9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ei kun meinaa just noita "suuttimia" niissä on jousi ja metalli lätkä joka pitää paineen.
Joo pitää kokeilla saisko ne irti kun on alakerran rojut paikoillaan ja tutkia.

Jakopäänkopan sain auki tänään, kyllähän tuota sai aika tosissaan purkaa että se antautu. Purkutilanne:
Kuva

Tuolta näytti sisässä:
Kuva
Tuo kiristäjä ulkoasennossa ja ainakin näytti valuvan öljyä.

Laitoin sen tp laahaimen holkin, täytetyn kiristimen liimasin paikoilleen ja myös tp ketjun ohjuri rattaan otin pois ja täytin sen holkin kemiallisella metallilla ja vedin pultilla kiinni:
Kuva

NG lähti paaliin pilaamasta naapureiden päivää:
Kuva

http://picasaweb.google.fi/jouni.mietti ... porsi_vol3#

Kopan laitoin paikoilleen ja en ainakin vielä saanut kannentiivistettä rikki. Muuta en saanut vielä kasattua eli apulaitteet ja öpohja jne irti. Uusi pumppukaan ei ole vielä tullut.

reply: ainiin, laturista vähän savu nousi kun sitä siirtelin ja olin unohtanut akun johdon kiinni... toivottavasti ei särkynyt mitää sähkövehkeitä...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Nyt on laturi ja tehostin kiinni ja niiden jalat sekä vesipumpun pultit ja sille tuleva putki eli jakopäänpuoli alkaa olla kasassa.

Öljysuuttimet otin irti ja testailin ja tuntui pelaavan ihan loogisesti eli sisäänpäin vuotaa holonaan mutta mäntään päin vaan paineenalaisena.

Nelospytyn suutin on mahdoton irrotettava kampura paikoillaan koska triggeripyörä on tiellä.

Huomasin tuossa samalla että noita suuttimia on kahta eri mallia, erona pultin pään kartiossa jota on pitempää ja lyhyempää. Tuolla tuskin mitään käytännön eroa kun ei se tiivisty mitään vasten.

Kuva

Kuva'
Toiset suuttimet vm.97 koneesta ja toiset vm.94.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Nyt on uus öpumppu, rajotinvena ja sen jousi paikoillaan.

Eka kylmänä oli ~4bar öljynpainetta, mutta kun kierroksia käytin niin paine tippu yhteen ja siitä nollaan.

Otin bilteman ösuodattimen välilaipan irti, ei sammu öpaine valo.

Otin öljytermarin pois, ei sammu valo.

Otin öpumpun pois ja öljysin sen ja laitoin takaisin, valo sammuu???

Tuo ei nyt jostain syystä ime kunnolla tuota öljyä ja vetää ilmaa jostain? Öljyssä paljon kuplia kun katsoo esim. mittatikusta.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tuli mieleeni että onhan öljypumpun kannen lukkorengas oikeinpäin? Se, ja uransa on viistottu niin että oikeinpäin ollessaan, muistaakseni viistetty puoli moottorista ulospäin, painaa kantta kiinni ja pumpusta "löysät pois".
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

j0ne kirjoitti:Nyt on uus öpumppu, rajotinvena ja sen jousi paikoillaan.

Eka kylmänä oli ~4bar öljynpainetta, mutta kun kierroksia käytin niin paine tippu yhteen ja siitä nollaan.

Otin bilteman ösuodattimen välilaipan irti, ei sammu öpaine valo.

Otin öljytermarin pois, ei sammu valo.

Otin öpumpun pois ja öljysin sen ja laitoin takaisin, valo sammuu???

Tuo ei nyt jostain syystä ime kunnolla tuota öljyä ja vetää ilmaa jostain? Öljyssä paljon kuplia kun katsoo esim. mittatikusta.
Viittaisi ïmuputken/öljypumpun imupuolen vuotoon. Onko öljyputken tiivistys varmasti kunnossa/ei halkemia missään kohtaa öljypumpun rungossa?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tuli mieleeni että onhan öljypumpun kannen lukkorengas oikeinpäin? Se, ja uransa on viistottu niin että oikeinpäin ollessaan, muistaakseni viistetty puoli moottorista ulospäin, painaa kantta kiinni ja pumpusta "löysät pois".
Tuo on hyvä havainto, en ole tajunnut koko asiaa. Tarkastan kun ehdin, kiitoksia.
Viittaisi ïmuputken/öljypumpun imupuolen vuotoon. Onko öljyputken tiivistys varmasti kunnossa/ei halkemia missään kohtaa öljypumpun rungossa?
Öljypumpun runko eli jakopäänkoppa vaihdettu jo kertaalleen tässä paineitten metsästys projeksissa. Öljyputken tiivistys pitäisi olla kunnossa mutta sitä tässä myös mietittiin että voiko esim. öljypohjan ja sihdin liitoskohta olla halki tai jotain vastaavaa (eli öljypohja sisältä halki). Etsin jo varastoista toisen öljypohjan ja imusihdin valmiiksi...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tuli mieleeni että onhan öljypumpun kannen lukkorengas oikeinpäin? Se, ja uransa on viistottu niin että oikeinpäin ollessaan, muistaakseni viistetty puoli moottorista ulospäin, painaa kantta kiinni ja pumpusta "löysät pois".
10pisteen vihje, väärinpäinhän se oli, kiitoksia.

Nyt käännetty oikein päin ja kävin noin puolen tunnin testilenkin ajamassa. Moottoritiellä otin joku kymmenen "sisäänajo kiihdytystä kuormalla" ja ei ainakaan vielä syttynyt valo. Testin lopuksi oli painetta tyhjiksellä 0,8bar. Pitää jatkaa testailua, ei tuosta oikein ota selvää...

Ps. öljy ei nyt vaahdonnut.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

j0ne kirjoitti:
Tuli mieleeni että onhan öljypumpun kannen lukkorengas oikeinpäin? Se, ja uransa on viistottu niin että oikeinpäin ollessaan, muistaakseni viistetty puoli moottorista ulospäin, painaa kantta kiinni ja pumpusta "löysät pois".
10pisteen vihje, väärinpäinhän se oli, kiitoksia.

Nyt käännetty oikein päin ja kävin noin puolen tunnin testilenkin ajamassa. Moottoritiellä otin joku kymmenen "sisäänajo kiihdytystä kuormalla" ja ei ainakaan vielä syttynyt valo. Testin lopuksi oli painetta tyhjiksellä 0,8bar. Pitää jatkaa testailua, ei tuosta oikein ota selvää...

Ps. öljy ei nyt vaahdonnut.
Kokeilitko eri öljypumpun kannella?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kokeilitko eri öljypumpun kannella?
Juu jossain vaiheessa on kokeiltu, mutta voihan tuon vielä vaikka kerran vaihtaa.

Suunnittelin myös jos ajas nyt vähän tuota sisään kun paineita kerran on kierroksilla hyvin (lämpimällä koneella esim. 3000rpm 3bar, kylmänä painetta 4-5bar tyhjiksellä). Tämän jälkeen jos vaihtas vielä toisen öljypohjan ja imusihdin ja laittas jotkin kunnon öljyt sisään ja kattos mitä tapahtuu (sienipilvi nousee Kuopion suunnalta)...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Nyt kun ollaan oikeilla jäljillä ainakin osittain ja toivottavasti kokonaan, kannattaa tosiaan kokeilla ehdottoman hyväkuntoista öljypumpun kantta ellei peräti uutta.
Nuo rattaat kun ovat pahemmassa tapauksessa liiallisten välysten vuoksi päässeet ilmanvatkaamisen ohella jyystämään itselleen tilaa pumpun kanteen sekä jakopään koppaan/pumpun runkoon, varsinkin se sisempi ratas joka ei istu kampiakselilla kovinkaan tiukasti; kun pumpun kansi on ollut huonosti kiinni eikä ole ollut painamassa sivuttaisvälystä pois, voi ratas olla päässyt pyörimään heiluen ja helisten vinottain sivuttaissuunnassa.

Onhan siinä jakopään kopassa myös se pumpun kannen kohdistustappi paikoillaan ja kansi näin oikeassa asennossaan?

E: Ja vieläpä jauhan siitä imuputken O-renkaasta, eli onko ihan varmasti lyhytlohkoiseen 94-98 sopivaa mallia? 93 ja vanhemmissa pitkälohkoissa on eri O-rengas. Oliko tämä tiukka asentaa, niinkuin kuuluisi?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Nyt kun ollaan oikeilla jäljillä ainakin osittain ja toivottavasti kokonaan, kannattaa tosiaan kokeilla ehdottoman hyväkuntoista öljypumpun kantta ellei peräti uutta.
Pitää kaivella varastoja ja valkata paras kansi.
Onhan siinä jakopään kopassa myös se pumpun kannen kohdistustappi paikoillaan ja kansi näin oikeassa asennossaan?
On paikoillaan ja on tapissa.
E: Ja vieläpä jauhan siitä imuputken O-renkaasta, eli onko ihan varmasti lyhytlohkoiseen 94-98 sopivaa mallia? 93 ja vanhemmissa pitkälohkoissa on eri O-rengas. Oliko tämä tiukka asentaa, niinkuin kuuluisi?
Lyhytlohkon renkaana se ainakin on myyty, mutta pitää vielä verrata toiseen kun otan öpohjan irti ja tarkistaa asia.

Ps. tänään kävin heittää taas parit testilenkit ja toiminta oli samankaltaista kuin eilenkin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

E: Ja vieläpä jauhan siitä imuputken O-renkaasta, eli onko ihan varmasti lyhytlohkoiseen 94-98 sopivaa mallia? 93 ja vanhemmissa pitkälohkoissa on eri O-rengas. Oliko tämä tiukka asentaa, niinkuin kuuluisi?
Onko se oikea o-rengas ~3,6mm paksu? Ei kyllä tuossa toisessa ö-pohjassakaan tuommoisella renkaalla kovin tiukassa ole tuo putki. Huomenna otan tuon omankin öpohjan vielä irti ja vertailen...

Ja sen öpumpun kannen voisi tosiaan vielä kertaalleen tarkistaa ja vaihtaa parhaan mitä löydän arkistoista. Eikös tuon kannen lukkorenkaan katkoksen kuulu osoittaa suoraan alaspäin?

Ps. Mitenhän tuo käyttäytyisi jos laittas jotkin 20w-60 tjs. öljyt sisään?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Onko se oikea o-rengas ~3,6mm paksu? Ei kyllä tuossa toisessa ö-pohjassakaan tuommoisella renkaalla kovin tiukassa ole tuo putki. Huomenna otan tuon omankin öpohjan vielä irti ja vertailen...
Öljypohja ja sihti vaihdettu toisiin, ei noista kyllä huomannut mitään varsinaista vikaa.

Sihdin "uusi" o-rengas mikä oli paikoillaan oli vaan halkaisijaltaan isompi kuin vastava minkä viime vuonna olin laittanut öpohjan puhdistuksen yhteydessä (oli arkistossa jemmassa, kasasin nyt sillä).

O-renkainen paksuus oli sama, mutta mikä oli paikallaan oli pari milliä isompi halkaisijaltaan ja hieman väljä putken päälle. Ettei tuo vain nyt olisi ollut se pitkälohkon renkula? Viime vuotinen o-rengas oli tiukka laittaa putken päälle, mutta toisaalta ei kovin tiukka sitten sinne ö-pohjan uraan (tällä renkaalla kyllä pelas viime vuodesta porsimiseen asti).

Pitää käydä testaamassa kunhan öpohjan ja suodattimenjalan liimat on kuivunut
Ja sen öpumpun kannen voisi tosiaan vielä kertaalleen tarkistaa ja vaihtaa parhaan mitä löydän arkistoista. Eikös tuon kannen lukkorenkaan katkoksen kuulu osoittaa suoraan alaspäin?
Tämä on vielä hyllyllä, pitää testata tuo edellisen vaikutus ensin.
Ps. Mitenhän tuo käyttäytyisi jos laittas jotkin 20w-60 tjs. öljyt sisään?
Nyt laitoin semisynteettiset tb silverit 10w-40.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Testailin tänään ja toiminta samanlaista kuin aikaisemmin oli paineita nostaa kierroksilla hyvin, samoin kuin kylmänäkin (sinne 4-5bar kierroksilla). Lämpimänä tyhjiksen öpaine aika vaatimaton <1bar mutta valoa ei kyllä polttanut mitä puoli tuntia autoa pyörittelin.

Vaihdoin vielä öpumpun kannen ja tarkastin rattaat, ei vaikutusta. En jaksa ropata enempää tätä, otan tyhjiksen heikon paineen ominaisuutena ainakin kunnes rupeaa valoa taas polttamaan (jos rupeaa).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Eihän tommoisista öljynpaineista tyhjäkäynnillä kannata huolestua..?
Itselläkin paineet ~1.0bar tyhjäkäynnillä (kone kylmänä 4.0-4.5bar) ja sitten kun vähänkin painaa kaasua niin vähintään sinne reiluun 2.0 baariin nousee. Normi ajossa 3.4-4.0bar.

Enemmän ne paineet suuremmilla kierroksilla vaikuttaa.
|#4178
|Saab 95L -76
Vastaa Viestiin