Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Lähetetty: Ma Joulu 19, 2016 16:10
Pientä huollontarvetta ilmeni. Eilen kärryä vedellessä huomasin että jarrutusvoima on jotenkin heikko ja vasemmalta edestä kuuluu rohinaa jarruttaessa. Myöhemmin illalla vielä vaimon ollessa kyydissä tämä kysyi "mikä tuo ääni on?", mikä toimii aina hyvänä indikaationa siitä, että pienet outoudet eivät ole vain allekirjoittaneen vainoharhaista kuvitelmaa, vaan se rohina on ihan oikea ääni.
Viime kesän takajarruremontin yhteydessä tuli hankittua myös uudet palat ja asennustarpeet eteen, mutta kun jarrupolkimen outo tuntuma tuli takajarrujen laiton jälkeen kuntoon, ja edessä näytti paloissa olevan pintaa melkein kuin uusissa, jätin etupään rauhaan. Vilkaisin tuolloin vain uloimmat palat, samoin syksyn renkaanvaihdossa. Nyt kuitenkin oireet oli niin selvät, että ei auttanut kuin kaivaa nuo asentamattomat etupalat varaosahyllystä ja ryhtyä hommiin.
Yllätys oli jonkinlainen, kun totesin että vasemalla puolella ulkopuolisessa palassa oli pintaa noin 8 mm, mutta sisäpalassa käytännössä nolla, ja pala oli kulunut ihan tasaisesti. Oikealla oli molemmissa paloissa pintaa sen noin 8 mm, eli neljästä palasta kolme olisi WISin taulukon mukaan käyttökelpoisia vielä joitakin kymmeniä tuhansia kilometrejä. Tässä nämä sisemmät palat vertailun vuoksi:
En ole huomannut mitään oireita jarru(je)n laahaamisesta, puoltamisesta tai muutenkaan mistään oudosta. Purkaessa ei mikään palikka tuntunut olevan jumissa, kaikki irtosi ihan nätisti, männät painui helposti satulan sisään ja satuloiden sisällä kaikki näytti ihan siistiltä. Noilla paloilla on tosin ajettu 50 tkm edellisen omistajan toimesta ja sen jälkeen 20 tkm minun käytössäni, joten onhan ne jarrut voineet laahata jossain vaiheessa jo edellisellä omistajalla. Mutta aika karu kulutusero on palojen välillä ollut.
Kesällä hain Motnetistä etupaloihin asennusjouset. tänään selvisi sitten että hain väärät, eli nämä, kun olisi pitänyt ottaa nämä. Muistikuvat on kyllä vahvat, että tarjolla ei noita oikeita ollutkaan, ja myivät pikkujarruihin noita isompien jarrujen jousia. Nimittäin olin kyllä kesällä osia ostaessani hyvinkin tietoinen siitä, minkäkokoiset jarrut autossani on. Onneksi vanhat jouset oli ihan priimassa kunnossa, joten asensin uudet palat niiden kanssa.
Ihan ilman henkilövahinkoja ei tästäkään puuhasta selvitty. Mulla on tallissa tuollainen iso hallitunkki, jossa tanko nousee sopivasti naaman korkeudelle, kun on tallin lattialla polvillaan. Esimerkiksi kun on juuri kurkannut auton alle että onko pukit tai tunkki kohdillaan tai muuta vastaavaa. No tämän tehtyäni päätin että nyt painetaan tangosta, ja oletuksena oli että tunkin päällä on jo painoa, eli voimaa heti alusta peliin. Voimaa joo, käytännössä löin ihan itse itseäni naamaan sillä tunkin varrella. Ei-ihan-hiljaa ja suoraan nenänvarteen. Hetken otin siinä lukua, sitten alkoi tuntua että tästä ei selvitty pelkällä kivulla, ja lähtihän siitä hyvä noro verta valumaan nenän vartta pitkin. Se voi olla että joulua vietetään nenänvarsi mustana, mutta katsotaan nyt paljonko tuosta tummuutta leviää ympäri naamaa
Uskoisinpa että minun kilometrimäärilläni en joudu tämän auton jarruihin enää paljoa huomiota kiinnittämään, ellei ilmesty mitään varsinaisia vikoja.
Viime kesän takajarruremontin yhteydessä tuli hankittua myös uudet palat ja asennustarpeet eteen, mutta kun jarrupolkimen outo tuntuma tuli takajarrujen laiton jälkeen kuntoon, ja edessä näytti paloissa olevan pintaa melkein kuin uusissa, jätin etupään rauhaan. Vilkaisin tuolloin vain uloimmat palat, samoin syksyn renkaanvaihdossa. Nyt kuitenkin oireet oli niin selvät, että ei auttanut kuin kaivaa nuo asentamattomat etupalat varaosahyllystä ja ryhtyä hommiin.
Yllätys oli jonkinlainen, kun totesin että vasemalla puolella ulkopuolisessa palassa oli pintaa noin 8 mm, mutta sisäpalassa käytännössä nolla, ja pala oli kulunut ihan tasaisesti. Oikealla oli molemmissa paloissa pintaa sen noin 8 mm, eli neljästä palasta kolme olisi WISin taulukon mukaan käyttökelpoisia vielä joitakin kymmeniä tuhansia kilometrejä. Tässä nämä sisemmät palat vertailun vuoksi:
En ole huomannut mitään oireita jarru(je)n laahaamisesta, puoltamisesta tai muutenkaan mistään oudosta. Purkaessa ei mikään palikka tuntunut olevan jumissa, kaikki irtosi ihan nätisti, männät painui helposti satulan sisään ja satuloiden sisällä kaikki näytti ihan siistiltä. Noilla paloilla on tosin ajettu 50 tkm edellisen omistajan toimesta ja sen jälkeen 20 tkm minun käytössäni, joten onhan ne jarrut voineet laahata jossain vaiheessa jo edellisellä omistajalla. Mutta aika karu kulutusero on palojen välillä ollut.
Kesällä hain Motnetistä etupaloihin asennusjouset. tänään selvisi sitten että hain väärät, eli nämä, kun olisi pitänyt ottaa nämä. Muistikuvat on kyllä vahvat, että tarjolla ei noita oikeita ollutkaan, ja myivät pikkujarruihin noita isompien jarrujen jousia. Nimittäin olin kyllä kesällä osia ostaessani hyvinkin tietoinen siitä, minkäkokoiset jarrut autossani on. Onneksi vanhat jouset oli ihan priimassa kunnossa, joten asensin uudet palat niiden kanssa.
Ihan ilman henkilövahinkoja ei tästäkään puuhasta selvitty. Mulla on tallissa tuollainen iso hallitunkki, jossa tanko nousee sopivasti naaman korkeudelle, kun on tallin lattialla polvillaan. Esimerkiksi kun on juuri kurkannut auton alle että onko pukit tai tunkki kohdillaan tai muuta vastaavaa. No tämän tehtyäni päätin että nyt painetaan tangosta, ja oletuksena oli että tunkin päällä on jo painoa, eli voimaa heti alusta peliin. Voimaa joo, käytännössä löin ihan itse itseäni naamaan sillä tunkin varrella. Ei-ihan-hiljaa ja suoraan nenänvarteen. Hetken otin siinä lukua, sitten alkoi tuntua että tästä ei selvitty pelkällä kivulla, ja lähtihän siitä hyvä noro verta valumaan nenän vartta pitkin. Se voi olla että joulua vietetään nenänvarsi mustana, mutta katsotaan nyt paljonko tuosta tummuutta leviää ympäri naamaa
Uskoisinpa että minun kilometrimäärilläni en joudu tämän auton jarruihin enää paljoa huomiota kiinnittämään, ellei ilmesty mitään varsinaisia vikoja.