollaisessa pikkupakkasessa eikä edes +5 asteen parkkihallissa hyvin tartu. Sen lisäksi autosta täytyy kuitenkin lattian vaimennuksen ajaksi irrottaa penkit ja matot, joten tilaa ympärillekin tarvitaan. Kesähän olisi kiva, mutta sitä heinäkuuta odotellessa tallikin kelpaisi. Kaverin vanhemmilla talli kyllä olisi, mutta sieltä pitäisi tosiaan ensin siivota pois kolme prätkää ja yksi auto..

Vesivuoto on kuitenkin ainakin näennäisesti rauhoittunut. Edelleen ne verhoilut tuntuvat kosteilta vesikelien jälkeen, mutta tuon takaumpion vaihdon jälkeen oikea puoli on ollut hivenen kuivempi. Pitää vielä tutkia nuo ilmanvaihtoaukot ja oopperaikkunat. Ensimmäiset ovat todennäköisimmät, mutta samalla vaivalla tarkistaa huolella. Myös bensatankin luukku on mahdollinen vuotopaikka.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ja suunnitelmat senkun muuttuvat...
Eli nyt kun tuli se todellisuus kohdattua, että pitää lämmintä olla äänieristyksessä, niin lasikuitu on taas in.
NG:ssä tuppaa tuo varapyöräkotelo olemaan aika kehnosti suunniteltu subbaria varten. :D Onneksi kuitenkin tajusin olla ahnehtimatta ja päädyin pelkästään 12-tuumaiseen versioon. Tämänhetkinen visio on tehdä tuo kotelo montun vasempaan etureunaan siten, että hankin kaksi määrämittaista (n. 45cm x 17cm x 2,2cm) vaneri- tai mdf-levyä, joista tulee yllättäen kaksi reunaa kotelolle. Pohja ja jäljelle jäävä sivu tehdään lasikuidusta. Voipi olla, että lasikuitumattoa menee muutama neliömetri ja hartsiakin muutama litra, mutta eipä mahda mitään.
Tuossa subbarissa on se hyvä puoli, että sointi on todella hienoa jo 14-litraisessa kotelossa. Tarkoitus on kuitenkin tehdä sellainen vajaa 25-litrainen, jotta alemmat taajuudet kuuluvat paremmin myös pienemmällä teholla.
Kotelon sivuun teen sitten paikan 1 faradin kondensaattorille.

Vahvistimet tulee sijoitettua näillä näkymin peräkkäin takaluukun etuosaan, eli takapenkkien lähelle. Siitä kohtaa kontin pohjaa korotetaan muutamalla sentillä ja itse vahvistimet liittimineen suojataan paksuhkolla vanerilla.

Tämän viimeisimmän vision inspiraation lähteenä toimii Powersetin myyjän Pasi Kalliojärven projekti, jossa hän on pistänyt Seat Ibizan äänentoiston uuteen uskoon. Tuosta ja muista hänen projekteistaan löytyy paljon kuvia ja hyvää tietoutta hänen kotisivuiltaan http://www.kalliojarvi.net.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Projekti nytkähti lauantaina, tai osittain myös sunnuntain puolella jokusen askeleen eteenpäin. Poppispuolelle ei ole tullut tehtyä mitään kummempia, mutta tuo alusta laitettiin kuntoon. Iso kiitos tästä Hookille.

Alle tosiaan vaihdettiin GTS:n iskarit sekä iso kasa uusia polyuretaanipuslia. Powerflexeja, Speedpartsin numeroinnilla puslat 1, 2, 3, 5 ja 8. (http://www.speedparts.se/images/prod/ch ... 98diag.gif)
Samalla vaihtui oikealle eteen alatukivarsi (vasen meni jo aiemmin vaihtoon, kun alapallo oli väljä katsarin mukaan, ja olihan se) sekä molemmin puolin raidetangon päät. Motonet-vierailuja tuli kaksi kappaletta, kun ensimmäisellä kerralla myyjä tarjoili mukaan kaksin kappalein vasemmanpuoleisia raidetangon päitä. Onneksi aikaa oli vielä vajaa tunti sulkemiseen, kun asia huomattiin.
Aikaa koko vaihto-operaatioon (sekä etu- että takapää) meni 16h, eli lauantaina klo 10.30 aloiteltiin ja sunnuntain puolella klo 02.30 oli auto ajettu ulos tallista. Tehollisia työtunteja laskutettiin 12h. Halvemmalla siis pääsin kuin jos olisin vienyt puslat laitatettavaksi johonkin, minkä lisäksi hommat hoidettiin todella pedantisti alusta loppuun asti, eli projekti niin sanotusti laajeni koko ajan.
Edessä molemmin puolin olivat jousilautaset ja -jalat vähän ruosteessa, joten niistä hiottiin ruosteet pois paljaalle metallille ja maalattiin jalat ja lautaset uudestaan. Sama hoito annettiin oikealle taakse, jossa ruoste oli päässyt pahanlaisesti muhimaan massan alla. Hitsaushommia on siis tiedossa kuitenkin parin vuoden päästä, koska ruoste oli aika pahassa paikassa. Nyt annettiin ns. viimeinen voitelu.
Suurin työ ehdottomasti oli vanhojen puslien irrottaminen. Varsinkin uudesta alatukivarresta ei todella meinattu saada puslaa millään irti. Prässillä yritettiin, ei riittänyt 10 tonnin paino irrottamaan. Sen jälkeen ensin porattiin se kumi sielä sisältä ulos, jonka jälkeen päästiin sahaamaan sitä itse metallireunusta irti. Valehtelematta koko operaatioon tämän toisen puolen kanssa meni yli tunti. Vasen lähtikin sitten helpommin irti. Ja kuten tiedossakin oli, uudet puslat suorastaan sujahtivat paikalleen.
Oikea takapää oli myös puslan puolesta todella inhottava. Aikaa saatiin taas tuhrittua sen kanssa enemmän kuin laki sallii. Lopulta pusla antautui, kun pienellä terällä porattiin muovia heikommaksi ja saatiin nuijittua vanha pusla ulos. Vasen puoli oli jälleen helpompi, aikaa ei juuri mennyt.
Ongelmia tuli sitten vasemmanpuoleisen takaiskarin alakiinnityksessä. Ensin alkuperäisestä pultista antautuivat kierteet. Pultti onneksi tuli helposti ulos, jonka jälkeen ruvettiin kehittämään patenttiratkaisua uudelle pultille, koska samanlaisia ei ollut tarjolla. Oikeankokoinen löytyi ja sille toiseen päähän vielä mutterikin, ja kaikki tuntui menevän hyvin, kunnes lähestulkoon hyvälle kireydelle saadusta kombosta pettivät kierteet. Joko pultista tai mutterista. Pitkä ähkinnän ja pähkäilyn jälkeen ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin vetää pultti tyvestään rälläkällä poikki (mieluiten tuhoamatta iskaria). Pultti kuitenkin oli liian pitkä, jotta sen olisi voinut iskeä läpi, joten sitä piti vielä porata. Pitkän puleerauksen jälkeen se kuitenkin lopulta antautui ja päästiin kokeilemaan vielä kolmannella vaihtoehdolla. Tällä kertaa ongelmia ei tullut ja saatiin vedettyä auto lopullisesti nippuun.

Samalla tuli kiinnitettyä yksi irrallaan lepattanut letku konehuoneen puolelta. Tähän mennessä oli kuulunut aina vaimeaa ujellusta kiihdytyksessä, kun ahdot olivat jääneet vajaiksi letkun roikkuessa ilmassa. Eli se bypassilta sinne paikkaan x tuleva letku. Kyllä muuttui kulkupuoli siltäkin osin.

Sitten loppupäätelmät. Kannattiko vaihtaa?
Ehdottomasti kannatti. Auto ei enää juurikaan puolla suuntaan eikä toiseen, minkä lisäksi alusta on huomattavasti jämäkämpi ja tunnokkaampi kuin ennen. Pintakova se ei kuitenkaan ole. Äänet sisäpuolella lisääntyivät, mutta eivät ihan mahdottomasti. Urissa ei kannata tällä alustalla ajaa, koska silloin ujellus on päätä huumaava. Melua tosin on luvassa kevään myötä lisää, kun alle vaihtuvat 17-tuumaiset nakit. Samalla kovuutta tulee varmasti lisää, kun profiili madaltuu.
Niin ja mainittakoon, että alta löytyi jo valmiiksi H&R:n n. 30mm madaltavat jouset.

Ja tosiaan iso kiitos Hookille. Hän taisi hoitaa rempasta suurimman osan, itsekin tein sen minkä osasin ja toimin lähinnä apumiehenä paikalla. Täytyy myöntää, että omilla työkaluilla ei olisi tullut tuossa parkkipaikalla valmista. :mrgreen:
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Azanovix kirjoitti: Äänet sisäpuolella lisääntyivät, mutta eivät ihan mahdottomasti. Urissa ei kannata tällä alustalla ajaa, koska silloin ujellus on päätä huumaava. Melua tosin on luvassa kevään myötä lisää, kun alle vaihtuvat 17-tuumaiset nakit.
Mistä mahtanee muuten johtua tuo äänien lisääntyminen?
Ja komeaa, että projektin joku osa etenee!
Saab 900 2.0t Cab -97
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja BaConi »

ostin tos jonku aikaa sit ng900 ja tänää rupesin kuuntelee ni ovikajarit ei soi ollenkaa, oiskoha kytketty pois tai poistettu kokonaa no en kehannu alkaa repimään niin miten noi alkuperäset ritilät on kiinni, koitin varovasti sivusta raottaa muttei lähteny ni en raaskinu repiä ettei halkee.. onko niis jotku klipsut vai mite ?
#4113
Ng900 -94
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

BaConi kirjoitti:ostin tos jonku aikaa sit ng900 ja tänää rupesin kuuntelee ni ovikajarit ei soi ollenkaa, oiskoha kytketty pois tai poistettu kokonaa no en kehannu alkaa repimään niin miten noi alkuperäset ritilät on kiinni, koitin varovasti sivusta raottaa muttei lähteny ni en raaskinu repiä ettei halkee.. onko niis jotku klipsut vai mite ?
Jos haluat ehjinä irti, niin pitää irrottaa koko ovipahvi. Se puolestaan on muutamalla (6?) torxilla kiinni.
Jollain fikkarilla toisaalta vois nähdä onko ritilän takana mitään. Mutta siis paras keino on irrottaa se pahvi. Aikaa menee muutama minuutti.
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja BaConi »

kiitos tiedosta :D onneks en siis repiny enempää. vähä o vaikeen kaavan kautta siis toteutettu :cry:
#4113
Ng900 -94
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tänään vaihdettu ajovaloumpioden lasit vihdoin uusiin.
Kuva
Aika härskin näköinen, kun tuo vilkun lasi on noin samea ja ajovalon lasi puolestaan todella kirkas.

Putsasin myös vähän pölyjä sun muita umpion sisästä. Löysin tällaista:
Kuva
Eli heijastinpinta palanut yläreunasta puhki.
Järkeilemällä tulin siihen tulokseen, että lähivalot heijastetaan yläpintaan ja kaukovalot alapintaan. Olenko ihan hakoteillä? Nuo pitkät lähinnä nimittäin herättävät huvitusta, kun näyttävät ihan mihin sattuu, vaikka lähivalot ovatkin hyvin suunnatut. Voiko noita pitkiä säätää mitenkään paremmin? Tällä hetkellä suunta on vasemmalle ja yläviistoon... Eli aika väärään suuntaan...

Vaihdoin samalla polttimot uusiin, kun entiset BlueVisionit antautuivat jo 10kk jälkeen. Tai itse asiassa toinen niistä... Mutta vaihdoin molemmat.

Samalla katselin vähän tuota maskia ja totesin, että sillehän on tehtävä jotain. Mitään verkkoa tai vastaavaa ei löydy suoraan, joten ehdinpähän taas suunnitella sopivan pitkään. Todennäköisesti pidän sen "logon" paikallaan, mutta poistan ne rimat sieltä takaa ja heitän verkkoa tai vastaavaa tilalle. Katsotaan tuota väriä vielä myöhemmin.

Kesärenkaat tuli tuossa viikko takaperin laitettua alle, ja hyväthän ne ovat. Eivät toki hiljaiset, mutta pitävät auton hyvin tiessä, ainakin paremmin kuin edelliset testihäviäjät. Kulutus on myös noussut aika reilusti, lähestulkoon 1l/100km renkaanvaihdon jälkeen.

Edelleen lämpimämpiä kelejä odotellessa, kun ei ole nuo tallikyselyt oikein tärpänneet. Eli poppeja ei pääse laittamaan varmaan ennen kesää, kun pitäisi kai odotella jotain +15 asteen lämpöjä...
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

No sehän nyt on itsestään selvää. Mutta kun se on palanut puhki tuosta yläreunasta tuo heijastinpinta, niin eikö sen pitäisi ensisijaisesti vaikuttaa lähivalojen kuvioon ja valotehoon? Niissä ei nimittäin silmämääräisesti ole mitään ongelmaa, mutta nuo pitkät ovatkin sitten paras vitsi sitten ng:n alustageometrian. :D
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Mimmi kirjoitti:Heijastimen yläpintaa käytetään myös kaukovalojen kanssa (vieläpä suuremmassa määrin kuin alapintaa).
Oolrait, hyvä tietää. Tämä siis saattanee selittää tuon eriskummallisen suunnan kaukovalolle. Ainakin osittain. Jos kerta heijastukset menevät niin sanotusti reisilleen, niin aika loogiselta tuntuisi.
No, täytyy harkita vielä kerran niitä uusia umpioita. Vaikka toisaalta pitkiä tulee tarvittua todella harvoin... Ja samaan hintaan saa hyvät lisäpitkät vaikka xenoneilla höystettynä, joten ihan harkinnan arvoinen asia sekin.
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

On kyllä hyvä ero nyt vilkun lasissa vs. ajovalon. Oliko pala kakkua vaihtaa?
Ja onkos tuo kuva jostain tuosta Koivukylän tienoilta? Ihankuin olevinaan vähän olisin tunnistanut seutua... väärässä tietysti ollaan. :mrgreen:

Ja mitäs tallia sä olet haikaillut? Ihan omaa vaiko jotain kimpantynkää?
Saab 900 2.0t Cab -97
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Harrimatias kirjoitti:On kyllä hyvä ero nyt vilkun lasissa vs. ajovalon. Oliko pala kakkua vaihtaa?
Ja onkos tuo kuva jostain tuosta Koivukylän tienoilta? Ihankuin olevinaan vähän olisin tunnistanut seutua... väärässä tietysti ollaan. :mrgreen:

Ja mitäs tallia sä olet haikaillut? Ihan omaa vaiko jotain kimpantynkää?
Vaikeinta tossa oli löytää se motivaatio. :lol:
Eli hommahan on käytännössä: umpion takaa piuhat irti, maski pois, neljä torxia auki ja ei muuta kuin nytkyttämään umpiota irti. Todella helppoa, n. 5min per umpio jos ei kiirehdi.
Talli on tosiaan ollut haaveissa jo pidemmän aikaa. Joko oma tai kimppa. Pk-seudulla vaan pyydetään ihan poskettomia vuokria niistä, joista olen ilmoituksen löytänyt. Mitään muuta käyttöä mulla sille ei olis kuin silloin tällöin hääriä auton kimpussa. Kaukana ei sais olla, koska jos remppaan vaikka menee pari päivää, on kauempaa hankala päästä julkisilla pois.

Ja kyllä, koivukyläähän tuo. Tuo ah niin ihana sateliittilähiö kymmenine baareineen. :D
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Eilen tuli taas ajeltua läpi siitä kun kohti Koti-Ideaa matka kävi. Niin jotenkin näytti "tutulta".
Niinhän ne hinnat on aika korkealla, valitettavasti. Itsekin joskus sitä miettinyt, josko olisi jotain kimppatallin tynkää tarjolla, mutta heikkoa on ollut. Tallina toiminut kaverin työpaikka toistaiseksi, mutta sinne kun niin vaikeaa välillä on päästä, vaikka olisi kiirekin. Elämä on.
Kohta taas ajellaan täältä Korson suunnalta kohti Tikkurilaa, pitäisköhän heittää lenkki ja "bongata" the red devil :twisted:
Ja itse muuten olen ajatellut kokeilla, miltä tuo maski näyttäisi kun sen maalaisi mustaksi (korin väriin), siis ne hopeiset kohdat.
Saab 900 2.0t Cab -97
Vastaa Viestiin