Pystykeulasatkun rakentelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
mooritz
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Onko nuo OG 900 orkkis matot?
Näyttää tuo malli etumatoissa lyhyelle.
Huomasin myös huudossa noi mutta näyttää ettei olis OG:n?
Vai onko 90-93 mallin sitten?
Mulla ainakin pitempi tuo maton etuosa.
Onnea kumminkin hyvästä hankinnasta.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Minkäslaista kiinnitystä varten nuo reiät ovat etumatoissa? Etteivät vain olisi ng-satkuun, vai oliko siinä kovinkin erimalliset?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

No varmuudella en voi sanoa, että onko OG900:n omat matot, mutta Saabin omat matot ne ainakin on kun takapuolella muutama :saab: logo. Nopealla sovituksella näyttivät istuvan hyvin muuten paitsi, että apparin etumatto näytti hivenen kapeammalta. Vaan muuten ihan näpäkän näköset matot :D
Uudemman vuosimallin satkun matoista en osaa sanoa mitään eroista kun ei ole kun näitä pystykeulaisia ollut itsellä. Liekkö 9000 minkälaiset matot?

Paikalleen ne tulee jahka on kerenny jossain vaiheessa laittaa noihin tekstiilin "hoito-aineen" joka hylkisi edes vähäsen likaa ja vettä niin helpompi pitää puhtaina.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Poutsi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 22:12

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja Poutsi »

Ei nuo ainakaan 9000 matot ole.
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

No olkoot minkä Saabin matot tahansa, vaan kyllä nuo suurinpiirtein tuohon käypi niin sama mihin ne alunperin on tarkotettu :)
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
mooritz
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Joku 3 vuotta sitten myytiin viimeisiä ulkomailla ja ovat varmasti tiukka pala löytää ehjät saatikka uusia ja jos löytyy joutuu kukkarolle.
Mielestäni loppuneet jo aikapäiviä sitten.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja ristos »

Nuo kuvan matot eivät ole OG900: sen matot, eivät vuoteen-93 asti. En tarkasti muista, mutta voisivat olla näitä GM:n aikaisten mallien mattoja.

Vanhoissa 900 malleissa ei ollut näitä kiinnikkeitä kuten on näissä uudemmissa 1993 alkaen NG900, 9-3 jne. malleissa. Harvemmin noissa vanhoissa OG malleissa tekstiilimattoja näki. Silloin siihen aikaan ne olivat yleensä lisätarvikkeita ja maksoivat "maltaita"! Yleensä silloin kumimatot olivat sitä vakiokamaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

No kyllä nuo nyt kohtuu nätisti tuohon istuu olipa ne sitten minkä matot tahansa :) Aavistus mitoissa eroa, mutta menivät kuitenkin paikoilleen :lol:

Kuva
Kuva

Ja laitetaan nyt kuva tuosta autostakin kun jokin aika takaperin ilmestynyt jotakin uutta tuohon eli takalasin ritilä ja eilen sain pestyäkin tuon niin kehtaa laittaa tännekkin kuvan tuosta 8)

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Hiljaista ollu taas tämän laitteen kanssa kun pitäny keskittyä 96:seen ja kouluun ettei hirveesti ole tähän kerenny keskittyä. Vaan eipähän ainakaan ole vikoja ollut, että pelkkää kovaa ajua :) Sen veran tuli tänään kuitenkin tehtyä, että sain viimein valojen pesulaitteet paikalleen ja jopa toimimaan :lol: että ei sen kummempaa päivitystä tällä kertaa
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

Saatko vahingossa laitetuksi kytkentäkuvaa tosta ikkunamoottorien ohjauksesta?

Aattelitko korvata auton oman releboksin kokonaan omavalmisteella vaiko ehkä ohjastaa sitä alkuperäistä releboksia? Minkälaisella kytkennällä luet kytkimen asentoa?

Joka tapauksessa siis tämän sorttinen puuhastelu on paikallaan ja kiinnostaa.

En siis pyydä kuvia matkiakseni, vaan jotta muut voi oppia ja huomata tommoset nykyään varsin helpoiksi jälkimuutoksiksi. Ja tietysti ihan dokumentaation kokonaisuuden vuoksi!

Ite tein sähköasentaja-amiksen lopputyöksi Omron tikapuulogiikan ohjaamalla ABB taajarilla kuvitteellisen ladon nosto-oven ohjauksen.

Noin muuten olen enemmän tykänny lausekielillä ohjelmoiduista laitteista ja olen nyt jonkin aikaa puuhannu sulautettujen parissa STM32F***-mikroilla ELL-i osuuskunnassa ja Helsinki Hacklabilla.
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Joo no kyllä tuosta voi tarkempaa tietoa laittaa ja tarkotus olikin, että laitan vaan ei ole vielä valmis tuo laite. Ensiviikolla tuosta voisi enemmän kertoa kun ensiviikolla pitäs tuo esitellä koulussa. Tänään tuli jo pienen tauon jälkeen alettua taas tuota tekemään. Jääny tuo opinnäytetyökin hieman viimetinkaan kun pitäny puuhastella tuon 96:sen kanssa :lol:

Pitää piirtää tuosta joku selkeämpi kytkentäkaavio niin voihan sitä senkin laittaa. En minä tuota rupea mitenkään salailemaan tai aattele pahalla, jos joku vaikka "matkiikin" tai "kopioi" idean. Kertoo vaan siitä että on tehny jotain mikä kiinnostaa muitakin ja sen takiahan tämä harrastus toiminta onkin mukavaa ja antoisaa kun saa toisilta neuvoja ja onhan se kiva jakaa sitten omiakin oivalluksia toisille :D

Ja tarkoitus on siis korvata tuo alkuperäinen keskuslukituksen ohjausboxi tuolla omavalmiste laitteella. Samalla olen koittanut suunnitella tuota jatkojalostusta silmälläpitäen, että tulevaisuudessa jos alkaisi kehitellä tuosta kaukokeskuslukitusta vaikka bluetoothilla jolloin onnistuisi esimerkiksi keskuslukituksen avaaminen tai miksipä ei vaikka ikkunoidenkin ohjaaminen esim kännykällä :lol: Käytännössä aika näyttää mihin suuntaan tuota kehittelee...
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Nonnii nyt on sähköikkunoiden ja keskuslukituksen ohjaukseen tulevaa laitettakin kokeiltu. Näyttäis toimivan hyvin ainakin irtaallaan. Sattui löytymään koulupöydän laatikosta yksi keskuslukituksen servo ja toiset sähkölasin vermeet sängyn alta, niin pystyi hyvin testailemaan :lol:

Enää täytyisi tekasta nuo rajakytkinten kiinnitys levyt. Pahvilla tehty jonkinlainan malli ja nyt pitäis enää tehdä pellistä se lopullinen teline niille.

Kuvia ja parempaa selostusta koitan laittaa illasta jos kerkeepi...
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Juu nyt on tuosta laitteestakin kuvia. Eli tuli juoteltua reikälevylle oma "arduino", joten alkuperäinen arduino jää muuhun harjoituskäyttöön. Siistimmänkin tuosta olisi voinut tehdä ja ei olisi ollut pakko laittaa kahteen kerrokseenkaan sitä, mutta sai järkevämpään kokoon ajatellen sijoituspaikka mahdollisuuksia ja mahdollista laitteen laajentamista. Eli tapoja olisi ollut monia, mutta tuommonen tuli.

Kuva

^Elikkä selostetaanpas hieman tuota kuvaa. Eli ylin riviliitin vasemmalta on keskuslukituksen sulakkeelta tulevalle plus johdolle ja maadoitukselle. Se pitäisi vaihtaa kolmiosaiseen riviliittimeen, koska sähköikkunoille tulevalle plus johdolle ei riittänyt enää riviliittimessä paikkoja.

Alempi riviliitin on sitten sähkölasien napeille (4 paikkaa) ja keskuslukituksen asentotiedolle (1 paikka). Tämä olisi hyvä vaihtaa kuusiosaiseksi riviliittimeksi josta saisi samasta plussan niille napeille ja keskuslukituksen asentotiedolle.

Ja oikealla ylhäällä näkyvät liittimet ovat sitten keskuslukituksen servoille (2 ylintä paikkaa) ja sähkölasien moottoreille (4 seuraavaa paikkaa). Tähän jäi siis yksi ylimääräinen paikka.

Eli tekemällä oppii :)

Kuva

^Tässä kuvassa taas näkyvät releet. Vasemmalta ylhäältä 2 ensimmäistä on keskuslukituksen servoille ja alin sähköikkunoiden plus johdon vaihtorele. Alimman tarkoitus on se, että normaalisti sähköikkunat eivät toimi ilman, että virrat ovat päällä. Eli tämän tarkoitus on muuttaa sähköikkunoille tuleva syöttö niiden oman sulakkeen sijaan keskuslukituksen sulakkeen kautta. Ikkunat kun eivät nousisi ilman virtoja ovien sulkemishetkellä oman syötön kautta. Kun lasit on ylhäällä se muuttaa syötön takaisin ikkunoiden omalle sulakkeelle jolloin ne eivät toimi taas ennen kun on virrat päällä. Silleen yksinkertasesti :lol:

Oikealla olevat releet on sitten sähkölasien moottoreille joilla onnistuu moottoreiden suunnanvaihto.

Kuva

^Ja kuva sitten "takapuolelta"

Kuva
Kuva

^Sitten tänään tuli tekaistua noihin ikkunahisseihin ne rajakytkinten kiinnikkeet. Ja niiden paikat tuli testattua jo autossa, mutta kytkennän toimivuus vielä irrallaan olleessa mekanismissä. Huomenna tarkoitus asentaa sitten autoon :D
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Elikkäs uusi ikkunoiden ja keskuslukituksen ohjauslaite on vihdoin autossa kiinni ja tähän mennessä toiminu moitteetta. Ainut että keskuslukituksen ohjaavalle servolle unohtui vetää plus johto Arduinolta kun alunperin sille menee kaksi plussaa ja yksi johto maihin. Nyt menis vain yksi plus johto sille ohjaus servolle ja tulisi takaisin arduinolle asentotieto pinniin. Pitää huomenna vetästä se plussa sille niin toimii sekin. Tai ainakin näytti toimivan ne servot kun pisti hyppylangalla plussasta keskuslukituksen asentotieto pinniin johdon.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Mielenkiintoinen aihe 8)

Mites jos rajapintakytkin liikahtaa pois paikoiltaan?
Onko koodissa maks aika minkä jälkeen katkaistaan sähköt ikkunalta?


Mikäli tuossa AVR:ssä on ADC niin mielenkiintoinen tapa olisi käyttää analogisisääntuloa ja lukea sillä ikkunannostimen moottorin jännitearvoa. Mikäli jännite -> ~0V moottori oikosessa -> ikkuna jumissa. Kalibroimalla ja säätämällä arvon tulee featseroitua myös puristumissuoja :)
Vastaa Viestiin