Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

oletko mikko varma että akseli meni säätönupista poikki? yleensähän sieltä pettää se vaijerin kiinitysmekanismi kun muovi väsyy.

jarin kanssa poikkeavia kokemuksia, just tässä yks päivä hämmästelin miten tuo mun 99 cc -76 puhaltaa ihan sikakuumaa lämmityslaitteesta. ja itse kone ei edes käy erityisen kuumana. sama positiivinen yllätys oli parin vuoden takaisessa 78 vuoden 5-ovisessa tuplaysissäni, se oli myös talvella tosi lämmin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Selailin tämän projektisi etenemistä kuvaavan threadin läpi ja en voi muuta kuin nostaa hattua! Meillä oli kotona aikoinaan taivaansininen, kolmeovinen -77 CC gelssi, josta ei ole muuta kuin hyviä muistoja. Sopivasti väljillä tuplilla Saab otti mittarin mukaan 190 km/h saksalaisella autobahnilla. Harmi vain, kun vanhemmat vaihtoivat sen ruiskusatkuun muutamaa vuotta ennen tulemistani ajokortti-ikään. Muussa tapauksessa siitä olisi todennäköisesti tullut ensiautoni.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässä mun vehkeessä saattaa lämpötehoja syödä se ilman pääsy jäähdytysjärjestelmään risan pumpun takia. En sitten tiedä, miten sökö tuo lämmitys on. Tiedossa olisi yksi vajaan 200tkm ajettu kenno, jahka saan sen putsattua. Millähän myrkyllä tuon kennon käsittelisi? Periaatteessa sitähän vois jopa hapolla käsitellä, jos vaan voisi olla varma hapon saamisesta pois kennosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Huomisesta alkaen 99cc on seisonnassa 20.1. asti. Turbomoottoria pitää vähitellen väkästellä kuntoon ja tammikuulla alkaa korin hitsaus. Hommasin öljypumpun o-renkaan saabin varaosista. Muita tiivisteitä ja pisteosien hankintaa harjoitan varmaan vielä joulukuun mittaan. Nyt 99 saa kuitenkin olla joulun yli levossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muutoskatsastusta varten kävin utelemassa, mitä kaikkea meikäläisen valitsema katsastuskonttori vaatii. Katsottiin, että jarrut on samat kuin vaparissa, samoin 900turbossa -87 asti samat jarrut. Jousituksen erot haluavat tietää, samoin moottorin tehot vertailukoneesta (B-turbo) ja tuosta h-turbosta. Kyselivät, laitanko ic:n? Menisi tietysti samalla muutoskatsastuksella sekin. Jousille tuskin teen mitään.
Vaihteiston he haluavat olevan turbomallista, joten taidan luopua suosiolla tuosta 4-lovisesta ja laitan siihen 5-pykäläisen askin. 4-lovisen koodia ei löydy mistään pumaskastani turbon kohdalla. Koodissa on pienen pieni ero. Tuo mun tuplakaasarin aski on G34402 ja turbomalleissa askin koodit alkaa kaikissa G4????. Katson vaan sellaisen 5-lovisen askin, jonka tyyppikoodi löytyy korjaamokirjasta 900:n teknisestä erittelystä turbon kohdalta. Esim. GM45610 on sellainen yleisloota, että sitä löytyy 8-venttiilisissä vaparista turboihin kaikkina variaatioina.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmi kirjoitti:Noniin, nyt on lisävalot ojennuksessa ja suunnattu. Lisäsin tänään valojen yläreunaan nuo tuet, etteivät värise ajettaessa. Tässä pari fotoa. :)

Kuva

Kuva
Siistin näköiset nuo lisävalosi, lunttasin tuolta:
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf

"Lähivalaisimia tulee olla kaksi. Ennen 1.1.1980 käyttöönotetuissa autoissa lähivalot saa kuitenkin kahdentaa, jolloin kahdennetun valaisimen valaisevien pintojen projektioiden poikittaisella tasolla tulee peittää vähintään puolet (ei 60%) niiden ympäri piirretyn pie-nimmän suorakulmion pinta-alasta. Lähivalaisimen etäisyys auton uloimmasta ulkoreunasta saa olla enintään 400 mm. Valaisevien pintojen sisäreunojen välisen etäisyyden on oltava vähintään 600 mm."

Mitäs tuo tarkoittaa noin käytännössä, että siis näihin vanhuksiin saisi asentaa tuplavalot? ja mitäköhän tuo projektion pinta-alahommalla ajetaan takaa, ei jaksa miettiä noin vaikeita :oops: :D

Myydäänkös sellaisia hyväksyttyä mallia olevia retrohenkisiä tuplalisävaloja jossain, esim. kromisilla kuupilla, ja minkänäköisiä lisävaloja yleensä ottaen 70-luvulla on ollut markkinoilla?

Edit: nyt Yrjömäki voisi osoittaa pätevyytensä ja kommentoida määräyksiä :lol:
Edit: siis en epäile ollenkaan etteivätkö nuo valosi olisi määräysten mukaiset, mutta kiinnostaisi siis vain tietää minkälaiset valot saa näihin vanhoihin Saabeihin asentaa, jotkin tuollaiset tai vielä massiivisemmat sopisivat hienosti veronanvihreäänikin ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nuo miun valot on alunperin olleet kromatuilla kehyksillä, mutta kromaus on mennyt pilalle jossain vaiheessa historiaa. Sisäpinnoilla näkyi vielä rippeitä kromista ennen hiontaa. En ole laskenut tuota pinta-ala sääntöä tarkalleen, vaan koittanut vaan katsoa silmämääräisesti. Lamppujen ympärille siis piirretään neliskulmio, jonka pinta-alasta valojen tulee kattaa vähintään puolet.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eilen sain hommattua katsastusviranomaisten edellyttämän vaihdelaatikon, joka on koodiltaan GM45612. Tuo on viimeisimpien vuosimallien aski, joka on -89 vuosimallista lähtien. Siinä on tiheämpi 3,89 perä ja nro 6:n ensiö. Tuo aski on varsin mukavan sporttinen. Porukoiden 900S -92:ssa on sama aski, ja olen pitänyt siitä etenkin nurkka-ajossa. Maantiellähän se tietysti ei ole niin mukava, kun kierrosluku pyörii ~3000rpm@100km/h. Toisaalta onpahan lähtevä vehje ilman vaihdekepin sompaamistakin. ;) Nythän on tarkoitus nimenomaan rakentaa lähtevä käyttöklassikko lähikulmien pyörittelyyn, eikä mitään tavoitteena ole tehdä matka-autoa pitkille etapeille. (Salaisena haaveena tosin on visiitti Nokialle talvipäiville, mutta se jää nähtäväksi, onnistuuko.)

Flektihommeli tässä vähän arvelluttaa. Sain tietoa, että nuo yleismalliset puhaltimet maksaa bauttiarallaa 90-100e. Valikoimista löytyy varsin mataliakin malleja imevinä tai puhaltavina riippuen kummalle puolen syyläriä sen tahtoo laittaa.

Katselin kytkinhelpeitä ja totesin rakentavani kytkimen käytetyistä osista. Asetelma tuli koneen mukana, kytkinlevy on vanhempieni 900S -92:n vanha levy, joka on vielä täysin käyttökelpoinen. Jostain syystä olin aiemmin katsonut, ettei se levy muka sopisi tuohon asetelmaan, mutta kyl se sittenkin sopii. Isäni vaihdatti mulla ässään uuden kytkimen, kun tehtiin kesällä se kansiremppa. Jemmasin onneksi tuon levyn itelleni. Työsylinteriin tulee uudet tiivisteet, painelaakeri, kytkimeen uusi silmälaakeri ja kytkinakseliin uusi stefa enskan puolipäähän. Kampuran stefa on sökö, joten se menee vaihtoon kanssa. Tästä taisin mainitakin aiemmin?

Sain pari 900:n laturia lahjoituksena, joista toisen säätimen otin irti. Ostin uudet hiilet (5x8mm) ja olis tarkoitus tinailla ne tässä paikoilleen. B-koneen laturi ei taida käydä h-koneeseen, joten pitää tsekata noista, kumpi laturi olisi ehjä.

-84:n kampuran yksiurainen hihnapyörä on edelleen hakusessa. Sen tunnistaa sisäpuolen lieriöosasta mittaamalla. Se on haluamassani hihpyörässä 32mm. -85 lähtien oleva hihnapyörä on vastaavalta mitaltaan 22mm.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin, taas ollaan vähän edistytty. Huomenissa lähtee EMS-vanteet, eli ensi kesäksi alle tulevat vanteet metallikuulapuhallukseen. Tässä kuva vanteista vielä nykyisessä ulkoasussaan.

Kuva

Sain hommattua kunnostuskelpoisen 85-> eteenpäin olevan kytkimen työsylinterin. Sylinterin rungossa on hieman kulumaa ihan loppupäästä liikerataa, mutta tuskin siitä mitään ongelmaa tulee, koska kytkinlevy on jo käytetty.

Kuva

Vaihdelaatikkokin tuli roudattua omaan varastoon. Tässä parit fotot tuosta 900:aan -89 lähtien käyttöön tulleesta askista. Tietojeni mukaan tuolla koodilla GM45612 askeissa pitäisi olla lujemmat laakeroinnit ja hammaspyörät, kuin vanhemmissa versioissa. Lisäksi perävälitys on tiheämpi, kun aiemmissa 80-lukulaisissa. Se on siis 3,89. Ensiö on nro 6. Enskan koppa on 5-lovisesta 99:n vaihteistosta.

Kuva

Kuva

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuosta laatikosta senverran, että joku on korjannut laatikon ilmeisesti joskus, kun tuossa yhdessä kuvassa näkyy hitsattu paikka. Olen koittanut miettiä, mitähän sille on oikein käynyt, kun tuommonen paikkaus on täytynyt tehdä? Myyjän mukaan kakkonen ei ole priima, mutta muuten ok laatikko. Oli ostanut askin jostain Jyväskylästä vuosia vuosia sitten klubitoverilta? Olisipa aika "munkki", jos joku tietäisi kertoa minulle tämän askin historian.

Nuo punaiset roskat tuolla öljypohjassa on peräisin rikkoutuneesta leipälaatikosta. ;)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaihdoin yhteen laturin jännitesäätimeen uudet hiilet. Entiset oli tosi lopussa. Toivottavasti tuo säätäjä vaan on ehjä. Oletettavasti se on, koska hiilet on ajettu loppuun asti. Operaatio meni lyhyesti näin:
1.katkaisin sivuleikkureilla tappien päitä, joista kuvassa törröttää uudet langat (aiemmin huomasin, että hiilen johdin on usein ollut puristus ja tinausliitoksella, joten vaihto on hieman hankalaa).
2. sulatin tinakolvilla toisen hiilen pois, toinen ei suostunut irtoamaan näin.
3. porasin jäljelle jääneen hiilen pois korvakkeesta 2mm poralla. Samalla porasin tinakolvilla irroitetun hiilen kiinnikkeen reiän auki uuden hiilen asennusta helpottamaan.
4. mittasin katkaistavan langan pituuden vertaamalla vanhaa ja uuttahiiltä.
5. lyhensin jousen sisään jäävän langan päällä olevaa kumiletkua (ne oli liian pitkät, kuvassa näkyy vanhassa hiilessä oleva kumi)
6. Pujotin hiilen johtimineen paikalleen ja tein kärkipihdeistä lukkopihdit sähköteipin avulla näin lukiten langan paikalleen tinausta varten.
7. tinasin hiilien johtimet.
8. katkaisin ylimääräiset johtimen päät (kuvaamisen jälkeen).

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Heip taas!

Vähän edistystä. Kunnostin kytkimen työsylinterin tänään. Se saa odotellakin asennusta vielä tovin. ;)

On muutes 99:n päällä reippaasti lunta. Semmoset reippaat 30cm on satanut sitten joulukuun alun tohon päälle. Nappasin parit fototkin tänäaamuna. Melkoinen näky!

Kuva

Eilen koitin taas metsästää sitä 99 vm -84:n kampiakselin hihnapyörää, mutta huonolla menestyksellä. Harmi, että tuo t8-kone pitää olla just tommosta välivuoden mallia, ettei siihen käy, kun just tuon vuosimallin hihnapyörä. Tulipeltiä taitaa olla helpompi muokata...

Katsastuskonttorin setien kanssa olis tarkoitus käydä läpi kaikki paperihommat ennen, kuin alan tekemään muutoksia autoon. Kävin eilen tarjoutumassa sinne, mutta kuunloppu (viimehetken katsastajat) ja vuodenvaihteen kiireet tuntuivat painavan katsastusmiehiäkin. Palailen asiaan tammikuun puolella ja vieläpä aamutuimaan. ;)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aluvanteet olisi kuulemma haettavissa puhalluksesta. Jänskättää hieman, miten hyvin puhallus onnistui. Metallikuulapuhallus oli kuulemma vaihdettu hiekkaan, mutta uskoisin ammattimiesten tietävän, mitä tekevät. Alujen pintaan saatetaan laittaa vannehopea pulverimaalina ja mustat lokerot maalaan jälkeenpäin pensselin kera käsityönä. Kirkkaalle alumiinille en uskalla jättää vanteita, niinkuin ne olisivat alunperin olleet, koskapa nehän hapettuisivat alta aikayksikön. Muutoinkin se alkuperäinen ulkonäkö vaatisi kirkkaaksi jääneiden pintojen kiillotuksen, jonka veikkaan jo näin perstuntumalta olevan melkoinen savotta. Ensikesäksi olisi kyllä kiva ostaa uudet kesäkumit noille vanteille. Saas nähdä, kestääkö budjetti keväällä, vai ajellaanko vielä vanhoilla kumeilla. (Varastossa on 2 sarjaa ajokelpoisia kesärenkaita peltivanteilla.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Pistäppä kuvia sitten noista vanteista, kun olet puhalluksesta saanut, omat kuupan jalkkis vanteet olsi tarkoitus lasikuulapuhaltaa kaverin toimesta. Itse en ole oikein päättänyt kiillotanko nuo kirkkaat osiot vai maalaanko ruiskulla hopeaksi ja suoritan nuo mustat käsityönä pensselillä.

Katotaan nyt minkä näköiset ovat puhalluksen jälkeen :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ok. Mie varmaan maanantaina pääsen silmäilemään vanteita, ja näpsimään kuvatkin niistä. Täähän on, kuin odottais joulupukkia. :wink:

Tein sitten kaupat etuspoilerista, joka on mitä ilmeisimmin EMS:n mallia. Laitan kuvia, jahka spoileri saapuu kuriiripostilla (sukulaisten kyydissä).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin