Sivu 12/14

Lähetetty: Ke Elo 09, 2006 17:37
Kirjoittaja TeePee
Juu yritän ehtiä huomenna värkkäämään tuon laipan. Sitten pitäisi vielä tuo downpipe muokata.. ei käynytkään enää kun turbo nousi ylemmäs. Ei ole monesta millistä kiinni mutta uusiksi menee kuitenkin.

Lähetetty: Pe Elo 11, 2006 13:28
Kirjoittaja TeePee
f-19 kirjoitti:Sama kikka toimii myös näin "isompien" mitsujen kanssa.

Muista porata se laipan reikä sitten vaan mahdollisimman suureksi.
Mietiskelin tässä että miksi se reikä pitäisi porata isommaksi? Turbon öljynpaluun reikä on suunnilleen samankokoinen. Ja tossa potussahan on se öljynkuristus nippa että ei sinne niin paljoa öljyä pääse etteikö se mahtuisi valumaan siitä T3:sen öljyntuloputkesta öljypohjaan.

Lähetetty: Pe Elo 11, 2006 17:09
Kirjoittaja TeePee
Ei vuoda enää juuri ollenkaan öljyä ja sain ahdotkin nousemaan. Oli coolerin päästä päässyt ahtoletku hieman irti, niin ettei sitä huomannut nopeasti vilkaisemalla. Ahdot nyt 0,7bar. Perstuntumalta noin 250hp. Kakkosella ihan turha edes yrittää kiihdyttää yli puolikaasulla ilman että sutii. Vielä siinä on pientä fiksaamista. Myynnissä se on kuitenkin koko ajan mutta hinta nousee sitämukaa kun auto valmistuu.

Lähetetty: La Elo 12, 2006 16:02
Kirjoittaja f-19
TeePee kirjoitti:Mietiskelin tässä että miksi se reikä pitäisi porata isommaksi? Turbon öljynpaluun reikä on suunnilleen samankokoinen. Ja tossa potussahan on se öljynkuristus nippa että ei sinne niin paljoa öljyä pääse etteikö se mahtuisi valumaan siitä T3:sen öljyntuloputkesta öljypohjaan.
Joo eihän sitä sitten tarvitsekaan. Mitsun kohdalla vaan se öljynpaluu turbossa oli yli 10mm ja garretin laipassa ollut reikä ei ollut kuin ~5mm. Mutta kunhan putki on ainakin yhtä paksua kuin ahtimessa oleva reikä?

Lähetetty: La Elo 12, 2006 19:34
Kirjoittaja Tomi9000T
Ihan mielenkiinosta

Paljonko pyydät kyseisetä autosta ?

Lähetetty: La Elo 12, 2006 20:51
Kirjoittaja Tuha
Tomi9000T kirjoitti:Ihan mielenkiinosta

Paljonko pyydät kyseisetä autosta ?
Myynti ilmoitus löytyy auton osto- ja myyntipalstalta tältä foorumilta...
Mutta tässä suoralinkki: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=43396

Lähetetty: Su Elo 13, 2006 16:22
Kirjoittaja TeePee
Hinta on kova mutta auto on sen arvoinen kun miettii sitä raha/työmäärä mitä projektiin on uponnut.

Jos ei mene kaupan ennen 1.9.2006 niin otetaan vielä kone ylös tuosta. Nyt kun se on suunnilleen toimiva paketti niin on hyvä laittaa kaikki viimesen päälle kuntoon koneesta. Vuotaa öljyä vielä mm. kannen ja lohkon välistä. Siis jakopäästä. Johtuu siitä sovitepalasta joka ollaan sinne väsätty...taisi olla tiivisteliima täyttä p*skaa kun ei pitänyt yhtään. Samalla on hyvä pestä koko moottori ulkoa päin ja konehuonetta vähän siistiä. Ahtoputket, venttiilikoppa + muuta pientä kromataan.

Lähetetty: Pe Elo 18, 2006 16:43
Kirjoittaja TeePee
Ei ole myynnissä enää.

Lähetetty: Ke Syys 20, 2006 13:35
Kirjoittaja TeePee
Vapari tonttu on viety korjaamolle ja vikakin on paikallistettu. Eli siis nelospytyn kiertokangessa on 2-3mm klappia. Johtunee todennäköisesti jostain ihmeen syystä löystyneistä kiertokangen laakeripukkien kiinnitysmuttereista. Eli laakerit menee vaihtoon. Toivottavasti ei ole mäntä mennyt rikki kun on takonut kanteen. Ainakin nopean vilkaisun jälkeen mäntä vaikutti ehjältä. Tällä viikolla joku päivä korjaamolla ottavat öljypohjan irti ja katsovat mitä tuhoa on tapahtunut.

Lähetetty: Ke Syys 20, 2006 22:19
Kirjoittaja Tasapaino akseli
TeePee kirjoitti:Vapari tonttu on viety korjaamolle ja vikakin on paikallistettu. Eli siis nelospytyn kiertokangessa on 2-3mm klappia. Johtunee todennäköisesti jostain ihmeen syystä löystyneistä kiertokangen laakeripukkien kiinnitysmuttereista. Eli laakerit menee vaihtoon. Toivottavasti ei ole mäntä mennyt rikki kun on takonut kanteen. Ainakin nopean vilkaisun jälkeen mäntä vaikutti ehjältä. Tällä viikolla joku päivä korjaamolla ottavat öljypohjan irti ja katsovat mitä tuhoa on tapahtunut.
Olisiko syy edellisessä muttereiden kiristäjässä?

Lähetetty: To Syys 21, 2006 09:28
Kirjoittaja TeePee
Ainakaan toistaiseksi ei ole mitään tietoa kuinka mutterit on päässyt löystymään. Varmuutta ei ole vielä siitäkään että onko klappi männän vai kampuran päässä. Ne mutterit tuli kyllä kiristettyä 100% varmuudella kaikki oikeaan momenttiin ja tarkistinkin niiden kireyden ennen kuin öljypohja kiinnitettiin paikoilleen. Jos se kiertokangen pultti olisi antanut periksi jostain kumman syystä ja olisi esim. vain toiselta puolelta kiinni :?: No se jää nähtäväksi kunhan öljypohja irroitetaan.

Lähetetty: To Syys 21, 2006 16:10
Kirjoittaja TeePee
Se on iso remontti nyt sitten taas. 4 pytyn kiertokangen laakerit aivan täysin paskana. 3 ja 1:sen laakerit huonossa kunnossa, 2:sen laakerit kunnossa mutta saanut kuitenkin vähän kipeää. Kampiakselin kaula palanut siniseksi koska 4:sen laakeri oli pyörinyt mukana. En tiedä mikä tuon on aiheuttanut.

Epäilisin että koneistamo joka tuon koneen korjasi, on tehnyt virheen. Kävin äsken kyseisellä koneistamolla kysymässä asiasta ja pyysin kyseistä henkilöä tulemaan katsomaan ens viikolla laakereita.
Yritti tietysti heti luistaa vastuusta ja selitti että se on minun oma vikani jos laakerit on mennyt noin nopeasti. Sanoi mm. että "starttausvaiheessa ne laakerit yleensä saa helposti siipeensä ja sitten ne kestää vain hetken". No sanoin sitten että muistettiin kasausvaiheessa öljytä kaikki laakeripinnat ja ennen koneen käynnistämistä pyöritettiin konetta DI-kasetti irti niin kauan että öljynpaineen merkkivalo sammui. Eli painetta oli kyllä. Mutta koneistaja siihen että "Juu mutta ne laakerit kuivuu niin nopeasti ettei siitä ole mitään hyötyä vaikka ensin pyörittääkin konetta"

No kävin sitten tutulla ja luotettavalla koneistamolla kysymässä että miten asia on, että pystyykö esim. kampurasta mittaamalla selvittämään onko koneistus vaiheessa tehty moka. Sanoivat että kyllä se onnistuu. Ja lisäsi vielä että on myös itse kuullut monelta taholta negatiivista palautetta tästä kyseisestä koneistamosta joka minunkin epäonnekseni meni moottorini pilaamaan. Onneksi autokorjaamo, jossa auto nyt on työn alla, käyttää tätä minunkin suosimaa koneistamoa ja kone viedäänkin sinne ensi viikolla tutkittavaksi ja korjattavaksi. Lupasivat myös varmistaa että onko laakerit olleet sopivat tähän koneeseen.


Tässä kännykkäkameralla otettuja kuvia. Ei saanut aivan tarkkoja mutta kyllä tuosta näkyy mitä tuhoa on tapahtunut.
Ei uskoisi että tällä moottorilla on ajettu täyden remontin jälkeen vasta 300km!!!


Kun öljypohja saatiin irti niin syyllinen oli jo täysin havaittavissa, kiertokangen laakeri(t) oli "pölynä" öljypohjan pohjalla.
Kuva

4:sen laakeri kiinni pukissa
Kuva

4:sen laakeri irti
Kuva

Kuva

Kampura (näkyy huonosti mutta on ihan sininen)
Kuva

Mäntä oli päässyt hakkaamaan kanteen. Onneksi se oli kuitenkin vielä täysin ehjä eikä kannessakaan ollut vaurioita. Plaanata se pitää kuitenkin vielä ja koneistamo tarkistaa onko varmasti ehjä.
Kuva

Lähetetty: To Syys 21, 2006 18:42
Kirjoittaja Turbo16
Niin eihän sitä voi 100% pistää koneistamon piikkiin? Helkutin paska homma, varsinkin kun olet rahaa pistänyt paljon.. Nyt et siis kasaa itse ?

Lähetetty: To Syys 21, 2006 19:06
Kirjoittaja TeePee
Joo ei tietenkään saa koko juttua koneistamon piikkiin mutta kun saisi edes osan. Ei näillä tuloilla tollasia remontteja kokoajan maksella, varsinkaan kun ei ehdi kokoajan olemaan töissä kun on koulu kesken. En tee tälläkertaa itse kun ei ole aikaa --> matikan kirjotukset viikon päästä. Eikä tallissakaan ole tilaa toiselle projektille.