Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Sisätilan puhallin on alkanut "valittaa" kylmällä kelillä, otin sähkömoottorin irti ja sen "roottorin" jota sähkömoottori pyörittää sekä rasvasin laakeripinnat. Edelleen valittaa joten onko vika sitten ihan siinä sähkömoottorissa? Onko kellään muulla ollut vastaavaa häikkää? Eipä tuo haittaa jos jaksaa kuunnella sitä rääkymistä kunnes alkaa tulla lämmintä ilmaa, silloin rauhottuu. :lol:
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Itellä oli aikanaan samanlainen vika ja vähän ajan kuluttua tilanne meni siihen että alkoi työntää savua kabiiniin :lol: Kävin silloin kysymässä laakkoselta uutta ja ois maksanu 250e mut sullahan taiskin olla varaosa-auto mistä sen saat.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja jus »

Moottorissa se vika sitten on. Etupään laakeri kuluu soikeaksi ja seuraavaksi lähtee akselistakin laakerin kohdalta. Eli väljää on. Moottorin voi purkaa, mutta eipä sille oikein mitään voi tehdä jos akseli on pilalla.
Kuva

Tai voi se lämppärihanan vieressä oleva puhallinsiipipyörän päätylaakerikin olla kulunut. Omassa on uusi moottori ja puhallinsiipipyörä ja silti joskus kylmänä valittaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Kiitos vastauksesta, ullakolla on tosiaan varamoottori täytyy käydä heittämässä paikalleen! :)
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Noniin nyt on puhaltimen moottori vaihdettu. Kirkuminen loppui mutta edelleen kuuluu matala jurina, eli taitaa se päätylaakerikin olla mennyttä. Noh onpahan melu puolet pienempi. :)
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Starttimoottori päätti sanoa sopimuksensa irti, pyöritti vain tyhjää startatessa. No ei muutakuin varaosamoottorista uusi startti irti ja paikoilleen, pyörittää paljon pierteämminkin moottoria. Täytyy myös kyllä antaa pisteet suunnittelijoille helposta vaihdettavuudesta. :wink: Jospa nämä pikkuviat alkaisivat olla tässä.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

No nyt on peräänajo koettu, saabiin ei naarmuakaan, ainoastaan paksu kuminen vetokoukun suojus kääntyi :lol: Toisen osapuolen ajaman rellun etupuskuri meni rikki ja kilpi taittui. Totesin että sattuuhan sitä ja pidähän parempi loppupäivä. :)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5430
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Lukikos se ihan ohjekirjaski, millä nopeudella noi on suunniteltu törmäämään? Mut kestävää tekoa :D

Tonnartopicistahan saa sitten lukea tarinoita, kuinka vetokoukun takia kaikki meni kieroon, ku on suoraan kontin pohjassa, jolloin joustopuskurista ei ole hyötyä.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Tässä kyllä huomaa tavallisen kansan tietämyksen ysikympeistä, koulusta lähtiessä otin luokkatoverin kyytiin kun asuu samalla suunnalla, hän sitten katsoi kojelaudan saab 90 lätkää ja totesi "aiaiai, tostahan on pudonnut nolla". :lol:
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Itse penskana luulin että 99:n mallinimi on vain vaihtunut 90:ksi jossain vuosimallissa :)
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Itse taas pentuna inhosin vähän ysikympin ulkonäköä, varmaankin juuri siksi koska perheessä oli 99. :) Täytyy kyllä sanoa että jos saab on kesällä hyvä auto, niin talvella se on niin täysin elementissään kun jokin vaan voi olla. Täydellinen talviauto. Aina laakista käyntiin, hyvä ajaa ja hallita, ja kabiini lämpeää nätisti. 8)
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Osaako joku sanoa paljonko tankissa on suunnilleen bensaa kun bensavalo syttyy palamaan pysyvästi?
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Eikös perussääntö ole että kymmenen jäljelläolevan litran kohdalla syttyy valo palamaan? En tosin tiedä sitten kun tuossa kaasarissa se valon syttyminen etenee niin että ensin syttyy vain pitkässä mutkassa, sitten pikkuhiljaa tihenee kunnes palaa lähes koko ajan. Kerran tankkasin 61 litran tankkiin muutamaa desiä vaille 60 litraa, silloin paloi jatkuvasti :mrgreen: Uudemmasta ei vielä ole tarkkoja huomioita kun ei ole valo palanut kuin ostaessa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Alkuperäinen käyttöohjekirjanen sanoo näin:

"Valo palaa jatkuvasti kun polttoainemäärä alittaa n.7 litraa"
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

kärkkäinen kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa että jos saab on kesällä hyvä auto, niin talvella se on niin täysin elementissään kun jokin vaan voi olla. Täydellinen talviauto. Aina laakista käyntiin, hyvä ajaa ja hallita, ja kabiini lämpeää nätisti. 8)
Itse olen ajatellut että -80 luvun autoista kyllä lähes millä tahansa kesät ajelis mutta talven vuoksi tosiaan joutuu asettamaan vaatimuksia autolle. Onneksi ei tarvi juuri peräkärryä vedellä talvella. Silloin voisi autovalinta olla 240 tai 740 Volvo tai sitten halpa pakettiauto sen kärryn tilalla.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin