Lasikuitupulkka
Re: Lasikuitupulkka+varaosapulkat
Tuli ruiskittua maali lokareihin viikonloppuna ja asennettua lokarit tiivisteineen paikalleen:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851852.jpg
Aika nätisti tuli tuo tiiviste keulapalaa vasten kauttaaltaan, kun kokeilin sitä paikalleen. Putsattavaksi ja maalattavaksi löytyi vielä myös luukkulamppujen kiinnitysraudat sekä häikäisysuojien runko.
Puola piti vaihtaa takaisin punaiseen, kun ei musta pelitellyt. Vaihdevivuston sain myös säädeltyä kuntoon ja ajelin jonkun lenkin pihatiellä. Pakille kun laittoi, niin meinasi vähän rusahtaa, mutta prikka työsylinterin taakse korjasi tämänkin ongelman. Tuossa vielä yks fiilistelykuva:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851847.jpg
EDIT: Olisin nuo lukkosylinterit laittanut oviin paikoilleen, mutta on sellanen ongelma, että ne on erin pituset. Pitempi taitaa olla kuupan lukko, kun tulee ovesta niin paljon ulos. Onko missään muussa(sonettia yleisemmässä) saabin mallissa samanmalliset lukot kun kuupassa, mutta lyhyemmät? Kyllähän se noillakin pelittää, mutta on vain typerän näköinen, kun lukko törröttää toisella puolella niin pitkälle ovesta.
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851852.jpg
Aika nätisti tuli tuo tiiviste keulapalaa vasten kauttaaltaan, kun kokeilin sitä paikalleen. Putsattavaksi ja maalattavaksi löytyi vielä myös luukkulamppujen kiinnitysraudat sekä häikäisysuojien runko.
Puola piti vaihtaa takaisin punaiseen, kun ei musta pelitellyt. Vaihdevivuston sain myös säädeltyä kuntoon ja ajelin jonkun lenkin pihatiellä. Pakille kun laittoi, niin meinasi vähän rusahtaa, mutta prikka työsylinterin taakse korjasi tämänkin ongelman. Tuossa vielä yks fiilistelykuva:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851847.jpg
EDIT: Olisin nuo lukkosylinterit laittanut oviin paikoilleen, mutta on sellanen ongelma, että ne on erin pituset. Pitempi taitaa olla kuupan lukko, kun tulee ovesta niin paljon ulos. Onko missään muussa(sonettia yleisemmässä) saabin mallissa samanmalliset lukot kun kuupassa, mutta lyhyemmät? Kyllähän se noillakin pelittää, mutta on vain typerän näköinen, kun lukko törröttää toisella puolella niin pitkälle ovesta.
Re: Lasikuitupulkka+varaosapulkat
Ekoissa ysiyseissä taitaa olla samanlaiset sylinterit.veijostin kirjoitti:Tuli ruiskittua maali lokareihin viikonloppuna ja asennettua lokarit tiivisteineen paikalleen:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851852.jpg
Aika nätisti tuli tuo tiiviste keulapalaa vasten kauttaaltaan, kun kokeilin sitä paikalleen. Putsattavaksi ja maalattavaksi löytyi vielä myös luukkulamppujen kiinnitysraudat sekä häikäisysuojien runko.
Puola piti vaihtaa takaisin punaiseen, kun ei musta pelitellyt. Vaihdevivuston sain myös säädeltyä kuntoon ja ajelin jonkun lenkin pihatiellä. Pakille kun laittoi, niin meinasi vähän rusahtaa, mutta prikka työsylinterin taakse korjasi tämänkin ongelman. Tuossa vielä yks fiilistelykuva:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851847.jpg
EDIT: Olisin nuo lukkosylinterit laittanut oviin paikoilleen, mutta on sellan
en ongelma, että ne on erin pituset. Pitempi taitaa olla kuupan lukko, kun tulee ovesta niin paljon ulos. Onko missään muussa(sonettia yleisemmässä) saabin mallissa samanmalliset lukot kun kuupassa, mutta lyhyemmät? Kyllähän se noillakin pelittää, mutta on vain typerän näköinen, kun lukko törröttää toisella puolella niin pitkälle ovesta.
Mistäs hommasitkaan tuota tiivistenauhaa lokareihin? Pitäisi ensi keulan irtikäytön yhteydessä panna nuo omatkin lokarit ojennukseen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Lasikuitupulkka+varaosapulkat
Tuossa vielä kuva sonetin lukkosylinteristä:tsaarela kirjoitti: Ekoissa ysiyseissä taitaa olla samanlaiset sylinterit.
Mistäs hommasitkaan tuota tiivistenauhaa lokareihin? Pitäisi ensi keulan irtikäytön yhteydessä panna nuo omatkin lokarit ojennukseen.
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... G_1367.jpg
Tuollaista saa tarjota, jos se nyt on samanlainen, kuin 99:ssä. Yksikin riittää.
Sitä tiivistenauhaa ostin Iin kärkkäiseltä. Samaa, kuin mitä laitoin auton pohjalevyn ja korin väliin(ei muuten tiivistänyt kauttaaltaan, pitää vielä keksiä siihen jotain).
Noissa lokareissa toimii oikein hyvin. Laitan kuvaa sitten kun on taas keulapala paikallaan.
Autossa on ollut pelkät vedet sisällä nyt, kun sitä on käytetty. Viime viikonloppuna laskin ne sitten pois, että saa talveksi tilalle jäähdytysnesteet. Jotenki tosi jännästi ne vedet on pysyneet sisällä, mutta nyt kun jähynestettä laitoin tilalle, niin löysin syylärin siitä putkesta halkeaman, johon paisuntasäiliö liitetään. Sieltähän ne nesteet sitten tippasi hiljalleen tallin lattialle. Eli syyläri lähtee takaisin korjaajalle..
Varaosa-autojakin on purettu lisää. Tuosta yksilöstä, jolla on ajettukin tänä kesänä, löytyi hanskalokerosta irrallaan tällainen runkonumero: http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... G_1363.jpg Onko se 92:ssa ollut tuollainen??
Re: Lasikuitupulkka+vuoden talviauto
Sonett siirtyi viikonloppuna talvisäilytykseen. Ompahan vielä ens keväälle jotain tekemistä. Tuossa yksi kuva, missä vaiheessa auto on:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851880.jpg
Ennen säilytykseen siirtoa piti kiinnittää korjattu syyläri ja laskea jäähdytys nesteet koneeseen.
Tuossa kuva sisälokarista, kun keulapala on paikallaan. Tosi hyvin sopii.
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851876.jpg
Sitten kun talli vapautui, piti sinne ottaa toinen projekti työn alle:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851884.jpg
Eli pitäisi ens talveksi saada käyttöauto.
Sen verran tuota tuli aloiteltua, että pesin konehuoneen painepesurilla. Vänkärin puolen jarruletkun kiinnityksessä on tekemistä, muuten ei vielä hitsattavaa löytynyt.
Kaikki osat pitäisi autoon olla valmiina, paitsi tietty talvirenkaat pitää ostaa. Mietin myös sitä, pitäisiköhän vaihtaa talveksi turvapuskurit kromisten tilalle?
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851880.jpg
Ennen säilytykseen siirtoa piti kiinnittää korjattu syyläri ja laskea jäähdytys nesteet koneeseen.
Tuossa kuva sisälokarista, kun keulapala on paikallaan. Tosi hyvin sopii.
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851876.jpg
Sitten kun talli vapautui, piti sinne ottaa toinen projekti työn alle:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851884.jpg
Eli pitäisi ens talveksi saada käyttöauto.
Sen verran tuota tuli aloiteltua, että pesin konehuoneen painepesurilla. Vänkärin puolen jarruletkun kiinnityksessä on tekemistä, muuten ei vielä hitsattavaa löytynyt.
Kaikki osat pitäisi autoon olla valmiina, paitsi tietty talvirenkaat pitää ostaa. Mietin myös sitä, pitäisiköhän vaihtaa talveksi turvapuskurit kromisten tilalle?
Re: Lasikuitupulkka+vuoden talviauto
Talviautoprojekti on edennyt sen verran, että tekniikka heilahti paikalleen viikonloppuna:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851895.jpg
Tietty sitä tuli ennen tekniikan paikalleen puottamista rapattua konehuoneesta pahimpia pintaruosteita ja ruiskittua erinäisiä maaleja ja kotelosuoja-aineita sekaan.
Aluksi oli suunnitelmissa, että vaihdan superin imukannen ja solexin tuohon, mutta taitaa olla toimintavarmempi tuo fomoco käsiryyppyineen talven pakkasia silmälläpitäen. Ja nythän tuohon voi laittaa sitten sonetin alkuperäsen putsarikotelon, uusilla suodattimilla tietty.
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851895.jpg
Tietty sitä tuli ennen tekniikan paikalleen puottamista rapattua konehuoneesta pahimpia pintaruosteita ja ruiskittua erinäisiä maaleja ja kotelosuoja-aineita sekaan.
Aluksi oli suunnitelmissa, että vaihdan superin imukannen ja solexin tuohon, mutta taitaa olla toimintavarmempi tuo fomoco käsiryyppyineen talven pakkasia silmälläpitäen. Ja nythän tuohon voi laittaa sitten sonetin alkuperäsen putsarikotelon, uusilla suodattimilla tietty.
Re: Lasikuitupulkka+vuoden talviauto
Eipä tuo sonetin putsarikotelo mahtunut, kun otti ne filtterit poikkitukeen kiinni. Pitää laittaa kuupan putsarikotelo.veijostin kirjoitti:nythän tuohon voi laittaa sitten sonetin alkuperäsen putsarikotelon, uusilla suodattimilla tietty.
Eilen pörähti kuuppa käyntiin. Tätä edelsi uusien kärkien, tulppien sekä putsatun kaasarin asentaminen sekä tarvittavat säätötoimenpiteet. Hihnavetoisen flektin nysän rälläköin myös pois sekä laitoin lyhyemmän laturin hihnan, kun autoon tulee sähköflekti.
Bensapumppu vuoti, joten sen vaihdoin tänään varaosa-autosta. Termarinkin olisin vaihtanut uuteen, mutta kotelon kiinnityspultteja vääntäessä auki, yksi pulteista katkesi. Koetin siihen nysään sitten hitsailla mutteria, jotta saisi väännettyä sen pultin puolikkaan irti, mutta ei sitä pulttia ollut tarpeeksi näkösällä. Täytyy varmaan vaihtaa sitten varaosa-autosta toinen imukansi.
Sisusta on myös kasattu takaisin. Eipä sitä kyllä oltu paljoa purettukaan: ovipahvit sekä etupenkkien jalkatilaa..
Eiköhän tuo talveksi ole ajossa...
Re: Lasikuitupulkka+vuoden talviauto
Viikonloppu meni tallilla, eikä saatu juuri mitään aikaseksi..
Tuon katkenneen termarikotelon pultin sain porattua poies ja termarin laitettua imukantta vaihtamatta. Vesiletkuja tuli laiteltua ja akulle vedin peräkonttiin johdot. Kontin pohjasta löytyikin sitten sitä hitsattavaa, ei kuitenkaan pahasti. Pakosarjatkin sain kansiin kiinni. On sen verta paksua viriviriputkea, ettei normaali M10 mutteri mahdu kiertymään pinnapultteihin, niin piti pulttikaupasta käydä hakemassa 13mm kannalla olevia muttereita.
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851900.jpg
Sitten kai sitä tuli tänään päristeltyä pihatietä tuolla talviautolla. Kytkinsylintereitä ei ole paikollaan (työsylinteri jumissa), joten auto piti nytkyttää käyntiin 1. vaihde päällä. Vapaakytkin tuntu toimivan, niin sai pykällettyäkin.
Vielä pitäisi akulle rakentaa konttiin samantyyppinen teline kuin sonetissa, paikata pohjaa, kunnostaa kytkimen työsylinteri, ilmata jarrut ja kytkin. Niin, ja käsijarru säätää, ei ottanut kuin toiseen renkaaseen. Minkä kokoista talvirengasta suosittelette? Onko pelkoa, että joku tietty koko raapisi kaariin? Normaaleille peltivanteille tulevat...
Tuon katkenneen termarikotelon pultin sain porattua poies ja termarin laitettua imukantta vaihtamatta. Vesiletkuja tuli laiteltua ja akulle vedin peräkonttiin johdot. Kontin pohjasta löytyikin sitten sitä hitsattavaa, ei kuitenkaan pahasti. Pakosarjatkin sain kansiin kiinni. On sen verta paksua viriviriputkea, ettei normaali M10 mutteri mahdu kiertymään pinnapultteihin, niin piti pulttikaupasta käydä hakemassa 13mm kannalla olevia muttereita.
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851900.jpg
Sitten kai sitä tuli tänään päristeltyä pihatietä tuolla talviautolla. Kytkinsylintereitä ei ole paikollaan (työsylinteri jumissa), joten auto piti nytkyttää käyntiin 1. vaihde päällä. Vapaakytkin tuntu toimivan, niin sai pykällettyäkin.
Vielä pitäisi akulle rakentaa konttiin samantyyppinen teline kuin sonetissa, paikata pohjaa, kunnostaa kytkimen työsylinteri, ilmata jarrut ja kytkin. Niin, ja käsijarru säätää, ei ottanut kuin toiseen renkaaseen. Minkä kokoista talvirengasta suosittelette? Onko pelkoa, että joku tietty koko raapisi kaariin? Normaaleille peltivanteille tulevat...
Re: Lasikuitupulkka+vuoden talviauto
155/15 nastarenkaat jos vain jostain löytää on parhaat. Jos joutuu tekemään kompromissin niin 165/15 menee hätätapauksessa.
Jos ei jaksa vaihtaa puskureita kumisiin talveksi, niin niihin voi vetää kirkkaan suojanmassan talveksi pintaan. Puskurit voi sitten keväthuollossa putsata liuotinpesuaineella.
Tyylikäs talviauto:)
Jos ei jaksa vaihtaa puskureita kumisiin talveksi, niin niihin voi vetää kirkkaan suojanmassan talveksi pintaan. Puskurit voi sitten keväthuollossa putsata liuotinpesuaineella.
Tyylikäs talviauto:)
Re: Lasikuitupulkka+vuoden talviauto
Kiitti tiedosta, täytyy ton kokosia renkaita alkaa bongaileen.
Niinkun varmaan viimeistään kuvista on käynyt ilmi, tätä kuuppaa laitellaan sillä periaatteella, että kunhan ajoon saa talveksi. Turha hifistely on siis jätetty pois tästä projektista. Ensi kesänä saattaakin sitten kuuppa päästä tarkemman syynäyksen kohteeksi (mikäli sonetin saa "valmiiksi").
Kromipuskurit tuli laitettua takaisin, on ne kuitenkin sen verta tyylikkäät. Toki pientä modailua harjotin etupuskuriin: kiinnitysraudat käänsin puolelta toiselle sekä porasin uudet reiät kiinnityspulteille, niin sai puskuria alemmas ja lähemmäs koria.
Vesipumppu piti väljyyttään hirveetä meteliä, joten se tuli vaihdettua hyväkuntoseen käytettyyn.
Niinkun varmaan viimeistään kuvista on käynyt ilmi, tätä kuuppaa laitellaan sillä periaatteella, että kunhan ajoon saa talveksi. Turha hifistely on siis jätetty pois tästä projektista. Ensi kesänä saattaakin sitten kuuppa päästä tarkemman syynäyksen kohteeksi (mikäli sonetin saa "valmiiksi").
Kromipuskurit tuli laitettua takaisin, on ne kuitenkin sen verta tyylikkäät. Toki pientä modailua harjotin etupuskuriin: kiinnitysraudat käänsin puolelta toiselle sekä porasin uudet reiät kiinnityspulteille, niin sai puskuria alemmas ja lähemmäs koria.
Vesipumppu piti väljyyttään hirveetä meteliä, joten se tuli vaihdettua hyväkuntoseen käytettyyn.
Re: Lasikuitupulkka+vuoden talviauto
Kytkimen juminut työsylinteri purettu, putsattu ja kasattu uusin tiivistein. Työ- ja pääsylinteri laitettu paikolleen ja kytkin ilmattu.
Vaihdelaatikkoon vaihdoin öljyt. Jotta tämä öljyjen vaihto onnistui, täytyi tiukkaan juminut tyhjennysproppu irroittaa hitsaamalla siihen M12 mutteri, jotta pääsi paremmin vääntämään proppua auki.
Viikonlopun aikana tuli myös hitsattua auton ulkonäköön hyvin sopivia rumia paikkoja pohjaan sekä edestä kummankin puolen jarruletkun kiinnityspaikat. Tuossa pohjassa on tuollasta alkavaa kukintaa, mutta en viitsisi alkaa panostaan kovin hirveesti tuon pohjan rappaamiseen tällä kertaa, niin mikä se olisi paras suoja-aine hidastamaan ruostumista? Eipä tuon pohjan tarvitsee sietää loskaa ja suolaa tod.näk. kuin yksi talvi, jos se ensi kesänä tulee hiekkapuhallettua kokonaan..
Niin joo, Roadstar -nännimankkaa on soviteltu hanskalokeroon..
Vielä olis ainakin noiden hitsauksien viimeistely/maalailu, jarrujen ilmaus, käsijarrun säätöä ja alkas oleen talviauto kasassa. Syylärissä näytti olevan valmiina lämpötila-anturi flektille, ei ole vaan joutanu kokeileen pelittääkö.
Talvirenkaiksi on tilattu 165 leveät Hankookit.
Vaihdelaatikkoon vaihdoin öljyt. Jotta tämä öljyjen vaihto onnistui, täytyi tiukkaan juminut tyhjennysproppu irroittaa hitsaamalla siihen M12 mutteri, jotta pääsi paremmin vääntämään proppua auki.
Viikonlopun aikana tuli myös hitsattua auton ulkonäköön hyvin sopivia rumia paikkoja pohjaan sekä edestä kummankin puolen jarruletkun kiinnityspaikat. Tuossa pohjassa on tuollasta alkavaa kukintaa, mutta en viitsisi alkaa panostaan kovin hirveesti tuon pohjan rappaamiseen tällä kertaa, niin mikä se olisi paras suoja-aine hidastamaan ruostumista? Eipä tuon pohjan tarvitsee sietää loskaa ja suolaa tod.näk. kuin yksi talvi, jos se ensi kesänä tulee hiekkapuhallettua kokonaan..
Niin joo, Roadstar -nännimankkaa on soviteltu hanskalokeroon..
Vielä olis ainakin noiden hitsauksien viimeistely/maalailu, jarrujen ilmaus, käsijarrun säätöä ja alkas oleen talviauto kasassa. Syylärissä näytti olevan valmiina lämpötila-anturi flektille, ei ole vaan joutanu kokeileen pelittääkö.
Talvirenkaiksi on tilattu 165 leveät Hankookit.
Re: Lasikuitupulkka+vuoden talviauto
Talviautoprojekti eteni viikonlopun aikana: jarrut on ilmattu, flektin lämpötila-anturin toimivuus testattu, jäähdytinnesteet laitettu koneeseen, hitsaukset viimeistelty, maalattu sekä massattu. Asensin kuuppaan myös radiolle antennin sekä "hienot" Alpinen kovapuhujat hattuhyllylle. Myös kierroslukumittarin asensin ja siihen piti uusi taustavalo kolvata.
Talvirenkaita odotellessa...
Talvirenkaita odotellessa...
Re: Lasikuitupulkka+vuoden talviauto
Nonii kohta päästää kuupalla kruisaileen.
Re: Lasikuitupulkka+vuoden talviauto
No nyt päästään. Kävin tänään katsastaan kuupan.Juha K kirjoitti:Nonii kohta päästää kuupalla kruisaileen.
Eilen kietasin uudet talvirenkaat vanteille, säädin käkkärin, asensin lohkolämppärille johtosarjan+sisähaaran ja löytypä kabiiniinkin lämppäri.
Nyt kun kuupalla on reilu 100 kilsaa rullattu leimauksen jälkeen, niin ilmenneitä "ominaisuuksia": vaihdelaatikko ääntää nelos vaihteella(ei mikään mahoton meteli vielä, mut pientä vikinää), "viritys"pakoputkisto pitää aika kovaa mekkalaa(täytyy varmaan vaihtaa putkiston väliltä huiluvaimennin kunnolliseen ovaaliin) ja vapaakytkin pelaa, kun vähän vaihdetta suostuttelee.
Muuten kruisailu on oikeen pehmeetä ja mukavaa(kunhan pysytään alle motarinopeusten).
Auton ollessa käynnissä tuo road star -mankka pitää hirveetä ujellusta joka muuttuu moottorin kierrosten mukaan. Eli koko soitin on pitänyt kytkeä pois käytöstä. Mitä luulette, onko soittimessa vikaa, vai onko asialle tehtävissä jotain??
Kierroslukumittari piti heittää kierrätykseen, kun näytti n.2000rpm enemmän kuin kierroksia todellisuudessa oli...
Kuvia laitan huomenna.
Re: Lasikuitupulkka+vuoden talviauto
Onneksi olkoon kuupan saamisesta liikenteeseen!
Tulehan käymään joku päivä näyttämässä, niin saat sen korjaamorompunkin.
Tulehan käymään joku päivä näyttämässä, niin saat sen korjaamorompunkin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621