axtec tarkottaa vissiin tuplakaasareita.....miulta löytyy sit lappeenrannasta vesiletkut jotka tarvii muutostyöhön ellei halua itse askarrella.....axtec kirjoitti:No on kyllä komea peli!
Mulla olisi ylimääräisenä B-koneen kaasarit ja imusarja, sellaisethan tuohonkin kuuluisi. Laita yv:tä jos kiinnostaa yhtään.
Saab 900 GLs -1979
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24614
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900 GLs -1979
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 900 GLs -1979
Kiitos vaan tarjouksesta, mutta minulta löytyy kyllä tuo setti itseltäni. On tarkoitus laittaa se joskus paikalleen, kunhan ulkonäköä ja peltejä on ensin laiteltu.axtec kirjoitti:No on kyllä komea peli!
Mulla olisi ylimääräisenä B-koneen kaasarit ja imusarja, sellaisethan tuohonkin kuuluisi. Laita yv:tä jos kiinnostaa yhtään.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 900 GLs -1979 (uusia kuvia 15.8.)

Konepellille on yritetty tehdä kaikki mahdollinen ja mahdoton, mutta mikään ei tuo siihen kiiltoa. On varmaan joskus maalattu uudestaan ja lakkauksen taso ei vissiin ole ollut kovin kummoinen, kun siinä ei ole enää yhtään lakkapintaa. Menee sitten jossain vaiheessa maalaukseen.

Tuossa vielä näkyy tuo konepellin ero kiillossa.

Istuinsuojien alta paljastui ihan siistin penkit. Vänkärin penkki on kunnossa, mutta kuskin penkin "kehikko" on pettänyt ja penkissä on suuri kuoppa.

Hieman vannemaalia ja vanteet ovat kuin uudet.

Pohja on suhteellisen asiallisessa kunnossa.

Ulkokaarissa peltihommia riittää.

Löytyy sitä ruostetta sisältäkin.
Nyt jatkuu puskureiden puhdistus. Kera kuumailmapuhaltimen ja hiontapaperin.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 900 GLs -1979
Jollakin on varmaan tietoa, että käyköhän eteen samat lokarin kaaripalat kuin taakse? Varaosaliikkeessä kun ei ollut saatavissa kuin takalokarin kaaripaloja hintaan 40 euroa. Kokonaisia etulokareita olisi kyllä ollut, mutta hintana makeat 300 euroa.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 900 GLs -1979
Auton laitto jää nyt ainakin kuukaudeksi, joten laitetaan vielä parit kuvat.
Varmaan 20-30 tuntia tuli käytettyä lähinnä auton putsaukseen ja ehostukseen. Silti tuntuu ettei saanut aikaan juuri mitään. Noh, pakoputki sentään hitsattiin ja pakkeloitiin.
Pitäisi vissiin viedä auto jollekin ammattilaisellekin jossain vaiheessa, koska kulkupuoli tuntuu todella tukkoiselta ja etenkin kylmänä esiintyy melkoista nykimistä.

Jossain vaiheessa sitten moottori alkuperäiseen kuntoon ja tämä palikka kiinni.

Puskureita tuli fiksattua hiomapaperilla ja kuumailmapuhaltimella. Konepelti menee jossain vaiheessa loppuvuotta maalattavaksi ammattikoululle. Hintaa pitäisi tulla noin 150 euroa. Katsellaan sitten millainen jälki tulee, että saavatko jossain vaiheessa maalata koko auton. Toinen ajovalon umpio pitäisi joko vaihtaa tai saada yhtä kirkkaaksi kuin apukuljettajan puoleinen.

Perkule, kun entinen omistaja oli maalannut puskurit. Kuumailmapuhaltimella olisi haalentuneista puskureista nimittäin tullut kuin uudet. Nyt joutui pakostakin maalia hiomaan ja rapsuttamaan, jolloin puskurin pinta tuli rosoiseksi. Myös takakontin alareuna odottaa maalausta.

Kaaret odottaa pajalle pääsyä ja kromikaaria. Korjaajalta löytynee aikaa toimenpiteeseen joskus syksymmällä. Kiitokset myös eräälle palstalaiselle, joka lahjoitti kaikkiin vanteisiin niihin kuuluvat keskiöt. Sivupeilit on jumissa(ja näyttää taivaalle), enkä uskaltanut niin kovaa vääntää, että olisin saanut kääntymään.

Toivottavasti auto on sitten joskus tuollainen.
Varmaan 20-30 tuntia tuli käytettyä lähinnä auton putsaukseen ja ehostukseen. Silti tuntuu ettei saanut aikaan juuri mitään. Noh, pakoputki sentään hitsattiin ja pakkeloitiin.
Pitäisi vissiin viedä auto jollekin ammattilaisellekin jossain vaiheessa, koska kulkupuoli tuntuu todella tukkoiselta ja etenkin kylmänä esiintyy melkoista nykimistä.

Jossain vaiheessa sitten moottori alkuperäiseen kuntoon ja tämä palikka kiinni.

Puskureita tuli fiksattua hiomapaperilla ja kuumailmapuhaltimella. Konepelti menee jossain vaiheessa loppuvuotta maalattavaksi ammattikoululle. Hintaa pitäisi tulla noin 150 euroa. Katsellaan sitten millainen jälki tulee, että saavatko jossain vaiheessa maalata koko auton. Toinen ajovalon umpio pitäisi joko vaihtaa tai saada yhtä kirkkaaksi kuin apukuljettajan puoleinen.

Perkule, kun entinen omistaja oli maalannut puskurit. Kuumailmapuhaltimella olisi haalentuneista puskureista nimittäin tullut kuin uudet. Nyt joutui pakostakin maalia hiomaan ja rapsuttamaan, jolloin puskurin pinta tuli rosoiseksi. Myös takakontin alareuna odottaa maalausta.

Kaaret odottaa pajalle pääsyä ja kromikaaria. Korjaajalta löytynee aikaa toimenpiteeseen joskus syksymmällä. Kiitokset myös eräälle palstalaiselle, joka lahjoitti kaikkiin vanteisiin niihin kuuluvat keskiöt. Sivupeilit on jumissa(ja näyttää taivaalle), enkä uskaltanut niin kovaa vääntää, että olisin saanut kääntymään.

Toivottavasti auto on sitten joskus tuollainen.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Saab 900 GLs -1979 (parit uudet kuvat 21.8.)
Kyllä siitä peli saadaan 
Parempi sillä nyt on jo olla kuin erämaataipaleella poltettuna

Parempi sillä nyt on jo olla kuin erämaataipaleella poltettuna

Re: Saab 900 GLs -1979 (parit uudet kuvat 21.8.)
Sivupeilit saa herkisteltyä. Omasta 99cc:stä oli kanssa jumissa ne peilit. Irroitin ruuvit, joilla peili on kiinni ovessa. Jalan sisällä on ruuvi ja jousi. Muistaakseni ihan WD40:llä tai CRC:llä liottelin sitä ja säätelin ruuvista jousen kireyden. Jos jousen säätää liian kevyksi, niin ajoviima kääntää peilin vinoon kovemmissa nopeuksissa. Kokemusta on. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 900 GLs -1979 (parit uudet kuvat 21.8.)
Kiitokset vinkistä! Täytyypi kokeilla.Mertmi kirjoitti:Sivupeilit saa herkisteltyä. Omasta 99cc:stä oli kanssa jumissa ne peilit. Irroitin ruuvit, joilla peili on kiinni ovessa. Jalan sisällä on ruuvi ja jousi. Muistaakseni ihan WD40:llä tai CRC:llä liottelin sitä ja säätelin ruuvista jousen kireyden. Jos jousen säätää liian kevyksi, niin ajoviima kääntää peilin vinoon kovemmissa nopeuksissa. Kokemusta on.
Joo, eiköhän siitä erinomainen aikanaan saada.Vuti kirjoitti:Kyllä siitä peli saadaan
Parempi sillä nyt on jo olla kuin erämaataipaleella poltettuna
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 900 GLs -1979

Takaluukun kaasujouset tuli uusittua ja vanteisiin tuli keskiöt. Hitsarikin oli saanut varaosa-autoksi 87 mallin satkun, josta ilmeisimmin saadaan sopivat lokarin kaaret. Sekä uusi täysin ehjä maski löytyy nyt hyllystä, kun paikallaan olleesta on muutama rima poikki.

Autoa tuli vähän purettua, eikä mitään yllätyksiä pahvien takaa löytynyt.

Ovet pitäisi vissiin ottaa jossain vaiheessa irti pohjan hitsausta varten.

C-pilarin palat lähti verhoomoon. Katto verhoillaan kokonaisuudessa myöhemmin.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 900 GLs -1979
Projekti etenee osahankintojen muodossa, kun tänään toi matkahuolto vähän Motonetista peltiosaa.
- Takasisäkehä oik. ja vas.
- Takakehä oik.
- Oven pohjapelti oik. ja vas.
- Lattian ulkoreuna o/v
yhteensä: 113,80 eur.
- Takasisäkehä oik. ja vas.
- Takakehä oik.
- Oven pohjapelti oik. ja vas.
- Lattian ulkoreuna o/v
yhteensä: 113,80 eur.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Saab 900 GLs -1979
En tiennytkään, että takalasin tekstissä on ollut myös maininta "IsoSaab". Kerrassaan hienoa.
1983 SAAB 900 GL 3-door
Re: Saab 900 GLs -1979
Onneks olkoon hienosta löydöstä. Harvoin tänä päivänä noin hyväkuntoisia "mätävuoskerran" yksilöitä löytyy. Ja vieläpä sisäsiistinä ja "fits date" autossa ja kuskissa !
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Saab 900 GLs -1979
Kyllä tämä talviaika on niin pitkä ja kylmä. Tulisi jo kesä, niin saisi taas polkaistua autoprojektit käyntiin. 
Kirjoitellaan nyt lämpimikseen hieman autojuttuja, niin jospa se kävät olisi edes hieman lähempänä.
Vähän kyllä hirvittää jo etukäteen, kun olisi tarkoitus kaikkia kolmea Saabia ehostaa ensi kesänä. Voisi olla paljon fiksumpaa keskittyä vaan yhteen. Tosin kuupassa ei isompaa laittoa pitäisi olla. Viime vuonna vaan jäi kaikkien kiireitten keskellä katsastamatta. Moottorin lämmöthän tuossa tuppaa nousemaan ja etupäästä kuuluu käännettäessä joku klonksahdus, mutta muuten ei pitäisi olla moitittavaa. Sitten on tuo uusin tulokas, eli 99, joka olisi myös mukava saada ajokuntoon kesäksi... No, ainakin kesällä on Soisalon rannoilla tekemistä.
Ja tietysti tämä selkeästi eniten hoivaa vaativa GLs. Autossa on hitsaamista tooodella paljon ja itsehän en ole hitsannut kuin joskus yläasteen metallitunneilla, joten se jää ainakin suurimmilta osin ammattimiesten harteille. Pitäis vissiin vaan alkaa harjoittelemaan sitä hitsuutakin, kun appiukolta kuitenkin löytyy kaikki mahdolliset vehkeet. Satku on nyt ollut pajalla syksystä lähtien, mutta hitsari ei ole vielä ehtinyt uusia kaaria siihen laittamaan. Ammattimiehellä on liikaa hommia ja tämä minun satkuni ei ole siellä ihan tehtävälistojen kärkipäässä, mutta eipä tuota ennen kevättä tarvitsekaan. Samalla voisi pistää oven pohjapellit ja lattian ulkoreunat kuntoon, kun niihin kerran palalikat on olemassa.
Vetopenkissäkin pitäisi jossain vaiheessa käyttää, koska apukuskin etupää on joskus lievästi kolaroitu. Moottoritilasta on havaittavissa, että yksi palkki on lievästi mutkalla. Tämä aiheuttaa mm. että keskisäleikkö ei mahdu kunnolla paikalleen ja toinen ajovalo on hieman vinossa.
Uusi etupuskuri odottaa asennusta. Samoin C-pilarin palat on verhoiltu. Kuljettajan penkin jousisarja löytyy myös ja odotta asennusta.
Koneesta häviää jäähdytysnesteet, kun auto on seisoksissa. Ajaessa taas nesteet pysyy sisällä. Tällekin sekä muulle koneen käyntihäiriölle pitäisi tehdä jotain. Hienosti kyllä lähtee kone aina ykösellä käymään. Sitten on tosin hirveää nykimistä ennen kuin kone kunnolla lämpiää. Ryyppyä ei sovi ottaa pois päältä ennen kuin kone on normaali lämmöissä, muuten nykiminen on jotain sanoin kuvaamatonta.
Onneksi ensi kesänä on useampi viikko kesälomaa, niin jospa sitä oppisi hieman tuota autojen laittoakin, kun kokemus siinä hommassa on pyöreähkö nolla. Onneksi on sentään edes jollain tavalla asiantuntevaa väkeä "suvussa". Ja onhan tässä pitkä talvi säästetty rahaa autojen laittoon.
Kesää odotellen...

Kirjoitellaan nyt lämpimikseen hieman autojuttuja, niin jospa se kävät olisi edes hieman lähempänä.
Vähän kyllä hirvittää jo etukäteen, kun olisi tarkoitus kaikkia kolmea Saabia ehostaa ensi kesänä. Voisi olla paljon fiksumpaa keskittyä vaan yhteen. Tosin kuupassa ei isompaa laittoa pitäisi olla. Viime vuonna vaan jäi kaikkien kiireitten keskellä katsastamatta. Moottorin lämmöthän tuossa tuppaa nousemaan ja etupäästä kuuluu käännettäessä joku klonksahdus, mutta muuten ei pitäisi olla moitittavaa. Sitten on tuo uusin tulokas, eli 99, joka olisi myös mukava saada ajokuntoon kesäksi... No, ainakin kesällä on Soisalon rannoilla tekemistä.
Ja tietysti tämä selkeästi eniten hoivaa vaativa GLs. Autossa on hitsaamista tooodella paljon ja itsehän en ole hitsannut kuin joskus yläasteen metallitunneilla, joten se jää ainakin suurimmilta osin ammattimiesten harteille. Pitäis vissiin vaan alkaa harjoittelemaan sitä hitsuutakin, kun appiukolta kuitenkin löytyy kaikki mahdolliset vehkeet. Satku on nyt ollut pajalla syksystä lähtien, mutta hitsari ei ole vielä ehtinyt uusia kaaria siihen laittamaan. Ammattimiehellä on liikaa hommia ja tämä minun satkuni ei ole siellä ihan tehtävälistojen kärkipäässä, mutta eipä tuota ennen kevättä tarvitsekaan. Samalla voisi pistää oven pohjapellit ja lattian ulkoreunat kuntoon, kun niihin kerran palalikat on olemassa.
Vetopenkissäkin pitäisi jossain vaiheessa käyttää, koska apukuskin etupää on joskus lievästi kolaroitu. Moottoritilasta on havaittavissa, että yksi palkki on lievästi mutkalla. Tämä aiheuttaa mm. että keskisäleikkö ei mahdu kunnolla paikalleen ja toinen ajovalo on hieman vinossa.
Uusi etupuskuri odottaa asennusta. Samoin C-pilarin palat on verhoiltu. Kuljettajan penkin jousisarja löytyy myös ja odotta asennusta.
Koneesta häviää jäähdytysnesteet, kun auto on seisoksissa. Ajaessa taas nesteet pysyy sisällä. Tällekin sekä muulle koneen käyntihäiriölle pitäisi tehdä jotain. Hienosti kyllä lähtee kone aina ykösellä käymään. Sitten on tosin hirveää nykimistä ennen kuin kone kunnolla lämpiää. Ryyppyä ei sovi ottaa pois päältä ennen kuin kone on normaali lämmöissä, muuten nykiminen on jotain sanoin kuvaamatonta.
Onneksi ensi kesänä on useampi viikko kesälomaa, niin jospa sitä oppisi hieman tuota autojen laittoakin, kun kokemus siinä hommassa on pyöreähkö nolla. Onneksi on sentään edes jollain tavalla asiantuntevaa väkeä "suvussa". Ja onhan tässä pitkä talvi säästetty rahaa autojen laittoon.

Kesää odotellen...
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Saab 900 GLs -1979
Jäähdytysnestehävikistä:
a: B- Kone, eli vuotaako vesipumpun alta. Joskus tuppaavat vuotamaan seisokissa ja "tiivistyvät" sitten itekseen ajossa.
b: B/H- kone, 8v. Mahdollista että keittänyt joskus ja syystä siitä kannessa halkeama josta seisoessa nestettä tihkuu palotilaan. Siitä on semmoinen haitta, että riippuen kuinka monessa venttiilin välissä halkeama ja kuinka paha, niin kestää aikansa käynnistyksen jälkeen kunnes moottori rupeaa käymään tasaseen. Nimittäin kaikki se neste mitä on vuotanut männän päälle, tulee "kuivautua" pois ennen kuin sylinteriin virtaava polttoaine-ilmaseos syttyy kunnolla. VIhje: ota ajon jälkeen tulpat irti. Jos jokin/jotkut tulpat ovat huomattavan puhtaat karstasta, saattaa tämä olla seurausta moottorin nestevuodosta (kannen halkeama, kansipahvi) ks. sylinteriin.
a: B- Kone, eli vuotaako vesipumpun alta. Joskus tuppaavat vuotamaan seisokissa ja "tiivistyvät" sitten itekseen ajossa.
b: B/H- kone, 8v. Mahdollista että keittänyt joskus ja syystä siitä kannessa halkeama josta seisoessa nestettä tihkuu palotilaan. Siitä on semmoinen haitta, että riippuen kuinka monessa venttiilin välissä halkeama ja kuinka paha, niin kestää aikansa käynnistyksen jälkeen kunnes moottori rupeaa käymään tasaseen. Nimittäin kaikki se neste mitä on vuotanut männän päälle, tulee "kuivautua" pois ennen kuin sylinteriin virtaava polttoaine-ilmaseos syttyy kunnolla. VIhje: ota ajon jälkeen tulpat irti. Jos jokin/jotkut tulpat ovat huomattavan puhtaat karstasta, saattaa tämä olla seurausta moottorin nestevuodosta (kannen halkeama, kansipahvi) ks. sylinteriin.
Re: Saab 900 GLs -1979
Katselin aikaisempien WST-tapahtumien kuvasatoa ja mitäs sieltä löytikään...
http://www.stc.cx/~mankelius/saab/250506/img_9627.jpg
http://www.stc.cx/~mankelius/saab/250506/img_9628.jpg
Vähän inspiraation aihetta -vieläpä sopivin pölykapselein varustettuna!
http://www.stc.cx/~mankelius/saab/250506/img_9627.jpg
http://www.stc.cx/~mankelius/saab/250506/img_9628.jpg
Vähän inspiraation aihetta -vieläpä sopivin pölykapselein varustettuna!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71