1990 SAAB 900 S LPT-IC

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Arski1 kirjoitti:
marvi kirjoitti:B-kaupan 10 euron "Suurtehopuola" ainakin toimitti ässässä virkaansa ihan yhtä hyvin kuin orginaali Bosch, tosin kestävyydestä en uskalla paljoa sanoa kun en tuolla pitkään ehtinyt ajaa. Eli yleismallisen pitäisi käydä ihan yhtä hienosti.
Just tommosen kävin ostamassa. kun ei turun motonetissä ole varastossa tota bossia.

-Ei vaikuttanut merkittävästi käyntiin, vieläkin pätkii, Huomasin että ajossa kun painaa ryyppy pohjassa niin kulkee tasaisemmin, silti hieman pätkien, Joten voi pitääkkin paikkansa että ongelma bensapuolella (niinkuin vanhan omistajan autoinssi kaveri oli kertonut..) Nykii kyllä niin helvetillisesti että ei mitään virkaa.

http://www.youtube.com/watch?v=pXLe8Wh_NMc
pätkien käy, niinkuin sanoin yritin sytytystä säätää niin 1 sylinterin sytytys heittelehtii 20 asteen molemmin puolin.

E: NIIN, onko bensaletkujen järjestyksellä merkitystä? kun nuo uudet laitoin niin enpä merkinnyt missä vanhat oli. tuossahan on tuo K-Jetronic ruiskuna.
Tuohon käyttöön ei sitten sovellu mikään letku. Täytyy olla kovaa putkea.
900C -86
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

ASTech kirjoitti: Tuohon käyttöön ei sitten sovellu mikään letku. Täytyy olla kovaa putkea.
Mahtaisko olla siitä kiinni, vanhoissa putkissa oli halkeamia ja vuosi hieman ruiskun päästä, yksi oli tukossa. kävi hieman paremmin letkujen kanssa.

paljoa mahtais uudet putket maksaa...
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja marvi »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=603 Tuosta voisi löytyä vinkkiä sopivaksi letkumateriaaliksi.

Onko tuohon muuten viritetty kylmäkäynnistyssuutin napin taakse kun kirjoitit että ryypyn voi painaa päälle?
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

marvi kirjoitti:http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=603 Tuosta voisi löytyä vinkkiä sopivaksi letkumateriaaliksi.

Onko tuohon muuten viritetty kylmäkäynnistyssuutin napin taakse kun kirjoitit että ryypyn voi painaa päälle?
Kyllä, samassa kohtaa missä ässässä on penkinlämmittimen säädin, on nappiviritys.

Tulipahan muuten mieleen että bensasuodatin voi olla tukossa, tai pumppu rikki.
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

PROBLÉMé!

Onko tuo polttoainesuodatin?
http://i.imgur.com/4jujgUf.jpg

Motonetistä lyötiin käteen tämmönen. nuo letkujen kiinnityspaikat eroavat ainaskin..
http://i.imgur.com/m7dlR20.jpg
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja aero »

Taitaa ekassa kuvassa olla painevaraaja, eli jatka etsintöjä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

aero kirjoitti:Taitaa ekassa kuvassa olla painevaraaja, eli jatka etsintöjä.
Löytys, Konetilasta. vaihdoin eikä auttanut asiaa. pätkii niin pirusti.

Seuraavat toimenpiteet tehty:

-Sytytysjohdot vaihdettu + puolanjohto
-sytytyspuola
-kaikki imuletkut käyty läpi silmämääräisesti, kaikki liittimet rasvattu WD40:llä
-Bensansuodatin vaihdettu
-bensalinjat vaihdettu

ent. omistajan toimesta vaihdettu:
-tulpat
-virranjakaja

Melkeen pitäis tolla puristuspainemittarilla katsoa ettei vaan ole mäntä puhki.

Lähtee siis käyntiin suht nopiasti, joten tuskin on bensapumppu ainakaan täysin paskana. Kylmänä käy kierrokset siinä 1000 alapuolella, sitten pienen lämmittelyn jälkeen tippuu 300 kierrokseen, mutta pätkii sekä kylmänä että kuumana.

Mitäs seuraavaks kokeilis vaihtaa...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

puola ja sytkäpääteaste.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

Mertmi kirjoitti:puola ja sytkäpääteaste.
Puola vaihdettu ja sytytyspääteaste kokeiltu toisella.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niin, ne suuttimien putket pitää olla kovaa muovia tai vaikka jarruputkea. Volkkareissa oli myös teräspunosletkuja. Joku joskus sanoi kumiletkuja kokeilleensa ja ei saanut toimimaan. Onko suuttimien tuotto katsottu että tulee kaikista suuttimista samanverran tavaraa? Minulla yksi määräjakaja antoi eri määrät tavaraa suuttimista ja vaikutti käyntiin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

Mertmi kirjoitti:Niin, ne suuttimien putket pitää olla kovaa muovia tai vaikka jarruputkea. Volkkareissa oli myös teräspunosletkuja. Joku joskus sanoi kumiletkuja kokeilleensa ja ei saanut toimimaan. Onko suuttimien tuotto katsottu että tulee kaikista suuttimista samanverran tavaraa? Minulla yksi määräjakaja antoi eri määrät tavaraa suuttimista ja vaikutti käyntiin...
Mistähän sellasta muoviputkea saisi, kupariputkessa/jarruputkessa tulee se ongelma että miten sen tiivistää sitten...

Miten tuon suuttimien tuoton vois kattoa?

Tuommonen sähkövirityskin löytyi, luultavasti liittyy jotenkin ryyppynappiin.
http://i.imgur.com/FhRnhly.jpg
http://i.imgur.com/d1lEi3Q.jpg

ja tuohon menevät.
http://i.imgur.com/AmiBWbO.jpg

Sanottakoon vielä, että kun auto oli lainassa vanhan omistajan tutulla, sanoi että turussa ajellessa yhtäkkiä ääni muuttui ja kävi kolmella..
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja arvi »

Arski1 kirjoitti: Miten tuon suuttimien tuoton vois kattoa?
- Ilmamäärämittarin päältä se iso kumiputki irti
- Suuttimet irti imusarjasta ja omiin samankokoisiin astioihin
- Pumpun rele irti ja navat 30 ja 87 yhteen johdolla että pumppu pyörii kokoajan
- Nosta ilmamäärämittarin lautasta ylöspäin jolloin bensaa alkaa tulemaan suuttimista

Samalla pystyt tarkistamaan että kaikkien suuttimien kuviot on oikeat
JuHaU
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 09:56
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja JuHaU »

arvi kirjoitti: - Nosta ilmamäärämittarin lautasta ylöspäin jolloin bensaa alkaa tulemaan suuttimista

Samalla pystyt tarkistamaan että kaikkien suuttimien kuviot on oikeat
Älä tee tätä sitten kuumalla koneella, ettei vaan käy hazardia.

PS se on määränjakajan lautanen
Vaimon kauppakassi: Volvo V70 D5 -05
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

Nyt on ruiskujen toimivuus testattu, kaikki pelas, samanlainen hajonta joka suihkussa.
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja PVI »

Onko moottorin maadoitukset tarkastettu. Mulla oli aikoinaan 900S, joka rupes pätkimään aina vedättäessä. Moottorin tukikumit oli loppu ja maadoituskaapelin runkoliittimen alla oli ruostetta ja kaapelikenkien kiinnityspultit löysällä. Kun kiinnitykset putsasi, niin johan alkoi toimimaan.

Kun olet jo bensa puolen katsonut, niin tuo maadoituslattakaapeli on helppo katsoa. Myös puolan maajohdin kannattaa tsekata. Jäin sen takia joskus tienpäälle, kun kaasarisaabista irtosi maajohto. On siinä puolan kanssa syylärin kyljessä kiinni.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Vastaa Viestiin