Sivu 12/32

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ti Touko 17, 2011 23:08
Kirjoittaja Juha K
Onko auto tarkotus saada pikapuolin takaisin ajoon vai alatko tarkemminkin käymään sitä läpi?

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ti Touko 17, 2011 23:21
Kirjoittaja tsaarela
Kyllähän veri vetää tien päälle eli mahdollisimman pian mieluusti ajoon. Tarkoitus on kuitenkin nyt tehdä sellaisia hommia mitä kone paikallaan ollessa ei tulisi tehtyä. WST:een ei taida tänäkään vuonna päästä mutta kansainvälinen on kyllä kiikarissa. Muuten käyn autoa läpi pitkin kesää koittaen kuitenkin pitää sen ajossa.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Pe Touko 20, 2011 20:34
Kirjoittaja tsaarela
Tänään meni koneen irroitus vähän sivuraiteelle, kun innostuin irroittamaan lattiaverhoilut. No, kyllähän se koneen irroitus lattiaverhoilujen irroitusta vaatii, joten ihan hukkaan ei mennyt. Tulihan tuota kuitenkin laturi ja flekti irroitettua.

Tässäpä lattia kaikessa "komeudessaan". Hiukka tarvii rapsutella ja uutta maalia pistää. Hyvänä puolena on kuitenkin se, että heppailuja ei tarvi tehdä.
Kuva

Kuva

Kuva

Onko muuten ideoita, millä tuota lattiaverhoilun kiinnityksessä käytettyä liimaa voisi yrittää poistaa? Siis muuta kuin rapsutella neekerilaikalla.

Tunnistaako muuten kukaan mihin tämmöinen klipsi tulee? Niitä löytyi pari kappaletta.
Kuva

Ja onko tämä kenties 12V pistokkeeseen kuuluva osa?
Kuva

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Pe Touko 20, 2011 20:44
Kirjoittaja siiseli
Ilmeisesti tarkoituksena maalata koko lattia uusikisi? Kokeileppa maalinpoisto ainetta, aikamoista myrkkyä se tavara...

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Pe Touko 20, 2011 22:21
Kirjoittaja veijostin
Toiseks alin kuva taitaa olla ovipahvien kiinnittimistä. Alimmassa kuvassa taitaa olla jarruvalokytkin mittaristolle. Lähes samanlainen kuin kuupassa. Viisaammat korjatkoon. Mitä lattiaan tulee, niin yllättävän hyvässa kunnossa ainakin noiden kuvien perusteella, kun vertaa muita sonettiprojekteja, mitä oon seurannut.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Pe Touko 20, 2011 23:29
Kirjoittaja core2
tsaarela kirjoitti:Tunnistaako muuten kukaan mihin tämmöinen klipsi tulee? Niitä löytyi pari kappaletta.
Aivan kuten veijostin jo mainitsi niin se on klipsi ovipaneelin alareunan kiinnitykseen.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: La Touko 21, 2011 06:00
Kirjoittaja Juha K
Lattianpuhdistuksessa teräsharjalaikka vois olla kestävämpi ratkasu ku tuo neekrerintukka, jos et sisustasta haluu tehä hiekkalaatikkoa. Bitumimatot pois lastalla ja kuumailmapuhaltimella, sitte maalinpoistoaine ja sitte teräsharjaa.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: La Touko 21, 2011 08:23
Kirjoittaja Tobbana
Juha K kirjoitti:Lattianpuhdistuksessa teräsharjalaikka vois olla kestävämpi ratkasu ku tuo neekrerintukka, jos et sisustasta haluu tehä hiekkalaatikkoa.
Teräsharja syö peltiä, toisin kuin afrolaikka. Hiekkalaatikkoakaan ei ole pakko tehdä, kun etsii lähimmän soodapuhaltajan, joka on erittäin hienovarainen ja siistimpikin tapa hävittää ruosteet, kuin ensin mainittu.

-Sami

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: La Touko 21, 2011 08:44
Kirjoittaja tsaarela
Tobbana kirjoitti:
Juha K kirjoitti:Lattianpuhdistuksessa teräsharjalaikka vois olla kestävämpi ratkasu ku tuo neekrerintukka, jos et sisustasta haluu tehä hiekkalaatikkoa.
Teräsharja syö peltiä, toisin kuin afrolaikka. Hiekkalaatikkoakaan ei ole pakko tehdä, kun etsii lähimmän soodapuhaltajan, joka on erittäin hienovarainen ja siistimpikin tapa hävittää ruosteet, kuin ensin mainittu.

-Sami
Löytyykös Oulun alueelta näitä soodapuhaltajia ja mitähän mahtavat moisista operaatioista ottaa? Joutuisi varmaan turvautumaan trailerikuljetukseen, jos konetilankin haluaa samaan syssyyn putsata.

EDIT: Googlella näemmä löytyi pari paikkaa ja jotkut firmat vuokraavatkin noita vehkeitä. Vuokraaminen saattaisi olla ehkä kustannustehokkain ratkaisu, eikä tarvisi lähteä autoa roudamaan mihinkään.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ke Kesä 01, 2011 08:41
Kirjoittaja tsaarela
Pientä päivitystä.

Eilen lähti pata pois Sonettin nokalta. Pitää suorittaa pieni pesuoperaatio mutta äkkiseltään konehuone ei ihan kauhean heikolla hapella ole.
Kuva

Itse motti odottelee sateelta suojassa putsausta ja lootan aukaisua.
Kuva

Tuli huomattua, että kuskin puolen yläpallo on vaihtokunnossa. Nyt se on kuitenkin suhteellisen helppo vaihtaa.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ma Kesä 06, 2011 11:12
Kirjoittaja tsaarela
Irroittelin lootan tänään. Siellä oli kytkimen paineasetelman pari käpälää palasina kotelon sisässä. Onneksi ei ollut mitään pahempaa vauriota tehnyt.

Kuva

Kuva

Kuva

Uusi ja vanha kytkin vierekkäin. Jonkin verran on kehitys kehittynyt.

Kuva

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ma Kesä 06, 2011 19:34
Kirjoittaja Juha K
Sonetin vinkkelikoneessa on niin mahoton vääntöä, että eihän siellä mitkä tahansa kytkimet kestäkkään :D

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ti Kesä 14, 2011 19:10
Kirjoittaja tsaarela
Tuli tänään tehtyä lattiaverhoiluiden kaavat. Nyt pääsee leikkaamaan uusia verhoiluita.

Saatiin kaverin kanssa myös puhaltimen moottori taas pelaamaan. Akseli oli jumissa mutta WD40:llä ja pienellä nitkuttamisella se saatiin taas vertymään. On muuten hiljaisempikin kuin aikaisemmin.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ti Kesä 28, 2011 10:03
Kirjoittaja tsaarela
Pientä päivitystä.

Olen lillutellut osia sitruunahapossa. Kyllähän tuo mukavasti irrottaa ruosteen mutta onhan se hidasta.

Tässä osat juuri laitettuna:
Kuva

Ja tältä näyttää jokusen tunnin päästä:
Kuva

Roiskesuoja ja pedaalien kotelo:
Kuva

Tässä roiskesuoja, kun puolet on käsitelty:
Kuva

Konetilaa olen tekohengitellyt rappailemalla ja maalailemalla pahimpia kohtia. Jahka joskus saa tallin, niin pitää ottaa kaikki irtonainen pois ja puhalluttaa kokonaan.

Haftgrundit:
Kuva

Ja pintamaalit:
Kuva

Hankalempia kohtia tuli vaan penslattua Hammeritella.
Kuva

Kuva

Seuraavaksi olisi ohjelmassa pallonivelen ja raidetangon pään vaihtoa sekä kytkimen kasausta ja koneen paikalleen laittoa. Josko sitä kohta pääsisi Veenelkun taas höräyttään käyntiin. Pitää vähän naapurin harrikkaröpötyksiä päästä kuittaileen. :twisted:

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ti Kesä 28, 2011 14:54
Kirjoittaja tsaarela
Vaihtelin raidetangon pää ja laitoin uuden painelaakerin haarukkaan. Uusi laakeri oli mitoiltansa aavistuksen isompi, joten se ei avan vapaasti siinä mahdu kääntymään. Käsin se kuiten liikkuu, joten eiköhän se toivon mukaan paininlevyä vasten asetu.

Lisäksi käytin venakopat irti ja taoin pultinreiät tasaiseksi ja vaihdoin uudet tiivisteet. Toivottavasti se vähän hillitsee tuota öljyvuotoa. Lopuksi tuli vielä laitettua uusi öljynpainekello.