9000 CDE 2.3TA MY96

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jaa että noissa puslissa ei vika olekaan tuossa raossa? Joka päivä tulee uusia asioita joista ei ymmärrä mitään :D

Kuva

Tuolta näytti toinen puoli. On nuo saattaneetkin kolista, en tierä tarkemmin kun en yleensä ajaessa ole auton alla kuuntelemas. Pitääsikö tuonne tangon ja puslan väliin siis pistää MacGyveria? :)

Pakoputkeenkin pitää keksiä jotain tiivisteteippiä tai tahnaa tms. jolla saa vielä elytettyä sitä heikkokuntoista mutkaa, suurin osa putkestahan on täysin uudenveroista.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5428
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Siis se rako on just se vika - mutta ei hylkyperuste ;) Eli sinänsä antaa kolista. Mut yleensä siinä kumissa ei ole vikaa, vaan se tanko on siltä kohtaa kulunut. Eli uusikin on jo väljä -> kannattaa ranettaa vanhaa tiiviimmäksi joko sillä pellillä tai sitten vaikka jesarilla.

Ite oon aina antanu kolista. Muistaa sit vaa, että katsastukses saa olla korkeintaan kolme korjauskehotusta. Tosin ku alotat leimalla lauseella "ei oo toikaa itestään korjaantunu vuodes, ei kannata edes kattoa" niin useimmiten inssit ei edes kirjaa vikaa uusiks :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja jus »

Tangon ympärille ei laiteta mitään lisiä, ei teippiä, muovia eikä peltiä. Kumin ja kumia kiinnittävän pannan väliin ne lisukkeet. Sitten kumi on vähän ahdas asentaa paikalleen ja saada panta ylettymään, mutta välykset poistuvat kunhan saa puristettua paikalleen.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Juu, huomasin Juha96:n viestin, josta selkisi tuo oikea väli, vasta oman viestini lähettämisen jälkeen. Ehti tulla sopivasti. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Rattivaihde kirjoitti:Ja sitten kun pääsin tyhjäkäyntimoottorille asti aurinko oli jo laskenut, joten jatketaan huomenissa.
Vastoin kaikkien odotuksia (siis myös omiani), huomenissa jatkettiin. :D

Ensin menin sinne vänkärin jalkatilaan pyörimään, ja totesin että airbagin pirulainen on sielläkin tehnyt tihutöitään. Sulaketarjotin on nimittäin täsmälleen sillä kohtaa josta muutoin voisi suurin piirtein työntää päänsä sinne oven läpiviennin luokse. Ja tottahan se on vain etureunastaan jotenkin mystisesti kiinni, osittain niillä mun syvästi rakastamilla muovinastoilla, joita ei luojan kiitos satkuissa ole yhtään (olisi varmaan muuten jo vihreä päätynyt alkuaikoina Tuusulanjärveen). Päätin olla järkevämpi osapuoli ja selvittää ensin netistä miten tuo tarjotin häipyy tieltä, ennen kuin revin sen hajalle.

Siispä tyhjäkäyntimoottorin kimppuun. Tästä on poikkeuksellisen hyvin kuvamateriaalia koska uhrasin Jollan valkoisen The Other Siden (suom. takakannen) autotekniikan alttarille.

Seurasin siis näitä varsin tyhjentäviä ohjeita puhelimen näytöltä työskentelyn lomassa.

Kuva
Ilmanottomutkaputki otettu irti (otin myös toisesta päästään kun olisi jäänyt pirusti eteen)

Kuva
Yläletku irrotettu kokonaan, moottori vedetty pois paikaltaan, sähköpistoke irrotettu ja alaletku irrotettu kaasuläpältä (tai mikä tuo mokkula onkaan suomeksi). Olin tässä kohtaa vähän huolissani siitä kun tuo metalliosa irtosi letkun mukana.

Kuva
Suora lainaus ohjeista tältä kohdalta:
Lift the valve clear, complete with lower hose.
Juu, nostetaan vain pois. :D Olihan taas vähän pujottelemista ja kiroilua ennen kuin moottori oli vapaana...

Kuva
...mutta tulihan se lopulta.

Kuva
Tältä väljyystasolta olisi ollut paljon kivempi lähteä jotain purkamaan.

Kuva
Kuva
Kuva
Puolikas puhdistusspraypullo myöhemmin

Kuva
Ja eikun sama toisinpäin. Vasta tungettuani moottorin pelipaikoille muistin että piti se pistoke ensin kaivaa esiin...

Kuva
Siellä se on, jossain

Kuva
Pistoke kiinni, moottori paikallaan

Kuva
Koin kätevämmäksi laittaa ensin putkenpätkän erikseen kaasuläppärunkoon kiinni, kun se muutoin halusi aina sukeltaa putken sisään. Tässä vaiheessa myös tajusin että varattu aika poliisilaitoksella olikin sitten tuntia aiemmin kuin muistin, joten voitte vain kuvitella loppujen putkien kiinnittelyn takaisin paikalleen kuvienoton unohtuessa. Klemmarien kiinnittelyähän siinä vain olikin.

Tämän jälkeen mielenkiinnolla avain virtalukkoon ja käyntiin, ja johan käy nätisti. Esimerkkivideo tosin lämpimällä koneella, mutta käynnistäessä kierrokset laskee entistä pehmeämmin silloinkin.

Tämä lieneekin monimutkaisin remontti mitä olen autoon koskaan tehnyt. :lol: Otin vielä sisälle mennessä mukaan huoltokirjan, ajattelin selailla tästä ketjusta tärkeimmät korjaukset ja täyttää ne takasivuille niin on sitten mustaa valkoisella jos vaikka palvelin räsähtää tuusan nuuskaksi tai joskus menen tuon myymään. :D Niin juu ja akun kiinnitys on löysä koska pultilta puuttuu kokonaan vastakappale. Pitää siis siihenkin varata kiinnitystarvikkeita.

Edit: Putsauskuvien linkit korjattu
Viimeksi muokannut Rattivaihde, Ti Loka 14, 2014 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja haffu »

Jos olisi tajunnut, olisi pitänyt tehdä tuo operaatio laatikon (ja monen muun osan) ollessa irti. Toisaalta itsellä ei tuo IAC ole ainakaan vielä oireillut. Kai se tulevana talvena sitten alkaa jumittelemaan? Toyotaan tuon homman aikanaan tein ja vaikka silmin ei mitään eroa nähnyt, oli käynti tasaisen kehräävää putsauksen jälkeen. Ei se siinäkään helpossa paikassa ollut, mutta helpommassa kuitenkin kuin tonnarissa. Ja bemariin tarvisi operaatio tehdä sillä hetken seilaa käynnistyksen jälkeen ~2000rpm tuntumassa näin kelien jäähdyttyyä. Tosin jos on yhtä hankalassa paikassa kuin vesiventtiili (lämppärin vesikiertoa ohjaava palikka) niin jää tekemättä. Näiden kutoskoneisten konehuoneessa tehdessä tulee ikävä neloskoneisten saabien konehuonetta. Etenkin og900 tuntuu erittäin väljältä työskennellä. :roll:
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5428
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kaikki aina haukkuu ng-satkut tonnariin verrattuna, mutta täs kohtaa ei kyl yhtää käy kateeks :lol: Siinähän nostetaan vain kulissimuovi pois, ja siinä se on päälimmäisenä. Kaks klemmaria auki, ja palikka kädessä.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja aero »

Tää on vaan näiden uusien tonnareiden hapatuksia. Aidossa porsimattomassa B202L:ssä tyhjäkäyntimoottori on kätevästi imusarjan yläpuolella ja kiinnikin sellaisella kumihässäkällä, ettei sen irrotukseen tartte muita työkaluja kuin klemmariavaimen. ;)

Edit: kuulemma ihan eka versio tarttee myös 10mm kiintolenkin. Ilmeisesti mallivuoteen 1988 saivat parannettua tyhjiksen kiinnityksen,että irtoaa helpommin.
Viimeksi muokannut aero, Ti Loka 14, 2014 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Siihen luistille voi suihkutella sitä puhdistus spraytä palikka paikallaankin. Sen verran hilua ja letkua edestä pois että luisti tulee näkyviin.
Tietysti paremmin tulee putsattua jos repii moottorin kokonaan pois. Tuo pohjolan talli rankaisee joskus ja humppa idle kuin muussakin muodossa vituttaa niin siitä ainakin ensiapu.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Juu, olihan se homma mutta tuli tehtyä, mitään ei (ilmeisesti) hajonnut matkan varrella ja kädetkin säästyivät ihmeen vähillä vammoilla tällä kertaa.

Kirjoitin huoltokirjaan oman omistuksen aikana (tähän mennessä) vaihdetut ja huolletut kohteet. Meinasi lonkero ja sivu loppua kesken :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Tänään ite putsasin tk-moottorin,irrotuksessa tais mennä kokonaiset 5min joten ei se nyt niin paha rasti ole.. :lol:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

No niin no, mää olenkin kädetön ja kaikki pitää suhteuttaa sen kautta :D

Tonnarin kunnostusohjelma jatkunee ensi viikolla tarvikkeiden ostamisella, loppu syysloma pyhitetty koulutyölle ja etelänreissulle.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Se messinkiholkki on alunperin liimattu kiinni kaasuläppärunkoon. Sillä on taipumus irrota iän myötä ja se saattaa jopa alkaa vuotamaan siitä liitoksen juuresta. Suosittelisin jotain tiivisteliimaa tms, jolla voisit laittaa sen holkin kiinni vähän paremmin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Tiivisteliima on hankittuna, pitää ruutata sitä holkin ja läppärungon väliin joku kerta kun muutenkin touhuaa konehuoneessa. Muutkin tarvikkeet on hommattu takakonttiin pyörimään, mutta eivät ole sieltä sen pidemmälle kulkeutuneet osittain muuton vuoksi ja osittain siksi, ettei ole oikein mitään sellaista vikaa päällä joka pistäisi vituttamaan autoa käyttäessä. :mrgreen:

Ylipäätään tuon alkusyksyn korjausmaratonin jälkeen on taas ollut hyvin huoletonta matkantekoa, varsinkin auton hinta, ikä ja monimutkaisuustaso huomioonottaen (koputan kojelaudan etupaneelia). Jopa kuskin oven ovimoottori on kunnostautunut oven lukitsemisessa kauko-ohjatusti, jolloin motivaatio matkustajan oven johdotuksen korjaamiseen on pudonnut entisestään (samaa tahtia sään kauneuden kanssa). Etujalkatiloissa on sanomalehdet imemässä lämmityslaitteen kennolta tulleita nesteitä pois lattiaverhoilusta, Webasto on tarkkailussa kun en ole oikein sen kanssa vielä päässyt sinuiksi osin lämpimien kelien takia, ulkokuori huutaa pesua sekä vahausta, ja sitten on ne pienet vikalistan hommat.

Etanoli kiinnostaa opiskelijaa ( :mrgreen: ) sen verran, että suunnitelmissa on ollut tehrä piakkoin öljynvaihto etuajassa, hankkia retanoli-ecu, ajella jonkun aikaa ja tehrä öljynvaihto uurestaan. Auton historian perusteella on toivoa, että kone ei olisi sisäpuolelta hirveän likainen, mutta tuolla toisella öljynvaihdolla ny saa ainakin vähän mielenrauhaa...

Kylmänä käynnistäessä muuten myös ilmenee pientä "käyntiin tärähtämistä", joka mun korvaan kuulostaa siltä että voisi olla aika vaihtaa tulpat. Edellisestä vaihdosta voi nimittäin olla jonkun verran aikaa. Hyvähän nekin on joka tapauksessa tarkistaa jos etanoliinkin on siirtymässä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 CDE 2.3TA MY96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tällä viikolla talvirenkaat vaihdatettu alle, pultit jälkikiristetty ja directionalit surkeine kesärenkaineen pyöritetty kellarikomeroon. Tonnarin loskapaskatalvivannelook:

Kuva
Kuvahan ei tässäkään tapauksessa tee yhtään mitään oikeutta auton likaisuudelle.

Webastoakin kiusasin äsken ennen kauppaanlähtöä ja vielä jonkun aikaa ajaessakin. Komeaa savupilveä se pukkasi ja ensin ei tykännyt pysyä tulilla, mutta pikkuhiljaa rupesi toiminta tasaantumaan, varsinkin sitten kun käynnisti moottorin.

Kuva
Pienimuotoisia savumerkkejä, hetkeä myöhemmin naapuritalon tontti oli melko harmaan näköinen.

Ny on taas vähän lämpimät kelit webastontestailuun, mutta eiköhän se saada verryteltyä ennen oikeita pakkasia. Pirun kätevä keksintöhän tuo sinällään on, ei edes tarjoa mulle mahdollisuutta lähteä pihasta johto kiinni tolpassa. :mrgreen:

Etanolisuunnitelmat koki pienimuotoisen takapakin, kun ABC laski ainakin hetkellisesti bensan hinnan alle 1,40 euron. Kun hintaero on 40% ja meikäläisen ajot hyvin pitkälti kaupungissa kylmällä koneella pyörimistä, niin en tiedä maksaako enää vaivaa ruveta häiritsemään 18-vuotiasta webastoa alkoholilla (ja imusihtiä koneen potentiaalisilla karstoilla)...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin