Rattivaihde kirjoitti:Ja sitten kun pääsin tyhjäkäyntimoottorille asti aurinko oli jo laskenut, joten jatketaan huomenissa.
Vastoin
kaikkien odotuksia (siis myös omiani), huomenissa jatkettiin.
Ensin menin sinne vänkärin jalkatilaan pyörimään, ja totesin että airbagin pirulainen on sielläkin tehnyt tihutöitään. Sulaketarjotin on nimittäin täsmälleen sillä kohtaa josta muutoin voisi suurin piirtein työntää päänsä sinne oven läpiviennin luokse. Ja tottahan se on vain etureunastaan jotenkin mystisesti kiinni, osittain niillä mun syvästi rakastamilla muovinastoilla, joita ei luojan kiitos satkuissa ole yhtään (olisi varmaan muuten jo vihreä päätynyt alkuaikoina Tuusulanjärveen). Päätin olla järkevämpi osapuoli ja selvittää ensin netistä miten tuo tarjotin häipyy tieltä, ennen kuin revin sen hajalle.
Siispä tyhjäkäyntimoottorin kimppuun. Tästä on poikkeuksellisen hyvin kuvamateriaalia koska uhrasin Jollan valkoisen The Other Siden (suom. takakannen) autotekniikan alttarille.
Seurasin siis
näitä varsin tyhjentäviä ohjeita puhelimen näytöltä työskentelyn lomassa.

Ilmanottomutkaputki otettu irti (otin myös toisesta päästään kun olisi jäänyt pirusti eteen)

Yläletku irrotettu kokonaan, moottori vedetty pois paikaltaan, sähköpistoke irrotettu ja alaletku irrotettu kaasuläpältä (tai mikä tuo mokkula onkaan suomeksi). Olin tässä kohtaa vähän huolissani siitä kun tuo metalliosa irtosi letkun mukana.

Suora lainaus ohjeista tältä kohdalta:
Lift the valve clear, complete with lower hose.
Juu, nostetaan vain pois.

Olihan taas vähän pujottelemista ja kiroilua ennen kuin moottori oli vapaana...

...mutta tulihan se lopulta.

Tältä väljyystasolta olisi ollut paljon kivempi lähteä jotain purkamaan.

Puolikas puhdistusspraypullo myöhemmin

Ja eikun sama toisinpäin. Vasta tungettuani moottorin pelipaikoille muistin että piti se pistoke ensin kaivaa esiin...

Siellä se on, jossain

Pistoke kiinni, moottori paikallaan

Koin kätevämmäksi laittaa ensin putkenpätkän erikseen kaasuläppärunkoon kiinni, kun se muutoin halusi aina sukeltaa putken sisään. Tässä vaiheessa myös tajusin että varattu aika poliisilaitoksella olikin sitten tuntia aiemmin kuin muistin, joten voitte vain kuvitella loppujen putkien kiinnittelyn takaisin paikalleen kuvienoton unohtuessa. Klemmarien kiinnittelyähän siinä vain olikin.
Tämän jälkeen mielenkiinnolla avain virtalukkoon ja käyntiin,
ja johan käy nätisti. Esimerkkivideo tosin lämpimällä koneella, mutta käynnistäessä kierrokset laskee entistä pehmeämmin silloinkin.
Tämä lieneekin monimutkaisin remontti mitä olen autoon koskaan tehnyt.

Otin vielä sisälle mennessä mukaan huoltokirjan, ajattelin selailla tästä ketjusta tärkeimmät korjaukset ja täyttää ne takasivuille niin on sitten mustaa valkoisella jos vaikka palvelin räsähtää tuusan nuuskaksi tai joskus menen tuon myymään.

Niin juu ja akun kiinnitys on löysä koska pultilta puuttuu kokonaan vastakappale. Pitää siis siihenkin varata kiinnitystarvikkeita.
Edit: Putsauskuvien linkit korjattu