Tämäkin filmi kuuluu omiin suosikkeihin. Tuntuu välillä melkoiselta hypetykseltä, kun vertaa näin jälkikäteen suorituksia;) Kiva kuitenkin katsoa ja fiilistellä.hopo kirjoitti:moro
Tuossa on samalla sivulla 16-venasen kehityksestä koko ohjelma...
Saab "Project EMS" w/ Per Eklund Promo
Year: 1977
Duration: 16:50
http://www.saabvideos.com/videos.html
t.hopo
Saab 99 Rallye projekti
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Vesipumppu kasassa
Löytyihän se tiiviste vihdoinkin, tosin 12 hampaisesta vesipumpusta mutta onneksi pumpun osat ovat akselia lukuunottamatta samat ja saimme tiivisteen siitä ja jäi vielä varaosiakin.
Koottu pumppu
lohko
asennusta
asennusta
asennusta
Ohessa myös tuoreita kuvia uusista kaarista jotka saimme myös kiinni.
Kunhan saamme laturin ja imusarjan kiinni niin pääsemme kokeilemaan josko vedet ja öljyt pysyisivät erossa toisistaan. Jos näin käy niin vaihdamme kisaöljyt koneeseen ja suuntaamme nokan kohti Laukaata ja testirataa ja luvassa on kovaa ajoa ja jäsentenvälistä kisailua.Samalla pääsemme suorittamaan "testiohjelman" ja säätöjen hakemisen jotta pääsemme auton käyttäytymiseen sisälle. Viimekerralla ajaessamme ei lukkoa ollut paikallaan saati kisalaatikkoa,niin siinä riittää opettelemista kuinka laatikko toimii kovaa ajettaessa.
Koottu pumppu
lohko
asennusta
asennusta
asennusta
Ohessa myös tuoreita kuvia uusista kaarista jotka saimme myös kiinni.
Kunhan saamme laturin ja imusarjan kiinni niin pääsemme kokeilemaan josko vedet ja öljyt pysyisivät erossa toisistaan. Jos näin käy niin vaihdamme kisaöljyt koneeseen ja suuntaamme nokan kohti Laukaata ja testirataa ja luvassa on kovaa ajoa ja jäsentenvälistä kisailua.Samalla pääsemme suorittamaan "testiohjelman" ja säätöjen hakemisen jotta pääsemme auton käyttäytymiseen sisälle. Viimekerralla ajaessamme ei lukkoa ollut paikallaan saati kisalaatikkoa,niin siinä riittää opettelemista kuinka laatikko toimii kovaa ajettaessa.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
No niin tänään otettiin sitten taas savut ulos koneesta. Laitettiin uudet (edulliset) öljyt sisään ja jäähdyttimeen kaadettiin varmuuden vuoksi vain vettä. Ajoimme konetta pikkuhiljaa lämpöiseksi ja ainakin silmämääräisesti vedet ja öljyt tuntuivat pysyvän omissa kanavissaan. Kovin pitkään ei vielä kuitenkaan uskallettu kaasutella.
Otimme testin jälkeen öljyt ulos ja öljyn väristä päätellen voiteluaineen joukossa oli vielä hieman vettä. Todennäköisesti vettä oli vielä jäänyt jonnekin kanavien sopukoihin. Nyt öljy oli jo kuitenkin tunnistettavan väristä (ei vaahdonnut, eikä ollut harmaata...) ja voiteluominaisuudet vaikuttivat vielä hyviltä.
Päätimme varmuuden vuoksi hakea yhden satsin halpisöljyä ja suodattimen, jotta saamme varmasti mahdollisimman hyvin veden pois öljykanavista.
Vesipumppukin tuntui toimivan, koska kierto toimi.
Supertehokkaan illan saldona saimme vielä toisenkin takajarrusatulan kuntoon (=asennettua palautusjousen) ja kiristettyä mallia "omasuunnittelu" käsijarruvaijerin. Vielä jarrut pitää ilmata ja säätää.
Pitkään aikaan valoa siis tunnelin päässä. Nyt pidetään parin viikon pakollinen työ- ja lomatauko.
Otimme testin jälkeen öljyt ulos ja öljyn väristä päätellen voiteluaineen joukossa oli vielä hieman vettä. Todennäköisesti vettä oli vielä jäänyt jonnekin kanavien sopukoihin. Nyt öljy oli jo kuitenkin tunnistettavan väristä (ei vaahdonnut, eikä ollut harmaata...) ja voiteluominaisuudet vaikuttivat vielä hyviltä.
Päätimme varmuuden vuoksi hakea yhden satsin halpisöljyä ja suodattimen, jotta saamme varmasti mahdollisimman hyvin veden pois öljykanavista.
Vesipumppukin tuntui toimivan, koska kierto toimi.
Supertehokkaan illan saldona saimme vielä toisenkin takajarrusatulan kuntoon (=asennettua palautusjousen) ja kiristettyä mallia "omasuunnittelu" käsijarruvaijerin. Vielä jarrut pitää ilmata ja säätää.
Pitkään aikaan valoa siis tunnelin päässä. Nyt pidetään parin viikon pakollinen työ- ja lomatauko.
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Uppista
Tovi on vierähtänyt siitä kun viimeksi tähän projektiin on lisätty jotain, lisätään nyt niin ei unohdu. Autoa olemme maalanneet sisäpuolelta valkoiseksi ja kohtapuoliin se alkaa olla valmis. Viikonloppuna pääsemme sovittamaan penkit ja vyöt uuteen valkoiseen ohjaamoomme. Tämän jälkeen on vuorossa katsastus ja jännitysmomenttina on se, kuinka käsijarrumme pitää. Ulkomaalaushommiin pääsemme pikkuhiljaa tämän jälkeen, hommaa helpottaa se että maalaamme auton kokonaan sinisellä ja teippautamme valkoiset raidat pintaan, tämän lupasi tehdä ensimmäinen sponsorimme, eräs paikallinen teippifirma, vaihtokauppa periaattella eli valtaisaa medianäkyvyyttä odotellessa...Spoilerista ja levikkeistä on tarkoitus teettää muotit koska ovat todennäköisesti kulutustavaraa. Viimeisin hankintamme on peltisarja, eli eipä purista pakosarjakaan enää.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Pakko kysäistä tuosta peltisarjasta, että onko joltain käytettynä hommattu vai uusi, esim. rr-exhaust?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Peltisarja on ostettu täältä foorumin myynti-ilmoituksen kautta mutta työn jäljestä päätellen en usko että kyseessä on omavalmiste, rr-exhaustin sivuilla kun katsoo muissa putkissa käytettyjä osia niin aika samannäköisiähän nuo ovat.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Eilen laittettiin penkit, vyöt sekä irrotetut pikkuosat takaisin paikoilleen sisämaalauksen jälkeen. Alkaa näyttämään pikku hiljaa ralliautolta (taas).
Pieniä juttuja pitää vielä ennen katsastustusta tehdä (pääsi leima lipsahtamaan vanhaksi...), kuten käsijarrun säätö. Muita murheita ei pitäisi olla. Paitsi virtalukko alkoi temppuilemaan... Pyörii ympäri.
Moottori käy kuitenkin hienosti ja fiilis on korkealla aikataulujen venymisestä huolimatta. Olisiko tämä se kesä, jolloin jo päästäisiin kisaamaan...?
Pieniä juttuja pitää vielä ennen katsastustusta tehdä (pääsi leima lipsahtamaan vanhaksi...), kuten käsijarrun säätö. Muita murheita ei pitäisi olla. Paitsi virtalukko alkoi temppuilemaan... Pyörii ympäri.
Moottori käy kuitenkin hienosti ja fiilis on korkealla aikataulujen venymisestä huolimatta. Olisiko tämä se kesä, jolloin jo päästäisiin kisaamaan...?
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
Pitkän hiljaisen jakson jälkeen on pakko udella onko projektille tapahtunut mitään.
Joko kisasavut on otettu koneesta vai pitääkö vielä odotella. Ainakaan lähtölistoilla ei ole 99 Rallyeta näkynyt...
Joko kisasavut on otettu koneesta vai pitääkö vielä odotella. Ainakaan lähtölistoilla ei ole 99 Rallyeta näkynyt...
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
juu, eipä ole paljoa tapahtunut, kaikennäköistä kiirettä on ollut ja homma on ollut aika lailla jäissä. Viimeviikolla saimme vaihdettua uuden keskikonsolin ja virtalukon joten homma on siltä osin kunnossa, samoin säätelimme käsijarrua koska automme pitäisi katsastaa ja sen pitävyys ei ihan vielä ole sitä mitä katsastuksessa odotetaan mutta hiljaa hyvää tulee.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
Pitkästä aikaa jotain kerrottavaa, eli kävimme katsastuksessa ja hylky tuli, tosin syy oli käsijarrun pitämättömyys joka oli tiedossa että siitä voi homma jäädä kiinni. Positiivinen puoli oli se, että muuten automme oli teknisesti hyväksyttävässä kunnossa ja lisäremontteihin ei ole tarvetta. Käsijarrun kiristys ei ole iso homma.
Ensimmäinen julkinen esiintyminen kisaympyröissä lähenee, autokuntamme toimii Toivakan rallisprintissä 0 autona ensi kuun alussa. Testimielessä pääsemme hiukan kokeilemaan kilvanajoa, tosin 0 auton on suotavaa pysyä ladulla ja liialliseen fiilistelyyn ei kannatane ryhtyä. Kartoitamme talven kisoja ja rallisprinttejä joihin voisimme osallistua autollamme.
Tästä se lähtee..... !
Ensimmäinen julkinen esiintyminen kisaympyröissä lähenee, autokuntamme toimii Toivakan rallisprintissä 0 autona ensi kuun alussa. Testimielessä pääsemme hiukan kokeilemaan kilvanajoa, tosin 0 auton on suotavaa pysyä ladulla ja liialliseen fiilistelyyn ei kannatane ryhtyä. Kartoitamme talven kisoja ja rallisprinttejä joihin voisimme osallistua autollamme.
Tästä se lähtee..... !
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: Uppista
saab_99_rallye kirjoitti:Ulkomaalaushommiin pääsemme pikkuhiljaa tämän jälkeen, hommaa helpottaa se että maalaamme auton kokonaan sinisellä ja teippautamme valkoiset raidat pintaan, tämän lupasi tehdä ensimmäinen sponsorimme, eräs paikallinen teippifirma, vaihtokauppa periaattella eli valtaisaa medianäkyvyyttä odotellessa...Spoilerista ja levikkeistä on tarkoitus teettää muotit koska ovat todennäköisesti kulutustavaraa.
täällä olisi kiinnostusta ainakin etuspoikan kopiolle jos satutte tekemään "varaosia"
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Re: Saab 99 Rallye projekti
Tarkoitus on edelleen tehdä ne muotit, mutta työ on tällä hetkellä jäänyt listan hännille. Etuspoileri on paikoillaan ja toivotaan, etten kovin pahasti osu hidasteisiin Toivakassa. Levikkeitä ei vielä olla laitettu kiinni.
Korjattiin katsastuksen jälkeen käsijarrukahva. Oli ilmeisesti unohtunut se käsijarrukahvan paikallaan pitävän tapin sokka tai laitettiin se huonosti. Sokka nimittäin löytyi kuskin penkin alta.
Koska sokka ei ollut paikoillaan niin tappi oli tullut jonkin verran ulos ja kahvan alaosa ei liikkunut enää normaalia liikerataa vaan lähinnä vääntyi poikittain... Ei ihme, ettei käsijarruvaijeri oikein kiristynyt katsastusmiehen käsittelyssä. Nyt pitäisi vielä remontin jälkeen käydä testaamassa, että käsijarru ottaa tarpeeksi kiinni ja sen jälkeen uusintanäyttöön.
Tankin vaahdot ja kaarien pehmusteen Heka jo hommasi, joten nekin ovat vain asennusta vaille valmiit. Se vaahto voi aiheuttaa vähän päänvaivaa, mutta eiköhän siitäkin selvitä. Onhan tässä vielä pari viikkoa ennen kuin ollaan nolla-auton roolissa.
Tervetuloa tutustumaan projektiimme Toivakka Rallisprinttiin 3.2.2008. Tästä linkistä voi käydä katsomassa myös incar kamerakuvaa reitistä. http://www.m-kracing.net/toivakkasprint/
Korjattiin katsastuksen jälkeen käsijarrukahva. Oli ilmeisesti unohtunut se käsijarrukahvan paikallaan pitävän tapin sokka tai laitettiin se huonosti. Sokka nimittäin löytyi kuskin penkin alta.
Koska sokka ei ollut paikoillaan niin tappi oli tullut jonkin verran ulos ja kahvan alaosa ei liikkunut enää normaalia liikerataa vaan lähinnä vääntyi poikittain... Ei ihme, ettei käsijarruvaijeri oikein kiristynyt katsastusmiehen käsittelyssä. Nyt pitäisi vielä remontin jälkeen käydä testaamassa, että käsijarru ottaa tarpeeksi kiinni ja sen jälkeen uusintanäyttöön.
Tankin vaahdot ja kaarien pehmusteen Heka jo hommasi, joten nekin ovat vain asennusta vaille valmiit. Se vaahto voi aiheuttaa vähän päänvaivaa, mutta eiköhän siitäkin selvitä. Onhan tässä vielä pari viikkoa ennen kuin ollaan nolla-auton roolissa.
Tervetuloa tutustumaan projektiimme Toivakka Rallisprinttiin 3.2.2008. Tästä linkistä voi käydä katsomassa myös incar kamerakuvaa reitistä. http://www.m-kracing.net/toivakkasprint/
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
Ja jos kaikki menee nappiin, niin tuosta alla olevasta linkistä voi sitten kisan jälkeen käydä katsomassa kuvia mm tuosta 99:stä.
Re: Saab 99 Rallye projekti
Ei kai tässä nyt tarvitse ruveta keräämään oikein painetta, kun on mediaa paikallameverkko kirjoitti:Ja jos kaikki menee nappiin, niin tuosta alla olevasta linkistä voi sitten kisan jälkeen käydä katsomassa kuvia mm tuosta 99:stä.
Kyseessä on siis auton ensiesiintyminen historic-autona ja kuljettajan ensiesiintyminen ikinä.
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
Lähinnä tarkoitinkin sitä, että yksi epävarmuustekijä on myös siinä, pääseekö joku meistä paikan päälle. Mutta näillä näkymin pääsee. Meininkihän meillä on ollut se, että kaikkien luokkien 3 parasta pääsevät ainakin galleriaan, sekä KAIKKI Saabit , tietty. Varsinkin 99 on sen verran harvinainen ilmestys, että sille on varmasti varattuna paikka galleriassa.Pinis kirjoitti:Ei kai tässä nyt tarvitse ruveta keräämään oikein painetta, kun on mediaa paikallameverkko kirjoitti:Ja jos kaikki menee nappiin, niin tuosta alla olevasta linkistä voi sitten kisan jälkeen käydä katsomassa kuvia mm tuosta 99:stä.
Kyseessä on siis auton ensiesiintyminen historic-autona ja kuljettajan ensiesiintyminen ikinä.