Puuhastelin turbokoneen kimpussa tänään. Sain aikaiseksi asentaa kampiakselille vauhtipyörän puoleisen stefan. Irroitin vesipumpun letkulähdöt sisältävän alumiinipalan, putsasin laipat, letkulähdöt ja liimasin tiivisteliman kera paikalleen. Sattuupi vuotamaan tuossa 900i:ssäni siitä laipasta, joten teen jo tässä moottorissa ennakkoon korjauksen. Vaihdoin venttiilikopan ja virranjakajan tiivisteet. Yhdessä reiässä oli kierteet sökönä, mutta onneksi pidempi ruuvi vielä otti pitoja jotenkuten.
Moottorissa kiinniolleessa virranjakajassa oli sökö pyörijä, joten vaihdoin ehjän varaosajakajasta. Katsoin sytytystulpat, jotka kaikki oli kosteita bensasta, mutta muuten käyttökelpoisen näköiset. Liekkö ollut ex-omistajalla käynnistysongelmia tuon pyörijän takia? Paljon mahdollista...

Vaihdoin moottoriin turbomallin kaasuläppäkotelon ja laitoin väliin uuden o-renkaan. Moottorissa oli kiinni iivarimallin läppäkotelo. Imusarjan alle EGR:n laippaan tein sulkulevyn ja laitoin sen paikoilleen tiivisteliiman kera. EGR-venttiili putkineen menikin jo romurautaan.
Lisäksi totesin öljynjäähdyttimen letkuliitokset sököiksi. Täytyy teettää uudet letkut, kunhan kone on keulilla ja tiedän kennon sijainnin. Laskin vaihteistosta huvikseni ensiövälityksen hammaspyöristä piikkimäärät ja totesin vaihteistossa olevankin nro 7:n ensiön, eli 32:25. Laatikon koodin mukaan siinä olisi pitänyt olla nro 6. En nyt kuitenkaan vaihtanut enskaa nro 6:een. Ajattelin kokeilla, mimmoinen tuo tihemmällä perällä oleva laatikko on nro 7:n enskan kanssa. Vaihteiston "urheilullisuus" siitä hieman kärsii. (Minullahan on 900i:ssä harvalla perällä varustetussa askissa nro7, eikä se ole mikään sporttinen vaihteisto enää.) Liimasin ensiökopan vaihteistoon. Nyt vaihteisto pitäisi enää pestä "öljypohjasta" ja vaihtaa b-koneen askissa olevat vetarinmaljat siihen.
Irroitin pakosarjan ja totesin sen olevan halki parista kohtaa. Aikomus on hitsata molemmat pakosarjat, eli toi H-koneen mukana tullut ja turbon mukana ostamani B-koneen pakosarja. Josko jompikumpi onnistuisi? Jos ekalla onnistuu, niin onpahan sitten varapakosarja hyllyssä.
APC-purkkia varten hommasin kaapeleita ja nakuledin asennusta varten hommasin tuohon purkin riviliittimeen käydän koskettimen, joka käy liitinrimaan orggisten tavalla.
Näillä näkymin pääsen aloittamaan korin hitsaamisen loppuviikosta.
Mietintämyssyssä on ehkä kinkkisimpänä juttuna tuo bensapumpun sijoitus. Yksi mahdollisuus on tehdä koko polttoainesäiliö itse. tällöin bensapumpun saisi sijoitettua tankkiin, eikä mitään polttoaineensyöttöongelmia tulisi. Kävi nimittäin toisen projektin kanssa huonosti, eikä k-jetin bensapumppu saanut polttoainetta kunnolla letkuihin sijoitettuna. Pumppu alkoi pelaamaan ja surisemaan nätisti vasta, kun asensimme sen tankin sisään originaalin tapaan. Letkuihin sijoitettuna se jurahteli ja piti hirveätä meteliä, vaikka kokeilimme mitä vaihtoehtoja. Hätävaihtoehto on hommata yksi sähköinen bensapumppu lisää, ja tehdä k-jetin painepumpulle pieni säiliö, johon pumputaan tuolla lisäpumpulla bensaa tankista. Katsotaan nyt, mihin päädytään.
