Saab 99 Rallye projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Tänään jälleen pientä kehitystä, peltipakosarjan asennus alkaa olla valmis sekä tuplavalojen asennus hieman mutkistui, koska meillä olevat pohjat ovat aika vanhat ja osia puuttuu aikalailla sekä toinen pohja on leikattu myös kahtia.

Kuva

Näistä ei jaksettu alkaa askartelemaan vaan tilasin tällaiset ameriiikasta asti, näiden pitäisi saapua kuun loppuun mennessä.

Kuva

Maalasin myös valojen kehykset sekä leikkelin maskia hieman kapeammaksi koska tuplakehykset ovat hieman leveämmät kuin eurooppalaiset versiot. Rekisterikilpi siirrettiin myös spoileriin, koska tuleva lisävaloteline tulee juuri tuohon kohtaan missä rekkari oli kiinni puskurissa.

Kuva


Ohessa myös arkistojen aarteita, kaivelin setäni valokuvaalbumeja josko Lahden Classic Motor Showssa nähdystä Tikanmäen Tomin AYA-10:sta löytyisi vanhaa kuvamateriaalia, ohessa kuvia vuoden 1970 Suurajoista, Kinnunen - Salonen parin etenemisestä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Tänään viimeisteltiin peltipakosarjan ja vanhan pakoputken liitoskohdat ja hitsaukset. Pienten viimeistelytöiden jälkeen pakosarja sai pintaansa vielä mustan lämpömaalin ja siitä tuli varsin mukavan näköinen, vaikka itse sanonkin. Kameraa en luonnollisestikkaan muistanut ottaa mukaan.

Peltisarjan mahduttaminen on ollut yllättävän haastavaa, koska konehuoneessa on tietyissä kohdin aika ahdasta. Pakosarja sujahti kuitenkin aherruksen jälkeen paikoilleen, mutta Murphyn lain mukaan viimeinen pultti ei lähtenyt enää kunnolla jengoilleen.

Ajanpuutten takia yksi pakosarjan pultti jäi siis uupumaan eli perinteinen kaatuminen kalkkiviivoille oli taas tosiasia. Seuraavalla kerralla pitää ottaa pakosarja vielä kertaalleen pois ja selvittää kierretapilla jengat kuntoon. En vääntänyt vanhoja kovinkaan paljon, joten "pitäisi onnistua"... Tämä on taas tätä motorsporttia.

Heka oli käynyt edellisenä päivänä laittamassa ne tuplavalot paikalleen ja oli muuten paljon paremman näköinen, kuin niillä edellisillä versioilla. Itse en ollut noita uusi valoja vielä aikaisemmin nähnyt.
Kiristän tästä vielä vähän...
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Pitkällisen etsinnän jälkeen sain tietooni Saabin sinisen rallivärin sävyn eli se on RAL 5015 nyt voi pikkuhiljaa alkaa tilailemaan maaleja ja saattamaan projektia vihdoinkin loppusuoralle. Hiljaa hyvää tulee.....
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

"Taas" saatiin projektia eteenpäin. Parin viikon päästä on taas tallin vaihto edessä, mutta sen ei pitäisi pahasti aikataulua sekoittaa, päin vastoin. Maalausolosuhteet saadaan paljon paremmiksi, eikä naapurit valita pölystä. Päästään privaattitalliin.

Tässä ensimmäisessä kuvassa on uusi pakoputki tai uusi alkupää sekä vanha takapää. Peltisarjan sovittaminen ei sitten ollutkaan ihan pikkujuttu. Piti vähän modifioida sieltä ja täältä. Pohjapanssarinkaan väliin ei ihan hirvittävää ilmatilaa jää.
http://i8.photobucket.com/albums/a45/Te ... 020664.jpg

Maalausta varten piti ensin tehdä pikkuisen peltitöitä. Tuo kohta lienee Saabissa yleinen vauriokohta, voisin arvata? Ei saatu ihan yhdestä palasesta taivutettua sopivaa, mutta kahdesta tuli ihan ok. Tässä kuvassa on vasta "ensimmäinen" kerros kittiä. No ei sitä onneksi paljon tarvinnut laittaa.
http://i8.photobucket.com/albums/a45/Te ... 020663.jpg

Kuskin etulokari oli varmaan ottanut jossakin vaiheessa pienen osuman, koska siihen oli tullut pientä pintavauriota ja sitten todennäköisesti siitä syöpynyt puhki. Pikku paikka tilalle. Tarkkasilmäiset huomaavat, että kaari ei ylhäältä ole aivan symmetrinen, mutta se jää joka tapauksessa hyllyssä jo olevien levikkeiden alle. Pyrittiin tekemään paikoista kuitenkin mahdollisimman hyvät, ettei itseä harmita.
http://i8.photobucket.com/albums/a45/Te ... 020661.jpg

Seuraavaksi onkin sitten se maalaushommien pohjatöiden aloitus. Harjotellaan ensin takaluukulla, että näkee miten tuo pohjamaali ja raskaskonemaali käyttäytyy. Toivottavasti eivät reagoi vanhan maalin kanssa. Kaverin mustangissa kävi niin, että kun ei hionut pellille niin uusi maali alkoi kiehua. Se meni silloin aivan uusiksi. Tästäkin syystä harjoitellaan pikku palaan ensin.
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Tänään siivoiltiin uutta tallia. Kävin sen jälkeen pakkailemassa vanhalla tallilla tavaroita tenavan kanssa. Poika halusi (2,7 vee) ehdottomasti päästä Saabiin istumaan, mutta ei saanut itse ovea auki. Alusta saakkaa kuskin oven avausmekanismi on vähän hangoitellut vastaan, mutta emme ole siihen sen enempää paneutuneet.

Tuli tänään sitten pojan "ajellessa" tutkittua tuota mekanismia tarkemmin ja löytyihän se vika. Syynä takelteluun löystyneet ruuvit oven mekanismissa... Ei siis vaatinut kovin korkeaa insinööritaitoa suorittaa korjaus. Olisi voitu tehdä vähän jo aikaisemminkin, mutta ei olla vaan syvennytty siihen. Nyt ovi toimii hienosti ilman mitään takelteluja.

Asia nousi viimeksi esiin mm. Toivakka-sprintissä, jossa katsastuksessa meinasivat puuttua tuohon oven huonoon avautumiseen... Surkuhupaisaa, jos olisi tullut katsastuksesta hylsy kolmen löysän ruuvin takia. No, nyt on sekin homma hoidossa.

Seuraavaksi pitäisi taivutella vaihdelaatikon öljytikun putkea sen verran, että saisi mittatikun paikoilleen. Peltipakosarjan takia alkuperäinen ei sovi (tietenkään) paikoilleen, joten pitää tehdä käsityönä.

Jos jollain on muuten myynnissä kompressoria niin ollaan kiinnostuneita! Voimavirtaakin on käytössä, joten isompikin pumppu käy.
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Tänään pari pikku juttua taas kuntoon tai ainakin eteenpäin. Niputettu johtoja paremmin ohjaamon puolella, eivätkä enää roiku. Ollaan jossain vaiheessa vähän jouduttu availemaan vanhoja nippuja ja ovat johdot roikkuneet vähän miten sattuu. Nyt on kabiinin puolella heti paljon viihtyisämpää...

Vaihdelaatikon öljytikkuun saatiin nyt sen verran lisää mutkaa, että taipuu peltisarjan ohi. Kiinnitys on vielä kaukana näyttelykunnosta, mutta kuvassa näkyvä rautalanka korvaantuu kunnon kiinnikkeellä, kunhan saadaan taas hitsausvehkeet käyttöön.

Kuva

Ei se nyt maailman kaunein toteutus ollut, mutta toimiva. Putkentaivuttimen raja tuli vastaan 15 millissä ja tuo öljytikun putkin on sopivasti hiukan reilut 16 milliä eli ei sopinut taivuttimeen. Piti sitten improvisoida ja silloinhan totutusti sattuu sekä tapahtuu. Putki otti vähän itseensä taivutuksen aikana, mutta lopputulos tyydyttävä.

Kuva

Nappasin vielä kuvan kokonaisuudesta. Nyt on suurimmat hommat tehty ja auton voi siirtää uuteen talliin maalausurakkaa varten. Renkaat vain paikalleen ja kone laulamaan. Pitäisiköhän siirtää auto näytöstyyliin rallien aikaan ja tehdä pikku lenkki Lutakon kautta :mrgreen:

Kuva
Kiristän tästä vielä vähän...
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Testipäivän antia, EMS kulki hienosti vaikkakin aika leveällä linjalla mentiin aika-ajoin mutta kuitenkin vehkeet toimi hienosti vaikkakin allekirjoittanut ahnehti yhden mutkan ja etuspoileri hieman taittui mutta vaurio oli lähinnä kosmeettinen. Nyt hyvillä mielin tekemään maalauksen pohjia ja palauttamaan autoa alkuperäiseen sinivalkoiseen asuun.

Kuva

Ohessa videonpätkää:

http://s3.photobucket.com/albums/y57/Sa ... 008005.flv
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Auton purkamisen lisäksi jotain rakentavaakin, eli lisävalot rallityyliin puskuriin.

Kuva
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Asiat etenee, tänään saimme paljon aikaiseksi mm. hiottua irrotetut luukut, maalattua koemielessä takaluukku (näyttää kuvassa hieman oudolta mutta on oikeasti ihan hyvä) sekä teippailtua autoa umpeen huomista hiontaa varten, jos hyvin käy niin autokin on huomenna pohjamaalissa.

Kuva

Kuva

Kuva
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Hyvin kävi, eli auto ja luukut ovat pohjamaalissa, pieni hionta vielä ja pintaväriä pintaan niin päästään kasailemaan osat takaisin paikalleen. Ensimmäinen kisamme on syyskuun lopulla ajettava Rantaralli joka on Historic sarjan päätöskisa, aikaa on vielä hyvin laittaa auto iskuun.

Kuva

Kuva
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Purin kuvat omastakin kamerasta. Ensimmäiset kuvat ovat vielä sieltä Hankasalmen testistä. Toiseksi viimeinen on pohjatöistä ja lopussa ennen julkaisematon kuva perjantaiyön maalausurakasta.

Ei maalipinnasta aivan näyttelykelpoista tullut, mutta kohtuullinen ensimmäiseksi kokonaan maalatuksia autoksi. Maalilla tuntui olevan oma tahto ja se levittyi hieman eri tavalla kuin olin ajatellut. No peitämme auton tarroille melkein kokonaan niin ei näy kauneusvirheet;)

Kuva
Hymy oli ensimmäisten kierrosten jälkeen herkässä.

Kuva
Radalla oli oikeastaan vain yksi loistavasti ajo-opettelua palveleva täysin soralla oleva mutka. Siinäkin toki tilanteita riitti.

Kuva
Hiontaväri pinnassa. Tämän jälkeen tehtiin välihionta ja puhdistus ennen lopullista pintamaalia.

Kuva
Pintamaali ruiskutettu ensimmäisen kerran. Toinen kerros on vielä tulossa.
Kiristän tästä vielä vähän...
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Viimeisintä kuvasatoa, puretut osat aika pitkälle paikallaan, ainoa että tuulilasi ei ollut halukas menemään paikalleen. Ensi viikolla olisi tarkoitus viedä auto teipattavaksi.

Kuva

Kuva
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Uutukaista kisakuvaa vuodelta -77 Humalamäen hyppyreistä, autossa olleet mainokset alkaa olla kasassa ja lähdössä teippifirmaan tekoon.

Kuva

Kuva
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Ohessa viimeisimmät kuvat valmiista autosta teippeineen.

Kuva

Kuva
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Rantaralli takana ja kokemusta tuli reippaasti. Valokuvia laitan vielä myöhemmin.

Lähdimme Mynämäen suuntaan jo edellisenä iltana ja yövyimme lähistöllä, jotta voimme aamulla rauhassa mennä haistelemaan tunnelmaa, koska kyseessähän oli meille molemmille ensimmäinen kilpailu. Tallipäälliköksi saatiin veljeni Tapani, jolle kilpailu oli myös ensimmäinen em. vastuullisessa tehtävässä. Kiitoksia vielä Tapsalle avusta (sitä todella tarvittiin kohta selviävästä syystä).

Valmistelut olivat onnistuneet hyvin ja kaikki sujui ilman sen suurempia ongelmia aina Mynämäen keskustasta tapahtuneeseen lähtöön. Tässä vaiheessa huomasimme, että trippi oli jäänyt kalibroimatta, eikä ohjekirja tullut mukaan. No se ei kuitenkaan hyvien tiekirjojen ansiosta kaatanut hommaa... Suurkiitos myös Ollille, joka antoi meille loistavia vinkkejä sekä autoi meitä lähtötohinoissa. Seuraavissa kisoissa saatammekin sitten olla kilpakumppaneita;)

Ek 1:n lähdössä alkoivat sitten ongelmat... Olimme juuri siirtymässä AT alueelle kun kytkin meni löysäksi ja auto sammui. Kokeneempien kollegojen mukaan ongelmat yleensä alkavat siinä vaiheessa kun auto ajetaan alas trailerilta.

Kilpailu oli siis päättymässä jo ennen kuin se oli oikeastaan vielä alkanutkaan. Onneksi auto saatiin käymään, mutta kytkin toimi niin ja näin. Se otti lähes välittömästi kiinni ja ison ykkösen takia kaasua piti olla reilusti. Lähdössäkin meinasimme varastaa, koska auto liikkui eteenpäin vaikka kytkin oli pohjassa. Pääsimme kuitenkin ykköselle matkaan ja Heka suoriutui kuljettajan tehtävästä olosuhteen huomioiden erinomaisesti.

Kakkospätkällä vielä samat ohjelmanumerot niin kyllä oli kanssakilpailijoilla hauskaa kun järjestimme ohjelmaa... Teknisten ongelmien lisäksi mm. seuraavia pikku juttuja:
- kilpailunumerot eivät meinanneet pysyä maalipinnassa kiinni (meillä hieman röpelöpintainen raskaskonemaali pinnassa)
- AT 2:lla jäi konepelti auki kun yritimme vielä tehdä viime hetken korjauksia kytkimeen (laitettiin kuitenkin kiinni ennen lähtöä...)
- kartturin kynät, turvavyöt, radion johto sekä paperit tuntuivat olevan jatkuvasti hukassa...

Kolmos EK:n lähtö sitten viivästyi ilmeisesti ulosajon takia ja jäimme pitkän jonon päähän odottamaan vuoroamme. Kytkin toimi vielä tässä vaiheessa jollakin tavalla. Kävin hakemassa aikakorttiin ajan ja takaisin autolle saapuessani Heka ilmoitti, että kytkin on hajonnut kokonaan. Auto ei liikkunut eteen eikä taaksepäin vaikka oli käynnissä ja vaihde silmässä. Kuului vain samanlainen ääni kuin betonimyllystä... Se loppui sitten siihen.

Vielä ilmoitukset tallipäällikölle, Ollille, kilpailukeskukseen sekä keskeytyskortti at-asemalle. Tämän jälkeen Tapani tulikin poimimaan meidän trailerilla kyytiin ja kotimatka saattoi alkaa.

Lyhyestä kisasta huolimatta hymyilimme leveästi koko kotimatkan.
Kiristän tästä vielä vähän...
Vastaa Viestiin