Saab 96 1977

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Tänään tutkittua:
-Vararengas pirun hienokuntoisella vanteella. Ilma vain ei pysy sisällä.

-Oikea takaiskari vaihdettu hiljattain. Peräkontissa ainakin kirkas iskarin pää. Vasen taas on vanha ja sen huomaa kun hyppii puskurin päällä vasemmalla puolella.

-Öljyn pinta yhä ylämerkissä vaikka liikettä on tullut n.650km
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kesärenkaat alla ja ajettu on suu hymyssä. Vaan ei enään.

Tänään kun hain osia 9-3 tällä vanhuksella niin 60 vauhdista kiihdytin alamäkeen vauhdin johonkin 70-80 km/h. Sitten alkoi vit.. kauheanlainen tärinä. Rattia vempotti ja heti kaasun noston jälkeen käytös oli ok. Siinä sitten tulin viimeisen kilometrin 60->50->40 ja lopuksi 30 km/h kun tasakaasullakin jo jumputti. Sitten käännyin koti tielle ja kiihdytin niin vaiva oli poissa. Tai ei ainakaan 500 metrin matkalla tuntunut mitään ylimääräistä.

Minkäslainen 96 on tuo vetonivelen rakenne? Sieltä kait se johtuu.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Vaihdoit renkaat joten, onko pyöränpultit varmasti kunnolla kiinni?
Oikein hajalla oleva etupyöränlaakeri laittoi myös kerran saabissa etupyörän ravistamaan.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kyllähän ne kiinni pitäisi olla kun ensin pyssyllä varovasti ja sitten pienellä varrella vielä käsin kokeillen.

Auto on kyllä kokoajan ravistanut kun kakkosella on kiihdyttänyt niin paljon kun on uskaltanut. Mutta se on ollut lähes mitätöntä verraten jo tähän tasakaasulla jyryytykseen.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Oikesta vetonivelestä tuli vesi ulos kun irroitin kumin. Ja kun ko. rengas on ylhäällä ja ykkösellä tai pakillä pyörittää niin tietyssä vaiheessa nivel hirttää ikäänkuin kiinni niin pahasti että auto meinaa lähteä liikkeelle.

Olisiko sielä sitten mennyt häkki halki tai jotain.

30. päivä pitäisi mennä leimlle :twisted:

Saako uusia niveliä jostain?

Edit: Sain nivelen irti, mutta käsin se ei taivu mihinkäänpäin. Pitää huomenna pestä se töissä ja katsoa saisiko sitä elvytettyä edes katsastus reissulle.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

uloimmat nivelet pesty ja rasvattu. Oikeassa oli ruostejälkeä, mutta vasen oli ok. Vika korjaantui suoraan ajettaessa.

Kuitenkin vasemmalle kaarrettaessa veto päällä joku paikka rohistaa. Ilman vetoa auto käyttäytyy niinkuin pitääkin. Onko se siis tuo oikea nivel sökö vai mitä?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

http://kuvablogi.com/nayta/2555881/ Tästä eteenpäin kuvatuksia tältä päivältä.

Yli puoli päivää sai siivota jotta löytyi työkaluja. Crc:täkin on nyt 4 pulloa, aamulla oli vain yksi tyhjä. Ja kaikenlaista muutakin hukassa ollutta löytyi.

vehkeiden löydyttyä aloin tutkimaan niin kovin heiluvaa pakoputkea ja kumithan siellä oli aivan pehut. Kiitokset edelliselle/sille omistajalle joka oli ostanut uudet kannatinkumit nyt ne tuli käyttöön. Samaisesta pussita löytyi ilmeisesti käsijarrun vaijeri ja ryypyn vaijeri? Vai minkälainen 96 konepellin aukaisu vaijeri on? tässä se roikkuu siellä säilytyslokerossa ja siinä on sellainen 15 cm pitkä kahva. Tuo uusi olisi vain huomattavasti fiksumman oloinen.

Seuraavaksi otin eturenkaan irti ja aloin sovittelemaan tippunutta sisälokaria paikalle. Mitään pahempaa kukkaa sieltä ei löytynyt ja vetoakselin tunnelikin vaikutti suht tukevalle. Samalla levitin talvisesta kuormaaja projektista ylijäänyttä öljyä pyöräkoteloon. Itse lokasiipi on jo kukkimis asteella sieltä täältä ja vahvistustakin löytyy peltilätkillä ja sikaflexillä.

Parin viikon päästähän tuo pitäisi katsastaa ja nyt pienen koeajon jälkeen selvisi että oikea takapyörä ei jaksa vetää itseään lukkoon vasta sorastetulla tiellä. Sitä kai pitää seuraavaksi tutkia. Myöskin jurnutus vasemmalle käännettäessä veto päällä jatkuu. Samainen tärinä tuntuu myös kun auto osuu johonkin kuoppaan tiessä. Ajattelin kokeeksi vaihtaa vetoakselin nivelet keskenään puolelta toiselle.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Vetonivelet vaihdettu puolelta toiselle. Jyryytys jatkuu kumminkin yhä vasemmalle käännettäessä. Otin jo vasemman vetoakselinkin käteen todeten että tunneli on kunnossa ja nivelessä rasvaa. Tällä hetkellä koko vasen napa satuloineen pöydällä. Pitää huomenna ottaa se töihin mukaan ja antaa lämpöhoitoa kun muutamat pultit on niin lujasti kiinni.
Oikea takajarru ei alkanut ottamaan säädöstä huolimatta kiinni. Onkohan rumpu yleensä kovinkin piukassa kiinni?

Mutta tähän jyryytykseen tarvittaisiin neuvoja. Oikeassa etupyörässä ei ainakaan tunnu mitään pahempaa laakeri vikaa ja kai se mekkaloisi jo kokoajan.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Tänään menin ääneen sanomaan että tuskin tarvitsee hitsata katsastukseen tätä autoa.

Mutta nyt on kaksi reikää tiedossa. Molemmin puolin edessä jarruletkun läpiviennin alla. N.5x5cm kokoiset pitkän hakkaamisen jälkeen :D

Olettekos muuten parannelleet niitä jarruletkun liitoksen kiinnikkeitä? nyt ne lähti molemmat irti. Ajatuksena oli tehdä samanlaiset, mutta kiinnitys ruuvilla. Letkua vaihdettaessa saa ruuvit helposti irti ja sitten hiukan vedettyä putkea ulospäin jolloin kiristys ja aukaisu helpottuu.

http://kuvablogi.com/nayta/2559069/

21.4 Etupää kasassa jarruletkuja ja kahta paikkaa vaille. Nivelet näytti kaikki suht hyville.

Oikean takarummunkin sain irti ja siellä tuntui männät vähän takertelevan.

22.4 Kytkimen työsylinteri pyödällä. Tiiviste näytti hyvälle, mutta sisällä oli paskaa aikalailla.
Käsijarrun sain säädettyä niin että molemmat ottaa yhtä huonosti kiinni. :D Vauhdista kun vetää kovalla hiekkatien kohdalla niin kumpikaan ei mene lukkoon, mutta heti kun tulee muutama hiekan jyvä niin pyörät menee lukkoon.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Jarruletkut vaihdettu ja jarrut ilmattu. Kaikki ottaa kiinni niin että mustat raidat jää tiehen. Käsijarruakin sain vielä herkisteltyä.

Kytkimentiivistettä ei ollut enää Vaasassa. Torstaina katsoin sivuja niin yksi oli vielä. Mutta sylinterin purin ja tiiviste näytti hyvälle. Enimmät ruostekurat hioin pois ja kasasin. Ilmauksen jälkeen kytkin oli hetken hyvä mutta nyt taas samanlainen. Pitää vielä vähän ilmailla kun nestettäkin jäi.

Vetonivel pitää nyt hommata pikku kiireellä. (Ensi viikolla pitää katsastaa.) Kävin kokeilemassa tien päällä vielä ja nyt se rohisee oikealle käännettäessä. Heti kun kaasun nostaa niin ääni loppuu. Vasemmalle saman äänen sai kuulumaan ainoastaa oikein jyrkällä käännöksellä.

Huomenna käyn hitsaamassa ne parit reiät tukkoon niin eiköhän se siitä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

250tkm tuli täyteen.

Pari paikkaa hitsasin ja vaihdoin moottori öljyt. Ja sain peräti ensimmäisellä yrityksellä oikeat öljyt pois. :D Ainakin olen kuullut että joillakin tulee vahingossa vaihdelaatikon öljyn vaihto samalla :D

Edit: Alkaa huumorintaju loppua jarrujen ilmauksen kanssa. Otin edestä molemmat letkut vielä irti jotta sain ne uusiin pidikkeisiin kiinni. Nyt sitten kaikki jarrut tuntuu ottavan tasan kiinni. Mutta. Varoitusvalo syttyy kun polkimen runttaa oikein kunnolla pohjaan. Eilen kun pistin letkut niin heti ensi yrityksellä jarruista tuli ilma pois ja valo ei syttynyt vaikka poljinta kuinka polki.

Taidan huomenna ottaa töistä pumpun mukaan että saa ilmausnipasta painaa ainetta säiliölle päin.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Laiskuus kostautui. Vasen takajarru on ottanut hyvin kiinni pelkällä säädöllä ja siksi en ole ottanut rumpua pois. Nyt otin ja syy ilmavaivoihin jarruissa löytyi. Sylinteri oli umpi ruosteessa ja märkä. samalla onnistuin tyrimään ilmausnipan poikki.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Vanhoja takajarrun sylkkyjä ei kannata alkaa elvytellä. Uudet peliin, maksavat muutaman kympin ja pelaa taas pitkän aikaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Vanhoja takajarrun sylkkyjä ei kannata alkaa elvytellä. Uudet peliin, maksavat muutaman kympin ja pelaa taas pitkän aikaa.
Näin tein. Huomenna saan uudet. Oikea puoli oli vieä suht hyvä, mutta vasen täysi pommi.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Uudet sylinterit asennettu ja sen jälkeen kiroiltu.

Ilmasin niin että painoin isolla lääkeruiskulla ilmausnipasta nesteen kipolle päin. Poljin kuitenkin jäi vetelän tuntuiseksi. Pitää huomenna viimeisen kerran kokeilla kaata kippo täyteen ja pumppailla nurkka kerrallaan pulloon. Jos ei tokene niin olkoon, sillä kaikki pyörät kyllä jarruttaa.

Uudet iskaritkin hommasin taakse. Huonomman näköisen otin jo pois ja kyllä siinä vielä hiukan oli potkua.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vastaa Viestiin