Putkirunko saab Turbo Evo2 (kuulumiset ja uutta ahdinta)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Putkirunko saab

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Gorak_ kirjoitti:Asiasta viidenteen paljos tos motissa on vääntöä tehoa vissiin se 116hp. Onkos noissa koneissa paljonki eroja. tuossa meidän moottorissa näyttää ainaskii peltisarja olevan paikallaan
121hp on peltisarjan kanssa (118hp valusarjalla, ilman kattia), vääntöä ~170-190Nm. 8-venttiilisessä k-jetillisessä turbokoneessa taas on 145-155hp ja vääntöä 235Nm ja suht laakealla alueella, paska lentäs kyllä nätisti silläkin. 16-venttiilisellä turbopadalla tuo suorastaan lentäs, vakiona 175hp ja yli 260Nm vääntöä, rokrok. :)

Itsellä myös samantyylisiä suunnitelmia, mutta tonnarin poikittaiskoneisella tekniikalla.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Putkirunko saab

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Jaa et toi peltisarja tuoo noin paljon lisää tehoa? Tuo peltisarja on vanhasta koneesta mistä antautuu loota. päätimme että on halvempi hommata uus saabi janostaa kone keulilta. Uudessa koneessa oli valusarja, mutta vaihoimme peltisarjan tilalle.
Juu ja kattia tossa meitin putkistossa ei ole.
Tässä on kuva saabin muokatusta alaputkesta. eli laippa käännetty 180 astetta ja putkea lyhennetty niin paljon kun on ollut mahdollista. Pönttönä toimii 3 tuumanen simons
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Putkirunko saab

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Gorak_ kirjoitti:Sitten yksi kiperä kysymys saab tietäjille. Elikäs nyt ollaan kohta poltettu 2 sarjaa tulppia. Aluksi luultiin että on venttiili vika, mutta kun polttaa kaikista 4 pytystä. Vaihoin suuttimien tiivistekumit ja nyt on turbon tulpat paikallaan. Saa nähä et kestääkö niillä.
Onko kellään tullut vastaavaa onglemaa vastaan?
Miltä ne tulpat näyttää? Aika outoa, että vaparissa onnistuu tulppien tuhoaminen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Putkirunko saab

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Mertmi kirjoitti:
Gorak_ kirjoitti:Sitten yksi kiperä kysymys saab tietäjille. Elikäs nyt ollaan kohta poltettu 2 sarjaa tulppia. Aluksi luultiin että on venttiili vika, mutta kun polttaa kaikista 4 pytystä. Vaihoin suuttimien tiivistekumit ja nyt on turbon tulpat paikallaan. Saa nähä et kestääkö niillä.
Onko kellään tullut vastaavaa onglemaa vastaan?
Miltä ne tulpat näyttää? Aika outoa, että vaparissa onnistuu tulppien tuhoaminen.
Sepä se Päällisin puolin ehjiltä. väri on musta. Ite ollaan tota pähkäilty et olis jotain feeluu seoksissa?? sehän selviäis ku laittais seosmittarin. Voisko se vaikuttaa että toi kone on nyt niin avoimessa tilassa "kylmemmässä". Miten toi saabin kylmä rikastus toimii. Kannessa on toi mokkula missä oletettavasti kierää öljy. Sit siinä on joku anturi ja 2 kappaletta letkuja (ohittaa kaasuläpän). tuohon mokkulalle tulee viel erillinen piuha jos nyt oikein muistan. sitä meillä ei ole kytketty mihinkään kiinni. Voisko tämä piuha jotenki sekottaa seoksia ja hajottaa tulppia.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Putkirunko saab

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, siihen bensajärjestelmää liitettyyn mutikkaan, eli ohjauspainesäätimeen pitää olla kytketty sähkö. Se tulee bensareleen kautta vakiona, eli käytännössä moottorin käydessä. Ohjauspainesäädin tosiaan tekee kylmäkäyntirikastuksen ja se sähkö tarvitaan sisällä olevan bimetallijousen lämmitykseen. Se toinen osa, josta puhuit, on korotetun tyhjäkäynnin mahdollistava lisäilmaluisti. Siinä on samainen meininki, että sähköllä huolehditaan sen lämpenemisestä ja sitäkautta tyhjäkäynnin asettumisesta tarpeeksi alas koneen lämmetessä. Teidän systeemissä tuolla ei ole kyllä mitään merkitystä, kunhan vaan kone pysyy käynnissä. :)

Jos seokset on ihan överirikkaalla, niin yleensä k-jetin kanssa ongelmat tulee tyhjäkäynnillä, jolloin tulpat tuppaa kastumaan ja kone tukehtuu bensaan pidemmässä tyhjäkäytössä. Koko seutukin haisee bensiinille, joten ei se huomaamatta jäisi. Itellä oli ongelmia tulppien kanssa kerran, kun puola kävi heikoksi. Kipinä oli niin huono, että tulpatkin karstautui sen takia. Ei sitä uskoisi, mutta teoriassa ja omien käytännönkokemusten perusteella riittävän hyvä sytytysjännite pitää tulppien eristeenkin puhtaana. Puola muuten ilmeisesti rikkoutui ensiövälityksen vaihtoremontin yhteydessä. Se luultavasti sai yhden iskun liikaa. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Putkirunko saab

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Meillä tuommoista bensarelettä ei ole olemassa kun on karsittu tuota johtohässäkkää. (b.pumpun sähkö suoraan kytkimen kautta). Pitääpä kytkeä tuo mötikkä kanssa sähköihin. Oon myös huomannut että kun koneen lämmitessä voi tyhjäkäynti olla jotain 1500rpm luokkaa (mutua ei ole kiekkaria viellä). Pitäisikö tarkistaa että nuo putket ei ole tukossa / jäässä.
Tuo puola asia voisi olla kanssa yksi. sen voisi eliminoida ihan vaihtamalla kun tuossa on ylimääränen hyllyssä.

Kiitos vihjeistä kokeillaan jos näillä vaikka saataisiin tuo tulppien polttelu kuriin.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Putkirunko saab

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Hieno projekti :wink:
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Putkirunko saab

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Make^ kirjoitti:Hieno projekti :wink:
Juu samat sinne 8) Katotaa koska meillekki saadaan mutka putkee
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Putkirunko saab

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Noniin Nyt Laitettiin tolle mokkulalle sähköt mikä tuossa kannenpäässä on ja kierrokset rauhottu, nyt jopa normaalit tyhjäkäynti lukemat. Ja hyvin on viellä ainakin nuo Tbo tulpat kestäneet. Voi olla että päästiin näillä eroon viasta.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Putkirunko saab

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Morjesta pitkästä aikaa. Nyt taas talven tullessa ja jäätä odotellessa on taas putkirunkoauton parantelu/suunnittelu saannut jatkoa. Elikkäs aluksi oli mielessä etta teettäisi tuohon koneeseen nokan ja keventäisi vauhtipyörää. Mutta juteltuamme koneistajan kanssa tulimme siihen päätökseen että samaan halvemmalla päästään kun hommataan suoraan turbo kone. Joten 2 tunnin metsästyksen jälkeen huomasin tämän forumin myyntipuolella 84 T8 hintaan mikä sopi budjettiin, joten tarrakilpiä hakemaan ja tämmönen sieltä sitten saapui. Sitten viellä kuva takaa.
Homma alkaa renkaiden irrotuksella, sen jälkeen sitten alapoikkituet ja pakosarja ja putki irti. Niin ja vetarit tietenkii. Sitte vaa moottorikiinnikkeet irti ja norsulla nosto / veto niin sieltähän se tuli nätisti. Ompas kolkon näkönen putkisaab.
Sitten aletaan purkamaan tuota saabia. Elikkäs Homma alkaa Konepellin irrotuksella. On muuten samalla lootalla kuon tuo vapari saab. Sen jälkeen otin tuon öljynjäähdyttimen itri. Oli muuten vittumaisessa paikassa (etu-umpion alla). Sitten oli vuorossa Tuon Saabin APC systeemin ohitus.
Vähän aikaa pähkäiltyä keksittiin että nostettiin tunkilla alatukivarresta että jousi menee lyttyyn ja sitten jumitettiin jousi tohon ylä-asentoon jousipuristimella jotta saatiin alapallonivel irti. Tässä kuva tapahtuneesta.
Sen jälkeen otettiin kaikki sähköjohdot sun muut hilppeet ja kutsuttiin norsu paikalle :) Ja sieltä se sitten nousikin ilman isompia operaatioita.
Ens viikonloppuna onkin sitten vuorossa koneen nosto putkikseen. Pitäis vaan vähän jostain saada aikaa, alkaa tuo joulu painaa päälle.
Niin ja rummut saapuivat vihdoin :) Piti heti päästä kokeilemaan paikalleen. Niin ja sen jälkeen piti hifistellä alumiinivanteet paikalleen. Sama homma takaa.
Niin ja posti toi nakutusledin, tuo APC lootakin löyty takapenkin alta.

Tässä saabissa ei ollut välijäähdytintä vakiona joten semmonen tullaan hankkimaan. Todennäköisesti tehdään pakoputki turbolta asti 3 tuumasena (onko kennelläkään myynnissa tuohon outletin laippaa?). Ennen kuin saadaan hankittua seosmittari niin ajetaan normipaineilla, sen jälkeen vois nostaa ahdot vaikka 0.80bar. Tämä talvi ajetaan tuolla vakioahtimella enskesänä sitten aletaan ettimään tohon jotain bolton ahdinta mikä herää aikasempaan tai sitten modataan tosta vapari peltisatsista pakosarja T28:lle.

Kun ollaan tuosta saabista kaikki tarvittava otettu irti niin tuon korin saa joku tulla hakemaan pientä korvausta vastaan pois. Tossa olis kattoluukku, sähköikkunat, sähköpeilit, keskuslukitus nje....
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Putkirunko saab --> T8

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niin tuo tekemänne apc:n ohittaminen pudottaa ahtopaineet johonkin 0,3bar tienoille käytännössä. Yleensä nuo turbojen hukkaportin kellot voi olla hyvinkin väsyneitä ja huonoimmassa tapauksessa ahdot voi olla tuolla ohituksella tehtynä vain 0,2bar tai jopa vähemmän.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Putkirunko saab --> T8

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Mertmi kirjoitti:Niin tuo tekemänne apc:n ohittaminen pudottaa ahtopaineet johonkin 0,3bar tienoille käytännössä. Yleensä nuo turbojen hukkaportin kellot voi olla hyvinkin väsyneitä ja huonoimmassa tapauksessa ahdot voi olla tuolla ohituksella tehtynä vain 0,2bar tai jopa vähemmän.
tuo kello tuntu kyll vähä löysältä. pitää joko hommaa uus kello tai virittää jousi tohon. mull pitäis olla jossain viel ahtopaineen säädin hyllyssä. mitäs tossa sabassa on vakiona ahdot?

edit: uus kello 65e, taidan vaan tyytyä jouseen :)

edit: tulin täs kotiin ja luin paremmin tuon viestin, elikkäs ton saban kellon on 0.3 bar?? ja tuo apc yksikkö sitten ohjaa paineita samalla tavalla kuin esim ahtopaineen säädin mutta vaan elektonisesti. Olenko oikeilla jäljillä?
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
esa
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 10:47

Re: Putkirunko saab --> T8

Viesti Kirjoittaja esa »

APC on Hitecciä "Automatic Performance Control"
Jos aikaa ja kiinnostusta on sen voi siirtää putkirunkoonkin ja virittää apc:llä

http://web.inter.nl.net/users/turbo-team-europe/apc.htm
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Putkirunko saab --> T8

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

elikkäs kun tuo apc systeemi toimii oikein niin max ahdot on just 0.75 ja jos nakuttaa niin se tiputetaan persuspaineelle eli 0.3. olenkos ymmärtänny oikein.

Edit: Eli ihan sitä vaan ajattelin että mihin uskallan nuo ahdot ruuvata nyt ennen kun hankin tuon seosmittarin että pääsen säätää tuon seoksen?

Niin ja paljos te olette pitäneet tuolla T8 koneella vakio ahtimella ahtoja max?
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Putkirunko saab --> T8

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis apc toimii siten, että vakiona se nostaa paineet nopeammin ylös, kuin pelkällä jousella säädettynä esim. 0,7baariin. Se ero tulee heti kun apc on asennettu. Ahtojen nousunopeutta voi säätää purkista itsestään (kätevää jos turbo esim. erilainen kuin vakio).

APC säätää tosiaan ahtopaineen asetettuun arvoon paineanturin ja magneettiventtiilin avulla. Kierrosluvun noustessa lähelle maksimia ahtopainetta hieman pudotetaan peruspaineista (max kierroksilla ahdot jotakin 0,6bar luokkaa). Tämän voi esim. mustasta boksista kiertää modaamalla sen. Seurauksena tietysti lisää tehoa yläkierroksillekin.

Kolmas merkittävä asia on tietysti se nakutuksen tunnistus. Jos boksi kuulee nakutusta, niin se pudottaa ahtopaineita hieman alemmas ja ehkä jotain sekunnin parin päästä nostaa taas ahtoja ylemmäs. Jos nakutusta kuuluu, boksi taas pudottaa ahtoja. Jos nakutus ei asetu pienellä ahtojen laskemisella, niin takaraja on laskea ahdot peruspaineille asti. Itellä 99turbossa (900turbon tekniikka) on joskus ollut niin paskaa polttoainetta, että tämäkin on tullut koettua, että ahdot on laskeneet peruspaineisiin asti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin