Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

Hienoja on Saabit. En usko, että tässä enää harmittaa, vaikka edellistalvena museointiprojekti otti ja laajeni ja vielä sekin laajeni.

Sivukysymyksenä, autojen paraatikuvauspaikan takaa kajastelee maahan kaiveltu rakennus, onko se maakellari vai sauna?
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Jälleen on taas kerran ollut Saab-harrastusta aamusta iltaan. Ensin Kajaanista lähelle Kuopiota Hirvilahteen hakemaan varaosia näihin kaikkiin "harrastuksiin" ja sitten Saarijärven tallille töihin.

Nyt on 99 saanut uudet renkaat kunnostetuille vanteilla alleen. Loppusilauksen vanteet saavat parin viikon kuluttua, kun haen Lappeenrannasta Tikkikseltä vielä keskiökupit.
Uskon , että kyllä tämä tästä nyt alkaa saada sellaisen kuosin, millä voi mennä museokatsastajaa jututtamaan. Sitä ennen on kuitenkin vielä monta kohtaa laitettava, mutta oikealla tiellä varmasti nyt olen!

Kuva

Kuva

Kuva

Olen nyt ottanut ekan erän tämän konehuoneen kanssa. Ihan hyvälle alulle sain homman, mutta kyllä siinä vielä ahertamista on! Siinä menevät myös vanhat hammasharjat varmasti uusiokäyttöön. Sen jälkeen on tietysti vielä tehtävä maalin kanssa hieman fiksailuja.

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

wow onko tosiaan cruise kaasarikoneessa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Sekö siinä aina piippailee, kun tuon pysäytän? Minä olen ihmetellyt, mikä vekotin tuon kojelaudan alareunaan on kiinnitetty? Jos se on Cruise, niin hyvä sitten! En ole vielä ajanut tällä kuin tässä pihassa talliin ja ulos? Kone käy kauniisti ja aiempi omistaja oli sen huolettanut ja vaihtanut öljyt, ennen tämä minulle tuli?
Siis meinasin harjoittaa tämän varaosiksi, pienen tarkastelun siitähän paljastui ihan "auto"? :D

Siis onko " Cruise " tuo " mötikkä " tuossa vasemman lokasuojan päällä? En minä näistä "herkuista" oikein ymmärrä!?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eikös siitä pallukasta kaapeli mee kaasariin.

mullon dvd jossa asentavat samanlaisen kaasarisaabbiin.

ISO peukku.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Piti oikein käydä tallissa ihmettelemässä, tuon " nalleoluen " viestin jälkeen?

Tällainen vekotin on tuossa kojelaudan alapuolella?

Kuva

Ja tältä tuon vaijerin pää näyttää, mikä tulee tuohon kasarin kupeeseen? Vaijeri lähtee tuosta mötikästä vasemman lokarin päältä.

Kuva

Niinkuin huomaatte, niin minua kiinnostaa nämä perusautot, mutta nämä lisukkeet hiukan vähemmän! :D
Viimeksi muokannut ristos, Ti Syys 02, 2014 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllähän se on ihan selkeä cruise. Vasemmasta napista asetetaan nopeus tai nostetaan sitä, oikeasta napista palautetaan nopeus esim. jarrutuksen jälkeen tai vähennetään nopeutta.

Melko huikeata, näitä ei kovin usein 99:ssä näe. Ihan kuin 99:iä näkisi turhan usein muutenkaan...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hieno juttu, tää on siis oikea matka-auto! :mrgreen: Hyvä etten repiny pois, kun ihmettelin koko vekotinta.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

WAU mistä noita saa! Kuuppaan tuommoinen :D
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vastahan mä yritin myydä muistaakseni täällä foorumilla alipainecruisea. joku jenkki systeemi TSI miehelle uusi paketissaan.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Baas900
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Ei kuitenkaan alkuperäinen, vaan jälkiasennus. Alkuperäinen on siinä vilkkuviiksessä. :)

Eikä haittaa museokatsastusta, kun on kuitenkin aikansa lisävaruste.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Täällä oli taas mukavasti tarinat päivittyneet, kiitokset siitä. Saab-rintamalla on omalta osalta hiljaista, mutta silloin tällöin täällä foorumin puolella tulee pyörittyä ja seurailtua, miten muilla hommat etenee. Näitä Riston jutusteluja höystettynä kuvilla komeista autoista, on aina nautinto lukea :D

Mukavaa syksynjatkoa kaikille projekteille ja Ristolle !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

IC1970 kirjoitti:Näitä Riston jutusteluja höystettynä kuvilla komeista autoista, on aina nautinto lukea :D
Olen täysin samaa mieltä :D
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Taas on päivä illassa ja koko päivä meni tuon 99:sin kanssa. Aamulla piti hakea Provarservicestä pakoputken pakosarjasta lähtevä kahden putkeen yhdistelmä ja uudet pakoputken tiivisteet.

Sitten päivä kuluikin moottoritilan pesuhommissa. Kyllä,siinä tuota pientä käsityötä vaativaa hommaa piisaa. Sen jälkeen sitten pakoputki paikoilleen ja kyllä auto käynti on nyt sievää.
Pakoputken laiton yhteydessä pääsin sihtailemaan montusta käsin auton pohjaa. Yleisilme on kyllä yllättävän hyvä, mutta mutta, sellaista pientä raapimista kyllä on ja yksi reikä korjattavaksi. Näiden jälkeen vielä reilusti kotelosuojaa kehiin ja sen kuivuttua vielä jotain vahvempaa ainakin pyöräkoteloihin. Sitten onkin tuo karkea osuus tehty.

Seuraavana ovatkin sitten jarrut ennen loppuviimeistelyjä?!

Kuva

Kuva

Loppupäivä kuluikin sitten tämän minun ikuisuusprojektin kanssa. Vieläkään tuo ei edennyt juuri lainkaan. Tässä kyllä työtä riittää, mutta itse tiedän, että tästä Iivarista tulee kyllä "minun helmeni", uskokoon ken haluaa! :D

Kuva

Nyt tuleekin sitten taas katko tähän harrastukseen. Seuraavaksi pitää jälleen palata näihin lapsenlikkareissuihin ja vuosittaiseen eläkereksien tapaamiseen.

Sitten pitääkin valmistella Klubin syyskokous valmiiksi, että voitte tulla Kainuuseen, tervetuloa! Muistattehan ilmoittautua kokouksen Talvivaaran retkelle, se auttaisi meidän valmistelujamme!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kuva

Tällaiset tulivat mukaani aamulla Jyskälästä! :D Ne ovat nyt lappilaisen kontissa ja matkustavat Paltamoon kunnostettavaksi samaan paikkaan, missä 99: ni vanteetkin laitettiin.
Voin kuvitella, kun nämä valmistuvat tuohon kultaväriin, niin upeat tulee!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin