Sivu 12/26
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: To Touko 08, 2014 11:50
Kirjoittaja pullasorsa
Hyviä kysymyksiä. Eli ikkunoilla on aikakatkaisu taisin laittaa kuusi sekuntia, jonka jälkeen katkaisee sähkön tulon moottoreille.
Mitä tuossa rupesin kattelemaan niin tuossa on kuusi analogista inputtia joissa on merkattu se ADC. Tuo olisi kyllä hyvä lisä rueta tekemään. Voisi rueta perehtymään enempikin tuohon jännitearvojen lukuun. Mutta katsotaan millä aikaa kerkiää. Toki jos osaat neuvoja antaa niin otan mielelläni vastaan
Kytkäreistä laitan kuvan jahka kerkiän.
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: To Touko 08, 2014 22:05
Kirjoittaja DIggItaLLr
Se vaatii pari pikkujuttuu
AVR:n ADC lukee 0-5V arvoja ja palauttaa sen mukaan desimaaliarvon 0-1023 (käyttämällä analogRead() kirjastoa).
Tarvitset siis jännitteenmuuntimen. Yksi tapa olisi negatiivisella takaisinkytketyllä (vaimentavalla) oparipirillä.
Tällöin raja-arvon ja hystereesin voi märittää koodiin.
Toinen tapa olisi myös rakentaa komparaattoripiiri (oparilla) ja lukea oparin ulostuloa ADC:llä. Tällöin voisi esim trimmereillä hienosäätää raja-arvoja.
Oikein nopea ja helpoin kötöstys olisi jännitteenjako kahdella vastuksella ja asettaa vastusten välinen solmupiste maks 5V. ADC sisääntulo on korkeimpedanssinen joten vastuksina pitäisi voida käyttää 1/4W ja valita niin suuret jotta kokonaisvirta ei polta niitä.
Eri kytkentöjä ja tapoja on niin monta kuin suunnitelijaa
Mikäli sinulla on koulussa vielä aikaa istua labrassa niin lyö osia koky-levylle ja ryhdy testailemaan. Laita vaikka varuiks ~5V zeneri estosuuntaan maan ja ADC jalan väliin niin poltat oparin etkä AVR:ää ^^
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: To Touko 08, 2014 22:36
Kirjoittaja pullasorsa
Niin että olis vähän saman tyylinen systeemi tuo kuin esimerkiks tuon lämpötilan mittaus arvojen luku. Joskus tullu mittailtua lämpötiloja tuolla piirillä niin tekis vähän vastaavan tyylisen koodin jolla sais muutettua järkeviksi nuo arvot.
Koululla nyt ei varsinaisesti nuita voi testailla ja opinnäytetyönäkin tämä poikkesi hieman aiheesta kun oma-ala on enempi talosähköön suuntautunut. Mutta kyllähän tuo silti aikapitkälti sähköön liittyy
Jonkin verran ollut näitä hituvirta hommia tietysti koulussa, mutta nämä ohjelmointi hommat on tullut vapaa ajalla opittua. Kyllähän nuo opettajat kehu tuota ammattitaitoa ja kehottivat käymään vielä automaatio puolenkin kun kerta kiinnostaa tämmöset ohjaushommat ja kerta jonkin verran löytyy intoa vapaa ajalla opiskella tämmösiäkin
Tuli kuulemma hieman yllätyksenä, että osaa tavallisten asennusten lisäksi suunnitella ja toteuttaa itse alusta asti tuommosen laitteen.
Kiitoksia neuvoista ja pitää kysellä lisää kun tarvitsee lisää neuvoja ja jos joku keksii jotain parannettavaa niin kuuntelen mielelläni
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: Ti Kesä 10, 2014 19:37
Kirjoittaja pullasorsa
Tämä unohtunu nyt vähäksi aikaa kokonaan. Nyt tuli mieleen tätäkin päivittää kun tuli 96:n peräkontintiivisteestä mieleen, että tähän pitäisi saada oviin uudet ikkunatiivisteet. Sattuuko kukaan tietämään mistä saisi uusia tiivisteitä niihin ikkunoihin?
Tuon ikkunoiden ja keskuslukituksen ohjainlaitteen kytkentäkuvakin on unohtunut piirtää kunnollinen, joten sitäkään en ole muistanut laittaa. Pahoittelut siitä
Tuppaa olemaan näitä projekteja enemmän kuin aikaa, niin ei kaikkee tule muistettua ja kerettyä tehä. Mutta koitan sen jossain välissä piirtää ja laittaa tänne
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: Ke Kesä 18, 2014 14:59
Kirjoittaja pullasorsa
Eilen sain saamattomuuteni selätettyä ja kävin niitä teippauksia kysymässä tämän kylkeen. tänään sitten kävin hakemassa valmiit teipit ja pitäisi rueta niitä sitten jossain välissä leikkelemään. Samalla tuli teetätettyä tuohon korisarjaan etupyörän taakse alunperin kuuluvat airflow-tarrat. Ja tietysti pienenä hifistelynä ferrari tyyliset tarrat, joissa hevosen tilalla hirvi ja tekstinä
Kuvia laittelen kun tuo moottorit.net taas alkaisi toimia
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: To Kesä 19, 2014 21:53
Kirjoittaja pullasorsa
Äsken tuli uusi kylkiteippikin iskettyä paikalleen. Ulkonäkö parani taas kertaheitolla parempaan suuntaan
Vielä kun sais jossain vaiheessa ne kaarilevikkeet paikalleen. Kuvia en edelleenkään voi laittaa kun ei tuo moottorit.net sivusto toimi.
Tuli tuossa mieleen sellainen asia, kun laittelin ylijäämä teippejä pahvilaatikkoon talteen, niin tuli taas vastaan tämän auton maalauskortti. Eli onko tuo maalauskortti tarkoituksella vai vahingossa jäänyt tehtaalta lähtiessään kyytiin. Ei ole aikaisemmin tullut vastaavaa lappusta nähtyä muista Saabeista, eikä ole kukaan tuttukaan kellä on joskus näitä vanhempia Saabeja ollu. Toissa talvena kun oli sisusta purettu ja hitsuu hommat tässä kesken, niin se maalauskortti oli survottu oikeanpuolen pyöräkotelon taakse.
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: To Heinä 03, 2014 14:24
Kirjoittaja pullasorsa
Nyt on tonnari pistetty seisontaan ja satku takasin liikenteen sekaan
Kiva pitkästä aikaa tälläkin ajella. Tuntuu tosin hieman tehottomalta tonnarin jäliltä, mutta ajofiilis tässä kyllä kohallaan
Kuvia vois jossain välissä laittaa taas tästä tänne.
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: To Heinä 03, 2014 18:04
Kirjoittaja pullasorsa
Jatketaan yksinpuhelua. Eli tuli vaihdettua äsken uusi konepelti tähän. Hieman orvon näkönen kun ei ole enää kiveniskusuojateippiä, kylkiraitoja ja
lätkiä. Pitää jokupäivä koittaa saada se kiveniskuteippi irti tuosta vanhasta pellistä ja liimata tähän uuteen. Laittelen kuvia illemmasta, jos kerkiän...
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: To Heinä 03, 2014 22:48
Kirjoittaja pullasorsa
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: Pe Heinä 04, 2014 11:41
Kirjoittaja kärkkäinen
Ai hittolainen miten silmä lepää! Aivan käsittämättömän nätti
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: Su Heinä 06, 2014 16:41
Kirjoittaja pullasorsa
Kiitoksia! Pitäis tuossa jossain välissä rueta kattelemaan, että mikä tässä polttaa nuo sähköikkunoiden ja keskuslukituksen ohjauslaitteen kontrollerit. Kaks onnistunu jo kyrvähtämään. Jonkin aikaa toimii moitteitta ja sit kohta mennee koko laitos pimmeeks. Ite veikkaan, että vika on maadotus hommassa, kun sähköikkunoiden, keskuslukituksen ja kontrollerin miinukset kulkevat samassa paketissa. Eli ottaisko se sitten siitä jonkin laisen virtapiikin ja sen seurauksena särkis sen kontrollerin?
Vois laittaa jossain välissä taas kuvia tästä kun kaarilevikkeetkin tuli laitettua toissapäivänä paikalleen.
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: Ti Heinä 22, 2014 20:04
Kirjoittaja pullasorsa
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: Ke Heinä 23, 2014 13:46
Kirjoittaja LeKe96
Ota noi lisävalot puskurin päältä pois?
Eikä haittaisi vaikka lampunpesijätkin häviäisivät.
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: Ke Heinä 23, 2014 16:56
Kirjoittaja aero
Eikä mitä, Boschin neliskanttiset lisäpitkät sopii pystärisatkun keulalle kuin nenä päähän - aidointa 80-lukua ja muotoilukin täsmää satkun omien valojen kanssa melko passelisti. Makuja on monia
.
Re: Pystykeulasatkun rakentelua
Lähetetty: Ke Heinä 23, 2014 17:50
Kirjoittaja pullasorsa
LeKe96 kirjoitti:Ota noi lisävalot puskurin päältä pois?
Eikä haittaisi vaikka lampunpesijätkin häviäisivät.
Lisäpitkät pysyy nokalla. Sopivat minusta tähän, kuin nyrkki silmään ja kuten aero sanoi, aidointa 80-lukua. Omaan silmään sopivat ja siksi pysyvät
Muutenkin koittanu rakentaa siihen kasarityyliin tätä. Samaten nuo lampunpesimet pysyvät. Ovat nekin sitä kasari aikakautta ja vasta korjasin ne niin eivät ole lähössä mihinkään. Toiselle puolelle on käyttämätön pyyhkijänvarsikin hyllyssä
Ja pitäväthän ne valotkin puhtaana nii on kivempi sokaista kanssa autoilioita kirkkaammilla valoilla
Makuasioita joista kannattaa kiistellä, mutta lähtökohtaisesti oman mielipiteen/ maun mukaan koittanu tehä
Kiitokset mielipiteestäsi ja saa sitä muutkin kertoa omansa. Saattaa tulla erilaisia näkökulmia asioihin niin tiedä mitä kaikkee tähän vielä keksiikään