99 Turbo projekti (pikku päivityksiä 9/2009)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Jokke A kirjoitti:
gls kirjoitti:kun oon tätä nykyä Aineella työharjottelussa niin kävin tuossa koeajolla vuoden 2000 9-5 2,3 turbolla, oli ihan miellyttävän tuntoinen pirssi mutta...yllätys oli että 99 lähtee pers tuntumalta paljon pirteämmin 1, 2 ja kolmos vaihteilla! 8O kyllähän 9-5:essä moottori kuullosti naukaisevan mukavasti 5000 rpm:ään mutta ei siinä ole lähellekkään samanlaita ahtopainepotkua... :?: :roll:
Kannattaa kellon kanssa katsoa seuraavalla kerralla koeajaessasi. Vanhan turbon potku huijaa persdynoa aika tehokkaasti.
päässä oleva sekuntikello ja silmä joka seuraa nopeusmittaria kertoo myös selvästä erosta.

tietysti 99:n keveys tekee osansa, eikä tuolla 9-5:llä voinut edes vaihtaa yhtä nopeasti kuin 99:llä..

tuolla on myös liikennevaloista lähdettäessä voitettu reilusti kaverin kuulemma yli 170 heppainen C-mallin turbodiesel mersu, ja useita muita dynolapulla nopeita laitteita... :lol:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja arvi »

Kerrohan Nikulalle terveisiä ku näät sitä aineella. Se on mun kaveri :)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

arvi kirjoitti:Kerrohan Nikulalle terveisiä ku näät sitä aineella. Se on mun kaveri :)
mikä on etunimi? alkaa pikkuhiljaa käymään tutuiksi ne kaverit siellä...
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja arvi »

Mikko sen etunimi on.. semmonen puolikaljuhullu :D
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

on 99 toiminut hyvin viimeaikoina... ei juuri mitään vikoja. :) petron vaihtoreleen kun hävitti konehuoneesta niin virtojen katoaminen käynnistyksessä loppui.

bensapumpun varmistuslerekkin on toiminut moitteetta, samoin kärjetön sytkä..

juurikaan muuta ei nyt ole tehty kuin liimattu vm. 2003 9-5:en SAAB merkki takaluukkuun... :lol:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

täytyy melkeen jo suunnitella kevättä...
pienimpiä muutoksia autoon tulee LUULTAVASTI olemaan moottorin rengastus, kenties käytetään jopa eri lohkoa.

tehon hakemisen kannalta suunnitelmissa on kunnollinen keulaan asennettava cooleri. vesiruisku on myös rakentelu listalla, jonka seurauksena ahdot saattaa nousta jälleen...jo talven aikana saatetaan kokeilla bochin bybassia.
lisäksi vois hitsata uuden downpipen.
jos ennen kesää tulee lottovoitto niin garretin 04 tms. saataa olla hankintalistalla..

alustaan voisi harkita kallistuksenvakaajia ja hieman matalampia jousia, nykyiset jouset ovat eliten 40mm madaltavat ja TODELLA jäykät, mutta pirssiä pitäis saada vielä hieman matalammaksi.
ulkopuolisina muutoksina ensimmäisenä olisi pohjatyöt+maalaus suunnilleen nykyisen sävyisellä metallihohtomaalilla.

nämä on sitten toistaiseksi vain suunnitelmia, jotka eivät ole muusta riippuvaisia kuin vähäisten eurojen riittämisestä.. :lol:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

nyt on 99:iin hommattu 9-3 Aeron cooleri, vois tuossa illalla sovitella keulalle puskurin taakse..

kuvia tulee kunhan saan kameran ladattua... :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

on hieman turhan iso tuo cooleri 99:n puskurin taakse, mutta kyllä sen sinne saa mahtumaan kun hieman leikkaa puskuria ja muokkaa puskurin sisempiä kiinnikkeitä.

ahtoputkille täytyy tehdä ulostulot pohjapanssarin sivuille, ahdasta tulee olemaan mutta kyllä sen joskus siihen kenties saa mahtumaan.... :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

oli tuossa marketin kulmalla mummeli parkkeerannut micransa turhan leveästi ja täytyi sitten väistää jäiseen lumipenkkaan.
tuolle lasikuituiselle etuspoilerille kävi melko huonosti, vaan rumahan se olikin..:

Kuva

myös öljynlauhdutin kärsi hieman, muttei kuitenkaan vuoda:

Kuva

mummo katseli ihmeissään kun nousin autosta, potkin etuspoilerin irti, vääntelin lauhduttajan suoraan, nakkasin spoilerin takakonttiin ja jatkoin matkaa..

laitoin sitten vakion etupuskurin kiinni, täytyis jostain saada vielä turbon etuspoileri niin alkais tuo keula näyttämään mieleiseltä, eli jos jollain on edullinen turbon etuspoileri niin saa tarjota..

tuossa keulan nykytilanne:

Kuva :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

no voi harmi kun noin ikävästi kävi :cry:
kyllä mummelit pitäis kieltää lailla pois liikenteestä.
minusta oli ihan ok näköinen tuo sinun vanha puskurikin.
mutta kyllä siitä nätti tulee turbon spoilerillakin.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

axtec kirjoitti:no voi harmi kun noin ikävästi kävi :cry:
kyllä mummelit pitäis kieltää lailla pois liikenteestä.
minusta oli ihan ok näköinen tuo sinun vanha puskurikin.
mutta kyllä siitä nätti tulee turbon spoilerillakin.
kiitosta!

kun vaan jostain löytäis turbon spoilerin



kuten isä aikoinaan sanoi: "nyt se alkaa jo näyttää Saabilta"... samalla irrotti takalasin ritilän ja etuspoilerin...
:D
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Jollain (dimebakilla?) täällä taisi olla pystykeulan 900 Turbon etuspoikasta sovitettu versio 99:n keulalla, sopi ihan kivasti ja noita taitaa porukalla olla ylimääräisenäkin jonkin verran (mullakin 1).
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Tuolta ainakin löytyy lasikuitukopiona.


http://www.aromaa.fi/Kuvat/Spoileriesite.pdf
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

axtec kirjoitti:no voi harmi kun noin ikävästi kävi :cry:
kyllä mummelit pitäis kieltää lailla pois liikenteestä.
Sori trolli mutta kukas tässä nyt meinasikaan törmätä pysäköityyn autoon? :twisted: Ettei olisi ollut liikaa tilannenopeutta vai yllättikö kenties liukas keli autoilijan!? :)

Mutta silti ikäihmisten ajotaitoja voitaisiin ehkä tehokkaamminkin valvoa.

gls:n 99:iin joku orggistyylinen hitusen tunattu spoikka voisi olla jees.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

rupes tuossa nelostiellä veteleen oikealle melko voimakkaasti... ajelin tallille ja tarkastin tilanteen ja oikean puolen vetarin ulompi pää sieltä oli hajonnu.

täytyy viikonloppuna heittää varastosta "uusi" tilalle..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin