B234 marinointi / Vator 22 Turbo
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***
Lisäystä vielä noihin arvoihin, eli maksimissaan meillä oli kierrokset 4100 ja sillä hetkellä vauhtia 35kts luiston ollessa n.10%
Eli se mitä tuossa kirjoitin 40kts teoreettisesta maksimista oli siis laskettu tuosta kierrosluvusta.
Jolleivat potkurit menetä kierrosten myötä pitoaan enempää, ts. luisto pysyy samana, niin sillä 4500rpm ja oikealla trimmauksella pitäis päästä hyvin lähelle 40kts.
Eli se mitä tuossa kirjoitin 40kts teoreettisesta maksimista oli siis laskettu tuosta kierrosluvusta.
Jolleivat potkurit menetä kierrosten myötä pitoaan enempää, ts. luisto pysyy samana, niin sillä 4500rpm ja oikealla trimmauksella pitäis päästä hyvin lähelle 40kts.
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***
Tyhmä maakrapu kyselemässä kun Saappia sovittaa noihin moottoripursikerhon vehkeisiin. Mutta kaikesta huolimatta osasin googlata paljonko on 40 solmua, mutta nopeusrajoitus jäi vähän auki. Huomautetaan, että ne ovat vesilläkin voimassa, mutta miten nyrkkisääntö sitten on? Maksimi on XXX ellei toisin sanota vai aavallakin rajoitus? Ainut rajoitus, jonka tiedän on se, että Airiston jälkeen Turussa on aallontekokielto (kai seki aika väljästi on ymmärrettävissä)...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***
Rajoitukset on kerrottu viitoin rajoitusalueen alkaessa ja sitten sen päättyessä, yleisesti ottaen satama-alueilla ja satama-alueen ollessa aaltojen vaikutusalueella 5-15km/h, huomaa siis että rajoitukset ilmoitetaan tauluissa km/h vaikka yleisesti käytetty nopeuden yksikkö veneilyssä solmu.JP_Vette kirjoitti:Tyhmä maakrapu kyselemässä kun Saappia sovittaa noihin moottoripursikerhon vehkeisiin. Mutta kaikesta huolimatta osasin googlata paljonko on 40 solmua, mutta nopeusrajoitus jäi vähän auki. Huomautetaan, että ne ovat vesilläkin voimassa, mutta miten nyrkkisääntö sitten on? Maksimi on XXX ellei toisin sanota vai aavallakin rajoitus? Ainut rajoitus, jonka tiedän on se, että Airiston jälkeen Turussa on aallontekokielto (kai seki aika väljästi on ymmärrettävissä)...
Aallontekorajoitukset ovat sitten nopeudesta riippumattomat, eli esim meidän veneellä ei voinut vanhoilla koneilla ajaa nopeusrajoitusten sallimaa vauhtia satama-alueella suurehkosta perä-aallosta johtuen. Perä kynti pienessä vauhdissa veto päällä niin syvällä, että vesipatja oli aika järjetön.
Isommilla väylillä saatikka sitten siellä "aavalla" ei yleisesti ottaen ole ihmeempiä rajoituksia, toki järki mukana ja hyvät veneilytavat muistaen
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***
Hieno laite!
Miten nopeita nuo vator 22:det yleensä on ja onko tuolla tarkoitus päästä nopeimpien joukkoon?
Miten nopeita nuo vator 22:det yleensä on ja onko tuolla tarkoitus päästä nopeimpien joukkoon?
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***
Kahdella parisataaheppasella kasikoneella on käsittääkseni kuljettu +40kts vauhteja, nämähän ovat olleet mm. tullilla ja rajavartiolaitoksella partiokäytössä, joten siellä on kulkua pitänyt jonkin verran ollakin.
Tarkoitus olisi ja nyt näyttää jopa vallan mahdolliselta
Tarkoitus olisi ja nyt näyttää jopa vallan mahdolliselta
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***
Noiden selvennysten perusteella koneisiin jää tehoreserviä reilusti joka nykyisellä voimanvälitystilanteella (vetolaitteet + potkurit) tarkoittaa että koneiden jatkuva rasitus tulee olemaan melko miedolla alueella.
Jos vetolaitteet kestävät suurempinousuisen tai -lapaisen potkurin eikä pito irtoa niin plaaniin nousuun on varaa ahtopaineissa ja E85 käytöllä vielä enemmän. Silloinhan huippunopeutta pitäisi saada enemmän ? Tosin jos 40 solmua riittää niin eipähän koneet ainakaan ole kovilla, voi olla että pitempään käyttöön aika hyvinkin järkevässä targetissa. Vai tuppaako veneissäkin karkaamaan mopo käsistä ?
2,3 koneiden tehohuippu pikkasen enemmän ahdettuna (vakionokilla & turbolla) jää aina alle 5000 rpm:n joten kierrättää ei tarvi edes enempää.
Jos vetolaitteet kestävät suurempinousuisen tai -lapaisen potkurin eikä pito irtoa niin plaaniin nousuun on varaa ahtopaineissa ja E85 käytöllä vielä enemmän. Silloinhan huippunopeutta pitäisi saada enemmän ? Tosin jos 40 solmua riittää niin eipähän koneet ainakaan ole kovilla, voi olla että pitempään käyttöön aika hyvinkin järkevässä targetissa. Vai tuppaako veneissäkin karkaamaan mopo käsistä ?
2,3 koneiden tehohuippu pikkasen enemmän ahdettuna (vakionokilla & turbolla) jää aina alle 5000 rpm:n joten kierrättää ei tarvi edes enempää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***
Näitä samoja vetolaitteita Mercruiser käytti myös pikkulohkokaseilla, kunnes siirtyi tukevampiin Bravoihin kasien kanssa eli kestävät myös vääntöä kohtuudella. Kierroksilla tahi tehoilla näitä ei niinkään tapeta kuin murhaväännöllä ja raa´alla kaasun käytöllä. Eli niitä "rivakoita poistumisia laiturista" ei hirveästi kannata tämän painoisella ammeella harrastaa, kun vetolaitteilla on sitä ikää. Nätisti kun nostaa plaaniin ja hiljalleen ottaa sitä kulkua ulos, niin kestänee paremmin.
Vaihtoehtoja jatkojalostukseen on muutamia;
Ens hätään kierrosten nosto, uskoisin turvallisen alueen piilevän jossain 5000rpm tienoilla, tämän sukupolven vetolaitteet on todistettavasti kiertäneet pikkulohkokasien kanssa jopa 5200rpm ja kestäneet.
Potkurin vaihto isompinousuiseen ja / tai nelilapaiseen ja / tai rosteriseen
Vetolaitteen välitysten vaihto harvempiin / vetolaitteiden vaihto uusiin ja harvempiin
Eli mahdollisuuksia on eikä tavoite ole jäädä siihen neljänkympin kriisiin
Mitä kovempi on top-end, sitä parempi ja mukavampi on reipas matkavauhti.
Mutta siis enshätään vedessä ollessaan jää kokeiltavaksi tuo kierrosten nosto ja nykyisten potkurien käyttäytyminen. Seuraavaa kautta varten on pitkä talvi aikaa päästää homma taas lapikkaasta
Vaihtoehtoja jatkojalostukseen on muutamia;
Ens hätään kierrosten nosto, uskoisin turvallisen alueen piilevän jossain 5000rpm tienoilla, tämän sukupolven vetolaitteet on todistettavasti kiertäneet pikkulohkokasien kanssa jopa 5200rpm ja kestäneet.
Potkurin vaihto isompinousuiseen ja / tai nelilapaiseen ja / tai rosteriseen
Vetolaitteen välitysten vaihto harvempiin / vetolaitteiden vaihto uusiin ja harvempiin
Eli mahdollisuuksia on eikä tavoite ole jäädä siihen neljänkympin kriisiin
Mitä kovempi on top-end, sitä parempi ja mukavampi on reipas matkavauhti.
Mutta siis enshätään vedessä ollessaan jää kokeiltavaksi tuo kierrosten nosto ja nykyisten potkurien käyttäytyminen. Seuraavaa kautta varten on pitkä talvi aikaa päästää homma taas lapikkaasta
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***
Todella mielenkiintonen projekti. Kyllä oot hienot vehkeet rakentanu
T7 vm. 2001 9-3
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***
Kiitos kiitos, hyvä että kiinnostaa
Tulevana viikonloppuna olis aikomus käydä taasen kokeilemassa ja loggaamassa pikkusen kunhan vaan sää sallii, sittenpä se varmaan olis jo ylösnoston paikka
Vaikka on sitä pakko olla tyytyväinen tähän astiseen, veteen saatiin ja ajamaankin on vähän päästy. Ens kesänä sitten uusin voimin heti keväästä alkaen. Talvi menee lämpimässä tilassa joten saa tuon pimeän kauden jotenkin käytettyä hyödyksi.
Tulevana viikonloppuna olis aikomus käydä taasen kokeilemassa ja loggaamassa pikkusen kunhan vaan sää sallii, sittenpä se varmaan olis jo ylösnoston paikka
Vaikka on sitä pakko olla tyytyväinen tähän astiseen, veteen saatiin ja ajamaankin on vähän päästy. Ens kesänä sitten uusin voimin heti keväästä alkaen. Talvi menee lämpimässä tilassa joten saa tuon pimeän kauden jotenkin käytettyä hyödyksi.
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***
Do dii, ajamassa käytiin tuossa aamupäivällä, kiitokset vaan Petelle ja Juhalle osallistumisesta karkeloihin
Päivitin rapparia tuonne venepuolelle, mutta pääkohdiltaan reissu meni näin;
Tyhjäkäynti-ihmettelyä ja säätöä, pari vetoa jotka kuvattiin laiturilta ja pikkusen matka-ajoharjoittelua. Potkurien rajat löytyi, 37kts ja 4600rpm, tämän jälkeen ei vaikutusta kierrosten nostolla kuin korkeintaan huonontavasti, eli pito loppuu.
Kaiken kaikkiaan vallan hyvä päivä, pientä ohjelmanumeroa tosin tuli kun ykköskone ampui imusarjasta yhden kierretulpan suuntaan X kesken ripeämmän vedon , my bad, olis pitänyt käyttää kierrelukitetta siinäkin. Yhdellä koneella kuitenkin takaisin laituriin ja hetken ihmettelyn jälkeen todettiin että mitään ei särkynyt.
Hyvä niin.
Mutta siinäpä se sitten alkaa olla tältä syksyltä, ens viikolla koitetaan saada vene ylös ja sisään.
Kiitokset kaikille tähän astisesta kannustuksesta ja positiivisesta palautteesta, talvella taas jatketaan puuhasteluja
Päivitin rapparia tuonne venepuolelle, mutta pääkohdiltaan reissu meni näin;
Tyhjäkäynti-ihmettelyä ja säätöä, pari vetoa jotka kuvattiin laiturilta ja pikkusen matka-ajoharjoittelua. Potkurien rajat löytyi, 37kts ja 4600rpm, tämän jälkeen ei vaikutusta kierrosten nostolla kuin korkeintaan huonontavasti, eli pito loppuu.
Kaiken kaikkiaan vallan hyvä päivä, pientä ohjelmanumeroa tosin tuli kun ykköskone ampui imusarjasta yhden kierretulpan suuntaan X kesken ripeämmän vedon , my bad, olis pitänyt käyttää kierrelukitetta siinäkin. Yhdellä koneella kuitenkin takaisin laituriin ja hetken ihmettelyn jälkeen todettiin että mitään ei särkynyt.
Hyvä niin.
Mutta siinäpä se sitten alkaa olla tältä syksyltä, ens viikolla koitetaan saada vene ylös ja sisään.
Kiitokset kaikille tähän astisesta kannustuksesta ja positiivisesta palautteesta, talvella taas jatketaan puuhasteluja
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***
Kokeillaas nyt tollasta vimeota. Ainakin parempilaatuisena se toistaa kuin shittibucketti.
Mut joo, perushuomioita katsomisen pohjalle; 30kts vauhtia ja syvällä kyntää tuossa, en tiedä kuinka paljon vaikuttaa että kajuutta täynnä populaa. Ei trimmattu, eli vetarit perusasennossa, ei riitä lahden pituus semmoseen puuhaan, äänimaailma nyt ensimmäistä kertaa itse ulkoa päin kuultuna, hmmm, niin, no joo, eihän toi varmaan mökkiläisten mieleen ole kyllä...
Ajaminen nyt taas vähän tommosta, toista pätkää en lähde julkaisemaan.
Tuntuis että selkeesti kaipais vauhtia lisää että asento paranis, tai itse asento on aika hyvä kun nousis vielä sen puoli metriä tuolta jonkasta
http://vimeo.com/52937530
PS. tavoistani poiketen alkoi laiskottamaan ja loppukirjoitusta lukuunottamatta sama posti venepuolella.
Mut joo, perushuomioita katsomisen pohjalle; 30kts vauhtia ja syvällä kyntää tuossa, en tiedä kuinka paljon vaikuttaa että kajuutta täynnä populaa. Ei trimmattu, eli vetarit perusasennossa, ei riitä lahden pituus semmoseen puuhaan, äänimaailma nyt ensimmäistä kertaa itse ulkoa päin kuultuna, hmmm, niin, no joo, eihän toi varmaan mökkiläisten mieleen ole kyllä...
Ajaminen nyt taas vähän tommosta, toista pätkää en lähde julkaisemaan.
Tuntuis että selkeesti kaipais vauhtia lisää että asento paranis, tai itse asento on aika hyvä kun nousis vielä sen puoli metriä tuolta jonkasta
http://vimeo.com/52937530
PS. tavoistani poiketen alkoi laiskottamaan ja loppukirjoitusta lukuunottamatta sama posti venepuolella.
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***
Sehän kuullostaa ihan turbosatkulta , ei pahemmin vaimenna no putket . Onko noita vaimennettu muilla koneilla mitenkään vai onko tuo vain äänekkäämpi kuin yleensä?
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***
Jäätävä mäiske! ei varmaan kyllä tosiaan mökkiläiset tykkää jos enemmän ja säännöllisemmin pörrää.
Onhan ne pintaputket kivat ja tulee iso ÄÄ-ÄÄ mutta saattaa pitää pientä metakkaa kabiinin puolellekin? Pakoputket veteen lienee mahdolliset pienellä puuhastelulla? Säästyis se uimatasokin parempana Miltä se muuten nyt näyttää?
Mutta ei kyllä varmasti uis niin syvällä ja kulkiskin ehkä paremmin jos porukkaa ois se yks 400kg vähemmän
Onhan ne pintaputket kivat ja tulee iso ÄÄ-ÄÄ mutta saattaa pitää pientä metakkaa kabiinin puolellekin? Pakoputket veteen lienee mahdolliset pienellä puuhastelulla? Säästyis se uimatasokin parempana Miltä se muuten nyt näyttää?
Mutta ei kyllä varmasti uis niin syvällä ja kulkiskin ehkä paremmin jos porukkaa ois se yks 400kg vähemmän
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***
Ei vaimenna eiG-mies kirjoitti:Sehän kuullostaa ihan turbosatkulta , ei pahemmin vaimenna no putket . Onko noita vaimennettu muilla koneilla mitenkään vai onko tuo vain äänekkäämpi kuin yleensä?
Matti
Vaan eipä niitä pintaputkia kaseillakaan ole sen kummemmin vaimennettu, että kyllä ne ihan samalla tavalla jytisee, nimimerkillä Wellcraft Scarabia kahdella kasilla ja suorilla putkilla joskus ajaneena...
Yleensähän ne vedetään tonne tason alle tai veden alle, mutta tässä tapauksessa ei tason alle voinut laittaa ja vetareita ei voinut hyödyntää.
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***
Eipä se sitten pidä kun tulee konepeitto, ääni suuntautuu aika puhtaasti taakse.f-19 kirjoitti:Jäätävä mäiske! ei varmaan kyllä tosiaan mökkiläiset tykkää jos enemmän ja säännöllisemmin pörrää.
Onhan ne pintaputket kivat ja tulee iso ÄÄ-ÄÄ mutta saattaa pitää pientä metakkaa kabiinin puolellekin? Pakoputket veteen lienee mahdolliset pienellä puuhastelulla? Säästyis se uimatasokin parempana Miltä se muuten nyt näyttää?
Mutta ei kyllä varmasti uis niin syvällä ja kulkiskin ehkä paremmin jos porukkaa ois se yks 400kg vähemmän
Kyllä ne sais käännettyä tosta ysikympin mutkalla tason läpi, mutta en vielä siihen rupee. Ja kyllä se taso hyvänä pysyy noinkin, ei kyllästetty puu miksikään mene kun muistaa vähän hoitaa sitä. Ja sitäpaitsi se vesi/pakokaasuseos tulee aika vaakatasossa tuuteista veto päällä, että ei se lorise tohon tasolle ku tyhjäkäynnillä ja hiljaisessa vauhdissa.
Tohon ylimääräiseen painoon on parempikin lääke, lisää vauhtia, 10-15kts lisää niin alkaa nousemaan
Voimaahan tuolla oli vielä vaikka kuinka paljon, se vaan täytyy saada veteen. Kaveri, jonka telakalle toi menee nyt sisään talveks, on aikanaan ajellut Offshore-vehkeillä, mm. kolmimoottorisella Skaterilla, notta sillä on noi reseptit vauhtiin aika hyvin vielä muistissa