99 Turbo projekti (pikku päivityksiä 9/2009)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Kerran näin sukulaisen ostamassa vanhassa autossa massalla korjatut kaaret ja pääsin noita sitten itse tutkimaan, kun piti ne maalata.
Massan alla oli ihan kirkas ja ruosteeton pelti, vaikka massa näytti jo vanhalta ja pellin päällä ei ollut edes pohjamaalia.
Eli suht hyvin alustamassa eristää kosteutta, kunhan sitä on riittävästi ja alle ei jää ruostetta muhimaan.
Oma näkemys pohjaan tulevasta paikasta olis tälläinen: Ruosteen hiekkapuhallus, reikään paikka hitsaamalla puskusaumaan, sauman hionta, pohjamaalia, pintamaalia, myös korikitin voi vetää sauman päälle suojaksi halutessaan, ja lopuksi kunnon kiveniskumassaa päälle.
Tuollainen paikka ei mätäne muutamaan vuoteen, jos saa vastapuoleltakin paikkauksen käsiteltyä.
Massan alla oli ihan kirkas ja ruosteeton pelti, vaikka massa näytti jo vanhalta ja pellin päällä ei ollut edes pohjamaalia.
Eli suht hyvin alustamassa eristää kosteutta, kunhan sitä on riittävästi ja alle ei jää ruostetta muhimaan.
Oma näkemys pohjaan tulevasta paikasta olis tälläinen: Ruosteen hiekkapuhallus, reikään paikka hitsaamalla puskusaumaan, sauman hionta, pohjamaalia, pintamaalia, myös korikitin voi vetää sauman päälle suojaksi halutessaan, ja lopuksi kunnon kiveniskumassaa päälle.
Tuollainen paikka ei mätäne muutamaan vuoteen, jos saa vastapuoleltakin paikkauksen käsiteltyä.
900S(T5.5) M1991(KR)
Itse teen AINA puskusauman, poislukien paikat missä on alunperin pistehitsi-limittäissauma. Näin eliminoin mahdolliset ruostetaskut, ja hitsisauma on myös syytä hioa tasaiseksi, tai ainakin puhdistaa. Se hitsattu sauma on jotenkin hapan tjsp. näin muistelisin koulussa aikanaan selitetyn.
Pohjamaalina mikä tahansa TIIVIS maali, kuten tuossa edellä jo todettiin. Spray, ja muut mattamaalit ovat siitä huonoja että ovat niin huokoisia että jos ei ole tarpeeksi huolellinen tai massa menee vähänkin puhki jostain, niin huokoinen maali kuljettaa veden ja hapen salakavalasti ehjänkin massan ja pellin väliin.
ja lopputulos kyllä tiedetään
Pohjamaalina mikä tahansa TIIVIS maali, kuten tuossa edellä jo todettiin. Spray, ja muut mattamaalit ovat siitä huonoja että ovat niin huokoisia että jos ei ole tarpeeksi huolellinen tai massa menee vähänkin puhki jostain, niin huokoinen maali kuljettaa veden ja hapen salakavalasti ehjänkin massan ja pellin väliin.
ja lopputulos kyllä tiedetään
Siinäpä tuli ylhäällä hyviä vinkkejä sekä perusteluita.
Mitä pohjamaalia käytit?Epoksista ei ainakaan vesi tule läpi ja siihen voi vetää huoletta massan,ei kuitenkaan mainitsemaasi paskaa,vaan ihan oikeata.Tuo ''hyvä'' massa viritys kovettuu,lohkeaa pois,vesi imeytyy pohjamaaliisi koska päällä ei ole kosteutta eristävää kerrosta,vuosi kaksi ja homma uusiksi.
Kaikissa omissa käytetty resepti:
-kaikki paska pois joka hiukankin kukkii(siis paikattavan osan vieressä/lähellä)
-Uusi paikka suorasta sähkösinkitystä(vai mitä se pelti on jossa harmaa pinta?),tarkasti muotoiltu pelti helpottaa hitsausta
-Puskusaumalla kiinni,pois lukien alkuperäiset päällekkäis liitokset
-Sauma tasaiseksi
-Happo,korikitti,kova pintamaali,koteloaine ja siihen oikeaa massaa päälle,takapuolelle mahdollisuuksien puitteissa sama käsittely.
kestää kyllä pidempään mitä 300 tuhatta ajettu matolaatikko muutenkin.
Mitä pohjamaalia käytit?Epoksista ei ainakaan vesi tule läpi ja siihen voi vetää huoletta massan,ei kuitenkaan mainitsemaasi paskaa,vaan ihan oikeata.Tuo ''hyvä'' massa viritys kovettuu,lohkeaa pois,vesi imeytyy pohjamaaliisi koska päällä ei ole kosteutta eristävää kerrosta,vuosi kaksi ja homma uusiksi.
Kaikissa omissa käytetty resepti:
-kaikki paska pois joka hiukankin kukkii(siis paikattavan osan vieressä/lähellä)
-Uusi paikka suorasta sähkösinkitystä(vai mitä se pelti on jossa harmaa pinta?),tarkasti muotoiltu pelti helpottaa hitsausta
-Puskusaumalla kiinni,pois lukien alkuperäiset päällekkäis liitokset
-Sauma tasaiseksi
-Happo,korikitti,kova pintamaali,koteloaine ja siihen oikeaa massaa päälle,takapuolelle mahdollisuuksien puitteissa sama käsittely.
kestää kyllä pidempään mitä 300 tuhatta ajettu matolaatikko muutenkin.
Suppari kirjoitti:Siinäpä tuli ylhäällä hyviä vinkkejä sekä perusteluita.
Mitä pohjamaalia käytit?Epoksista ei ainakaan vesi tule läpi ja siihen voi vetää huoletta massan,ei kuitenkaan mainitsemaasi paskaa,vaan ihan oikeata.Tuo ''hyvä'' massa viritys kovettuu,lohkeaa pois,vesi imeytyy pohjamaaliisi koska päällä ei ole kosteutta eristävää kerrosta,vuosi kaksi ja homma uusiksi.
Kaikissa omissa käytetty resepti:
-kaikki paska pois joka hiukankin kukkii(siis paikattavan osan vieressä/lähellä)
-Uusi paikka suorasta sähkösinkitystä(vai mitä se pelti on jossa harmaa pinta?),tarkasti muotoiltu pelti helpottaa hitsausta
-Puskusaumalla kiinni,pois lukien alkuperäiset päällekkäis liitokset
-Sauma tasaiseksi
-Happo,korikitti,kova pintamaali,koteloaine ja siihen oikeaa massaa päälle,takapuolelle mahdollisuuksien puitteissa sama käsittely.
kestää kyllä pidempään mitä 300 tuhatta ajettu matolaatikko muutenkin.
puskusaumaan oon tottunut hitsaamaan.
saumoja hieman laikalla tasaiseksi jonka jälkeen pohjamaali.
ja POHJAMAALINA on käytetty Tikkurilan Rostex-Superia joka on tarkoitettu peltikatoille, voi käyttää joko pohja tai -pintamaalina!
sen päälle saumaan Sikaflexin korisaumatiivistemassa jonka kuivuttua mällätään kunnolla pensselillä vaseliini-GTmassa-tärpätti seosta suojaksi.
jos kukkii läpi 5 vuoden sisään niin teen uusiksi!
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Jopas teillä on kiivaat keskustelut
Itse käytän tästä eteenpäin Dinitrolin kamoja, pohjalle ML:ää ja päälle CAR:ia, ei niillä tule juuri sen kalliimmaksi kuin millään itsetehdyillä keitoksillakaan.
ML lisäksi tuntuu aidosti liuottavan ruostettakin, eli sillä on hyvä kyllästää vanhaakin peltiä/vanhaa massaa.
Mutta mikäs siinä jos on toimivaksi osoittautunut resepti niin ei muutakuin sitä sinne.
Itse käytän tästä eteenpäin Dinitrolin kamoja, pohjalle ML:ää ja päälle CAR:ia, ei niillä tule juuri sen kalliimmaksi kuin millään itsetehdyillä keitoksillakaan.
ML lisäksi tuntuu aidosti liuottavan ruostettakin, eli sillä on hyvä kyllästää vanhaakin peltiä/vanhaa massaa.
Mutta mikäs siinä jos on toimivaksi osoittautunut resepti niin ei muutakuin sitä sinne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sehän se olisi ideaalitilanne, jos kaiken voisi aina tehdä niin hyvin ja hyvillä aineilla kuin sen suinkin yleensä on tehtävissä.
Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista johtuen mitä moninaisimmista seikoista. Mm se paljonko johonkin projektiin on omasta mielestä järkevää käyttää aikaa, vaivaa ja rahaa määrittelee työn laatua.
Vanhojen autojen korjauksen kuuluvat erilaiset työtavat ja usko siihen, että juuri oma tapa on se minulle paras ja kokonaistaloudellisin.
Isäni on vuosia käyttänyt 99:n pyöränmutterien kiinnityksessä tervaa. Esittämäni epäilyt siitä, onko aine nyt oikeassa paikassa koki tyrmäyksen. "Näin ne linja-autonkin pyöränmutterit 50-luvulla lukittiin eivätkä jumittuneet kiinni".
Talvirenkaidenvaihto on käsillä, joten tervanostoon mars mars !! (Eikä sitten mitään suihkeita vaan pensselitavaraa)
Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista johtuen mitä moninaisimmista seikoista. Mm se paljonko johonkin projektiin on omasta mielestä järkevää käyttää aikaa, vaivaa ja rahaa määrittelee työn laatua.
Vanhojen autojen korjauksen kuuluvat erilaiset työtavat ja usko siihen, että juuri oma tapa on se minulle paras ja kokonaistaloudellisin.
Isäni on vuosia käyttänyt 99:n pyöränmutterien kiinnityksessä tervaa. Esittämäni epäilyt siitä, onko aine nyt oikeassa paikassa koki tyrmäyksen. "Näin ne linja-autonkin pyöränmutterit 50-luvulla lukittiin eivätkä jumittuneet kiinni".
Talvirenkaidenvaihto on käsillä, joten tervanostoon mars mars !! (Eikä sitten mitään suihkeita vaan pensselitavaraa)
Tietääkseni Tampereen Kaupungin varikolla käytetään tervaa ihan tänäkin päivänä pyörän ja alustan pultteihin. Joskus vain vanhassa ON vara parempi, ja osansa siihen että joka asiaan pitäisi olla omat erikoiset ja kalliit aineet, on markkinamiesten höpötyksillä ja kuluttajan suoranaisella hämäämisellä. Järkeä toki saa, ja pitääkin kokeiluissaan käyttää
ei kun sen ettei pumppu pyöri jos sattuu huitasemaan metsähallituksen puolelle ja auto syttyy.Suppari kirjoitti:Tuo siis varmistaa auton palamisengls kirjoitti:nyt on varmistusrele kytketty:
ei mikään kaunis asennus mutta hyvin ja ammattitaidolla tehty ja TOIMII!
niin ja releille on tulossa rosterinen kotelo johon ne saadaan piiloon..(releiden esilläolo tuntuu häiritsevän erästä kirjoittajaa)
nurkissa pyörii rosteripeltiä josta saa tehtyä kaikkea muutakin mukavaa..sen nimittäin saa kiillotettua peilikirkkaaksi huopalaikalla.
nyt on huomiselle katsastusaika klo 15:30. kahtotaan miten käy..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80