NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2071
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja pjv »

Tjaa, en nyt öljyjen väreistä tiedä, mutta eikös tuohon kuulu kuitenkin se vanhempi eli Power Steering Fluid 4634?
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En tiä yhtää ja ohjekirjaki on autossa. Ja auto on edelleen parkkiksella keskellä ei mitään. Onneks jätin niin päin, et öljyvana valuu auton alle, niin ei ihmiset näe vaivaa siitä...

Kieltämättä niskakarvat nousi pystyyn, ku öljyjen vaihdon jälkeen pääsi vain 100km, mutta kai siinä pumpus tuli sit vain kilometrit täyteen.

Tommonen purkki mulle myytiin

Kuva

http://www.eeuroparts.com/Parts/51188/P ... -93160548/

Ja ihan oikeaa se ainaki noiden sivujen mukaan on. Minä en edes kyseenalaistanut öljyjen sopivuutta, koska ostin litkut "luotettavasta puljusta". Motonetis pitääki olla ohjekirja mukana ku asioi. Siksi mä en siä käykkää.

Meinasin jo lähteä hakemaan autoa lievänä ylikuormana kolkin kanssa, mutta onneksi Turkua vihaavat tamperelaiset eivät olekkaan niin ilkeitä kuin voisi olettaa. Eli suuri kiitos sinne!

Halvinta olis ollu edelleenki tuo korjata tien päällä, mutta mun tuurilla ihan varmasti on pultti poikki ja ohjaustehostimen letku korkkaa ku sitä 20 vuotta paikallaan ollutta letkua repii irti yms. Ja sit kuitenki haetaan se traileri. Ja ku opiskelijakortis on edelleen leimaa, niin halvallahan VR kuskaa mut noutamaan valmiiks korjattua autoa :wink:

Mutmut, melkein jäi pjv:nkin panostus kiittämättä. Eli potkuissa hän pääsi taas harjottelemaan katon kalibrointia. Viimeksi minä käskin oikaisemaan protokollassa, eli takakonttia ei tarkistettu tavaroiden osalta. Niinhän siinä sitten kävi, että oli 10 litran tonkka lasinpesunestettä katon edessä, ja katto kalibroitiin arvoille, jolla se jäi vähä liian ylös avattaessa ja tonneau cover painoi sen alas... Ei se sinänsä vaikuttanu toimitaan, mutta muutenkin jo koko katon heikoimmalla lenkillä tehtiin ylimääräistä työtä, niin kivahan se oli korjata.

Kuva

Pitkä lista lukuja, joita huhujen mukaan useimmat merkkiliikkeet eivät osaa käsitellä, vaikka ohjeet on ihan jokaista napin painallusta myöten...

Kuva

Katottiin myös mittanauhalla päällekkäisten toimintojen raja-arvot, jokka oli yhtä lukuunottamatta kondikses. Katto kuitenki toimii, joten mitään asialle ei tehty. Eli muutamissa tilanteissahan katto tekee kahta eri asiaa yhtä aikaa, ja niitten alotushetkille määritetään hetki ihan vain mittaamalla oikea kohta. Se, mikä oli pielessä, on c-pilarien läpysköjen ohjaus. Tai ainaki niin oletan, ku en sille toiminnolle kohdalle muuta selitystä keksiny. Eli ihan sama, jos mulla nyt sitte tonneau cover nousee 5 cm ylemmäs läpät auki kuin mitä ohjearvo on...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2071
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja pjv »

Heh, odotan innolla koska päästään niihin mekaanisiin säätöihin perehtymään, eikä vaan leikitä tekillä. :)

Tuo '97-on 9000, '95-on 900 conv., '97-on 900 hatch on kyllä mielenkiintoisesti ilmaistu, koska siinä vanhemman tölkin kyljessä taas lukee että menee M97 saakka (ja cabbe M95). Lisäksi siinä on mainittu valmistenumerot... eli öljy ilmeisesti vaihtunut kesken mallivuoden. Vielä kiinnostavampaa on se, että cabbessa muutos on tehty pari vuotta aiemmin.

Tossa (jos on oikein kopioitu tölkin kyljestä) on ne numerot: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=15866
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nää on taas näitä korkeamman matematiikan juttuja. Samoja pumppuja ne kaikki on, niin miksei kaikis voi olla samat litkut. Vähä niinku polttimoita on iso liuta. Miks hemmetis ei vain ole ykslankaset ja kakslankaset :roll:

Tarjooks sä pjv asennuskaljat, niin katotaan katon mekanikka kuntoon. :wink: Jos alotetaan helpoimmasta eli tonnea coverista (helpoin oletuksella, että sehän on vain saranoitu luukku). Sehän laskee perästä liian alas ja vetää tiivisteen lyttyyn. Tai sitte takakontti on liian edes :D Sit se sivus oleva kattokoneisto pitäs kans mitata, et onko se sivus vai sivuilla olevat paneelit pieles. Vai vähä molemmat :mrgreen: Joku laitilalainen juoppo noiki varmaa krapulassa koonnu ja säätäny.

Kerranhan mä sitä jo mekaanisesti säädinki, ku lyhensin kumistopparia kargin pihas. Nopea ja toimiva rane.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei ole ihan elementissään :cry: Harmittaa kaikkien merkkiuskollisten puolesta tämä kolahdus imagolle :cry:

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

JP_Vette kirjoitti:Meinasin jo lähteä hakemaan autoa lievänä ylikuormana kolkin kanssa, mutta onneksi Turkua vihaavat tamperelaiset eivät olekkaan niin ilkeitä kuin voisi olettaa. Eli suuri kiitos sinne!
:lol:
JP_Vette kirjoitti:Ei ole ihan elementissään :cry: Harmittaa kaikkien merkkiuskollisten puolesta tämä kolahdus imagolle :cry:
Ehkä tämä nyt tämän kerran sallitaan kun ei ihan joka niemeen ja notkoon ole noita autonkuljetustonnareitakaan Suomessa... :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiitoksia Tampereen suunnalle! Löytyi käytetty tehostajan pumppu ihan kilpailukykyiseen hintaan (~15 % uuden hinnasta) ja auto tuli kuntoon. Coltin ja vesa67:n yhteistyö varaosien suhteen ja auttaminen nopealla aikataululla on jotain, mistä pitää nostaa hattua!

Siinä se pumppu pumppaa. Eikä falskaa vajaa 200 km ajon jälkeen yhtää öljyä, vaikka on otettu 230 tkm ajetusta purkuautosta. Ja omahan hajos 170 tkm kohdalla...

Kuva

Kuva

Kotimatkalla laiskuuskin iski ja lopulta vähän jopa kylmä hiki, ku noi Saabin bensapumput on mitä on. Mut pääsin viimeset 15 km haluamalleni huoltoasemalle, eikä taas porsinu.

Kuva

Muutenhan elämä tän kans on lähinnä sitten tätä, tosin nyt poikkeuksellisesti katto kiinni 8)

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja Cona »

Täällä on yhteiselo Cabben kanssa ollut onneksi lähinnä tuota viimeisessä kuvassa esiintyvää eli mutkaista tietä näkemättömiin. 8)

Pyytäisin apua toisilta cabbe-miehiltä. Miten teillä on nuo takakylkien sisäverhoilut kiinnitetty? Mulla oli ostaessa ne kartanlukuvalot irtonaisena hanskiksessa ja kummastelin niitä mustia muovitulppia siinä takana. Tuleeko niihin jotkut ruuvit kiinni?

Vaatimattomilla orggispopeillakin nuo takaverhoukset rämisee ja sehän haittaa ikävästi muuten niin mukavaa ajelua. :lol:

Paljon on sellaista pikkuhifistelyä, mitä pitäis tehdä mm. just noi kartanlukuvalot, jotka on selkeesti kärvähtänyt jossain vaiheessa. Samaten kiinnikkeitä puuttuu sieltä täältä mm. kynnyspeltien muovit oli parilla klipsulla kiinni. Onkohan noita saatavissa jostain motonetistä?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja karg »

Takaverhoilut irtoaa aika helposti. Alareuna on 3 muoviruuvilla kiinni, takareunassa on muoviruuvi ja torx (tai pari), edessä ylhäällä on semmonen muovinen läppä minkä takana on torx ja lisäksi se on yläreunastaan jostain takasivuikkunan kohdilta semmosella nastallisella muovipalalla pellissä kiinni (tarttee nostaa).

Jos ottaa ensin takapenkin istuinosan irti ja avaa takaikkunan ja nostaa kattokotelon kannen pystyyn, niin ton verhoilupalan saa irrotettua. Takapenkin selkänoja on myös hyvä avata, jotta sitä voi käännellä tarvittaessa pois tieltä. Etuturvavyö pitää myös irrottaa lattiasta, että sen verhoilupalan saa kokonaan irti autosta. Verhoilua kannattaa ensin nostaa etureunasta jonkin verran ja sitten ujuttaa se takaosa kattomekanismin alta pois. Voimaa eikä notkeuttakaan tarttee kauheesti tossa hommassa :)

Kynnysmuovien kiinnikkeitä sai ainaskin takavuosina vielä merkkiliikkeestä.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ok, kiitos. No jos oletetaan, etten halua purkaa sivumuoveja niin onko ne jotenkin siitä keskeltä kiinni pellissä? Siitähän se kaiuttimen vierestä se muovi rämisee.. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei oo keskeltä kii, ainoastaan reunoilta.

Tuolta löytyy kuviaki (ja paneelien irrotusohjeet)

http://www.saablink.net/forum/customizi ... /48526.htm
http://www.particlesalad.com/saab/

Hifismin kannaltahan parasta olisi kytkeä takakaiuttimet pois käytöstä, mutta nyt ei varmaan sitä haluta :D

Ja ne lukuvalot vain painetaan paikalleen. Tosin johdot voi olla jossain pitkällä alhaalla… Eli jossei ole hollilla, niin pitää irrottaa sivupaneeli. Ne on sitte helppo myös rikkoa, eli pistä kerrasta laadukkaat polttimot niihin, niin ei tartte joka kuukausi availla :idea:

Muutenhan toi avon ruuvaus on kivaa. Katto auki, etupenkit eteen ja on todella hyvin tilaa. Sama pätee myös sisätilojen siivoukseen. Ja takalasiki on helppo pestä, ku ajaa pystyyn :wink:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja Cona »

Joo, hifismillä ei ole nyt sijaa.. :lol: ei tuo muutenkaan ole niin häävi kuuntelutila, että kannattaisi oikeasi ruveta upottamaan rahaa, rupee vielä kiinnostaa varkaitakin.. :roll:

tarkoitus olis asennella ehkä Blaukkarin jälkiasennusmankka tuohon orggiksen tilalle, jos saa aikaiseksi. Samaten voisi kurkata etuoviin, todennäköisesti siellä ei ole kajareita, mutta jos on johdot niin voisihan sinne jotkut halvat ämyrit pujottaa..

Kiitos, sieltähän löytyi oikeinkin hyvät ohjeet ja kuvat.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ei oo siellä mun vanhan Caben etuovissa kajareita.
Johdot saattaa olla, mutta vaikka olisikin, niin lienee helpompi vetää suoraan mankalta uudet.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mulla on tosi vahva MuTu siitä, että vasta my96 tai my97 tuli valmiit johdot oviin. Näis ekois piti olla kaiuttimet, että tulee kaapelikki, eikä siinä varustetaso auta. Viimesis sit oli poppivarusteista riippumatta johdot valmiina.

Ei sinänsä liity aiheeseen, mutta näin etukäteisinfona… Ja omassani ei ole kaapeleita valmiina (varustetaso SE). Josta tuliki mieleen, et pitää varmaan kysellä Hifikonexista, et misä mun kaiuttimet on, jokka maksoinki jo kuukaisi sitte.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9-3 SS 2.2TiD my03

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Olikos tämä cabbe aamulla poliisiaseman edessä parkissa?
Vastaa Viestiin