Projektina 99 combi coupe GL super turbo
En ymmärrä täysin pointtiasi. Eihän kokonainen turbosaabi lähde muutamilla satasilla, vaikka koppa olis ihan täyttä skeidaa? Toisekseen, mistä tiedät mitä saat loppujen lopuksi? Kolmanneksi, tämä miun systeemi on hahmottunut pala palalta ja ei tommosten kokonaisten autojen ostorahoja ole miun tilillä vielä näkynyt. Tää on mennyt ikäänkuin "osamaksulla".tomaatti kirjoitti:Ihmettelen vaan että kannattooko tollanen säätäminen jostain osista kun esim.foorumilla oli joku aika sitten täydellinen tekniikka myytävänä 170euroon.Ja turbosatkuja jotka ovat ruostevammaisia löytyy kyllä.Miten toi laatikko on hajonnut?Kuvasta näkyy selvät hitsaussaumat?
Noista "täydellisistä" tekniikkapaketeista vielä muutama miete: moottori vuotaa kuitenkin jokapaikasta öljyä jne ja jotakin on aina rikki. Olen hiljattain kunnostanut öljyä pitäviksi kaksi vm -84 H-konetta, jotka molemmat oli nostettu auton keulalta "ajon jäljiltä". Niihin on joutunut uusimaan kaikki kumia sisältävät tiivisteet, kun jokapaikasta tihkuu öljyä. Voi siis ostaa halvalla vuotavan pommitekniikan laittaa keulalle ja sitten itkeskellään, että: "miten nää saabit on näin paskoja?" En pysty käsittämään, miten jonkun tekniikkapaketin jostain yli 20v vanhasta autosta voisi laittaa suoraan tekemättä mitään ajopeliin. Varmasti tulee takapakkia.
Tähän mennessä moottoribudjetti on maksanut minulle:
about 140euroa ehjästä vesijäähdytteinen turbo+pakoputken alkukäyrän+pakosarja+ahtoputki+takakontinkahva+turvavyö,
60euroa moottorista pakosarjoineen+imusarjoineen+ruiskurojut koneeseen,
yhdet kaikki osat sisältävät turboruiskukamat kokonaisuutena sain lahjoituksena,
20euroa flektistä,
7euroa siitä siivapyörästä,
yhden talvirengassarjan ja pullakahvit maksoi APC-purkki+APC:n lisukkeita+öljynlauhdutin+putket,
10e vaihdelaatikosta,
15e vaihdekeppihässäkästä,
7e öljynsuodattimesta,
17e moottoriöljyistä,
~5e maksoi hihnapyörät,
laturi lahjoituksena,
4e meni laturin hiiliin.
4,90e meni tänään öljynpaineanturiin.
Sitten muita pikkunippelikuluja on tullut, joita ei jaksa muistella. Tiivisteitä yms. saatu työtä/palveluksia vastaan (tälle ehkä tulee selitys, jahka saadaan yhden toisen projektin kertomus tehtyä tänne projektiosioon).
Näistä kun lasketaan yhteen karkeesti kustannuksia: 281euroa, yhdet talvirenkaat (joilla en itse suostuisi ajamaan enää), 1x pullakahvit, palveluksia/työtä saabien parissa x? tuntia. Bensakuluja on vaikea eritellä.
Se mitä mie saan tästä, niin mie saan täysin öljyä pitävän moottorin, joka ei kuseksi vesiä alleen, jossa toimii kaikki toiminnot, jonka turbo ei savuta, jonka vaihdelaatikko on hyvä. Täytyy sitten muistaa, että tämä on minun harrastus, minusta on kiva puuhastella auton kimpussa, kun käyttöauto 900i odottaa pihalla harrastelurupeaman jälkeen ja voin hurauttaa kotiin vaimon luokse. Mikä on tympeämpää, kuin korjata käyttöautoa?

Itseasiassa nyt oli ensimmäinen kerta, kun summasin kuluja yleensäkin yhteen. Onhan tuohon autoon mennyt tietysti rahaa muissakin jutuissa, kuten korjauspelleissä, stereoita parantelin ja lukotkin tuli uusittua. Tulee kuitenkin muistaa, että tuo 99 combicoupe turbolla maustettuna on mun haaveauto ja mie teen siitä just semmosen, kun ite haluan. Jokuhan voi kohta alkaa leukailemaan minulle, että miks et tolla vaivalla kunnostanut jotakin og900turboa... Sanoo muut mitä tahtoo, tekniikan toimivuuden kanssa en halua tinkiä vaivassa, minkä näen sen eteen. Tuolla autolla on tarkoitus ajella Suomea ristiin rastiin ja en halua ajella autolla takaraivossa paukuttavien ajatusten kera mahdollisen tienposkeen jäämisen riskistä. Mitä tulee kustannuksiin, niin olen kaikissa ratkaisuissani pyrkinyt kuitenkin tekemään asiat edullisesti, vaivaa säästämättä.
Vaihteiston historiasta ei ole havaintoa. Faktoja, mitä siitä on minulla tiedossa, niin siinä kakkonen ei ole ihan täysin priima, muutoin aski on saamieni tietojen mukaan täysi peli. Senverran sitä olen itse testaillut, että kaikki pykälät löytyy ja että ei sieltä ainaskaan mitään epäilyttäviä ääniä kuulunut...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ja nyt projektikertomuksen pariin takaisin. Tänään sain hommattua jämäkässä kunnossa olevan luultavasti vuosimallia -88 tai -89 olevan vaihdekeppihässäkän tankoineen päivineen 900:sta. Purin sen pystykeulaisesta kaasari 900:sta, jossa oli käsijarru takapyöriin. Tuohon pitää sitten vaihtaa nelilovisen systeemistä virtalukko ja tankoa pitää vähän lyhentää. Purkaamo yritti rokottaa miulta 20euroa siitä, mutta sain tingittyä vitosen pois sillä verukkeella, että ite purin sen sieltä autosta. Kait tuonkin olis halvemmalla saanut joltain klubitoverilta joskus 1-100päivän päästä. En vaan jaksanut enää etsiä sitä keppisysteemiä, kun alkais polttelemaan tuon tekniikan asennus autoon.
Pakoputkisto ja virranjakajan alipainekellohan ne enää puuttuu. Lisäksi puutoslistalle tuli nuo öljynjäähdyttimen letkut, jotka teetän sitten moottorin päästyä keulalle. Öljynjäähdytin tulee varmastikin gls:n esimerkin mukaan tuonne etuspoilerin taakse. Siinä kun on reikäkin valmiina. Spoilerin taakse ei taida vielä tulla intercooleria, kun en ole sitä vielä saanut hommattua...
Pakoputkisto ja virranjakajan alipainekellohan ne enää puuttuu. Lisäksi puutoslistalle tuli nuo öljynjäähdyttimen letkut, jotka teetän sitten moottorin päästyä keulalle. Öljynjäähdytin tulee varmastikin gls:n esimerkin mukaan tuonne etuspoilerin taakse. Siinä kun on reikäkin valmiina. Spoilerin taakse ei taida vielä tulla intercooleria, kun en ole sitä vielä saanut hommattua...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kannattaa sun laittaa vaikka väliaikaisesti satkun vakicuuleri.Noita saa edullisesti,ja on varmasti tyhjää parempi.
Juu,itse ostin suosiolla kokonaisen turbosatkun kun rupesin tuota -79:ä turbottamaan.Siinä oli se hyvä puoli että täydellinen koneremppa oli tehty jokin aika sitten saabilla
ja kuitti asiasta oli hurja.En nyt muista paljonko se oli kun se kuitti on mökillä kuten autokin.Pointti oli siinä että kun ostaa kokonaisen auton niin on kaikki osat sitten siinä mitä tarvii vaihtaa.Ja sen tekniikan voi koeajaa ja miettiä että kelpaako se sellasenaan.Olihan se auto hävyttömän kallis,mutta elämästä tuli pirun paljon helpompaa..
Onnea vaan projektin kanssa,täällä pidetään peukkuja pystyssä
Se 99 combicoupe on "melkein" sama kiesi kun toi mun -79 satku.Kun saadaan valmiiksi noi meidän projektit niin järjestetään 2 auton potkiaiset!
Juu,itse ostin suosiolla kokonaisen turbosatkun kun rupesin tuota -79:ä turbottamaan.Siinä oli se hyvä puoli että täydellinen koneremppa oli tehty jokin aika sitten saabilla

Onnea vaan projektin kanssa,täällä pidetään peukkuja pystyssä

Se 99 combicoupe on "melkein" sama kiesi kun toi mun -79 satku.Kun saadaan valmiiksi noi meidän projektit niin järjestetään 2 auton potkiaiset!
Jep jep. Et siis itsekään saanut halvalla hyvää. Tätähän minäkin tahdoin sanoa. Hermot siinä oikeesti menee, jos laittaa pellin alle jonkun tekniikan, jolle ei ole tehty vuosikausiin mitään huoltoa tms.
No katotaan nyt viikonpäästä loppuviikosta, miten pitkällä ollaan. Ihan sen renkaanpotkinta-ajatuksen pohjilta.
Saabklubin talvipäiville olis kyllä kiva päästä.
No katotaan nyt viikonpäästä loppuviikosta, miten pitkällä ollaan. Ihan sen renkaanpotkinta-ajatuksen pohjilta.

Saabklubin talvipäiville olis kyllä kiva päästä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tänään nostettiin serkun kanssa B-moottori vaihteistoineen pois keulalta. Rapsuttelin vähän ruosteita. Lauantaina pääsee hitsilöimään.
Kuvia moottorin nostosta

Kuvia moottorin nostosta
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
TURBO-mallit:
Etuputki+pönttö 79--80 (4-reikälaippa). . . . . . . . . . 14-5327 57.86 ???
Väliosa=takapönttö 84--93 (myös Kat). . . . . . . . . . . 14-5341 49.45 ???
Häntäputki 84--93 (myös Kat). . . . . . . . . . . . . . . 14-5344 24.90 ???
Mä en nyt muista oliko sulle tulossa tuohon b-koneen orkkisturbo vai joku tuoreempi mutta eikös noista saa hommattua uuden putken, eikä tuu kauheesti hintaa.
Toi on siis uudemman mallin turbon putki mutta se mahtuu sinne ihan hyvin ja henkittää paremmin ku vanhempien turbojen orkkisputki.
Muistaakseni joutusin lyhentään hieman putkea noista pönttöjen välistä kun avoon sovitin uudemman putken.
Tietty kiinnikkeet menee vähän uusiks.
Etuputki+pönttö 79--80 (4-reikälaippa). . . . . . . . . . 14-5327 57.86 ???
Väliosa=takapönttö 84--93 (myös Kat). . . . . . . . . . . 14-5341 49.45 ???
Häntäputki 84--93 (myös Kat). . . . . . . . . . . . . . . 14-5344 24.90 ???
Mä en nyt muista oliko sulle tulossa tuohon b-koneen orkkisturbo vai joku tuoreempi mutta eikös noista saa hommattua uuden putken, eikä tuu kauheesti hintaa.
Toi on siis uudemman mallin turbon putki mutta se mahtuu sinne ihan hyvin ja henkittää paremmin ku vanhempien turbojen orkkisputki.
Muistaakseni joutusin lyhentään hieman putkea noista pönttöjen välistä kun avoon sovitin uudemman putken.
Tietty kiinnikkeet menee vähän uusiks.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Niin miekin alunperin suunnittelin, että uusi rööri tulee. Nyt kuitenkin kävi senverta mäihä, että saankin vähän käytetyn yhdestä puretusta 900turbosta.Se tosin on vanhempaa mallia, mutta saa kelvata. Samassa diilissä tulee uudehko virranjakajan alipainekellokin. Ei pitänyt olla montaa tuhatta kilometriä ajettuja osia edes. Toki niiden hinta ei ole uusien tasolla, niinkuin arvata saattaakin. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tänäaamuna purin sisustan. Käytännössä siis penkit, verhoilut ja matot veks. Tankki tuli otettua pois ja vasen takakaari on jo aukaistu. Pesin konetilan ensin liuotinpesuaineella maalisutin kanssa hangaten. Lopuksi hurautin koko komeuden painepesurilla. Nyt on paljon siistimpää sielläkin.
Huomenissa aamusella alan hitsaamaan vasenta takakaarta, siitä edeten vasemman takapyörän kotelosta palkkia vaihtamaan. Siitä seuraavaksi luultavasti tutkin/hitsaan varapyöräkoteloa (combissahan se varapyörä on pystyssä kontin vasemmalla puolella). Kun vasen puoli on valmis, tarkoitus on edetä oikealle taakse.
Serkkupoika aloittaa varmaankin minun korjatessa takakaaria etupäässä samaan aikaan hihnapyörän kotelon tekemisen. Varaosa 99 on työnnetty jo halliin lämpiimään, jottei tartte sormian palelluttaa pakkasessa. Se on vuosimallia -83, joten tulipellistä saa näppärästi leikattua hihnapyörien vaatimat muodot. Kaasupoljin saattaa tulla tuosta -83:sta, jos polkimen varsi ei ole samanlainen. Hihnapyörän vaatima tulipellin muutos nimittäin tuo kaasupolkimen kiinnityspistettä yli 10mm taaksemmas. Varaosa auto tulee luovuttamaan mitä todennäköisimmin etulokarien kaariin parempaa peltiä. Combicoupesta on vasemmalta edestä kaarien alapäät melko haperoa.
Näillänäkymin bensatankki tehdään rosterista itse. Näin saadaan bensapumpulle 100% varma toiminta ilman mitään epävarmoja "kötöstyksiä". Tuo -78:n bensiinitankkihan on sen mallinen pötkylä, että sellainen vääntyy pellistä melko helposti.
Harmikseni digikamera unohtui kotiin aamulla. Laitanpa kameran lähtöpaikalle (kenkään), jotta saadaan vähän kuvatuksiakin tuolta työmaalta huomenissa.
Huomenissa aamusella alan hitsaamaan vasenta takakaarta, siitä edeten vasemman takapyörän kotelosta palkkia vaihtamaan. Siitä seuraavaksi luultavasti tutkin/hitsaan varapyöräkoteloa (combissahan se varapyörä on pystyssä kontin vasemmalla puolella). Kun vasen puoli on valmis, tarkoitus on edetä oikealle taakse.
Serkkupoika aloittaa varmaankin minun korjatessa takakaaria etupäässä samaan aikaan hihnapyörän kotelon tekemisen. Varaosa 99 on työnnetty jo halliin lämpiimään, jottei tartte sormian palelluttaa pakkasessa. Se on vuosimallia -83, joten tulipellistä saa näppärästi leikattua hihnapyörien vaatimat muodot. Kaasupoljin saattaa tulla tuosta -83:sta, jos polkimen varsi ei ole samanlainen. Hihnapyörän vaatima tulipellin muutos nimittäin tuo kaasupolkimen kiinnityspistettä yli 10mm taaksemmas. Varaosa auto tulee luovuttamaan mitä todennäköisimmin etulokarien kaariin parempaa peltiä. Combicoupesta on vasemmalta edestä kaarien alapäät melko haperoa.
Näillänäkymin bensatankki tehdään rosterista itse. Näin saadaan bensapumpulle 100% varma toiminta ilman mitään epävarmoja "kötöstyksiä". Tuo -78:n bensiinitankkihan on sen mallinen pötkylä, että sellainen vääntyy pellistä melko helposti.
Harmikseni digikamera unohtui kotiin aamulla. Laitanpa kameran lähtöpaikalle (kenkään), jotta saadaan vähän kuvatuksiakin tuolta työmaalta huomenissa.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tuohan riippuu ihan siitä, haluaako sen koneen sinne tunkea, vai laittaa nätisti? Lekalla sitä tilaa syntyisi aivan taatulla lopputuloksella, enkä epäile, etteikö ilman hitsikonettakin se kone menisi tuonne. Olen kuullut, että sellaisia B-Breadfan86 kirjoitti:Olipas hyvä, etten omaan tuplikseen ruvennu h-konetta tunkemaan. Iso homma olis ilmeisesti ollu.
Taitaa tulla mahtava menopeli tosta sun combista. Onnea vain projektin jatkumiseen.


Kyllä tuosta on tarkoitus tehdä se "unelma-autoni": vanha saab, melko vakion näköinen, pirteästi liikkuva, luotettava ja vieläpä korimalliltaan harvinainen 99 combicoupe. Minun silmä, kun ei tottunut porrasperään, vaikka kuinka yritin. Viime keväänähän, olin jo vähällä ostaa sedan mallisen petron.
Tuossa mietiskelin jo hitsausten jälkeisiä maininkeja. Aattelin, että ehkäpä sitä pyöräkoteloiden hiekkapuhallusta pitää kokeilla. On ne pellit niin pahassa pintaruosteessa lokareista, että mie saan hitsata tota aivan varmasti pian uudelleen. Täytyy katsoa, josko saisin hiekkapuhallusvärkit lainaan jostain...
900i:stä otetut äänieristeet ovat varmaan jo kuivuneet tarpeeksi. Ne on olleet kuivumassa viimekesästä lähtien vanhempieni talon vintillä. Toiveissa on, että 99:n melutaso menee lähemmäs 900:n tasoa. Bitumia ja nuo 900:n lattian superlonit varmasti vaimentaa ääniä. Sekin toki vaimentaa ääntä, että takakonttiin ei ole jatkossa enää reikiä ulkomaailmasta.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tätä rojektia on kyllä mukava seurata, joka päivä tulee jotain uutta tekstiä ja kuvia, ja auton mallikin on erittäin mieluinen..
tein omalle 99:lle viime kesän aikana lähes saman operaation ja mukavaa oli..hermot ei menny ku pari kertaa
jatka samaan malliin!

tein omalle 99:lle viime kesän aikana lähes saman operaation ja mukavaa oli..hermot ei menny ku pari kertaa

jatka samaan malliin!
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Tänään saatiin vasen takakaari paikalleen ja tutkailin takalokarin tilannetta. Sisäosa kaaresta on kesken. Totesin siihen iskari/jousipalkkiin tehdyn varsin jämäkät paikat joskus aiemmin. Palkkia ei siis tarvitsekaan uusia! Siinä on hieman haperoa, jonka taittelen suorasta pellistä. Reaktiotangon korvakekin on tosi luja. Se vaan on pintaruosteessa. Hiekkapuhallus on nyt ainoa keino pelastaa pellit. Näin saan pintaruosteen pois ja maalattua. Varapyöräkotelossa on tosiaan reikiä ja vasen takahelma on vielä kesken.
Serkkupoika askarteli varaosa 99:stä sopivia korjauspaloja vasemmalle eteen.
Valitettavasti homma jäi tänäviikonloppuna kesken. Auto piti työntää pihalle, koska hallitila on arkipäivisin aivan muunlaisessa teollisessa käytössä, mutta aion jatkaa hitsaushommia serkkupojan kanssa tiistai-iltana.
Tässä linkki kuvakokoelmaan.
kuvia
Serkkupoika askarteli varaosa 99:stä sopivia korjauspaloja vasemmalle eteen.

Valitettavasti homma jäi tänäviikonloppuna kesken. Auto piti työntää pihalle, koska hallitila on arkipäivisin aivan muunlaisessa teollisessa käytössä, mutta aion jatkaa hitsaushommia serkkupojan kanssa tiistai-iltana.
Tässä linkki kuvakokoelmaan.
kuvia
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01