
Saab Suomesta, 900c-89
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Ei muuta kuin telttatalli anopin pihaan, ihan hyvä järjestely ja harrastus jatkuu! 

Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Saab siirtyi tänään huoltokorjaamon halliin odottamaan maanantai-aamua ja innokasta? asentajaa, jäähdytin mukanaan. Aikataulusta ei sen kummemmin tietoa, vaihdekepin kohdistuksen tsekkaus ja tarvittaessa säätö samaan syssyyn, sitten haetaan hänet takaisin liikenteeseen.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Saab noudettu korjaamolta, uusi jäähdytin kiiltelee paikallaan, vanha oli totaalisen lopussa, joten vaihto oli tarpeen. Vaihdekepin säätö tarkastettu, kunnossa on. Jäähdyttimen edessä olevalle palkille annettu samalla vaseliinikäsittely ja putsattu maadoituspisteet. Ongelmia ei ole ollut, mutta ettei tulisikaan.
Täytyy vielä noutaa auto kaupungista kotipihaan, sitten naapurin nosturille öljykylpyyn. Autolle tilattu aika 3.9 pakokaasujen, jarrujen ym. tarkastukseen ja katsastukseen, jos katsastuksessa tulee jotain sanottavaa, palaa korjaamolle, korjataan ja käytetään uusintaleimalla.
Sen jälkeen tämän hetken tilanteen mukaan tulee myyntiin. Päivä kerrallaan.
Täytyy vielä noutaa auto kaupungista kotipihaan, sitten naapurin nosturille öljykylpyyn. Autolle tilattu aika 3.9 pakokaasujen, jarrujen ym. tarkastukseen ja katsastukseen, jos katsastuksessa tulee jotain sanottavaa, palaa korjaamolle, korjataan ja käytetään uusintaleimalla.
Sen jälkeen tämän hetken tilanteen mukaan tulee myyntiin. Päivä kerrallaan.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Ajelin justiinsa kotiin Saabilla ja eipä mennyt lämpömittarin neula kertaakaan edes puoleenväliin, siellä pysytteli puolenvälin alapuolella jonnin verran. Olipa vielä neula hyvin rauhallinen. Sanomattakin lienee selvää, ettei myöskään kotiin tultua flekti pärähtänyt käyntiin, vaikka pörräilin pihassakin paikkaa etsien jonkun aikaa. Että kunnossa on ja auto pelitti kuin ihmisen mieli kotiin ajaessa. Uusi jäähdytin rulaa
Kunhan saadaan toi pohja öljyttyä, jaetaan ajosuorite Maximan ja satkun kanssa puoliksi, pahimmat helteetkin lienevät takanapäin, joten ilman ilmastointiakin pärjätään.

Kunhan saadaan toi pohja öljyttyä, jaetaan ajosuorite Maximan ja satkun kanssa puoliksi, pahimmat helteetkin lienevät takanapäin, joten ilman ilmastointiakin pärjätään.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab Suomesta, 900c-89
lämmöt siis roikkuu. sama "ominaisuus" omassa C mallissa.
termarivikaa epäilen.
termarivikaa epäilen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Vaatinee todellakin alkuperäisen termarin eikä mitään motonet-malleja! Kyllä
900C on Maximaan verraten 100-0 parempi ajokki Suomen talveen!
900C on Maximaan verraten 100-0 parempi ajokki Suomen talveen!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Eeei, siellä on tuhat kilsaa ajettu termari kiinni, siinä mitään vikaa ole. Nyt on autossa ihan oikea nestejäähdytys, eikä osittainen ilmajäähdytys kuten tuolla antautuneella jäähdyttimellä oli. Siinä on hyvä paikka lämpömittarin neulalle just puolenvälin alapuolella !
Enkä mä Risto ihan usko, että noin on kuten väität talviautoilusta. Saab on Maximaan verrattuna aika heppoisen tuntuinen kulkine, Maximahan on etuvetoinen, painaa yli 1500 kiloa ja pata tuottaa lämpöä vähintään Saabin malliin kabiiniin, kun ei ole mikään säästökone. Itse asiassa taitaa olla eka auto omistuksessa, jonka jälkeen kun Saabilla ajaa se tuntuu pikkuautolta ! Outo tunne, kieltämättä, kun on aina mieltänyt Saabin isoksi autoksi.
Enkä mä Risto ihan usko, että noin on kuten väität talviautoilusta. Saab on Maximaan verrattuna aika heppoisen tuntuinen kulkine, Maximahan on etuvetoinen, painaa yli 1500 kiloa ja pata tuottaa lämpöä vähintään Saabin malliin kabiiniin, kun ei ole mikään säästökone. Itse asiassa taitaa olla eka auto omistuksessa, jonka jälkeen kun Saabilla ajaa se tuntuu pikkuautolta ! Outo tunne, kieltämättä, kun on aina mieltänyt Saabin isoksi autoksi.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Toisin kuin Jarkko tuossa väittää en ole talviautoilusta Maximalla mitään väittänyt. Olen kylläkin ristoksen kanssa samaa mieltä aiheesta.IC1970 kirjoitti:Enkä mä Risto ihan usko, että noin on kuten väität talviautoilusta.
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Hyvä kaima, ei vaihdeta mielipidettä!
Olen kyllä ajanut Maximaa talvella, ja niillä kokemuksilla voin todellakin pitää 900 Saabia parempana talviautona.
Mielestäni ihan oikeasti 900 Saabin lämppärin kenno on yksi parhaista ja tuottaa lämpöä todella hyvin. Siksi joku on maininnutkin, että kun siitä ottaa täydet tehot irti niin autossa on kuin saunassa.
Saabin talvilämmöt eivät olekaan kiinni tästä suuresta lämmön tuotosta vaan ennemminkin ilma vaihdosta ja kierrosta. Siinä jutun juoni taitaa olla!

Olen kyllä ajanut Maximaa talvella, ja niillä kokemuksilla voin todellakin pitää 900 Saabia parempana talviautona.
Mielestäni ihan oikeasti 900 Saabin lämppärin kenno on yksi parhaista ja tuottaa lämpöä todella hyvin. Siksi joku on maininnutkin, että kun siitä ottaa täydet tehot irti niin autossa on kuin saunassa.
Saabin talvilämmöt eivät olekaan kiinni tästä suuresta lämmön tuotosta vaan ennemminkin ilma vaihdosta ja kierrosta. Siinä jutun juoni taitaa olla!

Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Itse olen tullut siihen tulokseen, että ruotsalaisten jälkeen ne ovat tosiaan juurikin japanilaiset, jotka tekevät ne seuraavaksi parhaimmat talviautot. Onhan niillä siellä maan pohjoisosissa kovemmat talvet kuin esim. saksalaisilla.IC1970 kirjoitti:Saab on Maximaan verrattuna aika heppoisen tuntuinen kulkine, Maximahan on etuvetoinen, painaa yli 1500 kiloa ja pata tuottaa lämpöä vähintään Saabin malliin kabiiniin, kun ei ole mikään säästökone.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: Saab Suomesta, 900c-89
^ Japsien koneet muuten lämpeää älyttömän nopeaa verrattuna muihin. Etenkin talvella. Mutta toisaalta se lämppärin tehokin on huonompi, joten sitä jäähdytinnestettä ei viilennetä niin paljon lämpiämisvaiheessa
NG9-3 Aero MY05
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Eipä tässä ole tarvetta sen enempää väitellä asiasta, kymmenkunta talvea kuitenkin og-satkuilla on tullut läpi klaarattua ja erinomainen talviauto on kyseessä, lämpöä on todellakin kuin saunassa parhaimmillaan. Maxima on tämän lyhyen ajokokemuksen perusteella talvella varmasti puskevampi ajettava, koska painoa on noin julmasti, mutta se on kuitenkin nykyaikainen auto verrattuna Saabiin, joka tekee siitä tietyllä tavalla vaivattomamman käyttää. Japsit ovat aina olleet nopeita lämpiämään, aika monta on niitäkin ollut, huippulämmöntuotto ei pärjää Saabille, mutta toisaalta myös kulutus on pari litraa pienempi, pakkohan sitä lämpöä on Saabissa piisata tuolla kulutuksella. Muuten on tankissa reikä.
Paras talviauto mitä minulla tähän mennessä on ollut oli -78 mallinen Saab 96, joka oli yhden talven käytössä. Sillä mentiin kinosten läpi niin että pölinä vain kävi, kun kanssaautoilijat liukastelivat ja tuskastelivat omiensa kanssa. Ylivoimainen sukkula talveen, jolla pystyi pitämään älyttömiä keskinopeuksia lumisilla teillä moneen muuhun aikalaiseensa kinneriin verrattuna.
Paras talviauto mitä minulla tähän mennessä on ollut oli -78 mallinen Saab 96, joka oli yhden talven käytössä. Sillä mentiin kinosten läpi niin että pölinä vain kävi, kun kanssaautoilijat liukastelivat ja tuskastelivat omiensa kanssa. Ylivoimainen sukkula talveen, jolla pystyi pitämään älyttömiä keskinopeuksia lumisilla teillä moneen muuhun aikalaiseensa kinneriin verrattuna.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Allekirjoitan tuon syöksysämpylä kirjoituksen.
Mutta tottahan se on, että varmasti mukavasti maximalla pärjää suomen talvessa.
Mutta tottahan se on, että varmasti mukavasti maximalla pärjää suomen talvessa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Tämän päivän touhujen jälkeen Saab on nyt myynnissä, alkaa tulla pihaan ahdasta. Myynti-ilmoitus sille kuuluvalla palstalla, tässä vaiheessa vain siellä. Suuren yleisön joukkoon mennään, jos ei ketään täällä kiinnosta kauppoihin saakka.
Hirvittävä vedenpaisumus on estänyt alustan käsittelyn, toivon mukaan lähipäivinä onnistuu, ellei joku vie ennen sitä...
Hirvittävä vedenpaisumus on estänyt alustan käsittelyn, toivon mukaan lähipäivinä onnistuu, ellei joku vie ennen sitä...
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Kävin äsken katsomassa Saabia nosturilla, kun oli kahden käsittelyn jälkeen kuivunut kolmisen tuntia. Jestas, että alusta näytti hyvältä. Rapsuttelin eilen ennen käsittelyä pari pientä kuplaa auki ja puhtaaksi, sen enempää haperoa siellä ei ollut.
Naapuri on vanha guru, joka on tehnyt hommaa yli 20 vuotta, siltä se näyttikin. Miehellä on itsellään vm. 93 Mondeo, jonka kävi näyttämässä katsurille toissapäivänä, meni läpi kehujen kera, taas kerran. On suojannut alustan säännöllisesti omalla metodillaan, eikä siellä ole paikan paikkaa tai mitään moitittavaa, edelleenkään. Tuon ikäiset Mondeot ovat useimmat jo romiksella tai muuten vaan reikäjuustoa. Homma toimii.
Postaan tänne kuvan illemmalla, kun ehdin, sain pari suht onnistunutta kuvaa haastavista valaistusolosuhteista huolimatta. Nettiauton ilmoitukseenkin mahtuu vielä yksi kuva, joten sinne myös.
Naapuri on vanha guru, joka on tehnyt hommaa yli 20 vuotta, siltä se näyttikin. Miehellä on itsellään vm. 93 Mondeo, jonka kävi näyttämässä katsurille toissapäivänä, meni läpi kehujen kera, taas kerran. On suojannut alustan säännöllisesti omalla metodillaan, eikä siellä ole paikan paikkaa tai mitään moitittavaa, edelleenkään. Tuon ikäiset Mondeot ovat useimmat jo romiksella tai muuten vaan reikäjuustoa. Homma toimii.
Postaan tänne kuvan illemmalla, kun ehdin, sain pari suht onnistunutta kuvaa haastavista valaistusolosuhteista huolimatta. Nettiauton ilmoitukseenkin mahtuu vielä yksi kuva, joten sinne myös.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634