pullasorsa kirjoitti:
Joo tuo tekniikanluovuttaja tosiaan oli 90-vuosimallia. Tekniikasta tosin en ole varma kun ei ole tuon auton alkuperäinen.
Onkos se kori (ja auton identiteetti) sitten orggisturbo? Meinaan jos sitä autoa on tuolla tekniikalla leimattu, niin homma ei ole ihan yksioikoinen jos kori ei ole turbon kori, kun se ahdin möllöttää kuitenkin aika hyvin näkösällä. Itse moottorin vaihtuminen B202 -> B212 on huomattavasti hankalampi havaita, joten T16 -koriin tuollaisen tekniikan voi helposti vain jättää muutosleimaamatta.
Tietty on myös mahdollista, että se on muutoskatsastettu muka-aitona 2.0 T16 kat:na. Rekkariotteesta ja VIN-koodistahan tuo selviää, miten on tehty. Mitä lukee otteessa moottorin tilavuutena ja mitä
http://saabvin.com/ sanoo auton moottoriksi?
pullasorsa kirjoitti:
Käsittääkseni tuolla moottorin vähäpäästöisyydellä ei pitäisi olla mitään merkitystä, koska auto on vuosimallia 86 eli ei vähäpäästöinen. Ja tekniikka pitää vastata vähintään auton käyttöönottopäivämäärän vaatimuksia.
Juuri näin, '86 ensirekisteröityyn tuollainen satsi tipahtaa keulalle pykälien puolesta suorastaan helpolla.
pullasorsa kirjoitti:Ainakin näin ne sanoivat, että kunhan päästöt pysyvät vähintään niiden rajojen sisällä mitä on rungolle aikanaan määrätty niin on hyvä.
Jep, hieman uudempaan (olikohan 07/87 eteenpäin) tarttisi "asentaa katalysaattori" eli katin kuoret putkeen, eikä päästörajat siinäkään muutu.
pullasorsa kirjoitti:Tehot pitää pysyä siellä 20% sisällä tehokkaimmasta versiosta ja se onnistuu dynolappuja näyttämällä, että asia on näin, mikäli ei ole vakio tekniikka mikä on siirretty alkuperäisestä muuttamattomana.
Juuri näin. Dynolapun tulee toki olla uskottava - ihan nolla-ahdot ei kelpaa, huipputeho ei saa laskea koneen alkuperäisestä lukemasta ja tuloksen tulee olla jossain määrin järkevä. Esim. 2.0 Turbosta voisi olla hankala uskotella inssille 80hv teholukemaa
.
pullasorsa kirjoitti:
Jos on siis alkuperäinen tekniikka mikä vaan siirretään korista toiseen ei tarvitse kuin olla tehtaan laput tai sen edellisen auton runkonumero niin näkevät siitä ne tiedot jotka sitten muutetaan siihen muutoksen kohteena olevaan koriin. Mutta jos on itse kasattu kone niin vaativat dynolaput.
Jep.
pullasorsa kirjoitti:
Jarrut ja alusta pitää vastata vähintään sitä tasoa mistä tekniikka on otettu.
Tämä pätee mallisarjan tehokkaimman tapauksessa, kuten myös orggistekniikan (se muuttamaton, jota ei tartte penkittää) kanssa pelatessa. Jos nostaa ei-mallisarjan tehokkaimman tekniikan toiseen autoon ja virittää siitä välissä yhden heposen lisää, pitää jarrujen ja alustan vastata tuota lähtöautoa pykälää tehokkaamman version jarruja ja alustaa. Eli alustan ja jarrujen pitää vastata vähintään tasan sitä teholukemaa, joka kohdeautoon leimataan pl. mallisarjan tehokkaimmasta tehtävä +20% -vertailu.
pullasorsa kirjoitti:
Litratilavuus saa kasvaa, mutta en muista oliko se kolme desiä vai oliko se jonkin prosenttijutun mukaan orkkis litratilavuudesta, mutta ei haittaa joka tapauksessa se yksi lisä desi tuossa.
Nykyäännöksillä 25% mallisarjan suurimmasta moottorista, eli OG900:n tapauksessa 2,1*1,25=~2,6l. Tämä siis ei tule esteeksi. Uusissa suunnitelmissa tämä on näillä näkymin korvautumassa vääntömomentin vertailulla.
Edit: päästöasetusten muutosraja korjattu 88->87, kiitos
JuHem.