Se on synttäripäivä tänään. Loppuunajettu on ollut perheessä tasan kaksi vuotta. Joulukuuhan on sopiva aika hiljentyä pohtimaan mennyttä vuotta ja varsinkin sitä miten elämä tuon viimeisiä vetelevän Saabin kanssa on sujunut.
Vuodesta on jäänyt käteen porsinut turboahdin ja oven lukko. Tosin uskoisin tuon lukon nyt olevan kunnossa, kun korjasin juotokset ja viimein joku väänsi rautalangasta miten se kuuluu koota
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Josko sitä jaksaisi joku päivä vaihtaa vanhan lukon paikoilleen niin voisi testailla sitäkin pidemmällä kaavalla, että hävisikö ongelmat uusimalla juotokset. Muita varsinaisia vikoja ei autossa ole viimeisen vuoden aikana ilmennyt. Lisäksi tuli tehtyä takajarruremontti, joka menee enemmänkin huolto- kuin korjauslistalle.
Niin paitsi että sellainen vika ilmeni nyt ilmojen kylmettyä, että kuskin puolen peilin lämmitys ei toiminut. Sitä tarvitsee todella harvoin, kun auto yöpyy sisällä. Eilen aamulla auto oli kuitenkin ollut kirpeän pakkasyön ulkona, ja ajaessani mökille 30 km huomasin selkeästi että vasen peili ei sula laisinkaan, mutta oikea kirkastui nopeastikin.
Tuo vasen peililasihan uhkasi irrota viime talvena, jolloin liimasin sen kiinni. Mielestäni tämän jälkeen lämmitys vielä toimi. No eilen sitten illalla innokkaana aloin irrottelemaan tuota peililasia tutkiakseni tuleeko lämmitysvastukselle sähköä ja KRAK
Hienoa, tampio! Tänään lähti uusi peili tilaukseen ja se pitäisi tulla huomenna. Ihan merkkiosan ostin rankaistakseni itseäni omasta näppäryydestäni.
Kaiken kaikkiaan siis tuntuu siltä, että auton omistaja aiheuttaa enemmän ongelmia kuin itse auto. Siitä voi jokainen vetää johtopäätöksiä, onko minkälainen projekti ostaa loppuunajettu Saab tai onko minkälainen projekti olla loppuunajettu Saabisti
17.11.2015 AZP kirjoitti:Tässä listaa ja budjettia 11 kuukauden ja 11 tkm matkalta:
Vikojen korjaukset:
- Akunkengät ja -kaapelit: 10 €
- Hehkut ja termostaatti: 100 €
- Kuskin istuinlämmitin + uudelleenverhoilu: 280 €
- Uusi akku: 135 €
- Uusi etuväliputki tarvikkeineen: 115 €
- Takalinkkitangot alustaan: 115 €
YHT. 755 €
Tämän lisäksi seuraavat ei-niin-pakolliset asiat on korjattu:
- uudet avaimien kuoret: 20 €
- puuttunut takapenkin peitelevy: 20 €
- puuttunut vetokoukun suoja: 26 €
- uusi tuulilasi vanhan hiekkapuhalletun tilalle: 450 €
- maalaukset: 1000 €
YHT. 1516 €
Sitten on mennyt seuraaviin ehostus/tuuning-touhuihin rahaa:
- uudet kesävanteet 600 €, miinus vanhoista vanteista saatu 300 €: 300 €
- talvivanteisiin Saab-keskiötarrat: 17 €
- Tavaratilaan kumimatto: 30 €
- kangasmattojen tilalle sisätilan kumimatot: 50 €
- Softapäivitys + DPF-hitsihommelit: 420 €
YHT. 817 €
Tuo oli tilanne reilu vuosi sitten. Listaa kun käy tänään läpi, ovat nuo kaksi alempaa kokonaisuutta ennallaan. Vikojen korjauksiin on tullut lisää 80 euroa nelipyöräsuuntauksesta (kuuluu tuohon takalinkkitankojen uusintaan), 880 € ahtimen uusimisesta tarvikkeineen kaikkineen ja 36 euroa lukosta. Huoltoihin on mennyt kahden vuoden aikana 325 euroa, josta 170 euroa jarruremonttiin.
Sen voin vielä huomauttaa, että vikakorjauslistassa olevista asioista ainoastaan akku, pakoputki, ahtimen hajoaminen ja lukko ovat ilmestyneet omistusaikanani. Muut viat oli olemassa autossa kun sen ostin.
Dieseleihin on tämän päivän tankkauksen jälkeen mennyt 2075 euroa. Kilsoja kertynyt mittarvirhe oikaisten pyöreät 20300 km, keskikulutus tankkauksista laskien 8,3 L/100 km ja keskinopeus on ollut SIDin mukaan 43 km/h. Ajoneuvoveroa on maksettu kahden vuoden aikana 412,27 euroa ja käyttövoimaveroa 884,51 euroa eli veroja yhteensä 1296,78 euroa.
Mittarilukemista katsottuna ajoa tuli ekana vuonna 11458 km, toisena vuonna sitten itselleni normaalimpi 8329 km. Noihin lukemiin voi lisätä 2-3 % mittarivirheen myötä. Yllätyin itsekin kilsojen vähäisyydestä, koska vuoden aikana autolla on kuitenkin käyty muutamakin pk-seudun keikka, kerran Tampereella ja kerran Pärnussa asti. Muutaman tuollaisen pidemmän (joo tiedetään, Turku-Helsinki-Turku ei ole oikeasti edes mikään pitkä matka..) kun olisi jättänyt väliin, niin kilsat olisi voineet jäädä tuonne 7000 paikkeille.
Taas jos haluaa laskeskella vertailuja bensa-autoon, eli että miten paljon bensakoneinen auto saisi nykyhinnoilla kuluttaa, että vero- ja polttoainekulut olisi tämän dieselin kanssa tasoissa, niin päästään noin tulokseen 10 L/100 km. Ja tämä siis sellaista todellista kulutusta, jota minun ajossani tulee, ei mitään EU-normihömpötystä.
No, edellinen bensasaabi vei minun ajossani sellaiset 13 litraa bensaa tai 18 litraa etanolia. Toki tuolloin tuli vähän vielä kaupunkipainotteisempaa ajoa ja keskinopeudet oli alempia ja kulutukset oletettavasti ylempiä. Nykyaikaisemmalla bensakoneisella autolla pääsisi varmasti tuonne kymppiin, ehkä jopa hieman alle, mutta minun ajosykleilläni, auton koko- ja tehovaatimuksilla ja vaimon vaatimalla automaattivaihteistolla varustettuna tuskin radikaalisti sen alle. Joka tapauksessa oma päätelmäni on että ei tämä näilläkään kilsoilla ole dieselillä ajelu nyt mitenkään älyttömästi kalliimpaa kuin bensakoneella.