MY88 Saab OG900
Re: MY88 Saab OG900
Mitä helvettiä? Ei lisääkään vauhtia? Onko mulla sittenkään suomen nopein kun vakaaja on oranssi vm -79 =punainen+keltainen=nopein ja tehokkain?!
Re: MY88 Saab OG900
Jooh, mäkin luulin et punainen olis hipo-väri, mut ei!
Eli jos olis maalannut keltaseksi auton niin varmasti olis tullu paljon tehoa :/
Eli jos olis maalannut keltaseksi auton niin varmasti olis tullu paljon tehoa :/
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
Meinaatko saada paljonkin hyötyä tolla imusarjalla 200hv tavoitetehoille?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: MY88 Saab OG900
Tuskinpa vaan auttaa näissä 175hp tehoissa yhtään mitään, päinvastoin.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
Eilen tosiaan hain kokonaisen kojelaudan Tammen Teemulta eli kiitokset vielä sinne suuntaan jälleen kerran!
Jopelta sain konsulttiapua ja täytyy nostaa hattua herran muistille, kun sain puhelimen välityksellä täydelliset ohjeet purkaa koko kojelauta kokonaisuudessaan sähköineen mahdollisimman pienellä vaivalla.
Äsken kävin pulttamaassa paikoilleen ja vaihdoin samalla kojelaudan sähköt uudempaan, koska kojelauta oli vuodelta -83 ja tässä omassa on -90 sähköt. Ainut minkä joutusin vaihtamaan oli puhaltimen moottori, koska oli erillainen johto joten otin sen hyllystä, joten oli silloin pulttaa kiinni periaatteella eikä ranetetuilla liittimillä.
Äsken tuli txt, että saabin hilppeet ovat hiekkapuhallettu jotenka huomenna vähäsen epoksia sitten niiden päälle ettei korroosio iske niihin.
Jopelta sain konsulttiapua ja täytyy nostaa hattua herran muistille, kun sain puhelimen välityksellä täydelliset ohjeet purkaa koko kojelauta kokonaisuudessaan sähköineen mahdollisimman pienellä vaivalla.
Äsken kävin pulttamaassa paikoilleen ja vaihdoin samalla kojelaudan sähköt uudempaan, koska kojelauta oli vuodelta -83 ja tässä omassa on -90 sähköt. Ainut minkä joutusin vaihtamaan oli puhaltimen moottori, koska oli erillainen johto joten otin sen hyllystä, joten oli silloin pulttaa kiinni periaatteella eikä ranetetuilla liittimillä.
Äsken tuli txt, että saabin hilppeet ovat hiekkapuhallettu jotenka huomenna vähäsen epoksia sitten niiden päälle ettei korroosio iske niihin.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: MY88 Saab OG900
Kaipa sitä pitäis pikku hiljaa napata tai sitten ainakin on kun on luukut paikassa.. Muttta tallin lattia täynnä pahvia laatikoita niin vähän sekaselta näyttää auton vierusta ![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
No niin, tänään taas hieman edistynyt. Hain tänään päivällä mustaa Temadur 90:sta Saabin palikoita varten ja päästiin tässä illalla niitä maalarin kanssa maalailemaan.
Eli sama kaava taas, pari reissua epoksia ja pari reissua maalia päälle.
Eli maalattuna mustaksi on nyt:
- Etupään tukivarret
- Kallistuksenvakaaja
- Alipainesäiliö ja jarrusylinteri
- Lukkopelti
- Jousilautaset
Tosiaan noihin tukivarsiin on polyuretaaniset puslat hankittuna, josko perjantaina töissä sitten asentelis puslat paikkaan ja sen jälkeen olisi taas niputtamista vaille valmiit.
Jarrunestesäiliötä ei saa enää mistään uutena ja se on sääli. Hiekan kanssa koetin hieman elvyttää vanhaa säiliötä, mutta eipä siitä oikeastaan vielä hyvä tullut.
Auttaisikohan esim. sitruunahappo?
Eli sama kaava taas, pari reissua epoksia ja pari reissua maalia päälle.
Eli maalattuna mustaksi on nyt:
- Etupään tukivarret
- Kallistuksenvakaaja
- Alipainesäiliö ja jarrusylinteri
- Lukkopelti
- Jousilautaset
Tosiaan noihin tukivarsiin on polyuretaaniset puslat hankittuna, josko perjantaina töissä sitten asentelis puslat paikkaan ja sen jälkeen olisi taas niputtamista vaille valmiit.
Jarrunestesäiliötä ei saa enää mistään uutena ja se on sääli. Hiekan kanssa koetin hieman elvyttää vanhaa säiliötä, mutta eipä siitä oikeastaan vielä hyvä tullut.
Auttaisikohan esim. sitruunahappo?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
Tässä ole kauheesti kerinny mitään tehdä, kun hakenut maalarilta osat pois ja vienyt osat tallille oottamaan asennusta.
Töissä on nyt tukivarret ja tarttis noi polyuretaaniset asentaa niihin kiinni.
Plenumin ja runnerin välistä hitsisaumaa olen aloittanut tuossa pyöristämään, hieman hidasta puuhaa kun pitää olla tarkkana, ettei nappaa liikaa pois
Päädyin siihen ratkaisuun, että en tee imutorvia plenumin sisään, koska se syö tuosta amw:n kotelon sisältä tilaa ja ehkä se olisi ollut muutenki työläämpi toteutta.
Tässä kuva miten nyt toteutetaan:
![Kuva](http://www.swartzracingmanifolds.com/runners/runnerstopview.jpg)
Sitten vannespekulaatiota hieman, koska tuntuu olevan erittäin vaikeaa löytää sopivalla offsetillä olevia vanteita, koska kuten Attekin asian totesi niin nuo lokarinkaaren levikkeet tarvitsevat aika paljon erillaisemmat vanteet kuin mitä nykyiset alla olevat.
Niissä on ET26 eli varmaan oltaisiin takana lähempänä ET15, mutta edessä tulevat varmasti silloin jo ylitse reilusti. Enkä halua mitään yli 20mm spacereita, koska se alkaa jo rasittamaan pyöränlaakereita.
Tässä yksivaihtoehto seuraavaksi vanteiksi, jota saa esim. ET16
![Kuva](http://www.tirerack.com/images/wheels/sparco/swap/spo_pista_lg_ci3_l.jpg)
Tai sitten ASA:n vannetta:
![Kuva](http://www.tirerack.com/images/wheels/asa/swap/asa_ar1_blk_ci3_l.jpg)
Töissä on nyt tukivarret ja tarttis noi polyuretaaniset asentaa niihin kiinni.
Plenumin ja runnerin välistä hitsisaumaa olen aloittanut tuossa pyöristämään, hieman hidasta puuhaa kun pitää olla tarkkana, ettei nappaa liikaa pois
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Päädyin siihen ratkaisuun, että en tee imutorvia plenumin sisään, koska se syö tuosta amw:n kotelon sisältä tilaa ja ehkä se olisi ollut muutenki työläämpi toteutta.
Tässä kuva miten nyt toteutetaan:
![Kuva](http://www.swartzracingmanifolds.com/runners/runnerstopview.jpg)
Sitten vannespekulaatiota hieman, koska tuntuu olevan erittäin vaikeaa löytää sopivalla offsetillä olevia vanteita, koska kuten Attekin asian totesi niin nuo lokarinkaaren levikkeet tarvitsevat aika paljon erillaisemmat vanteet kuin mitä nykyiset alla olevat.
Niissä on ET26 eli varmaan oltaisiin takana lähempänä ET15, mutta edessä tulevat varmasti silloin jo ylitse reilusti. Enkä halua mitään yli 20mm spacereita, koska se alkaa jo rasittamaan pyöränlaakereita.
Tässä yksivaihtoehto seuraavaksi vanteiksi, jota saa esim. ET16
![Kuva](http://www.tirerack.com/images/wheels/sparco/swap/spo_pista_lg_ci3_l.jpg)
Tai sitten ASA:n vannetta:
![Kuva](http://www.tirerack.com/images/wheels/asa/swap/asa_ar1_blk_ci3_l.jpg)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
On tosiaan sitten ihan sama onko se vanne tuotu ulommas/lähemmäs kaarta pienentämällä vanteen offsettia tai spacerilla niin yhtälailla molemmat tavat rasittaa pyörälaakeria.
Eli, molemmat ao. tavat rasittaa laakeria yhtäpaljon:
Vanne ET:llä 40 + 20mm spacer
Vanne ET:llä 20
Eli, molemmat ao. tavat rasittaa laakeria yhtäpaljon:
Vanne ET:llä 40 + 20mm spacer
Vanne ET:llä 20
Re: MY88 Saab OG900
Ja mitä tuo tarkoitti? Miten ET26 muuttuu ET15:sta?Turbo16 kirjoitti: Niissä on ET26 eli varmaan oltaisiin takana lähempänä ET15, mutta edessä tulevat varmasti silloin jo ylitse reilusti.
Re: MY88 Saab OG900
Nykyisisssä vanteissa on ET26 ja jotta vanne tulisi sopivalle tasolla kaaren kanssa tarvitsisi vanteissa olla ET15.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
Etupää alusta olis nipussa ja ehtisin konehuoneeseen kiinnittää moottorin kannatinkorvat, mutta ei jaksanut enää nostaa konetta paikoilleen.
Huomenna klo 05.00 soi kello kun pitää lähtee kaloja narraamaan![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saatiin myös vähän rallivieraita tallille ihmettelemään Saabbia![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Huomenna klo 05.00 soi kello kun pitää lähtee kaloja narraamaan
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saatiin myös vähän rallivieraita tallille ihmettelemään Saabbia
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
Aika turha postaus, mutta laitanpa nyt että kone on paikassa ja jotain niputtamista eteenpäin on tapahtunut.
Imusarja aiheuttaa päänvaivaa, jotenka tehdään ensin vakio imusarjan kanssa jos saatais tänä vuonna vielä savut. Talvella on sitten aikaa tehdä toista imusarjaa.
Kojelaudan sain tänään kokonaisuudessa nippuun, enää katkaisijat tarvitsee lyödä paikoilleen.
Konehuone ei oo ikinä näyttänyt näin siistiltä, kai sitä on jotain oppinut sitten![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Imusarja aiheuttaa päänvaivaa, jotenka tehdään ensin vakio imusarjan kanssa jos saatais tänä vuonna vielä savut. Talvella on sitten aikaa tehdä toista imusarjaa.
Kojelaudan sain tänään kokonaisuudessa nippuun, enää katkaisijat tarvitsee lyödä paikoilleen.
Konehuone ei oo ikinä näyttänyt näin siistiltä, kai sitä on jotain oppinut sitten
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
Osia puuttuu niin pirusti ja jotain on ollut puoliksi rikki, joten piti oikein miettiä mitä kaikkea tarvitsee lisää.
Onneksi kerholaisilta löytynee vielä hyvä kuntoisia osia paljolti varastoista, kun ei enää marmoritiskiltä uusia saa.
Vasemman alatukivarren joutusin hakemaan Motonetistä uuden kun loputkin jengat lähti kävelemään vanhasta alatukivarresta. Samalla hain ovitiivisteitä varten uudet klipsit, uudet pesurin suuttimet konepeittoon.
Niputtamista hidastaa se, ettei ole tarpeeksi osia.
Eilen laitoin hiekkapellin paikkaan, etuvalot ja vilkut, imusarjan, turbon, vesiletkut yms yms.
Äsken hain uuden kupariprikan öljyn mittatikkua varteen sekä vaihdelaatikon takakannen tasohionnasta niin ei tarvitse enää pelätä, että jääpi vuotamaan kierouden takia.
Onneksi kerholaisilta löytynee vielä hyvä kuntoisia osia paljolti varastoista, kun ei enää marmoritiskiltä uusia saa.
Vasemman alatukivarren joutusin hakemaan Motonetistä uuden kun loputkin jengat lähti kävelemään vanhasta alatukivarresta. Samalla hain ovitiivisteitä varten uudet klipsit, uudet pesurin suuttimet konepeittoon.
Niputtamista hidastaa se, ettei ole tarpeeksi osia.
Eilen laitoin hiekkapellin paikkaan, etuvalot ja vilkut, imusarjan, turbon, vesiletkut yms yms.
Äsken hain uuden kupariprikan öljyn mittatikkua varteen sekä vaihdelaatikon takakannen tasohionnasta niin ei tarvitse enää pelätä, että jääpi vuotamaan kierouden takia.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"