Pystykeulasatkun rakentelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

nalleolut kirjoitti:Klokkerholm vai miten se kirjoitetaan. ainakin apt lupas toimitttaa.
No se ainakin vissiin tekkee vielä näihin vaikka minkälaista korjauspalaa. Jos en nyt väärin muista, niin nuo vetaritunneleiden korjauspalat oli jotain seittemänkympin luokkaa per puoli. Helpottavat ja nopeuttavat työtä melko paljon vaan keventävät kyllä rahapussiakin melkosen kivasti.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Hahaa pienen tauon jälkeen pääsin sitten taas tämän silmäterän kimppuun! :P Hieman tosiaan aikaa kulunut siitä kun viimeksi tähän jotain tehny vaan nyt pääsi taas tekemään kun tonnari poissa tallista ja sämpylä nauttimassa talviunista ressukatoksessaan :) Vetaritunnelia tosiaan tuli jatkettua eteenpäin ja mielestäni tuohon syntyy ihan kohtuu hyvä korjauspala. Hieman saa tietysti ylimääräsiä vielä leikellä nuista alataitoksista, vaan muuten alkaa oleen hyvä. Vähäsen tuo alkuperänen pala kärsineen näkönen kun vertaa tuohon omavalmisteeseen. Reijät pitää vielä tehdä vaan pitää ne sitten tarkemmassa sovitteluvaiheessa tekasta.

Kuva
Kuva
Kuva

Vilkkujen umpioitakin tuli hieman muokattua ja nyt on kunnon kontaktit sivuperuutusvaloille ja usa-parkeille. Kontaktit otin toisista etuvilkuista kun ei kerta kellekkään kelvannut. Ovatpahan nyt kohtuu fiksun näköset ja päällisin päin ei näytä miltään patenttihirviöltä. Usa-parkeille tarkoitus laittaa oma katkasia, niin saa pois päältäkin kuten tonnarissakin. "Takalevy" nuista umpioista piti polttimoiden kontaktien lisäämiseksi irrottaa. Aluksi oli nuo normiparkit ja usa-parkit yhessä ja olisivat siis palaneet samaan aikaan kuin nuo alkuperäiset parkit. Onneksi nuille kummallekkin oli omat liittimet, mutta muuten sisältä olivat sitten yhessä. Näin ollen ei tarvinnut kuin leikata yhdyskohta poikki ja kummallekkin nyt saa siis omat johdotukset. Hieman sekavasti selitettynä :lol:

Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Nostellaanpas tämä taas vaihteeksi tänne ekalle sivulle kun oli jo toisella sivulla hyvän matkaa. Ihmeellisen vaihtelevaa ollut tämän parissa taas tämä työnteko kun joutunu keskittymään taas vaihteeksi moneen eri projektiin samaan aikaan. Onneksi kuitenkin pientä edistymisen merkkiä tähänkin. Eli hommat jatkuneet tuolla apparin etukulmassa. Jonkinlaista paikkaa alkanut syntyä tuonne iskaritolpan yläpäähän. Vetaritunneli on nyt ollu hieman työn alla myös.

Vaan lisäillään myös niitä kuvia niin ei mene pelkäksi kirjoittamiseksi. Aloitetaan nyt vaikka tuosta iskarin yläpäästä. Siellä alkaa jo paikka olemaan pyöräkotelon puolelta hyvällä mallilla. Sain tänään tehtyä siihen käypäsen palan ja konehuoneen puolelle pitää koittaa saada loppuviikolla, jos kerkiää...

Kuva
Kuva
Kuva

Vetaritunnelin puolella ei mitään kovin ihmeellistä ole vielä kerennyt tapahtua. Mitä nyt hieman lisää poisteltu ruosteista peltiä ja vanhoja paikkkoja. Tarkotus hieman paremmin tehä nuo paikat mitä silloin joskus näitä hitsuuhommia alotellessa ja samalla opetellessa tuli rätkittyä. Olisihan tämä vielä leiman saanut, vaan kun jäi itseä häirihtemään niin piti sitten rueta kokeilemaan josko paremman sais tehtyä :)

Tuossa nyt pari kuvaa tuolta alapalkin luota. Uutta palaa aloin rueta kokeilemaan ja hieman siis keskeneräinen vielä, vaan alkaa kuitenkin muotoutua ja oikeastaan enää leikkaamatta ylimääräistä peltiä.

Kuva
Kuva

Sitruunahappoakin tuli kokeiltua alatukivarteen ja sen kiinnike osiin. Pakko sanoa, että on kyllä huippu evästä. Ei siis syötävänä vaan tuohon ruosteen poistoon :lol: Kyllä saa ruosteet kyytiä kun jaksaa uitella ja välillä teräsharjalla hinkata :) Pitäis vaan ostaa isompi ämpäri missä nuita osia voisi uitella kun tuota alatukivarttakin sai käännellä välillä vaikka mitenkä päin, että sai aina vuorollaan eri kohdan liuokseen. Muutama päivä meni liuotellessa vaan eipä tarvinnu hirveästi hinkatakkaan ja lopputulos aivan mahtava 8) Keskimmäisessä kuvassa vasta osittain uitettuna ja alkaa nähdä eron.

Kuva
Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Nyt on iskarinyläpään alue hitsattu ja hieman saa pakkelilla tuota siistiä. Loppuunsa melko hankala paikka tehdä kun joka suuntaan kaarevuutta ja kehtaa monesta silpustakaan tueta tekemään. No tuommonen tuli ja saa kelvata. On tuo nyt paljon parempi kuin se ensimmäinen patentti kun opetteli sillon aikanaan hitsaamaan.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Taas jonkin aikaa mennyt edellisestä päivityksestä, vaan eipä tässä ole muutenkaan kerennyt tätä hirveästi tekemäänkään. Vetaritunneli hieman edennyt ja konehuoneesta tullut ruosteita ajeltua pois. Vetaritunneli on nyt siinä kuosissa, että tunnelin pohjan hitsasin paikalleen ja maalasinkin sen miranolilla. Nyt pitäisi rueta tuohon palkkiin missä on kaikki ylätukivarret sun muut hilavitkuttimet kiinni tekemään alaosa joka yltäisi tuohon vetaritunnelin pohjaan asti. Sittenhän tuon pyöräkotelon puoleisenkin vetaritunnelin seinän saisi hitsata umpeen.

Kuva
Kuva
Kuva

Samalla tuli maalattua tuo alatukivarsi myös miranolilla. Tuohonkin kun vetäsee vielä alustamassan päälle niin luulisi kestävän.

Kuva

Akun aluspeltiin ja jäähyttimen alle tulevaan palkkiin tuli kokeiltua tuota sitruunahappoa. Käytännössä toimii ihan hyvin kun kastelee rättiä sitruunahappoliuoksessa ja pistää märät rätit ruosteisten kohtien päälle ja välillä hinkkaa teräsharjalla. Tulipahan tuokin homma kokeiltua :) Kaikista paikoista kun ei pääse koneella kunnolla hiomaan niin tuolla näkyy kohtuu hyvin saavan ruosteita pois.

Kuva
Kuva
Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Pistetäänpäs taas tämän projektin kuulumisista jotain. Tuli saatua vihdoin ja viimein tuo apparin vetaritunneli hitsattua. Aikaahan tuon alottamisesta on kulunut, vaan onhan tuossa välissä hitsattu tonnarikin läpikotasin ja muutenkin riittäny nuissa muissakin autoissa tekemistä. Vaan nyt on taas alkanu päästä pieneen rytmiin tämän kanssa ja parina iltana edistyny melko mukavasti kun ei ole tarvinnu keskittyä turhan moneen eri projektiin ja muuhunkaan ylimääräiseen hommaan.
Kyllä tässä vielä tekemistä riittää pitkäksi aikaa ennen kuin on sillä mallilla, että kelpaa minulle :lol: Kuitenkin minun ensimmäinen auto ja se minun silmäteräni 8)

Mutta mennäänpäs takasin asiaan. Eli tuo vetaritunnelin hitsuu on nyt ohi ja kuskin puolella sama homma vielä edessä. Eikä tuo apparinkaan puoli vielä valmis ole. Aluksi piti jatkaa tuo yksi koria kantava/ vahvistava palkki jossa kaikki ylä- ja alatukivarret yms on kiinni vasten uutta vetaritunnelin pohjaa. Kuvassa vielä hieman vaiheessa.

Kuva

Seuraavaksipa sitä pääsi sitten tekemään palaa tuohon pyöräkotelon puolelle. Aikalailla suorasta pellistähän sen sai tehtyä. Eli sanoisin, että tämän vetaritunnelin hitsailuista se helpoin pala minkä joutui tekemään.

Kuva
Kuva

Lisäksi maalailin tuota keulan alueitakin jo alustavasti ruosteenesto maalilla. Tuohon yhteen palkkiin saa vielä pienen palan hitsata, mutta tuo maali on siitä kätevä kun se kestää melkohyvin hitsata eikä syty herkästi palamaan. Eli käytännössä ei haittaa hitsaamista yhtään tuo maali. Suojaapahan hieman nuita alueita ettei ota pientä pintaruostetta heti niskaansa.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Pientä päivitystä taas vaihteeksi. Tuli nostettua tästä tuo moottori nyt irti. Helpottaapahan nyt tuota kuskinpuolenkin laittelua. Olisi melkein kannattanut jo aijemminkin ottaa tuo moottori irti, vaan parempi tietysti myöhään, kuin ei milloinkaan...

Kuva

Lisäksi on tullut taas liuoteltua nuita ruosteisia irto-osia sitruunahapossa. Helpottaa melko paljon, kun ei tarvitse hinkata niitä, vaan voi keskittyä muihin hommiin. Hieman on ollut tämän parissa nyt hidasta tämä edistyminen, vaan hyvää kannattaa varmaan odottaa? :)
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Tämä on kyllä mielenkiintoinen projekti ja kuvat mukavaa katseltavaa. Pitäisi omastakin satkusta nuo tunnelit (ja pari muuta paikkaa) korjata. Motivaatio kasvaa kun näkee vähän tekemisen mallia. :)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

No hyvä, että ei ole tullut suotta tänne kirjoteltua :) Pidemmän aikaa ollut tämä projekti sellaista itsekseen kertomista, vaan kiva kuulla, että motivoi muitakin tekemään :D Toivottavasti saat intoa laitella omasta satkustakin ruosteet kuriin!
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Taas on hieman aikaa vierähtänyt edellisestä päivityksestä. Mutta onhan tuota jotain kuitenkin tullut kaiken kiireen keskellä tehtyäkin. Apukuskin kulma alkaa olla hitsailtu ja kuskin puoleltakin tuli tuo vetaritunneli aloteltua. Tuli otettua nuo ylä- ja alatukivarret pois, että on enemmän tilaa askarrella tuolla pyöräkotelon sisällä. Samalla nappasin ilmanputsarin kotelon lähellä olleen palkin irti ja hioin enimmät ruosteet pois.

Kuva
Kuva

Hieman kerkesin alotella taittelemaan uutta vetaritunnelin pohjaakin tähän. Aikas keskeneränen vielä, mutta pistetään silti kuva siitä.

Kuva
Kuva

Apukuskin puolelta rälläköin tuon etunurkan auki ja hitsailin uudet pellinpalat paikoilleen. Hieman siistin edellistä paikkaa. Jospa olis nyt hieman siistimpi, vaikkei sieltä korisarjan alta mihinkään nävykkään.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Lisäksi olen harkinnut tämän turbottamista, kun on tuo konekkin irti :lol: Aluksi meinasin laittaa vaan jotain tuplakaasaria sun muuta ns jokkisvirityksiä, vaan sairaus näköjään etenee ja näyttää siltä, että jossain vaiheessa pitää se turbokone tähän istuttaa :mrgreen: Pitää vaan katella millon tulee järkihintanen paketti vastaan.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Nyt on taas vähän projekti mennyt eteenpäin, joten on hyvä pieni päivitys tännekkin lisätä. Tekniikan luovuttaja tuli haettua jyväskylän potkujen aikaan varkaudesta ja tarkoitus olisi siis jossain vaiheessa istutella se tämän auton keulille. Saas nähdä millainen homma on kilpiin laittaa, kun kyseessä on 2.1 litranen tekniikka, joka jälkikäteen turbotettu. Ei varmaan kummasempi homma, kuin käy penkittämässä ja käyttää konttorilla? Jos jollain kokemuksia aiheeseen liittyen, niin voi kommentoida tarkemminkin asiasta, että mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Vaan on sitä tullut jotain tehtyä itse projektiinkin. Eli vetaritunnelin laittelu sen kuin jatkuu... Hieman on tämä "vapaa-aika" kortilla. Aika kuluu kaikessa muussa hommassa, mutta onneksi edes välillä kerkee tämänkin kimppuun paneutua. Homma jatkunut lisä puukotuksella ja tällä kertaa sai ottaa tuosta yhdestä palkista palan pois ja tehdä tilalle uuden. Oli jo sen verran rapeaksi päässyt, että eipä siinä tarvinnut juuri koputella kun reikä syntyi palkkiin. Siinä sitten leikkasin palkista reilun palan, että pääsi varmasti terveelle pellille ja uuden palan muotoiluun. Kai siitä ihan välttävä tuli?

Kuva
Kuva
Kuva

Vetaritunnelin pohjalevyäkin tuli taiteltua ja kyllähän se alkaa jo olla muodossaan. Tulihan sitä jo alustavasti mallailtua paikalleenkin. Tiiä sit milloin kerkee paikalleen hitsaamaan tuon?

Kuva
Kuva

Paisuntasäiliön kiinnitysrautakin sai lähteä irti ja ihan hyvä näin. Ompahan nyt hyvä rueta tämä kuskinpuolenkin iskarin yläpää hitsaamaan. Hieman ehkä pahemmassa kunnossa, kuin mitä tuo apparinpuoleinen paikka oli.

Kuva
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
mooritz
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Kyllä on ihailtava pullasorsan
sitkeyttä hommissaan ja vielä tiloja kun katsoo
niin juolahtaa nosturit ja tilavat
valoisat tilat eittämättä mieleen.
Hatun nosto sulle sinne,kova jätkä oot.
Tsemppiä!
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Joo, on kyllä asennetta touhussa, kun noin montaa eri projektia jaksaa vetää samaan aikaan.

Vähän kiinnostaa, että kuinka tuon tekniikanluovuttajan turbotus on oikein tehty.
Muistelisin nettiauton ilmoituksesta tuon olevan 90-luvun vuosimallia, eli todennäköisesti vähäpäästöinen, jolloin siihen ei noin vain heitetä turboa paikoilleen mikäli on alunperin vapari 2.1, vai onko se alunperinkin turbo ja siihen on vaihdettu 2.1 litraisen lohko? (ja kansi myös varmaan)

Nakuledi ainakin voisi olla kova sana mikäli tosiaan vaparin lohkoon tehty... Jopen projektista voi lukea kokemuksia vaparin turbottamisesta..
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Kiitoksia vaan! :)
JuHem kirjoitti:Vähän kiinnostaa, että kuinka tuon tekniikanluovuttajan turbotus on oikein tehty.
Muistelisin nettiauton ilmoituksesta tuon olevan 90-luvun vuosimallia, eli todennäköisesti vähäpäästöinen, jolloin siihen ei noin vain heitetä turboa paikoilleen mikäli on alunperin vapari 2.1, vai onko se alunperinkin turbo ja siihen on vaihdettu 2.1 litraisen lohko? (ja kansi myös varmaan)

Nakuledi ainakin voisi olla kova sana mikäli tosiaan vaparin lohkoon tehty... Jopen projektista voi lukea kokemuksia vaparin turbottamisesta..
Joo tuo tekniikanluovuttaja tosiaan oli 90-vuosimallia. Tekniikasta tosin en ole varma kun ei ole tuon auton alkuperäinen. Konetta ei kuulemma oltu käytetty tiettävästi ikinä auki, muuten kuin laitettu järeämpi kytkin ja turboversion kilkkeet pistetty. Ohdot oli pidetty siinä 0.4 ja tuntui tuo niilläkin vetävän jo ihan mukavasti :)

Käsittääkseni tuolla moottorin vähäpäästöisyydellä ei pitäisi olla mitään merkitystä, koska auto on vuosimallia 86 eli ei vähäpäästöinen. Ja tekniikka pitää vastata vähintään auton käyttöönottopäivämäärän vaatimuksia. Eli jos on vuosimallia 77 tai vanhempi jolloin päästöjä ei ole mitattu saa laittaa käytännössä minkä koneen tahansa kunhan tehoiltaan ja iskutilavuuksiltaan yms pysyy tietyissä rajoissa. Eli käytännössä vaikka tuo tekniikka olisikin vähäpäästöisestä autosta ja tuo auto itse on ei vähäpäästöinen niin siinä saa silti olla korkeammat päästöt kuin mitä on vähäpäästöisessä korissa ollessaan ollut. Kunhan pysyvät tuon sallitun rajan sisällä mitä on käyttöönottopäivämääränä ollut lainsäädäntö sille korille mihin se tekniikka istutetaan. Korjatkaa jos olen väärässä!

Itse olen ainakin ymmärtänyt nettiä lueskelemalla ja katastusukkoja jututtamalla asian menevän näin. Ainakin näin ne sanoivat, että kunhan päästöt pysyvät vähintään niiden rajojen sisällä mitä on rungolle aikanaan määrätty niin on hyvä. Tehot pitää pysyä siellä 20% sisällä tehokkaimmasta versiosta ja se onnistuu dynolappuja näyttämällä, että asia on näin, mikäli ei ole vakio tekniikka mikä on siirretty alkuperäisestä muuttamattomana. Jos on siis alkuperäinen tekniikka mikä vaan siirretään korista toiseen ei tarvitse kuin olla tehtaan laput tai sen edellisen auton runkonumero niin näkevät siitä ne tiedot jotka sitten muutetaan siihen muutoksen kohteena olevaan koriin. Mutta jos on itse kasattu kone niin vaativat dynolaput. Jarrut ja alusta pitää vastata vähintään sitä tasoa mistä tekniikka on otettu. Jos kone on taas huomattavasti painavempi tai kevyempi pitää akselipainoja tasata esim siirtämällä akku peräkonttiin. Painojakauma pitää kuulemma säilyä suunnilleen samana kuin tehtaalta lähtiessä. Litratilavuus saa kasvaa, mutta en muista oliko se kolme desiä vai oliko se jonkin prosenttijutun mukaan orkkis litratilavuudesta, mutta ei haittaa joka tapauksessa se yksi lisä desi tuossa.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pystykeulasatkun rakentelua

Viesti Kirjoittaja aero »

pullasorsa kirjoitti: Joo tuo tekniikanluovuttaja tosiaan oli 90-vuosimallia. Tekniikasta tosin en ole varma kun ei ole tuon auton alkuperäinen.
Onkos se kori (ja auton identiteetti) sitten orggisturbo? Meinaan jos sitä autoa on tuolla tekniikalla leimattu, niin homma ei ole ihan yksioikoinen jos kori ei ole turbon kori, kun se ahdin möllöttää kuitenkin aika hyvin näkösällä. Itse moottorin vaihtuminen B202 -> B212 on huomattavasti hankalampi havaita, joten T16 -koriin tuollaisen tekniikan voi helposti vain jättää muutosleimaamatta.

Tietty on myös mahdollista, että se on muutoskatsastettu muka-aitona 2.0 T16 kat:na. Rekkariotteesta ja VIN-koodistahan tuo selviää, miten on tehty. Mitä lukee otteessa moottorin tilavuutena ja mitä http://saabvin.com/ sanoo auton moottoriksi?
pullasorsa kirjoitti: Käsittääkseni tuolla moottorin vähäpäästöisyydellä ei pitäisi olla mitään merkitystä, koska auto on vuosimallia 86 eli ei vähäpäästöinen. Ja tekniikka pitää vastata vähintään auton käyttöönottopäivämäärän vaatimuksia.
Juuri näin, '86 ensirekisteröityyn tuollainen satsi tipahtaa keulalle pykälien puolesta suorastaan helpolla.
pullasorsa kirjoitti:Ainakin näin ne sanoivat, että kunhan päästöt pysyvät vähintään niiden rajojen sisällä mitä on rungolle aikanaan määrätty niin on hyvä.
Jep, hieman uudempaan (olikohan 07/87 eteenpäin) tarttisi "asentaa katalysaattori" eli katin kuoret putkeen, eikä päästörajat siinäkään muutu.

pullasorsa kirjoitti:Tehot pitää pysyä siellä 20% sisällä tehokkaimmasta versiosta ja se onnistuu dynolappuja näyttämällä, että asia on näin, mikäli ei ole vakio tekniikka mikä on siirretty alkuperäisestä muuttamattomana.
Juuri näin. Dynolapun tulee toki olla uskottava - ihan nolla-ahdot ei kelpaa, huipputeho ei saa laskea koneen alkuperäisestä lukemasta ja tuloksen tulee olla jossain määrin järkevä. Esim. 2.0 Turbosta voisi olla hankala uskotella inssille 80hv teholukemaa :D.
pullasorsa kirjoitti: Jos on siis alkuperäinen tekniikka mikä vaan siirretään korista toiseen ei tarvitse kuin olla tehtaan laput tai sen edellisen auton runkonumero niin näkevät siitä ne tiedot jotka sitten muutetaan siihen muutoksen kohteena olevaan koriin. Mutta jos on itse kasattu kone niin vaativat dynolaput.
Jep.
pullasorsa kirjoitti: Jarrut ja alusta pitää vastata vähintään sitä tasoa mistä tekniikka on otettu.
Tämä pätee mallisarjan tehokkaimman tapauksessa, kuten myös orggistekniikan (se muuttamaton, jota ei tartte penkittää) kanssa pelatessa. Jos nostaa ei-mallisarjan tehokkaimman tekniikan toiseen autoon ja virittää siitä välissä yhden heposen lisää, pitää jarrujen ja alustan vastata tuota lähtöautoa pykälää tehokkaamman version jarruja ja alustaa. Eli alustan ja jarrujen pitää vastata vähintään tasan sitä teholukemaa, joka kohdeautoon leimataan pl. mallisarjan tehokkaimmasta tehtävä +20% -vertailu.
pullasorsa kirjoitti: Litratilavuus saa kasvaa, mutta en muista oliko se kolme desiä vai oliko se jonkin prosenttijutun mukaan orkkis litratilavuudesta, mutta ei haittaa joka tapauksessa se yksi lisä desi tuossa.
Nykyäännöksillä 25% mallisarjan suurimmasta moottorista, eli OG900:n tapauksessa 2,1*1,25=~2,6l. Tämä siis ei tule esteeksi. Uusissa suunnitelmissa tämä on näillä näkymin korvautumassa vääntömomentin vertailulla.


Edit: päästöasetusten muutosraja korjattu 88->87, kiitos JuHem.
Viimeksi muokannut aero, Ke Heinä 08, 2015 07:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin