Tunnearvoa omaava 9000 Turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo

Viesti Kirjoittaja Haza »

Kaikkia eri jarruversioita lienee ollut niin vaparissa kuin turbossakin, joinain vuosina jarruissa on ollut eroa yleensä niin että vaparissa on "vanhat" turbon jarrut. (ja takana aina samat)
ABS ei vaikuta satuloihin/levyihin/paloihin..

Ei se tekniikan siirtokaan ole ihan vasurilla kahvitunnilla tehtävissä kun sähköjäkin pitäisi muuttaa, lisäksi ne hyväkorisiksi väitetyt pommit tuppaa olemaan niitä suomivarusteisia joihin pitäisi sitten asennella vielä kaikki välttämättömät varusteet (mm. ACC ja cruise)

Autoja on kuitenkin tehty (ja tehdään) vielä paljon pahemmistakin, saabisteilla tuntuu olevan joku ihme fobia ruostehommia kohtaan kun aina ollaan ehdottomasti sitä mieltä että paaliin vaan ja (vähän) parempi koppa kalliilla tilalle. Sitten on niitäkin jotka hitsauttaa korjaamolla 20v vanhaa yli 400t ajettua pösöä niin että laskua tulee tonni.. Ja ei, se ei ollut mikään erikoinen, ihan hinnat-alkaen malli.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ikotion kirjoitti:Noh perkele... Noh jos pistän ton lihoiks ja paaliin niin sitten pitäis saada osille aika pitkälti ostajia, meinaa rivitalossa kun asuu niin ihan hirveesti ei oo säilytystilaa. ja tietysti jos sitä kautta sitten sais rahotusta toiseen tonnariin...

Miten paha noin paperisodanmuodossa on iivarirunkoon heittää turbomylly?
Paperisota tuon ikäiseen ei ole paha. Juuri viime viikolla muutoskatsastin saman ikäisen kaasari satkun turbon tekniikalle.

Katsot vain ettei tuleva koppa ole vähäpäästöiseksi rekisteröity, eli -90 tai uudempi. Siinä tapauksessa muutos ei käytännössä onnistu. Helpoimmalla pääsee jos auto on vanhempi kuin -7/87. Silloin ei tarvi päästöjä todistella mitenkään. Jos taas sattuu tuohon 87-90 välille, niin katin laittamalla muutos onnistuu helposti, ja sportti tai race-katilla ei tule ahdistus ongelmaa :wink:
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Haza kirjoitti:Autoja on kuitenkin tehty (ja tehdään) vielä paljon pahemmistakin, saabisteilla tuntuu olevan joku ihme fobia ruostehommia kohtaan kun aina ollaan ehdottomasti sitä mieltä että paaliin vaan ja (vähän) parempi koppa kalliilla tilalle.
Mites Harry se sun projekti etenee? :) :) :) :) Ruosteet häviää ja reiät paikkaantuu kuin itsestään? :lol: Et voi väittää että ne mitenkään herkkuja hommia ois :P.

Vanhaa autoa harsiessa realiteetit kannattaa pitää mielessä ja vaivaan nähden saavutettava lopputulos myös... Kyllähän mistä vaan haperosta korista saa tehtyä priiman. Onhan noita tehty 'Pearl White Aero' esimerkkinä. Mutta silti ei se autokannan uusiutuminen aina ole paha asia.
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Noh toisaalta ystäväni meni tekemään 190 meseen koko perseen uusiks pohjaa ja pintapeltejä myöten takaovista taaksepäin.

Noh jos jotain edistystä tällekkin projektille pitää kirjotella niin kansi ainakin saatiin irti tänään... huomenna alkais koneistaminen. kyllä mä nyt aattelin ainakin nuo alunperin suunnitellut moottorihommat duunailla, kattoo sitten minkälainen hitsausvimma sitä iskee :twisted: Mutta kai mulla on niin kieroutuneet mielenkiinnon kohteet ku mun mielestä hitsaaminen on kivaa :lol: nimimerkki yhden corollan hitsanneena.
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Samaa mieltä, hitsaaminen on kyllä mukavaa ja sula rauta on kaunista!

Varsinkin jos esim. autopeltihommissa ei tarvii muuta kuin liimata valmista peltiä kiinni. Sopivien kappeleiden työstö hommassa ehkä nihkeintä on. Äkkiäkös ne ruosteiset kohdatkin irti rälläköi. Jossain kohtaa kun tarpeeksi ruosteista peltiä rälläköi irti niin kannattaa alkaa myös tukea koria ettei se pääse notkahtamaan.

Yllättävät isot ruostepeikot on vaan ikäviä jos niitä ei osannut odottaa. Mutta jos intoa, aikaa ja paikka on niin hommiin vaan. Hitsaamiseen kun ei rahaakaan niin paljon pala. Jos ei tulekaan hyvä niin paalissa on tilaa ja saipahan hitsata :)

Ei muuta kuin hitsailemaan! :)
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo

Viesti Kirjoittaja Haza »

f-19 kirjoitti: Mites Harry se sun projekti etenee? :) :) :) :) Ruosteet häviää ja reiät paikkaantuu kuin itsestään? :lol: Et voi väittää että ne mitenkään herkkuja hommia ois :P.
Kuskin oven etualanurkasta tippui jo palanen ;) lisäksi tuulilasin ympäristö ja kattotelineiden reikien luona on jotain pientä, peräpää on edelleen hyvä kun sen teki kunnolla. Jottei menisi vallan ohi aiheen niin peräpäätä hitsaillessa ~2,5 vuotta sitten oli etuovet vielä ihan käyttökelpoisen näköiset ja tuulilasin ympärillä vain pari ihan pientä kuplaa, nyt saisi ruuvarilla tehtyä reikiä ja apukuskin ovestakin sisäpuolelta taka-alakulma on tehnyt myös katoamistempun.

Ruostehommissa henkilökohtaisesti tympii massojen jne poisto, palojen teko on ihan ok muuten mutta vie tuhottomasti aikaa ja itse hitsaaminen on tosiaan suorastaan mukavaa jos valmistelut on tehty kunnolla. Ylivoimaisesti suurin yksittäinen juttu on kuitenkin se että pääsisi tekemään töitä järkevässä asennossa, auton alla makaaminen kun päälle tippuu kuumaa pa**** ei taida olla kenenkään mielestä kivaa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

tuli tossa tutkiskeltua kun purkasin kantta vähäsen ja muutenkin tutkailin mäntiä ja sylinteriputkia. Pääsin semmoiseen lopputulokseen että tällä mosalla kun on ajettu 350tkm nii jumalauta löytyy hoonausjäljet ja kaikki. Nokka-akseleissakaan ollut kulumaa ja venttiilitkin tuli kirkkaiksi jo pesunjäljiltä. Eli siis todeta voi että aika rauhallista ajoa on kyllä tuo 350tkm ajettu :D Moottorillisesti oli jopa yllättävän hyvässä hapessa mut ai jumalauta että on joutunu irrottelee letkuja ja pultteja...

Joo kyl nyt taitaa olla liian paljon epäilijöitä ton auton pelastumisen suhteen niin taidampa ottaa haasteenvastaan ja pistää hösseliks ton korin kanssa :twisted:

MUTTA tehään eka ne alustahommat ja moottorihommat :)
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Eiku hitsaamaan vaan, voitpahan sanoa muille et ite tein! Itsekkin tuli hitsailtua ennen kortin saantia yks OG kasaan, siihenki tais mennä pari neliötä peltiä :wink: .

Kyllä työ tekijäänsä kiittää lopussa... Tsemppiä rojektiin!! :saab:
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jaksamista ja pitkäjänteisyyttä projektiin! Nyt se on sitten päätetty että tuosta laikkaat ruosteet pois ja siististi uutta peltiä tilalle. Enää ei auta perääntyä tai luovuttaa :D
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo

Viesti Kirjoittaja jka »

Ei minunkaa projektia otettu innosta kiljuen vastaan mutta jos on aikaa niin ei auta ku hitsata eihän tohon mee ku muutama viikonloppu. Totuus on se että kohta loppuu saabit jos kaikki pitää viedä sulattoon. Sitäpaitsi vitutus loppuu heti kun saat siihen leiman
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo

Viesti Kirjoittaja JuHem »

jka kirjoitti: Sitäpaitsi vitutus loppuu heti kun saat siihen leiman
Ja sen jälkeen saballa riittää tunnearvoa entistä enemmän. Omin käsin kasattu auto...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Täytyy sanoa, että millään muulla autolla ei ole ollut niin siistiä ajella kuin Finkulla, kun sain sen viime kesänä hetkeksi liikkumaan. Ei voi kuin suositella autoprojektin aloittamista ja läpiviemistä. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Jepjep nyt on sitten kansi duunattu vihdoinkin ja tollee. Vähän pakokanavia siistin vingulla mut en mitenkään merkittävästi. Istukkapinnat koneistettu, venttiilit hiottu, kansiplaanattu ja koko helahoito pesty happoliukkareilla. Loppuviikosta saa jakopääpalikat ja yläpääntiivistesarjan nii ens viikolla toivottavasti motti nipussa.

Mites muuten ku ihmettelin syvästi nuita imukanavia ku toinen puoli kanavasta on pienempi kuin toinen puoli, onko kansivirittelijät yleensä tehny niistä samankokoiset vai oonko lukassu jostain ihan päin honkia?

Vein tänään puhallettavaks jarrupalikoita sun muita palikoita jos ne vaikka sais takas vielä loppuviikosta nii viikonloppua vasten sais vähän heitettyä niihin väriä päälle.

Harmittaa oikein että on ollu niin tyhmä ettei suoraan hommannu uusia jarrusatuloita taakse ku biltemasta halvalla olis saanu.. Menin ostamaan kaikki korjaussarjat sun muut nii halvemmaks ja helpommaks olis tullu jos olis uudet käyny hakeamassa. Nooh ei voi mitään

Huomenna vois vähän konehuonetta ja lohkoa pestä ja purkaa loppuun jakopää.

Vois myös muutamat hitsaussaumat duunata jos sitä kerkiää.

Ps. Puolet ajasta ja hermoista on tänään menny pelkästään työkalujen metsästykseen.. lainataan mutta ei palauteta prkl
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ikotion kirjoitti:
Harmittaa oikein että on ollu niin tyhmä ettei suoraan hommannu uusia jarrusatuloita taakse ku biltemasta halvalla olis saanu.. Menin ostamaan kaikki korjaussarjat sun muut nii halvemmaks ja helpommaks olis tullu jos olis uudet käyny hakeamassa. Nooh ei voi mitään
En ole muistanu aikaisemmin missään täällä foorumilla asiasta varoittaa, mutta nyt kun tuli mieleen niin laitetaan tähän. Eli et mitään menettäny kun et ostanu bilteman satuloita. Itse menin sellaiset ostamaan, kun ajattelin, että pakkohan uuden satulan on hyvä olla... En olisi voinnu enempää väärässä olla! Monena iltana yritin käsijarrua säätää, mutta ei saanu millään hyvää. Lopulta irrotin satulat ja tutkin niitä tarkemmin. Toisessa satulassa käsijarruvivun kääntäminen ei aiheuttanu juuri mitään reaktiota ja toisessa oli ekan pitkä tyhjä liike ennen kuin alkoi mitään tapahtumaan. Toinen satula olikin sitten pakko korvata vanhalla ruosteisella ja toisessa laittaa vaijeriin kunnon esikiristys (millin rakotulkin sijaan kolmen millin metallinpala...), jotta sai leimalle kelpaavan käkkärin.... Olipa taas sitä tunnettua Biltema laatua.... :evil:
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

JuHem kirjoitti:
Ikotion kirjoitti:
Harmittaa oikein että on ollu niin tyhmä ettei suoraan hommannu uusia jarrusatuloita taakse ku biltemasta halvalla olis saanu.. Menin ostamaan kaikki korjaussarjat sun muut nii halvemmaks ja helpommaks olis tullu jos olis uudet käyny hakeamassa. Nooh ei voi mitään
En ole muistanu aikaisemmin missään täällä foorumilla asiasta varoittaa, mutta nyt kun tuli mieleen niin laitetaan tähän. Eli et mitään menettäny kun et ostanu bilteman satuloita. Itse menin sellaiset ostamaan, kun ajattelin, että pakkohan uuden satulan on hyvä olla... En olisi voinnu enempää väärässä olla! Monena iltana yritin käsijarrua säätää, mutta ei saanu millään hyvää. Lopulta irrotin satulat ja tutkin niitä tarkemmin. Toisessa satulassa käsijarruvivun kääntäminen ei aiheuttanu juuri mitään reaktiota ja toisessa oli ekan pitkä tyhjä liike ennen kuin alkoi mitään tapahtumaan. Toinen satula olikin sitten pakko korvata vanhalla ruosteisella ja toisessa laittaa vaijeriin kunnon esikiristys (millin rakotulkin sijaan kolmen millin metallinpala...), jotta sai leimalle kelpaavan käkkärin.... Olipa taas sitä tunnettua Biltema laatua.... :evil:
Mulla on bilteman jarrusatuloista ihan päinvastaisia kokemuksia. Ei mitään valittamista ja hinta/laatusuhde todellakin kohdillaan. Ehkäpä mulle osui sitten maanantaikappaleet. :lol:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Vastaa Viestiin