Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässä se spoileri sitten on. Näyttää tosiaan EMS-spoilerista tehdyltä kopiolta. Eikös alkuperäiset ole muovia? Tämä on nimittäin lasikuitua. Eipähän kukaan älähdä, että älä nyt mene leikkelemään sitä. :)

Sellaisiahan mie vähän meinasin tehdä, jotta tuon spoilerin taakse tulisi se intercooleri. Muutamat halkeamat pitää korjata, tukkia nuo "tuning"-reiät reunoista, tehdä aukko ic:lle jota en ole vielä hommannut, samoin öljynjäähdyttimelle sopiva aukko, kiinnitysraudat ja lopuksi vielä maalaus. Väriksi olen miettinyt mustaa, mutta korinväriin maalauskaan ei ole poissuljettua.

Kuva

Kuva

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt on saatu vihreetä valoa katsastuskonttorilta, eli riittävät dokumentaatiot on olemassa ja pääsen hommiin. Tässä lähipäivinä siis alkaa korin hitsaaminen ja jossain vaiheessa nostetaan moottorivaihteistopaketti pois keulalta häiritsemästä. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmi kirjoitti:Nyt on saatu vihreetä valoa katsastuskonttorilta, eli riittävät dokumentaatiot on olemassa ja pääsen hommiin. Tässä lähipäivinä siis alkaa korin hitsaaminen ja jossain vaiheessa nostetaan moottorivaihteistopaketti pois keulalta häiritsemästä. :)
Hienosti etenee tuo projektisi! :) Ja kun saat sen valmiiksi niin voisit ostaa tuon mun 99le:n ja rakennella siitäkin turbosaabin :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Juu, kyllä tää lähtee kunnon vauhtiin sitten, kun saadaan yks toinen projekti pois alta. Siitä saattaa tulla jotakin juttua tuonnempana, jahka keretään...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään saatu seuraavia osasia:

-Downpipe
-apc-boxi
-apc-boxin liitin
-mankuvena
-nakuanturi
-määräjakajan ja turbon välinen putki kumiosien kera
-öljynjäähdytin putkien kera

Enää puuttuu:

-IC
-IC:n putkitus
-pakoputki
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mertmi kirjoitti:...
Paineanturi unohtui.. ;) :lol:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

heh! Myrkky on näköjään tarkkana lukemassa meikän projektia. :wink:

Ylipainekytkinkin unohtui hommattujen listalta. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nakuanturin kanssa oli vähän jännää, kuin se otettiin yhdestä 9000:n lohkosta. Etsin Bosch Ecat:n kautta bosch-koodit saabeissa käytetyille nakuantureille ja sattui niin hyvin, että tuo ilmeisesti 9000i16 koneessa käytetty nakuanturi käy myös ton 80-luvun puolivälin APC:n anturiksi.

Hitsinkihommien aloitus alkaa lähestyä. Seisonta-aikaa taitaa joutua vielä jatkamaan, kun 20.1. olisi viimeinen seisontapäivä.

Työlistallahan on:
takapään iskaripalkkien vaihto molemmille puolille.
vasemman takakaaren korjaus uudella korjauspalalla.
moottorin nosto keulalta.
oikean vetaritunnelin korjaus.
vasemman etulokarin kaaren korjaus.
turbomoottorin istuttaminen keulalle.
pakoputken rakentaminen.
vuosi ja muutoskatsastus.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Oikeanlainen kampuran hihnapyörä lopultakin saatu metsästettyä. Saapunee ensiviikolla. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Huomenissa olis tarkoitus alkaa vaihtamaan tiivisteitä turbokoneeseen. Ehkä saan liimattua moottorin jo vaihteiston päällekin. Jospa tiistaina pääsis jo hitsaamaan? :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään hommasin moottoria varten öljynsuodattimen ja öljyt. Purkaamolta löytyi syylärin etupuolelle laitettava flekti, joka on peräisin peugeot 205:stä. Tämäkin homma on nyt hoidossa. Hain matkahuollosta kampiakselin hihnapyörän.

Laitoin tänään öljypumppuun uudet tiivisteet, o-renkaan ja stefan. Kampuran hihnapyörä kävi kuin kävikin paikalleen, joten yksi murhe vähemmän. Vesipumppuun kävi 90:stä peräisin oleva hihnapyörä ja laturiksi tuli 90:n kannattimeen laitettu 900:n laturi, johon vaihdoin 90:stä peräisin olevan laturin hihnapyörän.
900:n laturikin olisi käynyt telineineen päivineen, mutta hihnapyörä olisi pitänyt sorvata ja katsoin meidän ralliautosta (99 h-koneella), että laturin siivikko osuisi tällä konstruktiolla jarrutehostimeen!

Vasemman puolen moottorikorvakko tuli laitettua jo paikalleen ja EGR tuli irroitettua. EGR:n kanavaan ja EGR:n vihreän venttiilin tilalle punoin tulpat.

http://www.kivisointu.net/mikko/kuvagal ... =x9f8606ec

ps. tuonne kuvagalleriaan koitan vähitellen laitella kuvia koko projektin ajalta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hyvä että osa sopii! onko missä kunnossa siun mielestä? entä paljon oli rahti?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei pal mitään. Himpun yli 7€.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Puuhastelin turbokoneen kimpussa tänään. Sain aikaiseksi asentaa kampiakselille vauhtipyörän puoleisen stefan. Irroitin vesipumpun letkulähdöt sisältävän alumiinipalan, putsasin laipat, letkulähdöt ja liimasin tiivisteliman kera paikalleen. Sattuupi vuotamaan tuossa 900i:ssäni siitä laipasta, joten teen jo tässä moottorissa ennakkoon korjauksen. Vaihdoin venttiilikopan ja virranjakajan tiivisteet. Yhdessä reiässä oli kierteet sökönä, mutta onneksi pidempi ruuvi vielä otti pitoja jotenkuten.

Moottorissa kiinniolleessa virranjakajassa oli sökö pyörijä, joten vaihdoin ehjän varaosajakajasta. Katsoin sytytystulpat, jotka kaikki oli kosteita bensasta, mutta muuten käyttökelpoisen näköiset. Liekkö ollut ex-omistajalla käynnistysongelmia tuon pyörijän takia? Paljon mahdollista... :roll: Vaihdoin moottoriin turbomallin kaasuläppäkotelon ja laitoin väliin uuden o-renkaan. Moottorissa oli kiinni iivarimallin läppäkotelo. Imusarjan alle EGR:n laippaan tein sulkulevyn ja laitoin sen paikoilleen tiivisteliiman kera. EGR-venttiili putkineen menikin jo romurautaan.

Lisäksi totesin öljynjäähdyttimen letkuliitokset sököiksi. Täytyy teettää uudet letkut, kunhan kone on keulilla ja tiedän kennon sijainnin. Laskin vaihteistosta huvikseni ensiövälityksen hammaspyöristä piikkimäärät ja totesin vaihteistossa olevankin nro 7:n ensiön, eli 32:25. Laatikon koodin mukaan siinä olisi pitänyt olla nro 6. En nyt kuitenkaan vaihtanut enskaa nro 6:een. Ajattelin kokeilla, mimmoinen tuo tihemmällä perällä oleva laatikko on nro 7:n enskan kanssa. Vaihteiston "urheilullisuus" siitä hieman kärsii. (Minullahan on 900i:ssä harvalla perällä varustetussa askissa nro7, eikä se ole mikään sporttinen vaihteisto enää.) Liimasin ensiökopan vaihteistoon. Nyt vaihteisto pitäisi enää pestä "öljypohjasta" ja vaihtaa b-koneen askissa olevat vetarinmaljat siihen.

Irroitin pakosarjan ja totesin sen olevan halki parista kohtaa. Aikomus on hitsata molemmat pakosarjat, eli toi H-koneen mukana tullut ja turbon mukana ostamani B-koneen pakosarja. Josko jompikumpi onnistuisi? Jos ekalla onnistuu, niin onpahan sitten varapakosarja hyllyssä.

APC-purkkia varten hommasin kaapeleita ja nakuledin asennusta varten hommasin tuohon purkin riviliittimeen käydän koskettimen, joka käy liitinrimaan orggisten tavalla.

Näillä näkymin pääsen aloittamaan korin hitsaamisen loppuviikosta.

Mietintämyssyssä on ehkä kinkkisimpänä juttuna tuo bensapumpun sijoitus. Yksi mahdollisuus on tehdä koko polttoainesäiliö itse. tällöin bensapumpun saisi sijoitettua tankkiin, eikä mitään polttoaineensyöttöongelmia tulisi. Kävi nimittäin toisen projektin kanssa huonosti, eikä k-jetin bensapumppu saanut polttoainetta kunnolla letkuihin sijoitettuna. Pumppu alkoi pelaamaan ja surisemaan nätisti vasta, kun asensimme sen tankin sisään originaalin tapaan. Letkuihin sijoitettuna se jurahteli ja piti hirveätä meteliä, vaikka kokeilimme mitä vaihtoehtoja. Hätävaihtoehto on hommata yksi sähköinen bensapumppu lisää, ja tehdä k-jetin painepumpulle pieni säiliö, johon pumputaan tuolla lisäpumpulla bensaa tankista. Katsotaan nyt, mihin päädytään. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Mertmi kirjoitti:Mietintämyssyssä on ehkä kinkkisimpänä juttuna tuo bensapumpun sijoitus. Yksi mahdollisuus on tehdä koko polttoainesäiliö itse. tällöin bensapumpun saisi sijoitettua tankkiin, eikä mitään polttoaineensyöttöongelmia tulisi. Kävi nimittäin toisen projektin kanssa huonosti, eikä k-jetin bensapumppu saanut polttoainetta kunnolla letkuihin sijoitettuna. Pumppu alkoi pelaamaan ja surisemaan nätisti vasta, kun asensimme sen tankin sisään originaalin tapaan. Letkuihin sijoitettuna se jurahteli ja piti hirveätä meteliä, vaikka kokeilimme mitä vaihtoehtoja. Hätävaihtoehto on hommata yksi sähköinen bensapumppu lisää, ja tehdä k-jetin painepumpulle pieni säiliö, johon pumputaan tuolla lisäpumpulla bensaa tankista. Katsotaan nyt, mihin päädytään.
kyllä K-jetin pumppu toimii tankin ulkopuolella kunhan vain on oikeassa asennossa ja pumpun jälkeen paineenvaraaja.

itselläni 99 Turbossa pumppu on asennettu moottoritilaan lokasuojan kylkeen ja toimii kohtuu hyvin, toistaiseksi ilman paineenvaraajaa.
tein pumpulle pellistä sisältä pehmustetun kotelon, niin ei pidä kauheaa meteliä.
paineenvaraajakin löytyy hyllystä ja asennetaan paikalleen kunhan löydän sopivat liittimet.
Mertmi kirjoitti:Lisäksi totesin öljynjäähdyttimen letkuliitokset sököiksi. Täytyy teettää uudet letkut, kunhan kone on keulilla ja tiedän kennon sijainnin
tässä yksi hyvä paikka öljynlauhduttimelle:

Kuva

noin se taitaa olla 99 turbossa vakionakin..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin